Tag: indicatoei

  • Anul educaţional 2015

    Anul educaţional 2015

    Ajuns în 2015 la cea de-a patra ediţie, Monitorul
    Educaţiei şi Formării în UE înregistrează nu doar progresul educaţional al
    statelor-membre, ci şi modul în care sistemele de învăţământ influenţează
    contextul socio-economic. Per ansamblu, documentul concluzionează că mai sunt
    necesare investiţii pentru a face educaţia mai inclusivă şi pentru a stimula
    mobilitatea socială. Iar una dintre cele mai fireşti investiţii este alocarea
    de la bugetul de stat a unui procent mai mare către învăţământ. Este una din
    concluziile subliniate de Angela Filote, Şefa Reprezentanţei CE la Bucureşti:
    O corelaţie pe care o observăm este cea dintre bugetul alocat
    învăţământului şi performanţa acestui sector. Iar la acest capitol, România se
    situează pe ultimul loc în UE, având chiar tendinţa de a reduce şi mai mult
    bugetul alocat educaţiei. Sper ca acest trend care nu face cinste României să
    nu continue. Mi-aş dori să văd şi o folosire judicioasă a bugetului pentru
    educaţie, căci de multe ori constatăm că problema principală constă în
    calitatea utilizării banilor. Mai observăm un lucru important atunci când
    vorbim de educaţie. Acest domeniu nu are impact doar la nivelul economic, ci şi
    la nivelul societăţii în întregul ei. O populaţie care beneficiază de un
    nivel corespunzător de educaţie este mai puţin supusă riscului marginalizării
    şi excluderii sociale. În România se spune n-ai carte, n-ai parte. Iar în
    România, sunt mulţi copii care n-au cărţi. Ăsta e un fenomen pe care-l vedem
    extrem de des în mediul rural, în comunităţile dezavantajate şi în cele de
    romi.



    Situaţia oamenilor de la ţară se regăseşte, de
    altel, şi în indicatorii referitori la abandonul şcolar, fenomen tributar
    decalajului dintre mediul rural şi cel urban. În această privinţă, România se
    situează deasupra mediei europene, cu18,1% faţă de 11,1 %, situaţia fiind
    mult mai gravă în mediul rural decât în cel urban. De altfel, discrepanţele socio-economice
    şi educaţionale dintre oraş şi sat reprezintă o constantă a României în acest
    raport. Din păcate, aceste discrepanţe nu sunt contrabalansate de rezultate
    educaţionale mai bune. Conform
    testelor PISA, elevii cu vârsta de până în 15 ani au un
    nivel inferior atât la citit (37,3%) comparativ cu cei din ţările UE (unde
    media e de 17,8%), cât şi la matematică (40, 8% faţă de 22,1 % în UE) sau la
    ştiinţe (37,3 % faţă de media europeană 16,6%.). Pentru Michael Teutsch, şeful de unitate pe ţară al Direcţiei generale de
    educaţie şi cultură a Comisiei Europene, cunoaşterea acestor date este
    importantă, dar nu suficientă. Michael Teutsch: Toţi
    aceşti indicatori cantitativi sunt foarte importanţi, dar modul în care ne
    raportăm la ei este doar începutul. Aceşti indicatori nu sunt un scop în sine.
    Ei descriu o realitate, dar mai departe, trebuie văzut ce se poate face. Este
    îmbucurător faptul că momentan, în România, sunt dezbătute mai multe strategii.
    Eu am numărat cel puţin 5 referitoare la educaţie. Ele arată foarte bine, dar
    ne punem întrebarea dacă ele sunt doar nişte texte bine scrise sau chiar
    înseamnă ceva pentru oamenii cărora li se adresează. Iar în această privinţă
    avem nişte semne de întrebare. Strategiile acestea sunt nişte documente
    minunate, dar provocarea principală este implementarea lor pe teren pentru ca
    problemele care sunt corect identificate acolo să ducă şi la acţiuni, să nu fie
    notate doar pentru a fi bifate nişte cerinţe oficiale.

    Pe
    lângă recomandarea de a aplica strategiile deja formulate, României i-au mai
    fost adresate şi alte mesaje de către CE. Florin Popa, membru al Direcţiei
    generale de educaţie şi cultură a Comisiei Europene: Inegalitatea şi dezavantajul la nivel
    socio-economic şi cel de la nivel educaţional sunt corelate. Inechitatea începe foarte devreme,
    de cele mai multe ori este transmisă intergeneraţional şi, dacă nu se intervine
    la timp, tinde să se agraveze. Nu este genul de problemă care se remediază în
    timp, de la sine. Dimpotrivă, se agravează. Nu doar că indicatorii
    socio-economici şi cei de învăţare sunt corelaţi, dar această corelare este şi
    mai intensă în cazul grupurilor defavorizate, aflate într-o situaţie
    vulnerabilă. Ca atare, punctul principal de intervenţie ar trebui să fie educaţia
    timpurie: nivelul preşcolar, chiar antepreşcolar. Acolo se poate acţiona cel
    mai eficient la nivelul decalajelor sociale. A doua chestiune ar fi cea a
    asumării şi a răspunderii politice. Avem un cadru de reglementare, dar el ar
    putea rămâne în fundal fără să devină factorul de schimbare dorit. Iarăşi este
    vorba de coerenţa şi complementaritatea dintre diferitele strategii.



    Recent numit ministru al educaţiei, Adrian Curaj, fost Director General la Unitatea Executivă pentru
    Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetare, Dezvoltare şi Inovare, consideră că inovarea poate fi o soluţie, inclusiv pentru
    reducerea decalajelor educaţionale. Este nevoie de politici educaţionale
    inovatoare care să combine autonomia instituţiilor de învăţământ cu strategiile
    guvernamentale. Adrian Curaj: Ideea reducerii decalajelor
    este ceva extraordinar. Înseamnă perseverenţa de a face un lucru pas cu
    pas. Mi-aş dori să găsesc inovaţia sau
    invenţia care să mă ajute să fac acest salt. Dar pe lângă capacitate – din care
    avem din plin – mai e nevoie şi de disponibilitatea de a experimenta. Dacă eu
    cred mult în capacitatea de creativitate a românilor, nu sunt prea convins de
    capacitatea noastră antreprenorială. Şansa României este creativitatea şi
    educaţia. Acestea două pot face diferenţa, laolaltă cu competitivitatea
    generată de forţa oamenilor şi de inventivitatea lor.



    O altă concluzie a
    Monitorului Educaţiei şi Formării din UE este şi invitaţia lansată
    statelor-membre de a conlucra şi de a face schimb de experienţă în vederea
    abordării provocărilor din sistemele lor de învăţământ.