Tag: implicare

  • Generația Z: Ascensiunea curentului de extremă dreapta/dreapta dură – cum se raportează tinerii, în contextul alegerilor europene

    Generația Z: Ascensiunea curentului de extremă dreapta/dreapta dură – cum se raportează tinerii, în contextul alegerilor europene

    În acest an, în luna iunie, în toate statele membre ale Uniunii Europene vor avea loc alegeri europarlamentare. Scrutinul se desfășoară pe fondul unor evenimente excepționale, care au afectat în mod direct sau indirect cetățenii europeni în ultimii ani. Acestea sunt transformate în teme politice, de dezbatere, inclusiv în plan electoral. Important de menționat că, potrivit unui sondaj Eurobarometru publicat în decembrie 2023, 57% dintre cetățenii europeni sunt interesați de alegeri, cu șase puncte procentuale mai mult decât în perioada premergătoare alegerilor europene din 2019. Așadar, provocările, cum ar fi războiul din Ucraina, criza energetică, pandemia, și interesul publicului pentru alegeri se intersectează cu ascensiunea curentului de extremă dreaptă în Europa. Victoriile electorale ale exponenților acestui curent în câteva state ale Uniunii, perspectivele de succes european ale formațiunilor politice din această zonă creează îngrijorare, dar și interes.

    La podcastul Generația Z, căutăm răspunsuri, oferim perspective din partea tinerilor, dar și din partea celor care analizează fenomenul.

    „Extrema dreaptă din multe țări din Uniune pare să uite de planul ăsta al drepturilor omului și țintește diverse pături ale societății. Ar fi interesant ca nouă, generațiilor mai tinere, să ni se aducă exemple din istorie sau să căutăm noi înșine să vedem că politica extremei drepte, ideile lor au mai existat, au fost estompate sau reduse ca intensitate o perioadă de timp. Se pare că revin. Aș vrea să înțelegem că nu ceea ce ne-a arătat trecutul este varianta cea mai bună de a exista ca societate. Deci, asta presupune o mai bună informare, chiar din partea noastră, din surse credibile”. (Ionuț Șorea, masterand la Centrul de Studii Europene din cadrul Universității Alexandru Ioan Cuza)

    „(Tinerii) să se informeze, să analizeze promisiunile, pentru că vor fi, evident, numeroase promisiuni. Aceasta ca să facă acest raport permanent între ceea ce se promite și ceea ce poate fi implementat. Dacă este fezabil ceea ce ți se promite. Dar, din nou, să se informeze. Eu, personal, citesc în egală măsură articole, informații sau declarații din ambele direcții și încerc să fiu rațional în primul rând și să văd cât de realiste sunt aceste declarații, aceste promisiuni”. (Cosmin Țugui, student la Facultatea de Drept a Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași)

  • Generația Z: Implicarea femeilor în politică. O lume a bărbaților?

    Generația Z: Implicarea femeilor în politică. O lume a bărbaților?

    Faptul că femeile şi-au dobândit din ce în ce mai multe drepturi în ultimii 50 de ani nu poate fi negat, însă există unele paliere rămase încă greu de accesat. Printre acestea se numără şi prezenţa în funcţii publice şi politice. Dacă în afaceri, femeile rivalizează cu bărbaţii la capitolul performanţă şi din punct de vedere al numărului, în politică acest trend avansează greoi, mai ales în această regiune a Europei care încă învaţă care sunt adevăratele valori democratice. În Uniunea Europeană, deşi femeile sunt promovate, un număr încă limitat ajung în funcţii de reprezentare. În legislativul european, de exemplu, în continuare sunt mai puține femei decât bărbați. Totuși, procentul acestora a crescut în timp, de la 15,9% în 1952, la 39,8% în 2024. Lor li se adaugă femeile din Comisia Europeană, o altă instituție condusă tot de o femeie. În prezent, în executivul comunitar sunt 12 femei comisar european și 14 bărbați. În context, procentul de 39,8% femei prezente în Parlamentul European în 2024 este mai mare decât media mondială și a UE pentru parlamentele naționale.

    În România, situația nu arată deloc bine. Directorul de proiect al Fundaţiei Friedrich Naumann pentru Libertate, Raimar Wagner, spune că, în 2021, organizaţia a elaborat un studiu referitor la reprezentarea femeilor în politica românească ale cărui rezultatele au fost catastrofale. Potrivit acestuia, România nu stă prost, ci „extrem de prost”, mai exact este pe ultimul loc în Uniunea Europeană.

