Tag: hidrogen

  • Comisia alocă 4,6 miliarde de euro pentru implementarea tehnologiilor inovatoare de decarbonizare

    Comisia alocă 4,6 miliarde de euro pentru implementarea tehnologiilor inovatoare de decarbonizare

    Comisia a lansat două noi cereri de propuneri cu un buget de 3,4 miliarde EUR pentru a accelera implementarea tehnologiilor inovatoare de decarbonizare în Europa, inclusiv a bateriilor pentru vehiculele electrice.

    În acelaşi timp, forul comunitar a lansat şi cea de a doua licitație a Băncii Europene pentru Hidrogen pentru a accelera producția de hidrogen din surse regenerabile în Spațiul Economic European, cu un buget de 1,2 miliarde EUR din fonduri UE, plus peste 700 de milioane EUR din trei state membre. Atât cererile de propuneri, cât și licitația sunt finanțate de Fondul pentru inovare, utilizând veniturile provenite din schema UE de comercializare a certificatelor de emisii.

    Toate cele trei cereri de propuneri includ noi criterii de reziliență pentru a stimula industria europeană. Licitația pentru baterii și licitația băncii de hidrogen vor include, de asemenea, criterii specifice de reziliență pentru a proteja Europa împotriva dependenței de un singur furnizor.

    Cererea generală de propuneri pentru tehnologii care contribuie la obiectivul zero emisii nete, în valoare de 2,4 miliarde EUR, sprijină proiecte de decarbonizare de diferite dimensiuni, precum și proiecte axate pe fabricarea de componente pentru energia din surse regenerabile, stocarea energiei, pompele de căldură și producția de hidrogen.

    Pentru prima dată, o cerere de propuneri în valoare de 1 miliard EUR pentru fabricarea de celule de baterii pentru vehicule electrice va sprijini proiecte care pot produce celule de baterii inovatoare pentru vehicule electrice sau pot implementa tehnici, procese și tehnologii de fabricație inovatoare.

    Noul parteneriat iniţiat de Comisie cu Banca Europeană va sprijini investițiile în sectorul producției de baterii din UE. Acest parteneriat va beneficia de o suplimentare cu 200 de milioane EUR (garanție de împrumut) a programului InvestEU din Fondul pentru inovare. Banii vor fi direcționați pentru a sprijini proiecte inovatoare de-a lungul lanțului valoric european de fabricare a bateriilor, pentru a aborda provocările de finanțare, permițând operațiuni suplimentare de împrumut de risc ale BEI în următorii trei ani.

     

  • Banca Europeană a Hidrogenului funcțională până la sfârșitul anului

    Banca Europeană a Hidrogenului funcțională până la sfârșitul anului

    În urmă cu o jumătate de secol, în anii ’70, lumea s-a confruntat cu o altă criză a combustibililor fosili. Unii dintre noi ne amintim de weekend-urile fără mașini, menite să ne permită să facem economii de energie. Cu toate acestea, am continuat să mergem înainte pe același drum.

    Este un moment evocat în toamnă, în discursul despre starea Uniunii , de președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în contextul în care războiul început de Rusia în Ucraina a readus în actualitate depedența pe care o are Europa față de petrolul și gazele naturale aduse din import.

    Nu trebuie să căutăm soluții care să ne ajute doar o vreme, ci să facem o schimbare de paradigmă, să îndrăznim un salt în viitor,a mai afirmat Ursula von der Leyen,care propune și o soluție:

    Hidrogenul poate fi un factor decisiv pentru Europa.Trebuie să trecem de la o piață de nișă la o piață de masă în materie de hidrogen.

    Dar de ce este considerat un combustibil al viitorului? Este produs prin electroliza apei, folosind electricitate din surse regenerabile și nu emite gaze cu efect de seră.

    În prezent însă, hidrogenul contribuie doar într-o mică măsură în aprovizionarea globală cu energie. Motivul principal este costul ridicat de producție.

    Banca anunțată anul trecut de șefa executivului comunitar, și despre care a vorbit zilele trecute și vicepreședintele Comisiei, Frans Timmermans, va funcționa ca o platformă și va acoperidiferența dintre acest cost mare de producție și ceea ce este dispusă piața să plătească.

    Cu alte cuvinte, a explicat Frans Timermans, pentru a trece la producția la scară mare, posibilul producător trebuie să știe că va avea cui să vândă, iar potențialul consumator că are de unde cumpăra la prețuri accesibile.

    Banca Hidrogenului va rezolva aceste incertitudini, a dat asigurări vicepreședintele Comisiei.

    Primele finanțări ar urma să fie acordate în toamnă, iar bugetul inițial va fi 800 de milioane de euro din Fondul European pentru inovare. Proiectele selectate vor primi o subvenție sub formă de primă fixă pe kilogram de hidrogen produs pe o perioadă de 10 ani.


  • Proiect important de interes european comun în lanțul valoric al tehnologiei hidrogenului

    Proiect important de interes european comun în lanțul valoric al tehnologiei hidrogenului

    Comisia Euroepană
    a aprobat un proiect important de interes european comun (IPCEI Hy2Tech) care își propune să dezvolte tehnologii inovatoare pentru lanțul valoric al hidrogenului pentru decarbonizarea proceselor industriale
    și a mobilității. Acesta implică 35 de companii și 41 de proiecte din 15 state
    membre: Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania,
    Grecia, Italia, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, Slovacia și Spania. Statele membre
    vor furniza până la 5,4 miliarde de euro sub formă de finanțare publică, care
    se așteaptă să deblocheze investiții private suplimentare de 8,8 miliarde de
    euro. Proiectul contribuie la obiectivele de
    decarbonizare, așa cum sunt prevăzute în Legea privind clima a UE.

