Tag: IATA

  • Ce viitor are TAROM?

    Ce viitor are TAROM?

    Numărul călătorilor înregistraţi pe aeroporturile românești este în creştere faţă de anii anteriori – arată datele Asociaţiei naționale a Aeroporturilor. De altfel, România a depăşit, deja, nivelul anului 2019, considerat cel mai bun pentru turism în ultimul deceniu.

    În primele şase luni din 2024, aproape 12 milioane de persoane au tranzitat aeroporturile româneşti, în creştere cu 10,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2019 şi cu aproape 5% mai multe faţă de primul semestru al anului trecut. Mărirea tarifelor biletelor de avion, anulările şi întârzierile, dar şi scăderea gradului de siguranţă al unor destinaţii externe au reorientat către România un procent însemnat de rezervări de vacanţă. Există, însă, și un bemol – se circulă puţin cu avionul pe plan intern: numai 7% din totalul călătorilor.

    Între timp, compania naţională de transport aerian TAROM a anunţat, recent, vânzarea sloturilor de pe Aeroportul londonez Heathrow către Qatar Airways. Tranzacția ar urma să se finalizeze în 26 octombrie.

    Într-un comunicat dat publicităţii, TAROM a calificat vânzarea drept strategică și necesară pentru asigurarea sustenabilităţii economice a companiei, în condițiile în care ruta Heathrow – își justifică TAROM decizia – a fost una dintre cel mai puțin profitabile în ultimii ani. Or, vânzarea sloturilor de la Londra îi va permite să se concentreze pe optimizarea flotei și a rutelor, în contextul unui plan de redresare amplu care vizează revenirea pe profit în 2025 și 2026. Căci, să reamintim pe scurt, TAROM – deținută de Statul român – se zbate de mult să supraviețuiască. Numai în ultimii șase ani, pierderile au fost de aproape 300 de milioane de euro, ceea ce echivalează cu o gaură de 55 de milioane de euro pe an. Iar, conform Ministerului de Finanțe, ultimul profit a fost înregistrat în 2007.

    În 2023, datorită încercărilor de redresare, pierderile au scăzut la 17 milioane de euro, iar pentru 2024 se întrevede chiar un profit. De altfel, la sfârșitul lunii aprilie, Comisia Europeană a aprobat un ajutor de 95,3 milioane de euro pentru TAROM, în vederea restructurării ei.

    Deocamdată, compania aeriană – spune actuala conducere – nu are în plan să renunţe la operarea altor rute în perioada următoare, dar avertizează că situaţia volatilă din piaţa de aviaţie poate genera schimbări.

    Directorul general interimar al TAROM, Costin Iordache, declarară că abia după restructurarea completă, respectiv după 2026, compania ar putea intra pe rute noi. Până atunci, TAROM urmează să vândă 4 aeronave Airbus 318 și să-și modernizeze flota, prin integrarea unor noi Boeing-uri 737 MAX 8, programate să ajungă în România anul viitor. TAROM a fost înfiinţată în 1954 şi este membră a Alianţei SkyTeam din  iunie 2010. Iar din 1993, este membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA).

     

  • Transportul aerian în statele UE

    Transportul aerian în statele UE



    373 de milioane de pasageri au călătorit cu avionul în UE anul trecut, ceea ce reprezintă o creștere de 35% comparativ cu 2020, arată datele publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat). Creșterea vine după un declin masiv al pasagerilor de 73% în 2020, comparativ cu anul precedent, cauzat de restricțiile COVID impuse la nivel mondial.



    Peste 10 milioane de pasageri pe aeroporturile din România



    Față de în 2019, când s-au înregistrat peste 1 miliard de pasageri care au călătorit cu avionul în UE, numărul de pasageri din 2021 este cu 64% mai mic, un fapt normal dacă luăm în considerare prelungirea restricțiilor, condițiile de deplasare pentru persoanele nevaccinate și recomandările de a evita călătoriile către statele europene care s-au confruntat cu noi valuri de îmbolnăviri.



    Aproape toate statele membre UE au înregistrat o creștere a numărului pasagerilor care au călătorit anul trecut cu avionul, comparativ cu 2020. Cel mai mari creșteri s-au înregistrat în Croația (129%), Cipru (105%) și Grecia (86%), cu ponderi mai mici în Irlanda (10%), Suedia (16%) şi Letonia (17%). Doar Finlanda a avut o scădere de 16 puncte procentuale. În România s-au înregistrat 10,38 milioane de pasageri în 2021, față de 6,63 milioane de pasageri în anul precedent, a cincea creștere procentuală în rândul statelor membre.



    Datele Eurostat mai arată că transportul aerian de pasageri în afara Uniunii a reprezentat 39% din transportul total aerian de pasageri în 2021, transportul în interiorul UE a reprezentat 38%, iar cel național 23%. Față de 2020, transportului în fara UE a scăzut cu 5,5%, în timp ce ponderea transportului în intra-UE a crescut cu 4,5% pp, iar a transportului național cu 1%.



    Numărul de pasageri aerienî din statele UE în 2021 (compartație cu cifrele anului precedent) / Sursa: Eurostat


    pasageri-avion-2021-pondere-eurostat.jpg



    Cele mai tranzitate aeroporturi din UE



    Principalele aeroporturi din UE au rămas aceleași ca în 2020, cu cel mai mare număr de pasageri la Paris-Charles de Gaulle (26,2 milioane de pasageri), urmat de Amsterdam-Schiphol (25,5 milioane de pasageri), Frankfurt-Main (24,8 milioane de pasageri), Madrid-Barajas (23,2 milioane de pasageri) şi Barcelona-El Prat (18,5 milioane de pasageri).



    Cel mai mare aeroport din România, Henri Coandă din București, a înregistrat 6,88 milioane de pasageri în 2021, o creștere de peste 50% față de 2020 (4,45 milioane de pasageri).



    Anul trecut, 15 milioane de tone de marfă și corespondență au fost transportate cu avioanele în UE, un avans de 21% față de 2020. Majoritatea cantității de marfă (12 milioane de tone) a fost cea transportată pe calea aerului în afara spațiului comunitar.



    Top 10 aeroporturi din UE după numărul de pasageri – cifre exprimate în milioane / creșetrea procentuală față de 2020 – Sursa: Eurostat


    top-10-aeroporturi-ue-2021-eurostat.jpg



    Patru miliarde de pasageri la nivel mondial în 2023



    Companiile aeriene vor reveni pe profit anul viitor, pentru prima dată după 2019, după cum estimează Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni (IATA). De asemenea, IATA se așteaptă la peste patru miliarde de pasageri ar urma să zboare cu avionul în întreaga lume și la un profit net 4,7 miliarde de dolari pentru industria transportului în 2023, informează agenția Reuters, citată de Agerpres.



    În același timp, estimările IATA referitoare la pierderile înregistrate în acest an de companiile aeriene din întreaga lume au fost revizuite la 6,9 miliarde de dolari, de la cele 9,7 miliarde dolari estimate anterior.



    Peste trei sferturi dintre pasagerii UE care au zburat în afara spațiului comunitar au călătorit în alte state europene (2021) / Sursa: Eurostat


    zboruri-extra-ue-2021-eurostat.jpg