Tag: imbatranirea populatiei

  • Provocările și oportunitățile unei Europe în curs de îmbătrânire

    Provocările și oportunitățile unei Europe în curs de îmbătrânire

    Niciodată în
    istoria Europei nu au existat atât de mulți oameni care să se bucure de o viață
    atât de îndelungată. Cel mai recent raport al Comisiei Europene privind impactul
    schimbărilor demografice, din iunie 2020, relevă că, în ultima jumătate de
    secol, speranța de viață la naștere a crescut în UE cu aproximativ 10 ani atât
    pentru bărbați, cât și pentru femei. Potrivit documentului, în prezent, 20% din
    populația comunitară depășește vârsta de 65 de ani, iar estimările sunt că,
    până în 2070, această proporție va urca la 30%.

    Invitat la Radio România,
    Vladimir Alexandrescu, de la Institutul Național de Statistică, a făcut o
    trecere în revistă a factorilor care contribuie la această situație în UE,
    inclusiv în România – țară care se situează undeva la jumătatea clasamentului
    din punct de vedere al gradului de îmbătrânire a populației: Condițiile de alimentație,
    indiferent de toate comentariile care se fac, sunt totuși mereu mai bune în
    țările europene, condițiile medicale, lăsând la o parte pandemia – care
    reprezintă o situație cu totul specială – sunt net mai bune în toate țările,
    modul de viață s-a îmbunătățit și el pretutindeni și, ca atare, speranța de
    viață crește constant. Am ajuns acum la o speranță de viață de peste 80 de ani
    la nivelul UE, ne apropiem cumva încet-încet și noi de acest nivel, nu suntem
    foarte departe de restul Europei și, evident, că în aceste condiții o să apară
    o problemă, pentru că
    vârstanicii, pe cale firească, naturală, au nevoie de mai multe îngrijiri decât
    cei care sunt tineri. Deci, cheltuielile sociale pentru toate țările vor crește
    în următoarele decenii.

    Datorită unor stiluri de viață mai sănătoase, precum și grație progreselor
    din domeniul medical, respectiv îmbunătățirea prevenției, a diagnosticării și a
    tratării bolilor – majoritatea pensionarilor din Uniune au o stare de sănătate
    bună și pot alege cum să-și petreacă timpul. Mulți dintre aceștia – mai mulți ca
    niciodată, potrivit datelor comunitare – aleg să rămână în activitate o
    perioadă mai lungă de timp, își prelungesc cariera profesională și participă la
    activități sociale după pensionare. Alții nu, iar sistemele de protecție
    socială au în față provocarea și responsabilitatea de a-i sprijini. Este foarte
    importantă privirea de ansamblu, care este tendința.

    Din nou, Vladimir Alexandrescu : Cu câțiva ani în urmă, demografii au
    introdus un al doilea indicator, pe lângă cel al speranței de viață la naștere,
    care este un indicator substanțial și care există dintotdeauna în demografie:
    acest al doilea indicator este speranța de viață sănătoasă. Tocmai pentru că
    este extrem de important ca, de la un anumit moment, omul să nu devină o povară
    pentru societate, pentru semenii săi, ci printr-o viață activă și sănătoasă să
    continue să reprezinte un sprijin pentru familie, pentru cei care îl
    înconjoară. Și, cu privire la acest al doilea indicator, dacă ar fi să intrăm
    pe detaliile demografice, se observă niște chestiuni care merg în contrasens cu
    cel dintâi – de pildă, dacă femeile au o speranță de viață la naștere mai mare
    decât bărbații – în cazul României diferența este între 79 de ani la femei și
    72 de ani la bărbați, deci un decalaj mare, la nivelul UE diferența e de 5 ani,
    83 cu 78 – ei bine, în ceea ce privește speranța de viață sănătoasă, la bărbați
    este mai mare decât la femei. Și, dacă depășim o anumită vârstă, e vorba de un
    prag de 60 de ani, trendul iar se inversează – după 60 de ani speranța de viață
    a bărbaților este puțin mai mare decât aceea a femeilor.

    Noile realități ce țin de
    îmbătrânirea populației ocupă un loc important pe agenda Bruxelles-ului, care
    analizează toate fațetele, de la contribuția importantă pe care persoanele în
    vârstă o pot aduce societății, până la măsura în care actualele sisteme de
    pensii sunt pregătite să facă față unui număr din ce în ce mai mare de
    pensionari. Una dintre oportunitățile pentru Uniune este ceea ce este definit
    ca economia vârstei
    a treia, ce ține de produse și servicii care să satisfacă nevoile și preferințele
    specifice persoanelor în vârstă. Estimările sunt că economia vârstei a treia va
    crește cu circa 5% pe an, de la 3,7 mii de miliarde de euro în urmă cu cinci
    ani, la 5,7 mii de miliarde de euro în 2025. Turismul, locuințele inteligente
    care sprijină traiul independent, tehnologiile asistive, produsele și
    serviciile accesibile, robotica serviciilor wellness sau mobilitatea personală
    și automatizată – sunt doar câteva sectoare în care pot să apară oportunități
    de angajare în strânsă legătură cu economia vârstei a treia.