    Totodată, va
    diversifica aprovizionarea cu energie și va acoperi o mare parte a lanțului valoric
    al tehnologiei hidrogenului, inclusiv
    generarea de hidrogen, pilele de
    combustie, stocarea, transportul și
    distribuția hidrogenului și aplicațiile
    pentru utilizatorii finali, în special în sectorul mobilității. Se preconizează că va contribui la dezvoltarea
    unor progrese tehnologice esențiale și a unor tehnologii de transport
    inovatoare, printre care prima etapă de dezvoltare va fi mobilitatea pe bază
    de hidrogen.

    Rezultatele proiectului vor fi împărtășite pe scară largă de
    către companiile participante, beneficiind de sprijinul public din partea
    comunității științifice europene și a industriei dincolo de companiile și
    țările care fac parte din acesta. Prin urmare, Comisia consideră că vor fi
    generate efecte de propagare pozitive în întreaga Europă.

    Vicepreședinta executivă a Comisiei Europene, Margrethe Vestager, responsabilă cu
    politica în domeniul concurenței, a declarat:

    În
    prezent, nu există o piață stabilită a hidrogenului în Europa. Acest lucru face
    să fie riscant pentru companii sau chiar pentru statele membre să investească
    singure în astfel de tehnologii inovatoare. Și aici este locul în care ajutorul
    de stat are un rol de jucat pentru a debloca, a mobiliza și a atrage investiții
    private substanțiale care altfel nu s-ar materializa.

    Hidrogenul are un
    potențial uriaș în viitor. Agresiunea militară neprovocată și nejustificată a
    Rusiei împotriva Ucrainei a subliniat doar necesitatea ca Europa să își diversifice
    sursele de energie și să avanseze rapid tranziția verde. Dintre numeroasele
    tehnologii necesare, hidrogenul se dovedește a fi o componentă indispensabilă,
    a mai spus vicepresedinta executivă a Comisiei Europene. Investițiile totale în cadrul acestui proiect
    se așteptă să fie de circa 14,2 miliarde de euro. Totodată, se
    estimeazaă că vor fi create aproximativ 20 000 de locuri de muncă directe. Stimularea inovației și prima implementare industrială a
    unor astfel de tehnologii inovatoare face parte din contribuția UE la un viitor
    mai rezistent, mai ecologic și digital.








  • Iniţiativa privind hidrogenul, parte a Pachetului european privind energia curată

    Iniţiativa privind hidrogenul, parte a Pachetului european privind energia curată

    Preşedinţia
    austriacă a Consiliului Uniunii Europene a propus o iniţiativă privind
    hidrogenul pe care statele membre au aprobat-o şi au semnat-o
    a declarat
    Elisabeth Koestinger, care prezidează în acest semestru reuniunile miniştrilor
    energiei din Uniunea Europeană. Anunţul a fost făcut la Linz, oraşul austriac
    care a găzduit în această săptămână reuniunea informală a miniştrilor energiei
    din statele membre
    , reuniune la care a participat şi comisarul european pentru
    energie Miguel Arias Canete.

    După ce
    preşedinţia bulgară a gestionat cu succes trei dosare importante în domeniu,
    referitoare la energia regenerabilă, eficienţa energetică şi guvernanţa
    energetică
    , a venit rândul preşedinţiei austriece să propună această iniţiativă
    privind hidrogenul ca parte a Pachetului
    privind energia curată, pachet care reprezintă o prioritate pentru preşedinţia austriacă. Hidrogenul este o formă
    de energie regenerabilă pe care ne putem baza atunci când nu putem utiliza
    energia eoliană, solară sau pe cea a apei. Deloc întâmplător, reuniunea de două
    zile a miniştrilor energiei a fost organizată la Linz, oraş unde se construiește una dintre cele mai moderne uzine de producere a
    hidrogenului din Europa.

    La finalul reuniunii, comisarul european pentru
    energie Miguel Arias Canete, a declarat: Am avut o scurtă conferinţă la nivel foarte
    înalt privind tehnologiile inovative care a inclus lansarea Iniţiativei
    hidrogenului pe care Comisia o salută călduros. Acesta este un important pas
    pentru că tehnologia sustenabilă a hidrogenului are un mare potenţial pentru
    decarbonizarea multor sectoare, precum industrie şi transporturi, şi contribuie
    la securitatea pe termen lung a Europei. … Iniţiativa privind hidrogenul
    subliniază întradevăr necesitatea de a accelera utilizarea mai largă a
    tehnologiilor bazate pe hidrogen, oferind sprijin pentru creşterea
    competitivităţii Uniunii Europene. Suntem convinşi că Uniunea europeană va fi
    în fruntea transformării sustenabile a sectorului energiei ca un lider
    internaţional al tehnologiilor curate.



    Prin lansarea iniţiativei privind hidrogenul,
    guvernele statelor membre sunt invitate să-şi intensifice eforturile ]n
    domeniul cercetării, în special cele legate de
    modalităţile de stocare. Hidrogenul poate fi utilizat în reţelele de gaz metan
    sau drept carburant pentru mijloacele de transport. De altfel, Germania, care a
    dezvoltat astfel de tehnologii, a pus duminica trecută în circulaţie un tren
    care utilizează pile de combustie ce transformă hidrogenul şi oxigenul în
    energie pentru motoarele electrice ale locomotivei care poate atinge 140 de km
    pe oră. Cea mai mare provocare din domeniul transporturilor ar fi transformarea flotei de peste 6 milioane de autocamioane din Uniunea
    Europeană din modele cu motoare pe bază de motorinã în modele electrice sau
    care funcţionează cu hidrogen. Chiar dacã reprezintã mai puţin de 5% din totalul
    vehiculelor rutiere, camioanele sunt responsabile pentru 22% din emisiile
    poluante în sectorul european al transporturilor.