Tag: Închiriere

  • Cumpărare sau închiriere de locuinţă cât mai prietenoasă cu mediul?

    Cumpărare sau închiriere de locuinţă cât mai prietenoasă cu mediul?

    Conform Eurostat, România este ţara cu cel mai ridicat procent de proprietari din Uniunea Europeană. Peste 95% dintre români trăiesc în locuinţe pe care le deţin, în timp ce, la polul opus se află state precum Germania cu 51%, Austria cu 45% şi Danemarca cu 39%. În statele în care cota de proprietari este mai mică, oameni de toate vârstele decid să locuiască împreună în locuințe comunitare sau proiecte care implică o formă de viață comunitară. Sunt motivați de probleme de mediu, sociale și financiare.



    Cumpărarea sau închirierea unei locuinţe poate fi privită şi dintr-o perspectivă ecologică. În mod surprinzător pentru mulţi dintre noi, clădirile generează 36% din volumul gazelor cu efect de seră şi, din acest motiv, la nivel european au fost introduse standarde de performanţă energetică pentru noile clădiri. Cei care doresc să cumpere sau să închirieze un apartament au început să ţină cont şi de toate aceste detalii. Iar dacă achiziţionarea unui apartament este o povară prea mare pentru cei tineri, o variantă ar putea fi închirierea, uneori în condiţii financiare favorabile, dacă la nivel local, naţional şi european există politici adecvate.



    Am discutat despre aceste aspecte cu europarlamentarul Gheorghe Falcă, din grupul Popularilor Europeni, cu o studentă care a căutat un apartament de închiriat şi cu Dragoş Costache, directorul unei imporrtante companii imobiliare din România.



  • Piaţa birourilor

    Piaţa birourilor

    Distribuţia chiriaşilor după domeniul de activitate a fost foarte
    echilibrată în primul trimestru din 2023, cei mai activi chiriaşi fiind firmele
    din sectorul IT&Communication, cu 19% din suprafaţa nou închiriată, urmate
    de companiile din sectoarele Medical&Farma şi Energetic, cu 14 şi,
    respectiv 13%, conform unei analize realizate de o companie din domeniu.
    Principalele domenii constant reprezentate în ultimii 5 ani au fost IT&C,
    Financiar, Servicii profesionale, Medical&Farma şi Constructii&Real
    Estate (incluzand aici şi operatori de co-working). După debutul pandemiei de
    Covid-19, pe măsură ce s-au dezvoltat diverse modele de muncă hibridă sau
    remote, ponderea închirierilor de spaţii de birouri noi (relocări,
    pre-închirieri şi extinderi) de către firmele de IT a scăzut. Scăderea
    domeniului IT s-a făcut simţită în 2021 în contextul în care cererea venită din
    partea companiilor din domeniul medical a avut un nivel mult mai ridicat decât
    în anii precedenţi. De atunci solicitările
    de spaţii de birouri din partea firmelor din domeniul medical şi farma au
    păstrat o cadenţă constantă, în primul trimestru din 2023.


    În acelaşi timp, cererea de închiriere pe piaţa de birouri din Bucureşti a
    scăzut cu 25% în primul trimestru din 2023, faţă de aceeaşi perioadă din 2022. Rata
    de neocupare se menţine la 15-16%, deşi pentru clădirile de clasă A livrate în
    ultimii 10 ani, se situează mai degrabă în zona de 10%.


    În context, cea mai mare clădire de birouri din România, Palas Campus, a
    fost inaugurată la Iaşi, nord-est. Acest campus de business are 54.000 de metri
    pătraţi de birouri clasa A şi 6.000 metri pătraţi de spaţii pentur restaurante
    şi servicii. În cadrul campusului vor activa 13 companii multinaţionale, unele
    cu primul lor birou din regiune, inclusiv 5.000 de specialişti în IT &
    automotive. Acest campus office a fost construit într-o zonă centrală
    nedezvoltată, care a fost transformată într-un hub creativ şi de inovaţie.