    În același timp,
    perspectivele pacienților pot fi îmbunătățite prin telemedicină, aplicațiile
    pentru telefoanele inteligente și biosenzorii pentru diagnosticare și
    monitorizare de la distanță. Toate acestea sunt menționate într-o Carte verde privind îmbătrânirea populației
    realizată în urma raportului Comisiei Europene. În încercarea de a identifica
    modul optim de răspuns, documentul lansează o amplă dezbatere cu privire la
    provocările și oportunitățile pentru societatea în curs de îmbătrânire a
    Europei, ținând cont de efectele acestei tendințe demografice accentuate asupra
    economiei și societății. Cartea verde
    aduce în discuție viteza și amploarea schimbărilor în societate, precum și
    întrebările pe care trebuie să ni le punem pivind acest fenomen. Din
    perspectiva UE, acest lucru include totul, de la promovarea unui stil de viață
    sănătos și a învățării pe tot parcursul vieții, până la consolidarea sistemelor
    de sănătate și de îngrijire, pentru a putea răspunde nevoilor persoanelor în
    vârstă. Pe de altă parte, încurajarea natalității prin diferite politici de
    sprijin se numără între inițiativele care ar putea ajuta, în timp, la
    echilibrarea demografică.

  • Îmbătrânirea populaţiei şi migraţia forţei de muncă

    Îmbătrânirea populaţiei şi migraţia forţei de muncă

    Prăpastia existentă între regiunile Uniunii Europene care cresc cel mai mult din punct de vedere demografic şi cele a căror populaţie scade se va lărgi în următoarele decenii, potrivit unui raport publicat, săptămâna trecută, de Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene.

    Studiul evidenţiază că, în general, populaţia europeană îmbătrâneşte, dar nu în acelaşi ritm în toate regiunile.
    Un alt aspect subliniat este că deplasările tinerilor, pentru angajare sau studii, au un mare impact asupra schimbărilor demografice, întrucât în acest mod unele regiuni prosperă, în timp ce altele rămân în urmă.

    Conform analizei, îmbătrânirea populaţiei europene nu se accentuează doar în zonele rurale, ci şi în cele urbane, chiar dacă există un procent mai mare al persoanelor vârstnice în spaţiul rural. De fapt, zonele urbane mici şi medii sunt cele cu riscul cel mai mare de depopulare, întrucât le lipsesc atracţiile socio-economice din oraşele mari.

    În ce priveşte preferinţele locative, tineri preferă să se instaleze în zonele urbane, în timp ce familiile tind să-şi stabilească domiciliul cu prioritate la periferia oraşelor, iar vârstnicii în zonele rurale. Zonele cu cea mai mare ofertă de servicii sunt cele urbane, un element de atracţie mai ales pentru tineri.

    Diferenţele de ritm al îmbătrânirii şi depopulării între teritorii pot agrava inegalităţile economice, ceea ce poate conduce de asemenea la polarizări în privinţa opiniei despre Uniunea Europeană şi imigraţiei, precum şi la creşterea populismului, notează autorii raportului.

    Prin urmare, executivul comunitar promite că politica de coeziune a UE şi cea de inovare vor contribui la sporirea serviciilor şi oportunităţilor economice în zonele depopulate, pentru a le face mai atractive traiului.

    Comisia Europeană aminteşte că a lansat recent Pactul Verde european şi o consultare publică pentru a dezbate alternativele de a anticipa şi de a răspunde implicaţiilor economice ale îmbătrânirii populaţiei europene.


  • Combaterea afecţiunilor psihice în UE

    Combaterea afecţiunilor psihice în UE

    Combaterea afecțiunilor psihice și neurologice în rândul unei populații tot mai îmbătrânite necesită o colaborare științifică îmbunătățită. Grupul STOA din Parlamentul European aduce la aceeași masă parlamentari și cercetători pentru a discuta posibilele soluții.

    În contextul îmbătrânirii populației, sănătatea mintală a devenit o problemă prioritară pentru toate statele europene. Se estimează că unul din trei cetățeni ai Uniunii Europene va fi afectat de o boală neurologică sau psihică pe parcursul vieții. Statisticile sunt sunt mutl mai îngrijorătoare, deoarece situația se va înrăutăți pe măsură ce populația va îmbătrâni iar speranța de viață va crește. Potrivit estimărilor Comisiei Europene, 11% dintre europeni sunt atinşi de o formă de boală mintală, în fiecare an.