    „Datele pe care le-am primit ne-au arătat nu că stăm prost, ci, dacă îmi permiteţi acest grad de comparaţie, extrem de prost. Sunt cele mai rele cifre din toată Europa continentală. Nu numai că suntem pe ultimul loc în Uniunea Europeană, dar stăm mai prost decât Rusia, Kazahstan, Ungaria ca să numesc autocraţii sau societăţi dominate de bărbaţi. Şi, ca să vă dau nişte cifre, avem o reprezentare a femeilor de sub 20% în Parlamentul României, avem la nivel de leadership politic feminin sub 50% la nivelul administraţiilor locale şi undeva la 5% în Guvern. Acum, în ultimul Guvern, s-au mai îmbunătăţit aceste cifre”. (Raimar Wagner)

  • Generația Z: Tinerii și politica în România și UE – fapte și cifre

    Generația Z: Tinerii și politica în România și UE – fapte și cifre

    Tinerii din România vor putea vota anul acesta pentru patru tipuri de alegeri – europarlamentare, locale, parlamentare, prezidențiale.

    Dar cât de motivați se simt să meargă la vot? Ce îi face să ezite să participe politic? Unul dintre motivele pentru care tinerii ar putea avea ezitări este că cei mai mulți dintre ei consideră că opiniile lor nu sunt, de fapt, luate în considerare de către factorii de decizie. Acest lucru este confirmat de Eurobarometrul pe probleme de tineret desfășurat în iunie 2021, unde tinerii au afirmat că au o influență mică sau inexistentă asupra procesului decizional și asupra politicilor publice de la nivel local (50%), național (58%) și de la nivel european (67%).

    Iar structura demografică a actualei noastre legislaturi nu face decât să le întărească sentimentul de lipsă de reprezentativitate. Potrivit datelor furnizate de Politoscop, doar 26% dintre parlamentari au vârsta sub 40 de ani, dintre care 12 între 25 și 30 de ani (3 femei) și 105 între 31 și 40 de ani (20 de femei). Cei mai mulți (195) sunt în categoria 41 – 50 de ani. Această statistică evidențiază realitatea tragică cu care se confruntă tinerii, în special femeile tinere, din România în ceea ce privește reprezentarea lor politică.

    Tinerii se simt lipsiți de reprezentativitate și ezită să se implice politic. Dar, potrivit aceluiași Eurobarometru pe probleme de tineret desfășurat în iunie 2021, tinerii români par să fie implicați peste media europeană în diverse forme de activism civic precum: inițierea sau semnarea unei petiții (54% față de 42%), participarea la un protest sau o demonstrație (29% versus 24%), participarea la o consultare publică (17% versus 15%) sau implicarea într-o organizație de tineret (22%versus 14%).

    „În momentul în care persoana ta nu este oglindită în acele holuri, cum este Parlamentul, care ar trebui să fie ca o oglindă a societății, să ia decizii pentru toți cetățenii, în momentul în care, în actuala legislatură, avem doar 3 la sută parlamentari cu vârsta sub 30 de ani, dintre care doar 3 sunt femei tinere, tinerii încep să simtă că iarăși nu ajung în foruri decizionale, unde ei chiar ar putea să influențeze decizii și să își pună toate problemele pe masă”. (Valentina Ciobanu, vicepreședinte politici publice Consiliul Tineretului din România)

    „Interesul tinerilor pentru politică este din ce în ce mai redus. Toate cercetările sociologice serioase arată că interesul a scăzut în mod constant, a scăzut inclusiv începând cu aderarea României la UE și procesul de postaderare, care a fost mai puțin încurajator decât s-ar fi așteptat mulți tineri. Dacă luăm ultimele alegeri, din 2020, am avut o prezență mică la vot – din toate categoriile de electorat sub o treime din votanți s-au prezentat la urne. Iar tinerii au avut o prezență și mai mică – de doar 20 la sută”. (Sergiu Mișcoiu, profesor universitar la Facultatea de Studii Europene din cadrul UBB, Cluj-Napoca)

  • Generaţia Z şi participarea la viaţa politică

    Generaţia Z şi participarea la viaţa politică

    Implicarea tinerilor în viaţa socială, economică şi politică este esenţială pentru dezvoltarea sănătoasă a unui stat, mai ales în cazul României, o ţară cu o democraţie încă tânără. Există reprezentanţi ai Generaţiei Z care au decis să influenţeze din interior parcursul României, însă numărul lor rămâne încă mult prea mic. Nivelul scăzut de participare la viaţa cetăţii, înregistrat de foarte mulţi ani în România, îngrijoreazã, însă măsurile concrete de stimulare a acestuia au fost rare şi ineficiente.