    Pe de altă parte, costul mediu pentru amenajarea spaţiilor de birouri a
    crescut în 2022 cu 20-30%, pe fondul majorării preţurilor, al sincopelor
    lanţurilor de aprovizionare, scumpirii materiilor prime şi a materialelor, dar
    şi a forţei de muncă, astfel că pentru amenajarea unui metru pătrat de birouri
    companiile au plătit în medie 820 de euro, a anunţat o companie de consultanţă
    imobiliară. În acest context, companiile alocă fonduri mai mari pentru sisteme
    audio-video şi soluţii tehnice care permit colaborarea în cele mai bune
    condiţii pentru angajaţii care lucrează remote sau din birou, pentru soluţii
    care oferă flexibilitate spaţiilor. Totuşi, costurile din România rămân printre
    cele mai reduse din Europa Centrală şi de Est, iar perspectivele sunt pozitive
    având în vedere că, pentru moment nu mai întrevăd sincope în lanţurile de
    aprovizionare, iar preţurile s-au stabilizat.








  • Cererea de spaţii de birouri a revenit la valorile pre-pandemie

    Cererea de spaţii de birouri a revenit la valorile pre-pandemie


    Cererea de spaţii de birouri a revenit la valorile pre-pandemie, la nivelul din 2019, şi încă există un interes semnificativ în zona de tranzacţii. Există, însă, multe provocări la orizont, arată raportul de piaţă al unei companii de consultanţă imobiliară. Cererea de spaţii de birouri moderne şi-a continuat redresarea, al doilea trimestru din 2022 fiind şi cel mai bun după trimestrul 4 din 2019. Accelerarea bruscă a cererii noi este alimentată de faptul că o parte dintre companii au stat în expectativă în cea mai mare parte a pandemiei, iar acum, când simt că au mai multă claritate, apasă pe acceleraţie. Analiza arată că numărul de companii care îşi reduc prezenţa la birou pe fondul muncii hibride a fost supraestimat pentru 2021-2022. Totuşi, transformarea într-un model de lucru hibrid este în desfăşurare, astfel că unele companii ar putea lua în curând deciziile pe care le-au tot amânat, aşa că mai există încă loc pentru surprize negative în ceea ce priveşte gradul de ocupare. De asemenea, se impune prudenţă, având în vedere contextul de incertitudine economică la nivel global, au explicat autorii.



    Scăderea ratei de neocupare de la 16,5% la sfârşitul anului trecut la 15,25% la jumătatea lui 2022 este un alt indicator al unei pieţe în curs de redresare, dar şi mai semnificativ este faptul că rata de neocupare pentru clădirile bune este mult mai mică, mergând spre 10% în clădirile mai noi sau cu poziţionare bună. Mai mult, gradul de ocupare a crescut pe majoritatea pieţelor mari de birouri, în unele dintre ele rata de neocupare a spaţiilor libere fiind acum sub 10%.



    Consultanţii imobiliari observă şi presiunile în creştere asupra chiriilor, iar chiria medie pentru clădirile de birouri noi care urmează să fie livrate în următorii 2 ani este în creştere constantă. Totodată, chiriile pentru clădirile de birouri mai vechi, deşi bune, rămân stabile în momentul în care contractul de închiriere este reînnoit, ceea ce nu a fost o practică obişnuită acum câţiva ani, când proprietarii încercau să atragă chiriaşii cu condiţii mai atractive. Inflaţia este, de asemenea, un argument pentru chirii mai mari. Activitatea de închiriere de birouri ar putea reveni la nivelurile de vârf de dinainte de pandemie în termen de 2 ani, dacă tendinţa recentă se menţine şi dacă nu vor fi luate decizii radicale de către cei mai mari chiriaşi, arată analiza citată. Dincolo de riscurile economice globale care îndeamnă la prudenţă, analiştii consideră că oferta insuficientă de birouri moderne din Bucureşti este un factor de izolare pe termen lung şi se aşteaptă ca stocul de birouri moderne să înceapă să crească din nou în câţiva ani.



    Raportul evidenţiază că în perioada post-pandemică apar două subiecte majore interconectate. Unul este reorganizarea spaţiului de birouri pentru a fi mai în concordanţă cu un program de lucru hibrid, spre care multe companii par să încline, iar celălalt se referă la readucerea angajaţilor la birou, pentru că acum se întâmplă rar ca firmele să aibă mai mult de 40-50% dintre angajaţi la birou într-o zi normală de lucru.






