Tag: infrasctructura

  • Despre infrastructura rutieră şi parcul auto

    Despre infrastructura rutieră şi parcul auto

    Infrastructura rutieră din România lasă de dorit
    la capitolul autostrăzi, care numără, în prezent, aproape 950 de km. De altfel,
    densitatea de autostrăzi este una dintre cele mai mici la nivel european
    raportată la suprafață. Anul trecut, rețeaua drumurilor de mare viteză s-a
    îmbogățit cu circa 30 de km. În acest an, autoritățile și-au propus să continue
    extindinderea rețelei de autostrăzi. Luni a fost semnat, cu un antreprenor din
    Turcia, o firmă de construcţii cu experienţă în domeniu, contractul pentru
    proiectarea şi construirea lotului 2 al Autostrăzii A1 Sibiu-Piteşti. Cu o
    lungime de aproape 32 de km, lotul Boiţa-Cornetu este primul tronson de
    autostradă din România care intră în zona de munte, iar estimarea de cost este
    de patru miliarde două sute de milioane de lei. Este un tronson care are 49 de
    poduri şi viaducte, şapte tuneluri, un ecoduct pentru mamifere mari. Antreprenorul are la
    dispoziţie 18 luni pentru proiectare și 50 de luni pentru construcţia efectivă.
    Lucrurile par să se misțe la
    capitolul autostrăzi. În prezent, se lucrează pe una dintre cele mai aşteptate
    autostrazi din România, pe lotul 1 Sibiu-Boiţa, de 13 km, cu promisiunea
    constructorului că îl va finaliza în decembrie. Anul trecut, au început
    lucrările şi la lotul 5 Piteşti-Curtea de Argeş, de 30 de km, cu termen de
    finalizare 2025.

    De asemenea, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a
    anunţat că a avut o întâlnire de lucru cu partea sârbă pe tema construirii
    viitoarei autostrăzi Timişoara-Belgrad. Sorin Grindeanu a precizat că acordul
    va fi semnat la sfârşitul lunii martie, pentru a intra în etapele următoare ale
    proiectului. Pe de altă parte, marți, s-a dat startul programelor
    guvernamentale de înnoire a parcului auto pentru persoanele fizice,
    așa-numitele Rabla Clasic şi Rabla Plus. În ceea ce
    priveşte Rabla Clasicˮ, prima de casare este de 6.000 lei pentru un
    autovehicul uzat, respectiv de 9.000 lei pentru două autovehicule vechi.
    Programul prevede că se pot adăuga unul sau două ecobonusuri în valoare de
    1.500 de lei, dacă autovehiculele predate sunt mai vechi de 15 ani şi dacă au
    norma de poluare Euro 3 sau inferioară acesteia. Un alt ecobonus este cel de
    3.000 de lei, dacă se achiziţionează un autovehicul cu sistem de propulsie
    hibrid. În cazul programului Rabla Plusˮ, s-a introdus obligativitatea
    casării unui autovehicul uzat pentru achiziţionarea unui autovehicul nou. Totodată, pentru fiecare autovehicul nou, există
    posibilitatea casării a maximum două autovehicule uzate. Pentru varianta pur
    electric sau hidrogen, ecotichetul este de 51.000 de lei, iar la casarea a două
    maşini se poate ajunge la 57.000 de lei. În cazul ambelor programe
    guvernamentale, valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul de
    comercializare al autovehiculului nou achiziţionat.