Tag: industria creativa

  • Planul de acțiune privind proprietatea intelectuală

    Planul de acțiune privind proprietatea intelectuală

    Proprietatea intelectuală este un factor determinant esențial pentru creșterea economică, deoarece ajută întreprinderile să își valorifice activele necorporale. Noul plan de acțiune urmărește să permită industriei creative și inovatoare din Europa să rămână un lider mondial și, de asemenea, să accelereze dubla tranziție verde și digitală a regiunii. Planul de acțiune stabilește pașii esențiali pentru a îmbunătăți protecția proprietății intelectuale, pentru a spori gradul de utilizare a acesteia de către IMM-uri, pentru a combate contrafacerea și a îmbunătăți asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală, precum și pentru a promova condiții de concurență echitabile la nivel mondial. De asemenea, criza provocată de coronavirus a evidențiat anumite tipuri de dependență de inovare și de tehnologii; prin urmare, planul de acțiune abordează şi aceste provocări.

    Activele necorporale, precum mărcile, desenele și modelele industriale, brevetele și datele, sunt din ce în ce mai importante în economia bazată pe cunoaștere din ziua de astăzi. Sectoarele industriale care utilizează intensiv proprietatea intelectuală reprezintă 45 % din totalul PIB-ului și 93 % din totalul exporturilor Uniunii Europene, iar valoarea adăugată a proprietății intelectuale este în creștere în majoritatea ecosistemelor industriale europene.

    Planul de acțiune se bazează pe punctele forte ale cadrului european privind proprietatea intelectuală, pentru a asigura faptul că sprijină redresarea și reziliența noastră economică în domenii esențiale ale economiei.

    Sectoarele industriale care utilizează intensiv proprietatea intelectuală joacă un rol esențial în economia Uniunii Europene și oferă societății locuri de muncă durabile și de calitate. În prezent, acestea contribuie în mod direct la crearea a aproximativ 30 % din totalul locurilor de muncă. Multe dintre ecosistemele europene nu pot prospera fără o protecție eficientă a proprietății intelectuale și fără instrumente eficiente de comercializare a activelor necorporale.


  • 2% din Planul european de relansare către sectoarele culturale și creative

    2% din Planul european de relansare către sectoarele culturale și creative

    Ca urmare a crizei COVID-19 și a măsurilor de izolare, sectoarele și industriile culturale și creative, care reprezintă o valoare adăugată la PIB de 509 miliarde de euro, au pierdut, probabil, 80 % din cifra lor de afaceri în al doilea trimestru al anului 2020, potrivit estimărilor proprii ale Comisiei Europene.

    Cu toate acestea, propunerea revizuită a Comisiei privind viitorul buget multianual al Uniunii include o reducere de 13 % pentru programul Europa creativă, în comparație cu propunerea inițială din 2018. Aceasta, în condițiile în care Europa creativă este singurul program al UE care oferă sprijin direct sectoarelor și industriilor culturale și creative din întreaga Europă. În prezent, acest program este deja suprasolicitat și insuficient finanțat.

    Aproximativ 4 % din produsul intern brut european. Atât reprezintă sectoarele și industriile culturale și creative europene. Un procent similar cu cel al sectorului TIC și al serviciilor de cazare și alimentație. În 2019, în UE existau 7,4 milioane de angajați în domeniul cultural, adică 3,7 % din totalul locurilor de muncă din Uniune. Și, tot în 2019, proporția persoanelor care desfășurau o activitate independentă în domeniul culturii în UE era mai mare decât dublul mediei la nivelul întregii economii. Aceste statistici, care vizează UE fără Marea Britanie, provin chiar din datele Eurostat – departamentul Comisiei Europene care este responsabil de publicarea unor statistici comparabile pentru tot teritoriul UE. Peste 300 000 de persoane din Europa sunt angajate în sectorul patrimoniului cultural, iar 7,8 milioane de locuri de muncă din Europa sunt legate în mod indirect de acest sector.