  • Închirierea autoturismelor

    Închirierea autoturismelor

    Un eventual sejur al
    dumneavoastră în România, poate fi, desigur, mult mai
    plăcut apelând la serviciile unei firme specializate în închirierea de
    autoturisme; şi aceasta pentru că, se ştie, autoturismul conferă independenţă
    în alegerea traseelor pe care doriţi să le parcurgeţi.

    Potrivit
    reprezentanţilor firmelor de închirieri din România, majoritatea clienţilor provin din ţări din vestul
    Europei, mai ales din Italia, Spania, Franţa şi Germania. Aceştia sunt fie
    turişti aflaţi în vacanţă, fie angajaţi ai unor companii multinaţionale cu
    activitate în România. Astfel, aproximativ 75% din clienţi sunt
    reprezentanţi ai multinaţionalelor, iar 15% sunt turişti străini.

    Căutând pe
    Internet, se poate observa că, în România, serviciile rent – a – car sunt
    destul de bine reprezentate. Piaţa locală este formată în principal din
    companii internaţionale care deţin parcuri de peste 100 de maşini, din jucători
    locali proveniţi din rândul dealerilor auto şi din companii mai mici,
    concentrate în principal în Bucureşti. Preţul minim de închiriere al unui
    automobil de clasă mică, pentru o zi, porneşte de la 20 – 25 de euro, la care
    se adaugă diferite alte taxe şi tarife suplimentare – pentru aeroport, pentru
    şofer, de asigurare, pentru reumplerea rezervorului, pentru livrarea sau
    colectarea automobilului. În cazul unui automobil din clasa de lux, tariful
    zilnic poate depăşi 250 de euro, cu toate taxele incluse.

    Majoritatea marilor
    firme de închiriere posedă birouri la Aeroportul Internaţional Henri Coandă
    Bucureşti, la hoteluri importante din capitala României, în staţiunile de pe
    litoralul Marii Negre – în perioada sezonului estival, dar şi în mari oraşe
    precum Braşov, Cluj, Constanţa, Iaşi, Sibiu sau Timişoara. Informaţii
    suplimentare despre închirierea autoturismelor pot fi obţinute şi de pe
    motoarele de căutare pe Internet, utilizând cuvintele-cheie rent a car.

  • Închirierea autoturismelor

    Închirierea autoturismelor

    Reprezentanţii principalelor firme de pe piaţa locală
    de închirieri auto afirmă că majoritatea clienţilor lor provin din ţări din
    vestul Europei, mai ales din Italia, Spania, Franţa şi Germania, şi sunt fie
    turişti aflaţi în vacanţă, fie angajaţi ai unor companii multinaţionale cu
    activitate în România.

    Astfel, cca. 75% din clienţi sunt reprezentanţi ai
    multinaţionalelor, iar 15% sunt turişti străini. Piaţa locală este formată în
    principal din companii internaţionale care deţin flote de peste 100 de maşini,
    din jucători locali proveniţi din randul dealerilor auto şi din companii mai
    mici, concentrate în principal în Bucureşti. În România, sunt solicitate mai mult
    maşinile din clasa economică. Preţul minim de închiriere al unui automobil din
    această clasă pentru o zi porneşte în general de la 20 – 25 de euro, la care se
    pot adăuga diferite alte taxe şi tarife suplimentare – pentru aeroport, pentru
    al doilea şofer, de asigurare, pentru reumplerea rezervorului, pentru livrarea
    sau colectarea automobilului. În cazul unui automobil din clasa de lux, tariful
    zilnic poate depăşi 250 de euro, cu toate taxele incluse.

    Majoritatea marilor
    firme rent-a-car posedă birouri la Aeroportul Internaţional Henri Coandă
    Bucureşti, la hoteluri importante din capitala României, în staţiunile de pe
    litoralul Mării Negre – în perioada sezonului estival, dar şi în mari oraşe
    precum Braşov, Cluj, Constanţa, Iaşi, Sibiu, Târgu Mureş sau Timişoara. Informaţii
    suplimentare despre închirierea autoturismelor pot fi obţinute şi de pe
    Internet, utilizând cuvintele-cheie rent a car.

