Tag: inegalitate de gen

  • Ziua Internațională a Femeii: sărăcia energetică – aspecte de gen

    Ziua Internațională a Femeii: sărăcia energetică – aspecte de gen

    Creșterea prețurilor pentru petrol și gaze naturale în urma războiului din Ucraina au adâncit sărăcia energetică a femeilor și tinerelor, a spus într-o dezbatere organizată de Comisia pentru drepturile femeii și egalitatea de gen a Parlamentului European Laurence Gillois, directoare în cadrul Agenției Națiunilor Unite pentru emanciparea femeilor, UN Women.

    Iar date ale Fundației Europene pentru Îmbunătățirea Condițiilor de Viață și de Muncă, Eurofound, care este o agenție a Uniunii Europene, arată că anul trecut mai bine de 4 din 10 mame singure și 3 din 10 femei singure au avut dificultăți mai mari cu plata facturilor la energie decât bărbații singuri.

    Cel mai adesea, spun oficiali de la Bruxelles, acest lucru se întâmplă pentru că femeile lucrează cu jumătate de normă, pentru a putea avea grijă și de casă, au venituri mai mici sau ocupă locuri de muncă mai prost plătite în raport cu bărbații.

    De altfel, arată date oficiale, femeile câștigă în continuare în medie cu 13 la sută mai puțin decât bărbații.

    Inegalitatea de gen, adică dintre femei și bărbați, este o problemă cu care ne confruntăm de secole. Iar efectele se văd în multe domenii ale vieții de zi cu zi, de la pierderea unor oportunități până la o calitate precară a traiului. Cred că eforturile pe care le depunem pentru a atinge egalitatea de gen trebuie să includă și rezolvarea crizei provocate de facturile mari la energie, a afirmat la aceeași dezbatere Ana Margarida Luís De Sousa, inginer și profesor la Universitatea din Lisabona.

    Criza din domeniul energiei a scos în evidență categoriile vulnerabile, cele mai afectate de creșterea prețurilor și de așa numita sărăcie energetică. Ne-a transmis mesajul că trebuie să reducem aceste inegalități sistemice, a declarat și Katharina Habers Brunner, reprezentanta unei organizații de promovare a unui mediu sănătos și a drepturilor femeilor, Women Engage for a Common Future.

    Și tot ea a venit cu o serie de posibile soluții: Trebuie să avem printre consilierii politici și organizațiile feministe, trebuie să avem programe de sprijin bine țintite.

    La rândul său, Parlamentul European dă asigurări că în prezent lucrează la un Fond social pentru climă care să garanteze fiecărui cetățean european, în special persoanelor cu venituri mici, accesul la energie la tarife rezonabile.


  • Măsuri necesare pentru asigurarea egalităţii de gen în mediul online​

    Măsuri necesare pentru asigurarea egalităţii de gen în mediul online​

    ​ Conferința Digital4Her, desfășurată în urmă cu câteva zile la Bruxelles, a adunat un mare număr de antreprenori, academicieni și reprezentanți ai industriei digitale și ai sectorului public. Discuțiile s-au axat pe trei direcții principale: promovarea în rândul tinerelor fete a competențelor digitale și a științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii; construirea unei rețele pentru femeile antreprenor; și limitarea stereotipurilor de gen în mass-media.



    În aprilie, de Ziua Internațională a Fetelor în IT, comisarul Mariya Gabriel, responsabil pentru economia și societatea digitale, a trimis o scrisoare miniștrilor de resort din toate statele membre ale Uniunii, semnată și de 76 de parlamentari europeni, prin care cerea o implicare mai activă în promovarea oportunităților pentru participarea femeilor în sectorul digital.



    Strategia pentru femei în sectorul digital se ocupă, mai întâi, de cauza acestei discrepanțe de gen, și anume de ce fetele nu aleg studii sau locuri de muncă în IT; ce rol joacă presiunea socială și, mai ales, capacitatea presei de a influența alegerile.



    La conferința Digital4Her, Mariya Gabriel a anunțat o serie de acțiuni concrete care vor ajuta la reducerea inegalității de gen din sectorul digital, concentrate pe trei piloni principali. “Primul pilon este axat pe faptul că era digitală aduce și o schimbare a stereotipului feminin, iar din acest motiv trebuie să ne folosim acum de tehnologia actuală, cu ajutorul important al presei, pentru a promova modele. Am cerut miniștrilor de resorst din toate statele membre un raport asupra bunelor practici, dar și a obstacolelor, inclusiv legislative, pentru a putea implementa, împreună, o serie de acțiuni concrete, care permit întărirea imaginii femeii – femeia creatoare, femeia inovatoare – imaginea femeii care va inspira fetele și băieții.


    Al doilea pilon al strategiei noastre este atragerea mai multor fete în învățământul IT. Studiile pe care le avem arată că fetele sunt interesate de subiecte tehnologice, dar asta nu se vede în înscrierea lor la studii superioare în domeniu și cu atât mai puțin în carierele pe care le aleg.


    Al treilea pilon al strategiei noastre este sprijinirea antreprenoriatului feminin, mai ales că în prezent doar 17% din cei 8 milioane de antreprenori din domeniul IT sunt femei. Vrem să cooperăm cu adevărat pentru realizarea unei rețele a femeilor antreprenori”.



    În prezent doar 24 dintr-o mie de studenți la discipline digitale sunt fete, iar dintre acestea doar 6 au cu adevărat o carieră în acest sector.