    La ultimele alegeri organizate în România, în 2020, pentru componenţa Parlamentului de la Bucureşti, s-a prezentat la vot doar un sfert din numărul tinerilor cu vârste între 18 și 34 de ani care figurau pe liste. În perioada 21 iulie — 5 septembrie, Societatea Academică din România şi Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie — IRES au elaborat studiul intitulat “Provocările tinerilor din România. Analiză şi recomandări”, la care au participat 814 persoane cu vârsta cuprinsă între 18 şi 29 de ani. Reprezentantul SAR, Constantin-Alexandru Manda, a declarat că rezultatele barometrului arată că tinerii români sunt în mare parte dezinteresaţi de viaţa politică şi opinează că România se îndreaptă într-o direcţie greşită. La rândul său, sociologul IRES, Antonio Amuza, a arătat că, deşi 90% dintre români ştiu că implicarea duce la efecte pozitive, tinerii nu se implică în politică şi în acţiuni civice, deoarece nu ştiu cum.



    Despre implicarea tinerilor din România în viaţa politică şi în acţiuni civice am discutat cu europarlamentarul român Victor Negrescu, care la 37 de ani, se află la al doilea mandat în Legislativul European. Acesta este cel mai tânăr reprezentat al României ales în forul european.



  • Concert în onoarea personalului medical implicat în lupta cu COVID-19

    Concert în onoarea personalului medical implicat în lupta cu COVID-19

    Asociația Medicală Română organizează pe 24 august un concert-omagiu în onoarea medicilor și a cadrelor medicale implicate în lupta cu noul coronavirus. Evenimentul este susținut de Orchestra Medicilor “Dr. Ermil Nichifor”, sub bagheta dirijorului Iosif Ion Prunner şi se desfăşoară sub deviza: “Poartă mască, poți salva vieți!”. Concertul are loc luni, 24 august, ora 20:00, pe Esplanada Atenului Român.



    Au fost și au rămas în prima linie încercând să-i salveze pe ceilalți. Mulţi dintre ei nu au reuşit să se salveze pe ei înșiși. Medici, cadre medicale au plătit cu viaţa ducându-și misiunea până la capăt. Este momentul să le fie adus un tribut de onoare și nu oricum, ci “într-o limbă care vindecă și vorbește tuturor inimilor”, cum spunea George Enescu, chiar de către colegii lor de breaslă.



    Concertul este un tribut de onoare adus medicilor și cadrelor medicale aflate în prima linie a luptei cu pandemia dar, în egală măsură, reprezintă și un tribut adus umanității. Cu acest prilej, Asociația Medicală Română lansează și o campanie națională (până la finele anului) de conștientizare și informare “Poartă masca. Poți salva vieți!”, precum și provocarea în social media #Zambestecuochii.



    «Zâmbind cu ochii nu doar vom oferi celorlalți cel mai sincer zâmbet, dar o vom face și cu convingerea ca acest zâmbet ne va ajuta să ieșim învingători», a precizat Asociația

  • Implicarea Securitǎţii în economie

    Implicarea Securitǎţii în economie

    Dupǎ 1948, statul comunist român a confiscat toate întreprinderile şi a devenit unicul proprietar în economie, conform ideologiei marxist-leniniste. Mai mult, el a devenit şi producǎtor, şi administrator, şi distribuitor, şi comerciant, şi furnizor de servicii, unicul competitor într-o piaţǎ aproape desfiinţatǎ. Cum de economie depindea consolidarea regimului, PCR, dupǎ model sovietic, a considerat-o drept prioritate zero, iar Securitatea, aparatul represiv, a primit sarcina supravegherii ei. În decrete şi acte normative, Securitǎţii avea misiunea descrisǎ astfel: de a cunoaşte, preveni şi lichida oricare fapte de naturǎ sǎ submineze economia naţionalǎ şi sǎ aducǎ atingere securitǎţii statului.



    Liviu Ţǎranu, cercetǎtor la Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor fostei Securitǎţi, a arǎtat care erau structurile economice ale Securitǎţii: Aflatǎ într-o conexiune directǎ cu aparatul de partid, Securitatea a primit o varietate de misiuni în domeniul atât de fierbinte al economiei. Structura care s-a ocupat de supravegherea activitǎţii economice între anii 1950-1970 s-a numit Direcţia de Contrasabotaj, pentru ca în anii 1970 şi 1980 aceasta sǎ fie cunoscutǎ sub numele de Direcţia a II-a Contrainformaţii Economice. Nu doar acea structurǎ avea atribuţii economice, mai erau şi altele care au activat în zone economice. De pildǎ, Direcţia I Informaţii Interne, Departamentul de Contrainformaţii Externe, dupǎ 1978 Centrul de Informaţii Externe, şi o serie de unitǎţi independente precum Servicul Independent pentru Comerţ Exterior sau celebra Întreprindere de Comerţ Exterior Dunǎrea.