    Sunt date obținute în condițiile în care forța de muncă creativă europeană din sectoarele și industriile culturale și creative este în prezent subreprezentată în sistemele statistice.

    Prin rezoluția sa cu privire la redresarea culturală a Europei, adoptată în luna septembrie cu largă majoritate, Parlamentul European solicită Comisiei și statelor membre să aloce sectoarelor și industriilor culturale și creative, în funcție de nevoile lor specifice, cel puțin 2 % din Mecanismul de redresare și reziliență dedicat redresării. În plus, critică faptul că programul Europa creativă nu a primit finanțare suplimentară din fondul Next Generation EU și solicită majorarea bugetului general al programului la 2,8 miliarde de euro.


  • Proiectul CINEMA-industrii creative pentru noile economii urbane din Regiunea Dunării

    Proiectul CINEMA-industrii creative pentru noile economii urbane din Regiunea Dunării

    Revitalizarea
    zonelor urbane este o provocare cheie în Regiunea Dunării. Multe zone din
    interiorul orașelor suferă de dezertare ca urmare a transformării industriale,
    a schimbării obiceiurilor consumatorilor, suburbanizării și așa mai departe.



    Proiectul
    Interreg CINEMA are drept scop regenerarea urbană a acestor zone din Regiunea
    Dunării prin intermediul industriilor creative, prin dezvoltarea și testarea de
    modele, instrumente și servicii inovatoare bazate pe acțiuni de colaborare și
    inițiere între industria creativă și sectoarele economiei urbane – retail și
    afaceri mici. Accentul va fi pus pe start-up-uri, spune purtătorul de cuvânt al
    Agenției pentru Dezvoltare Regională Vest, Alina Strugariu:


    În proiect sunt
    implicate municipalități, agenții pentru dezvoltare regională, organizații de
    suport pentru afaceri, IMM-uri, ONG-uri și universități din opt țări. Din
    România – Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest și Municipiul Reșița.


    Partenerii vor
    dezvolta trei planuri pentru a sprijini formarea noilor centre și
    restructurarea vechilor economii urbane, care să răspundă provocărilor de mediu
    și sociale ale Regiunii Dunării, precum revitalizarea clădirilor abandonate și
    pustii ale orașelor, să dezvolte instrumente și servicii în vederea
    îmbunătățirii capacităților de inovare în industria creativă și economia
    urbană, cu accent pronunțat pe start-up-uri, să construiască o rețea durabilă
    de actori-cheie în dezvoltarea urbană și să pregătească un set de recomandări
    de politici transnaționale, inclusiv opt planuri de acțiune locală.


    Vor fi concepute
    instrumente pilot pentru a aduce spiritul creativ și inovarea în sectoarele
    economiei urbane, pentru a inițializa cinci proiecte de colaborare
    intersectorială și crearea a trei centre de sprijin pentru industriile
    creative.



    Valoarea totală
    a proiectului CINEMA este de 2.249.073 euro, din care cofinanțarea Uniunii
    Europene reprezintă 1.911.712 euro. ADR Vest dispune de un buget de 146.071 de
    euro.


    Perioada de
    implementare este iulie 2020 – decembrie 2022.


    Partenerii de
    proiect sunt: Camera de Comerț și Industrie din Slovenia (Lider), Agenția
    pentru Dezvoltare Regională a Regiunii Urbane Ljubljana
    (Slovenia), Creative Industry Košice (ONG) și Agenția pentru
    Sprijinirea Dezvoltării Regionale Košice (Slovacia), Stuttgart Media University
    și Corporația pentru Dezvoltare Economică din Regiunea Stuttgart (Germania),
    Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest și Municipiul Reșița(România), Studio
    Komplekt și Municipiul Gabrovo (Bulgaria), Business Upper Austria – OÖ
    Wirtschaftsagentur GmbH, CIMA Consulting and Management LLC, Orașul Leonding
    (Austria), Agenția pentru Dezvoltare Regională Backa și Orașul Sombor (Serbia),
    Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord și Primăria Bălți (Moldova).