Tag: Honorary Fellow in Writing

  • Ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat

    Ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat

    Ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat, de Alina Nelega,
    este una dintre cele mai recente apariţii de la editura Polirom, colecţia Ego
    proză. Dacă suntem în căutare de etichete, putem spune că romanul este scris
    sub forma biografiei unei femei din Ardeal, în anii ’80, adică în timpul
    dictaturii comuniste.


    Cunoscută mai ales ca autor dramatic (dublu laureată UNITER,
    Honorary Fellow in Writing al Universităţii din Iowa, SUA, profesor universitar
    coordonator al masteratului de scriere dramatică de la universitate din Târgu
    Mureş) Alina Nelega revine la proză cu un această scriere care a trecut deja
    prin « grila » lansării la un recent târg naţional de carte şi printr-o serie
    de lecturi publice cu rezultate interesante.


    Despre « miezul » şi implicaţiile autobiografice ale acestui
    nou volum, vorbeşte la RRI, Alina Nelega : Cine are ceva de spus,
    spune, Deci, eu cred că am ceva de spus, am o opinie şi doresc să o
    împărtăşesc. Este şi motivul pentru care am scris acest roman, care are desigur
    şi o parte biografică. Pentru că am trăit această perioadă, ca adolescentă, şi
    nu a fost nevoie să îmi iau documentaţia din rafturile bibliotecilor sau din
    interviurile cu supravieţuitori ai perioadei. Perioada cu pricina este parte
    constitutivă din mine şi, cred, din toţi cei care au trăit-o şi a căror memorie
    a rămas poate fixată în perioada cu pricina.


    …feminitatea
    (în ipostaze diverse şi sub aspecte variate, de la avînt la mutilare, cu
    dragostea, maternitatea şi sexualitatea incluse) este tema dominantă a cărţii.
    Desigur, mai există cîteva teme la fel de incitante, pe care cititorul le va
    descoperi în acest roman puternic şi necruţător, pe care îl recomand cu căldură
    şi cu încredere, a scris recent despre Ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat
    Sanda Cordoş, critic literar.

    În rest, autoarea mărturiseşte că a preferat până
    acum feed-backul oferit de lumea teatrală, din care face parte. Am întrebat-o
    cum au reacţionat proprii copii, care sunt maturi şi au propriul drum de acum,
    după citirea romanului. Vag amuzată de întrebare, Alina Nelega a spus:

    Au reacţionat bine, aş spune eu. ..Mă rog, e o expresie destul de neutră. De
    fapt, s-au cutremurat, au avut întrebări, au spus că au citit acolo lucruri
    despre care nu realizau că s-ar fi putut întâmpla în această formă. Pentru că
    romanul este despre mica umilinţă de zi cu zi. Nu tratează marile teme, ci
    viaţa de fiecare zi, momentul acela despre care nu poţi să spui exact: aici
    începe intruziunea în viaţa mea, aici începe dictatura. Pentru că sunt nişte
    procese care se insinuează în viaţa individului. Este ca în paradoxul acela al
    lui Zenon: Câţi copaci fac o pădure? 1, 2, 3, 10? Şi te trezeşti, la un moment
    dat, că eşti în pădure şi nu-ţi dai seama când a început de fapt pădurea. Cam
    asta cred că s-a întâmplat şi cu noi.



    Cu sau fără metafore, mesajul Alina Nelega este unul demn de
    remarcat. Nu doar pentru generaţia ei, nu doar pentru editori, critici sau
    jurnalişti, ci şi pentru cei care – bombardaţi de informaţii de tot felul şi
    din toate direcţiile – nu realizează că multe lucruri cu adevărat scandaloase
    s-au petrecut şi se petrec aievea. De multe ori, chiar în imediata lor
    apropiere.