    Securitatea folosea metodele proprii în economie care erau legate de programele politice. Liviu Ţǎranu: În 1989. într-un articol pe care îl publica în revista Securitatea, şeful Direcţiei a II-a Contrainformaţii Economice, generalul Emil Macri, susţinea cǎ structura pe care o conducea acţiona, şi este cea mai clarǎ dovadǎ cǎ Partidul folosea Securitatea şi în economie, în funcţie de prioritǎţile politicii economice a PCR şi a conducerii acestuia. Modul de acţiune al Securitǎţii era unul specific, şi anume mijloace informative-operative: crearea de reţele informative, filaj, percheziţii, reţineri, arestǎri, anchete informative, interceptarea corespondenţei, ascultarea telefoanelor. Securitatea îşi îndeplinea obiectivele economice prin metodele proprii. Cerinţa majorǎ a acestei activitǎţi informative era, în perioada anilor 1970-1980, latura preventivǎ pe care Nicolae Ceauşescu şi şefii Securitǎţii au accentuat-o în ceea ce privea munca informativǎ. Mǎsurile preventive au însemnat într-un numǎr destul de mare avertizǎri, atenţionǎri şi destrǎmǎri de anturaj.



    În ciuda acţiunilor Securitǎţii, economia României comuniste mergea tot mai rǎu. Securitatea a încercat sǎ afle cauzele disfuncţiilor tot mai grave. Liviu Ţǎranu: Începând cu anii 1970 şi cu prevǎdere în anii 1980, odatǎ cu adâncirea crizei economice, în sarcina Direcţiei a II-a au intrat şi o serie de atribuţii pe linia supravegherii realizǎrii producţiei industriale şi agricole a României, atât sub aspect calitativ, cât şi cantitativ. Cea mai mare atenţie era acordatǎ producţiei pentru export. În anii 1970 trebuiau cunoscute cauzele nerealizǎrii producţiei planificate, cauzele pentru care anumite instalaţii erau folosite ineficient şi care erau persoanele care purtau rǎspunderea pentru stǎrile negative de lucruri din unitǎţile economice. Ce se întâmplǎ cu precǎdere în anii 1980 este legat de faptul cǎ în lanţurile de producţie din industrie, din economie, în general, Securitatea devine un fel de supervizor. Totodatǎ, ea este supervizor al colaborǎrii dintre diversele unitǎţi industriale care ar fi trebuit sǎ colaboreze dar n-o fǎceau din cauza blocajului existent. Lipsa de coordonare dintre unitǎţile economice, întârzierile majore în livrarea unor produse, calitatea slabǎ a celor mai multe dintre ele, blocajul pe linie de aprovizionare şi îndeplinirea deficitarǎ a cifrelor din plan constituiau subiecte de primǎ importanţǎ pentru Direcţia de Containformaţii Economice.



    Cercetǎrile au scos la ivealǎ atât deficienţe de sistem, cât mai ales deteriorarea psihologicǎ a resurselor umane. Liviu Ţăranu: Exista şi o altǎ laturǎ a activitǎţii Direcţiei de Contrainformaţii Economice şi anume aceea de a supraveghea programele de modernizare a tehnologiilor pe care le utilizau marile întreprinderi industriale. Aici erau incluse supravegherea institutelor de cercetare ştiinţificǎ, a celor de proiectare, de inginerie tehnologicǎ. pe seama cǎrora şefii Securitǎţii, în mod deosebit Emil Macri, ultimul şef, puneau majoritatea defectelor de fabricaţie ale produselor româneşti. Nu execuţia, ci proiectarea era vǎzutǎ, la vârful Securitǎţii, ca fiind cauza principalǎ pentru calitatea slabǎ a produselor industriei româneşti. Experienţa ofiţerilor de la DIrecţia a II-a arǎtase cǎ greşelile de concepţie erau principalele cauze ale calitǎţii scǎzute, execuţia proastǎ cântǎrea într-o foarte micǎ mǎsurǎ, ponderea acesteia din urmǎ era undeva între 5 şi 10%.



    Nici mǎcar prezenţa temutei Securitǎţi în economia româneascǎ nu a putut-o salva de la falimentul din 1989. Semn cǎ voinţa unui regim tiranic nu poate trece peste logica elementarǎ de funcţionare e economiei şi peste dorinţele şi aşteptǎrile oamenilor.






  • Europa noastră –  6.06.2015

    Europa noastră – 6.06.2015

    Acţiunile Uniunii Europene în combaterea fenomenului consumului de droguri se
    axează pe reducerea ofertei şi a cererii, dar şi pe lupta împotriva
    criminalităţii din mediul virtual. Desigur, această strategie necesită o
    cooperare permanentă şi eficace între instituţiile europene din domeniu, dar şi
    implicarea organismelor internaţionale.