  • Închirierea autoturismelor

    Închirierea autoturismelor

    Reprezentanţii principalelor firme de pe piaţa locală de închirieri auto afirmă că majoritatea clienţilor lor provin din ţări din vestul Europei, mai ales din Italia, Spania, Franţa şi Germania, şi sunt fie turişti aflaţi în vacanţă, fie angajaţi ai unor companii multinaţionale cu activitate în România. Astfel, cca. 75% din clienţi sunt reprezentanţi ai multinaţionalelor, iar 15% sunt turişti străini.



    Piaţa locală este formată în principal din companii internaţionale care deţin flote de peste 100 de maşini, din jucători locali proveniţi din randul dealerilor auto şi din companii mai mici, concentrate în principal în Bucureşti. În România, sunt solicitate mai mult maşinile din clasa economică. Preţul minim de închiriere al unui automobil din această clasă pentru o zi porneşte în general de la 20 – 25 de euro, la care se pot adăuga diferite alte taxe şi tarife suplimentare – pentru aeroport, pentru al doilea şofer, de asigurare, pentru reumplerea rezervorului, pentru livrarea sau colectarea automobilului. În cazul unui automobil din clasa de lux, tariful zilnic poate depăşi 250 de euro, cu toate taxele incluse.



    Majoritatea marilor firme rent-a-car posedă birouri la Aeroportul Internaţional “Henri Coandă” Bucureşti, la hoteluri importante din capitala României, în staţiunile de pe litoralul Mării Negre – în perioada sezonului estival, dar şi în mari oraşe precum Braşov, Cluj, Constanţa, Iaşi, Sibiu, Târgu Mureş sau Timişoara. Informaţii suplimentare despre închirierea autoturismelor pot fi obţinute şi de pe Internet, utilizând cuvintele-cheie “rent a car”.

  • Închirierea autoturismelor

    Închirierea autoturismelor

    Un eventual sejur al dumneavoastră, stimaţi ascultători, în România, poate fi, desigur, mult mai plăcut apelând la serviciile unei firme specializate în închirierea de autoturisme; şi aceasta pentru că, se ştie, autoturismul conferă independenţă în alegerea traseelor pe care doriţi să le parcurgeţi.



    Potrivit reprezentanţilor firmelor de închirieri din România, majoritatea clienţilor provin din ţări din vestul Europei, mai ales din Italia, Spania, Franţa şi Germania. Aceştia sunt fie turişti aflaţi în vacanţă, fie angajaţi ai unor companii multinaţionale cu activitate în România. Astfel, aproximativ 75% din clienţi sunt reprezentanţi ai multinaţionalelor, iar 15% sunt turişti străini. Căutând pe Internet, se poate observa că, în România, serviciile “rent – a – car” sunt destul de bine reprezentate. Piaţa locală este formată în principal din companii internaţionale care deţin parcuri de peste 100 de maşini, din jucători locali proveniţi din rândul dealerilor auto şi din companii mai mici, concentrate în principal în Bucureşti. Preţul minim de închiriere al unui automobil de clasă mică, pentru o zi, porneşte de la 20 – 25 de euro, la care se adaugă diferite alte taxe şi tarife suplimentare – pentru aeroport, pentru şofer, de asigurare, pentru reumplerea rezervorului, pentru livrarea sau colectarea automobilului.



    În cazul unui automobil din clasa de lux, tariful zilnic poate depăşi 250 de euro, cu toate taxele incluse. Majoritatea marilor firme de închiriere posedă birouri la Aeroportul Internaţional “Henri Coandă” Bucureşti, la hoteluri importante din capitala României, în staţiunile de pe litoralul Marii Negre – în perioada sezonului estival, dar şi în mari oraşe precum Braşov, Cluj, Constanţa, Iaşi, Sibiu sau Timişoara. Informaţii suplimentare despre închirierea autoturismelor pot fi obţinute şi de pe Internet, utilizând cuvintele-cheie “rent a car”.