Tag: Horia-Roman Patapievici

  • RRC: Horia-Roman Patapievici prezintă “Discurile Monicăi”

    RRC: Horia-Roman Patapievici prezintă “Discurile Monicăi”

    Colecția de emisiuni Discurile Monicăi, cu introduceri de Horia-Roman Patapievici, în cadrul cărora vor fi difuzate cele mai iubite partituri ale Monicăi Lovinescu despre care a scris în jurnalele sale, va fi difuzată în perioada 13-17 noiembrie, de la ora 13:00, la Radio România Cultural.

    Comentând fragmentele de jurnal în care este amintită câte o preferință muzicală sau preferințele pentru un interpret ale cuplului Monica Lovinescu și Virgil Ierunca, punând aceste audiții în contextul unor întâmplări dramatice, uneori, din viața celor doi, dar și punându-le în acord cu filosofia lor de viață, Horia-Roman Patapievici ne oferă o cheie de citire și de ascultare a acestora, în memoria lor.

    Muzica era nelipsită din viața celor doi, iar Monteverdi pare să fi fost compozitorul lor magic. Dacă, pe de o parte, cuvintele scrise, emisiunile de radio, cărțile acestor intelectuali de elită vorbesc despre firea lor, despre trăsăturile lor de caracter, dar într-un mod pe care ei înșiși au decis să îl împărtășească lumii, pe de altă parte, muzica ne poate dezvălui cealaltă fațetă a personalității lor:

    Comparând interpretările, m-am gândit că există o modalitate de a spune care era sensibilitatea Monicăi Lovinescu. Era o sensibilitate care îmbina două lucruri care nu stau împreună. Este o afectivitate sentimentală, vulcanic-sentimentală, și o austeritate, un tip de discreție, un tip de reținere, care ea, aceasta din urmă, era foarte vizibilă în relațiile cu Monica Lovinescu. Era un exemplu de discreție, de rezervă și de stăpânire de sine. Îți venea să spui că este prototipul clasic al sensibilității. Dar ce se vede din opțiunile muzicale este această vulcanică emoționalitate. – spune Horia-Roman Patapievici.

    El însuși meloman, Horia-Roman Patapievici remarcă, cu deosebită finețe intelectuală, cu un mare respect pentru memoria Monicăi Lovinescu și a lui Virgil Ierunca, trecând prin filtrul propriilor obișnuințe de ascultare, că muzica are un rol absolut aparte, esențial în viața lor, la care se raportau în primul rând sufletește, dar în egală măsură intelectual:

    Muzica era, îmi vine să spun, o artă. Dar, nu! Era un raport cu ceea ce este esențial, cu misterul vieții noastre, cu ceea ce e mai profund în noi. Era un raport pe care Monica Lovinescu și Virgil Ierunca îl întrețineau constant. Era un cult al muzicii. Aveau o discotecă, la început pe vinil, după aceea pe CD. Și-au trecut aproape toată discoteca pe CD-uri, de pe vinil, pentru că erau interpretări la care țineau foarte mult. Și în pasajele selectate, în care Monica Lovinescu se referă la anumite piese muzicale, interpretarea este indicată în mod explicit. E legată, emoția pe care o consemnează, de acea interpretare și nu de alta…

    Colecția de emisiuni Discurile Monicăi poate fi ascultată deja online, pe site-ul radioromaniacultural.ro.

    Proiectul Centenar Monica Lovinescu, vocea demnității este întregit de colecția de emisiuni Martor și cu o selecție din emisiunile realizate de Monica Lovinescu la Radio Europa Liberă. De asemenea, cuprinde o serie de interviuri-document cu Monica Lovinescu, realizate, după căderea regimului comunist, de Anca Mateescu.

    Toate acestea sunt disponibile, de asemenea, într-un dosar special pe site-ul radioromaniacultural.ro:

    https://www.radioromaniacultural.ro/centenar-monica-lovinescu/.