    Tulburările mintale reprezintă aproximativ 22 % din cazurile de handicap din Europa și acoperă o arie vastă (de la depresie la boala Alzheimer, stres post-traumatic și schizofrenie). În prezent, în UE, numai jumătate din persoanele care suferă de o tulburare mintală gravă, și într-o mai mică măsură cele cu tulburări psihice slabe/moderate, beneficiază de un tratament corespunzător. Iar pentru prevenirea tulburărilor mintale și promovarea sănătății mintale se iau și mai puține măsuri. Grupul pentru Viitorul Științei și Tehnologiei din Parlamentul European, care organizează întâlniri între parlamentari și cercetători, consideră că pentru a aborda cu succes această problemă, trebuie consolidate legăturile dintre lumea politică și lumea științifică.

    Eurodeputatul austriac Paul Rübig de la Grupul Partidului Popular European, a declarat: Tulburările psihice sunt o problemă globală. Desigur, dacă vom lucra împreună, în toate cele 28 de state membre ale UE, având acces la o cantitate mare de informații și date, ne vom putea extinde cunoașterea asupra acestor probleme, iar cunoașterea reprezintă cheia rezolvării lor.

    În urmă cu mai bine de 10 ani, Direcția Generală Sănătate și Siguranţă Alimentară din cadrul Comisiei Europene a publicat o carte verde referitoare la dezvoltarea unei strategii europene privind sănătatea mintală. Apoi a fost lansat Pactul european pentru sănătate mintală și bunăstare care a fost urmat de o acțiune comună de trei ani (2013-2016).Acțiunea comună a avut ca rezultat un cadru de acțiune privind sănătatea mintală și confortul psihologic, care oferă recomandări de politici pe care țările din UE sunt invitate să le aplice. Si tot din 2013, Uniunea Europeană finanțează Proiectul Creierul Uman, un proiect în care s-au investit peste 1,9 miliarde euro și care încearcă să reproducă funcțiile creierului cu ajutorul unui computer.


  • Criza de forţă de muncă din România

    Criza de forţă de muncă din România

    Chiar dacă cifrele nu sunt întotdeauna concordante,
    toate studiile demografice realizate în ultimul deceniu se încheie cu aceeaşi
    concluzie: populaţia României se împuţinează şi îmbătrâneşte. Nu face excepţie
    nici ultimul, comandat de Confederaţia Patronală Concordia şi ale cărui
    rezultate au fost publicate marţi. Acesta prognozează că, dacă tendinţele
    declinului demografic şi ale migraţiei din România vor continua în acelaşi ritm
    populaţia, va scădea la 18 milioane în 2030. Iar din 2060 rata de dependenţă a
    sistemului public de pensii, exprimată ca raport procentual între numărul de
    pensionari şi cel persoanelor ocupate, va ajunge la aproape 100%.


    Intitulată ‘Analiza
    cantitativă şi calitativă a pieţei muncii în România’
    , cercetarea estimează că
    populaţia ocupată va scădea de la 8,4 milioane de persoane în anul 2016 la 7,3
    milioane în 2030. Autorii mai spun că, în ceea ce priveşte ofertele de locuri
    de muncă, polarizarea geografică va continua să crească şi că regiunile cele
    mai dinamice economic, Bucureşti-Ilfov , Vest şi Nord-Vest, vor avea şi
    cel mai mare deficit de forţă de muncă. La nivel naţional, acesta este, deja, estimat
    la circa 300 de mii de persoane pentru acest an şi ar putea depăşi sensibil o
    jumătate de milion în 2023. Realizatorii studiului au identificat segmente
    importante de populaţie – circa 2 milioane de persoane – care nu se regăsesc
    nici pe piaţa muncii şi nici nu sunt cuprinse în sistemul de educaţie şi
    formare profesională.


    Se conturează, astfel, un potenţial uman nevalorificat,
    fenomen ce necesită o analiză aprofundată, care să permită înţelegerea cauzelor
    acestei situaţii şi, ulterior, conturarea de măsuri care să conducă la inserţia
    lor pe piaţa muncii
    , menţionează realizatorii studiului.
    Ei propun şi posibile
    soluţii pentru rezolvarea crizei forţei de muncă, printre care consolidarea
    cooperării între mediul educaţional şi piaţa muncii, pentru modernizarea
    învăţământului profesional şi tehnic, ori aplicarea unei strategii şi a unui
    plan de acţiune pentru stoparea declinului demografic.


    Comentatorii sunt mai
    degrabă sceptici că, pe termen scurt şi mediu, tendinţele ar putea fi
    inversate. Declinul demografic a început, practic, acum trei decenii, imediat
    după prăbuşirea dictaturii comuniste, când avorturile au fost dezincriminate.
    Iar migraţia, accelerată, mai ales, după admiterea României în Uniunea
    Europeană, în 2007, va continua cât timp piaţa autohtonă a muncii va rămâne
    prea puţin ofertantă.


    Liderul uneia dintre cele mai importante centrale
    sindicale, ‘Cartel Alfa’, Bogdan Hossu, afirmă că România e în topul ţărilor
    membre ale Uniunii din punctul de vedere al numărului de angajaţi ce se află
    sub pragul de sărăcie, respectiv 20%.