Tag: industria cinematografica

  • Subprogramul MEDIA al Uniunii Europene

    Subprogramul MEDIA al Uniunii Europene

    Subprogramul MEDIA dispune de 56% din bugetul de 1,46 miliarde de euro al
    programului Europa Creativă pentru perioada 2014-2020.


    Dumitru Fornea, membru
    al Comitetului Economic şi Social European, raportor pentru programul Europa
    Creativă, ne vorbeşte despre importanţa subprogramului MEDIA:


    Pentru multe state membre acest suprogram
    MEDIA a înseamnat un aport financiar semnificativ, în special pentru
    întreprinderile mici şi mijlocii din domeniul media. Zilele acestea mă uitam la
    HBO, unde era difuzat un film german, serialul Babylon Berlin. Uitându-mă pe
    datele subprogramului MEDIA constat că respectivul film a fost cofinanţat de
    către Comisia Europeană cu aproximamtiv un milion de euro, la o cofinanţare de
    6%. Aşa că majoritatea beneficiarilor subprogramului MEDIA, se poate constata
    în urma analizelor, sunt statele mari din Europa, ca Germania, Franţa, Italia,
    Polonia. Urmează Olanda, Austria, Belgia şi statele care au o tradiţie în
    antreprenoriatul în zona culturală şi media. Din păcate, când comparăm cu
    situaţia din România, constatăm că finanţările sunt destul de mici la rate de
    cofinanţare destul de mari. Dar aceasta este, într-un fel, partea interesantă a
    acestui program, cu cât dispui de fond mai mare, cu atât îţi scade rata de cofinanţare,
    este normal să fie aşa. UE umăreşte un impact al acestor programe în piaţa
    audiovizualului european. De asemenea, se poate constata sprijinirea
    companiilor care produc jocuri. Dacă urmărim statistica pusă la dispoziţie de
    către Comisia Europeană vom observa că un procent semnificativ din producţiile
    audio vizuale europene sunt realizate cu sprijinul acestui program MEDIA din
    cadrul Europa Creativă.








    MEDIA
    îşi mai propune îmbunătățirea capacității operatorilor din sectorul
    audiovizualului de a elabora opere audiovizuale europene și care să aibă
    potențialul de a circula în UE și în afara acesteia și de a facilita
    coproducțiile europene și internaționale, inclusiv de televiziune. Dumitru
    Fornea, membru al Comitetului Economic şi Social European, raportor pentru
    programul Europa Creativă.


    S-au făcut
    foarte mult şi în acest sens, dacă ne uităm pe cifrele Comisiei Europene, se
    vorbeşte foarte mult de aceste schimburi culturale. Foarte mulţi actori au avut
    ocazia actori să meargă dintr-un stat în altul, să lucreze în diverse teatre
    sau în producţia de filme. S-au format reţele de cinema, există formare
    profesională continuă pentru actori, de asemenea pentru profesioniştii care
    lucrează în producţii media. Producţii renumite au fost realizate în totalitate
    cu sprijinul programului MEDIA, producţii la care au participat actori,
    regizori, echipe de filmare din statele UE. De exemplu, în 2018, Marea Britanie
    anunţa ca absorbţie prin programul lor Creative Europe Desk UK aproximativ 74
    de milioane de Euro. Spun asta pentru că Marea Britanie, care doreşte să iasă
    din UE, a fost unul dintre principalii beneficiari ai acestui program.



    În România, în perioada 2007-2014
    profesioniștii din industria cinematografică au accesat fonduri MEDIA în
    valoare de peste 7 milioane de euro în cadrul licitațiilor de proiecte pentru
    domeniile de formare, dezvoltare distribuție şi festivaluri de film.