Tag: ie romaneasca

  • Noua viaţă a costumului popular

    Noua viaţă a costumului popular

    Costumele populare româneşti revin la modă. Strânse la gât, cu cheiţă, cum
    se spune sau nu, încreţite sau drepte, mai simple sau mai elaborate, iile
    româneşti capătă o nouă viaţă.


    Născută într-o familie din Bistriţa Năsăud în care cusutul iilor era
    meseria casei, Virginia Linul are astăzi o casă muzeu şi a adunat în jurul ei
    50-60 de femei cu care lucrează. Dar recunoaşte că şi-a recăpătat încrederea în
    valoarea muncii ei după prezenţa României în 1999, la Washington Smithsonian
    Folklife Festival, cu costume populare, bucătărie tradiţională şi folclor.
    Virginia Linul ne-a spus că meseria sa este una de mare responsabilitate Am făcut întâi costume populare de la noi din zonă, din Bistriţa
    Năsăud, pe urmă am confecţionat şi costume din alte zone ale ţării, tehnicile
    de lucru find asemănătoare, doar modelele diferite. Dar cu o mare seriozitate
    şi o cercetare prealabilă, atât în muzee, cât şi în sate. Nu fac pentru
    ansambluri orice costume, să fie acolo. Eu nu fac imitaţii de costume populare,
    ci am mare responsabilitate pentru generaţiile viitoare, pentru că eu ştiu că
    dacă noi copiii ni-i îmbrăcăm cu imitaţie de ie, ei când cresc o să creadă că
    aia e ce trebuie. Noi, ca părinţi, avem o responsabilitate pentru generaţiile
    viitoare să-i îmbrăcăm corect: un costum popular să fie autentic românesc, să
    fie cusut manual, ca unui copil să îi rămână ideea că aşa este costumul popular
    românesc.


    Virginia Linul ne-a mai spus că ţara noastră are 450 de zone etnografice şi
    tocmai de aceea trebuie să le respectăm şi să le păstrăm reprezentativitatea.
    Iar apoi ne-a spus cum a prins aripi noi costumul popular românesc: În 2011 a venit un designer francez Philippe Guiller, care a lucrat la
    Ambasada Franţei din România, director cultural. A vizitat România, s-a
    îndrăgostit de România şi de tot ce e frumos. El a ştiut să vadă arta în
    fiecare lucru, în fiecare podoabă şi a scos-o pe scenă. Şi a făcut o colecţie care s-a numit
    100%.ro. prejudecăţi. Datorită acestui străin care a venit şi a lucrat cu mine,
    60% din colecţie s-a lucrat aici, s-a lucrat cu meşteri din Maramureş, cu
    meşteri din Bucovina, cu meşteri de la Braşov, cu meşteri din Oltenia, a lucrat
    cu meşteri români din întreaga ţară şi a pus în valoare arta populară
    românescă. Şi datorită promovării acestui eveniment au venit televiziunile, au
    făcut promovare şi au început să poarte vedetele, o ie de Ziua României, un
    element din costumul popular şi după un an, a început Andreea Tănăsescu,
    fondatoarea paginii La Blousee Roumaine, să promoveze pe Facebook ia românească
    şi să creeze evenimente peste tot.


    O altă prezenţă remarcabilă a
    costumelor populare online o repezintă asociaţia Semne cusute, care din luna
    iunie a acestui an, este prezentă pe Google Arts and Culture cu expoziţia
    Îmbrăcate în povești, prin care explorează meșteșugul țesutului de cămăși
    tradiționale românești și prezintă poveștile brodate în material, decodificând
    fiecare culoare și simbol. Este o călătorie la granița dintre artă și tradiție.
    Ioana Corduneanu, iniţiatoarea asociaţiei Semne cusute ne-a vorbit despre
    îndeletnicirea de a coase o ie, ca despre o poveste de dragoste: Sper că din ce în ce mai mult vom lăsa în urmă materialele ieftine şi
    vom alege să coasem ca şi străbunicile noastre, cu in, cu cânepă, cu mătase şi
    cu lână, pentru că sunt materiale mai sănătoase şi pentru noi şi pentru
    planetă. Sunt materiale mai preţioase, mai nobile, aşa cum
    merită cămăşile noastre. Cămăşi tradiţionale înseamnă şi cămăşi încreţite la
    gât, cămăşi drepte, poale şi fuste mai rar, dar cu siguranţă sunt doamne care
    doresc să-şi completeze portul, să-şi întregească portul.


    Tot de la Ioana Corduneanu am aflat că doamnele din comunitatea Semne
    cusute cos ii în special de drag: În mare parte le cos de plăcere,
    pentru că broderia este o artă şi o relaxare. Le cos pentru ele, pentru a avea
    ce să îmbrace, le cos pentru a-şi îmbrăca familia, pentru cei dragi, cei
    prieteni, iar cele mai geneoase le cos pentru a le arăta în cadrul expoziţiilor
    noastre: IA Aidoma, Ia Aievea, Măiestr-Ia, expoziţii care acum devin şi
    virtuale.


    Orice femei doreşte să se alăture cusătoarelor de ii nu are de făcut decât
    câţiva paşi simpli, după cum ne-a spus Ioana Corduneanu: Pe Google, tastând
    semne cusute, vor găsi acolo blogul, vor găsi grupul de lucru de pe facebook,
    semne cusute în acţiune şi tot ce trebuie să facă este să intre în acest grup
    de cusut, să studieze puţin ceea ce s-a discutat, ceea ce s-a făcut, să îşi exprime
    dorinţa (n.r. de a ni se alătura) să spună de ce sunt acolo, ce vor să facă, ce
    vor să coase şi vor primi ajutor. Simbolurile sunt universale, sunt un limbaj
    vizual, pe care îl înţelege toată lumea. Dacă este ceva specific românesc este
    gramatica, felul de a pune aceste litere în propoziţii. Asta ne face unici. Şi
    putem deosebi o cămaşă românească de toate cămăşile vecinilor noştri, mai mult,
    putem deosebi o cămaşă atât de precis încât să aflăm satul, dacă nu regiunea în
    care ea a fost cusută. Şi sunt doamne din Olanda, din Bulgaria, din Japonia,
    care sunt interesate şi cos, pentru că îşi dau seama că nu este vorba strict de
    o cămaşă românească, valorile pe care cămaş
    a noastră le transmite sunt valabile
    şi universale în orice moment şi acum şi în trecut şi în viitor.



    Şi, o veste bună! Anul acesta de Ziua României,
    la Paris, mai multe doamne însoţite de Ioana Corduneanu îşi purtau mândre
    costumul popular, completat cu o fustă de o nuanţă albastră în Centrul
    Pompidou. Nu am înţeles sigur de ce iile erau astfel completate până nu am
    văzut cum puzderia de vizitatori ce profitau de intrarea gratuită la expoziţii
    în prima duminică din lună, făceau poze cu româncele îmbrăcate în ie, alături
    de tabloul lui Henri Matisse La Blouse Roumaine (finalizat în aprilie 1940).