  • O altă victimă a comunismului:  Gheorghe Ene Filipescu

    O altă victimă a comunismului: Gheorghe Ene Filipescu

    Pentru scriitoarea și anglista Monica Pillat, nepoată a poetului Ion Pillat, înrudită pe linie paternă cu familia marilor politicieni Brătianu, reconstituirea istoriei recente a familiei reprezintă un proiect asumat de mulți ani. A început prin redarea către public a biografiei și operei tatălui său, Dinu Pillat, important intelectual interbelic, întemnițat de regimul comunist, la începutul anilor 1960, din cauză că a scris un roman cu o tematică neagreată de partid. În 2021, a venit rândul ramurii materne a familiei să fie reconstituită și scoasă la iveală. Iar, aici, un personaj extrem de important a fost bunicul din partea mamei, Cornelia Pillat, căreia nepoata i-a dedicat cartea Bunicul meu fără mormânt. Gheorghe Ene-Filipescu.



    Născut în 1884, Gheorghe Ene-Filipescu a fost un copil de țărani, analfabet, plecat desculț din Oltenița la București unde a devenit ucenic de cizmar și unde, mai târziu, avea să-și deschidă un atelier de încălțăminte de lux chiar pe Calea Victoriei. Valoarea sa a fost recunoscută atât la Barcelona în 1929 prin acordarea unui premiu important, cât și în țară unde a devenit președintele Sindicatului Profesional al Meseriașilor Cizmari din România și membru în Parlament din partea Partidului Social-Democrat. Acestui om care și-a depășit condiția prin muncă și talent, îi face portretul, în continuare, Horia Roman Patapievici:


    Există o frază care caracterizează meșteșugul acestui excepțional meseriaș, scrisă în Cartea de aur a atelierului de cizmărie pe care l-a descris pe Calea Victoriei: Dă inteligență piciorului. Un client a notat acest lucru genial și anume că o gheată făcută de Filipescu dă inteligență piciorului. Mi se pare un moment de perfecțiune. Asta îl caracterizează deplin pe bunicul fără mormânt al Monicăi Pillat. Despre el trebuie spus următorul lucru. El ilustrează o poveste de succes din România interbelică. Este viața unui om care pleacă de cel mai de jos cu putință și ajunge undeva unde putem recunoaște excelența și decența. Putem recunoaște împlinirea unui om într-o societate care i-a permis să plece de la zero și să ajungă printre cei din elită. Trebuie să ne gândim la acest lucru la faptul că elita era făcută din oamenii care puteau pleca de cel mai de jos. La fel este cazul lui Gheorghe Ene Filipescu. Este istoria unui om care epitomizează ceea ce ne place, ceea ce ne atrage, ceea ce continuă să fie fascinant în România interbelică, o țară în care răul era în cumpănă cu binele și libertatea făcea cu putință manifestarea frumosului, deși răul evident că există.



    Plecând de la experiența sa de viață, Gheorghe Ene Filipescu a dorit să-i ajute și pe alții prin implicare politică. Despre acest aspect al biografiei sale, ne vorbește tot Horia Roman Patapievici:

    Aveam o prejudecată negativă în privința faptului că Gheorghe Ene Filipescu fusese social-democrat și prețuia cuvântul socialism. Și vreau să spun că Gheorghe Filipescu m-a ajutat să înțeleg felul în care poți privi și trăi socialismul astfel încât ceea ce este la capătul lui – iar din punctul meu de vedere aproape întodeauna e lipsirea de libertăți, mizerie și în cele din urmă teroare – să apară într-o altă lumină. El este un om sărman care a îmbrățișat de foarte tânăr cauza socialistă. Există două texte ambele dictate fiicei lui Cornelia Pillat, mama Monicăi Pillat. Unul este dictat în vara lui 1936 și a apărut într-o broșură în 1938. Primul textul dictat în 36 și apărut în 38 se numește Un glas din popor către oamenii superiori. Discursul în Parlament se numește Constatări asupra meseriilor. Vreau să vă spun cum arată socialismul lui Gheorghe Filipescu, deși el a fost omorât de socialiști, nu de ai lui, ci de acei socialiști care revendică un principiu din același set de idei. Care este socialismul lui Gheorghe Ene Filipescu? Socialismul lui înseamnă acces la prosperitate prin intermediul muncii, înseamnă libertate acordată meseriilor, înseamnă posibilitatea pentru meseriași de a agonisi prin proprietate și prin însușirea profitului un rol în ordinea socială. Gheorghe Filipescu este explicit în a respinge acel tip de privare de libertate și de control asupra gândurilor. Există în broșura lui din 1938 explicit această condamnare. Socialismul lui Filipescu este un socialism al meseriașiului, al libertății meseriei, al superiorității care decurge din muncă. Cartea din 38 este adresată oamenilor superiori dă o definiție omului superior. Omul superior este omul care sporește cea primit și din mâinile lui a ieșit mai mult decât a primit.



    Adeziunea sa la cauza socialistă nu i-a împiedicat pe comuniștii veniți la putere după 1947 să-l încarcereze pe Gheorghe Ene Filipescu în procesul de epurare a instituțiilor interbelice.

    Horia Roman Patapievici: A fost arestat în 1949, fiind bolnav de tuberculoză pulmonară și de diabet. Deci acest om a fost azvârlit în pușcărie într-un regim care era regimul de exterminare. Citez din Monica Pillat: La două zile după internarea bunicului la Târgu Ocna, pe 19 februarie 1952 maiorul Al. Roșianu dă dispoziție să i se deschidă un dosar de acțiune informativă criminalului politic deținut Filipescu Ene cu scopul de a stabili următoarele “comportamentul și manifestările sale politice în tot timpul detenției sale în penitenciarul dumneavoastră deoarece la procesul care a avut loc în ziua de 16 ianuarie 1952 la Tribunalul Militar București a avut o poziție dușmănoasă față de Uniunea Sovietică și regimul nostru democratic arătând în mod deschis că nu este de acord cu politica regimului nostru din RPR. La tribunal, când i s-a dat ultimul cuvânt, el nu și-a cerut iertare. El a făcut un rechizitoriu al celui care îl acuză, nu atât arătând că este nevinovat, cât arătând că ei se înșeală. Iar acesta este impresionant: omul, în pușcărie, a fost de o perfectă demnitate și cu o perfectă egalitate de sine cu ideile pe care le-a profesat liber. Pe aceleași le-a profesat și în pușcărie.



    Gheorghe Ene Filipescu a murit în 1952, în închisoare, iar trupul i-a fost aruncat într-o groapă comună din Târgu Ocna.






  • Rumänischer Schriftstellerverband zeichnet die besten Autoren aus

    Laut der Internetseite des Schriftstellerverbandes wurde der Romanschriftsteller Mircea Cărtărescu mit dem Nationalpreis für Literatur ausgezeichnet. Mircea Cărtărescu, der am Tag der Auszeichnung sechzig Jahre alt wurde, ist ein bedeutender Theoretiker des rumänischen Postmodernismus, Romancier, Dichter und Essayist, der sowohl im In- als auch im Ausland im Trend liegt. Cărtărescu ist ebenfalls Professor an der Bukarester Universität.



    Eines seiner beliebtesten Werke, De ce iubim femeile“ (Warum wir die Frauen lieben“), wurde raubkopiert und in doppelt so vielen Kopien illegal verkauft als die legale Auflage. Cărtărescus Werke wurden ins Englische, Italienische, Französische, Spanische, Polnische, Schwedische, Bulgarische, Ungarische und anderen Sprachen übersetzt. Sein Name wird oft erwähnt, wenn es um eine virtuelle rumänische Kandidatur für den Nobelpreis geht.



    Der Essayist Horia-Roman Patapievici wurde für sein Buch Partea nevăzută decide totul“ (Das Unsichtbare entscheidet alles“) mit dem Sonderpreis des Schriftstellerverbandes ausgezeichnet. Patapievici, der von Beruf Physiker ist, ist auf dem sogenannten Ideenmarkt einer der einflussreichsten rumänischen Intellektuellen. Sein Stil ist drastisch und fehlerfrei, behaupten seine Verehrer. Die Gegner meinen, er sei trocken und langweilig. In seinen Werken ist der Einfluss des Wissenschaftlers leicht bemerkbar. Die von ihm geförderten Ideen, von den libertären Wirtschaftspolitiken zu der Moral des traditionellen Christentums, lassen ihn als konservativ erscheinen und machen ihm zum Ziel der linksgerichteten Ideologen. Seit einiger Zeit stand Patapievici nicht mehr im Rampenlicht. Kritiker meinen, das hänge mit seiner Treue gegenüber dem ehemaligen Staatschef Traian Băsescu zusammen. Horia-Roman Patapievici leitete in dieser Zeit das Rumänische Kulturinstitut.



    Dan Stanca wurde für sein Werk Ghetsimani 51“ mit dem Preis für Prosa ausgezeichnet. Er schrieb jahrelang für die konservative Zeitung România liberă“ und veröffentlichte mehr als 20 Romane, in denen er die Irrungen der Modernität beklagt. In seinem Werk macht Stanca keinen Hehl daraus, für Land und Leute vor der sowjetischen Besatzung und des Kommunismus Nostalgie hegt. Der Preis für Poesie ging an Vasile Dan für den Band Lentila de contact“ (Kontaktlinse“). Mircea Anghelescu gewann bei der Sektion Literaturkritik und –geschichte mit dem Band Lâna de aur“ (Das goldene Vlies“).



    Die Preisverleihung war eines der wenigsten Momente im öffentlichen Leben des Schriftstellerverbandes, in dem eine scheinbare Eintracht herrschte. Die Tätigkeit des Vorsitzenden Nicolae Manolescu wird von einigen Kollegen vehement kritisiert. Der Literaturkritiker und Schriftsteller Manolescu bekleidet das Amt seit 20 Jahren.

  • Premiile Uniunii Scriitorilor din România

    Nume consacrate, iubite de public şi respectate
    în interiorul breslei figurează pe lista de premii pentru anul 2015 ale Uniunii Scriitorilor
    din România. Potrivit site-ului USR, cea mai prestigioasă dintre distincţii,

    Premiul Naţional pentru Literatură, i-a revenit romancierului Mircea
    Cărtărescu. Devenit sexagenar exact în ziua premierii, acest profesor de la
    facultatea de Litere a Universităţii bucureştene, considerat un teoretician important al
    postmodernismului românesc, poet şi eseist e, de departe, şi cel mai în
    vogă prozator român, deopotrivă în ţarăşi în străinătate. Epuizată imediat ce-a ieşit pe piaţă, una dintre
    cărţile sale, De ce iubim femeile,
    destinată mai degrabă publicului larg, a fost, pur şi simplu, piratată şi vândută într-un
    tiraj care-l dubla pe acela legal. Operele i-au fost traduse într-o sumedenie de limbi -
    engleză, italiană, franceză, spaniolă, poloneză, suedeză, bulgară, maghiară etc
    -, iar numele său e cel mai frecvent citat în dezbaterile asupra unei virtuale
    candidaturi româneşti la Premiul Nobel.

    Laureatul
    Premiului Special al Uniunii Scriitorilor e
    eseistul Horia-Roman Patapievici, pentru volumul ‘Partea nevăzută decide
    totul’. Fizician de formaţie, Patapievici e unul dintre cei mai influenţi
    intelectuali români pe aşa-numita piaţă a ideilor. Riguroasă şi impecabilă
    pentru admiratori, aridă şi plictisitoare pentru adversari, scriitura eseurilor
    sale e evident tributară formaţiei de om de ştiinţă. Valorile pe care le
    promoveză în spaţiul public – de la politicile economice libertariene la morala
    creştinismului tradiţional – aparţin familiei ideologice conservatoare, ceea ce
    l-a transformat în ţinta predilectă a ideologilor de stânga. De ceva timp
    retras din prim-planul scenei, Patapievici decontează, astfel, şi devotamentul
    faţă de fostul preşedinte Traian Băsescu, în mandatele căruia a fost preşedinte
    al Institutului Cultural Român şi căruia i-a cauţionat multe din acţiunile
    discutabile.

    Premiul pentru proză pe 2015 i-a fost acordat lui Dan Stanca,
    pentru volumul ‘Ghetsimani ’51’. Editorialist de cursă lungă în, pe vremuri,
    influentul cotidian de dreapta România
    liberă, Stanca a publicat mai bine de 20 de romane în care deplânge
    rătăcirile modernităţii şi nu-şi ascunde nostalgia faţă de ţara şi oamenii de
    dinaintea ocupaţiei sovietice şi instalării comunismului.

    Vasile Dan, cu
    volumul ‘Lentila de contact’, a obţinut Premiul pentru poezie, iar Mircea
    Anghelescu a fost desemnat câştigător la secţiunea critică şi istorie literară,
    pentru volumul ‘Lâna de aur.

    Anunţarea
    premiilor pentru anul 2015 a fost unul dintre tot mai rarele momente de
    concordie în interiorul Uniunii Scriitorilor, unde prestaţia longevivului
    preşedinte Nicolae Manolescu, în funcţie de mai bine de două decenii, e tot mai
    frecvent şi vehement contestată de unii colegi de breaslă.