Tag: Inspectia Tehnica Periodica

  • Noi reglementări în Codul Rutier

    Noi reglementări în Codul Rutier

    Șoferilor români care sunt prinşi în trafic cu Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) expirată sau anulată le va fi suspendat certificatul de înmatriculare. Măsura a fost decisă, încă, din vara anului trecut, după ce eliminarea timbrului de mediu a deblocat tranzacţiile auto, dar a permis şi intrarea în România a sute de mii de maşini destul de vechi. Acum, din 21 mai, noua prevedere a intrat în vigoare. În acelaşi pachet legislativ rutier este inclusă şi înregistrarea video a Inspecţiei Tehnice Periodice, după cum spune inginerul Claudiu Mija, şeful Departamentului de Supraveghere de la Registrul Auto Român Începând cu 21 mai, toate staţiile de ITP care nu au în funcţiune acest sistem vor avea autorizaţia tehnică suspendată. Practic, noi avem posibilitatea ca pentru aceste staţii să restricţionăm informatic accesul la aplicaţie. Începand cu 21 mai, aceste staţii nu vor mai putea să efectueze inspecţii tehnice.



    Suspendarea înmatriculării înseamnă retragerea temporară a dreptului de circulaţie. Mai precis, şoferilor care vor fi surprinși în trafic fără Inspecţia Tehnică Periodică valabilă li se vor reține talonul și plăcuțele cu numerele de înmatriculare, vor plăti o amendă destul de usturătoare și vor primi o dovadă fără drept de circulație. Ei nu vor putea muta mașina de la locul unde au fost opriţi de poliţie decât pe platformă sau dacă o împing, apoi trebuie să se prezinte la Registrul Auto Român pentru a efectua o nouă inspecție tehnică. Același lucru este valabil și dacă mașina a fost vândută sau cumpărată, dar nu a fost trecută pe numele noului proprietar în termen de 90 de zile de la înstrăinare.Suspendarea încetează automat la data la care vehiculul trece o nouă inspecţie tehnică periodică. Certificatul de înmatriculare şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare se restituie proprietarului de către poliţia rutieră, la încetarea suspendării înmatriculării vehiculului.



    În plus, de la începutul anului, pentru maşinile mai vechi de 12 ani, Inspecţia Tehnică Periodică este obligatorie la un interval de 12 luni, nu la 24 de luni cum era până acum. Peste jumătate de milion de maşini aduse din străinătate, la mâna a doua, au fost înmatriculate în România doar anul trecut. Datele oficiale arată că vechimea medie a acestora depăşeşte 13 ani, dar mai grav este că multe vin cu probleme care nu sunt prezentate de vânzători. Cei care le verifică istoricul spun că cel puţin jumătate dintre ele au suferit accidente ascunse şi au kilometrajul modificat. Riscul de accidente este uriaş, iar oraşele mari sunt tot mai aglomerate şi poluate din cauza invaziei acestor rable.


  • Pachetul european privind inspecţia  tehnică periodică

    Pachetul european privind inspecţia tehnică periodică

    Cinci
    oameni mor în fiecare zi pe drumurile din Uniunea Europeanăîn accidente rutiere
    cauzate de probleme tehnice ale autovehiculelor. Starea proastă a
    infrastructurii şi comportamentul unor conducători auto sunt alte două cauze ale producerii
    acidentelor rutiere în urma cărora, în fiecare an, peste 25 de mii de persoane îşi pierd viaţa şi alte sute
    de mii sunt rănite pe şoselele din Europa. Drept urmare, în sesiunea plenară din noiembrie
    2017, Parlamentul European a adoptat o rezoluţie non-legislativă prin care
    solicita Comisiei Europene să modifice legislaţia în domeniu.
    Comisia Europeană, prin comisarul pentru transporturi Violeta Bulc, a anunţat căîn cursul
    acestui an vor fi aduse modificări Regulamentului privind siguranţa generală şi a
    Regulamentului privind siguranţa pietonilor, ca parte a celui de-al treilea
    pachet legislativ privind mobilitatea:
    Tratez siguranţa rutieră
    ca o priorittate de top a mandatului meu. Din acest motiv, am adăugat siguranţa
    rutieră ca o parte importantă a pachetului de mobilitate de primăvară, unde
    acesta va fi abordat într-un mod aprofundat. Eu pot doar să sper că acest lucru
    va constitui un impuls suficient pentru a vedea, în statistici, o scădere
    substanţială a numărului de accidente mortale şi de răniri grave.


    În ultimii ani, Comisia Europeană
    a venit şi cu alte îmbunătăţiri legislative pe care însă nu toate statele
    membre au reuşit să le transpună în legislaţia naţională. Astfel, în 2014,
    Uniunea Europeană a adoptat un pachet legislativ referitor la inspecţia tehnică
    a autovehiculelor, înlocuind norme aflate în vigoare de patru decenii, din anul
    1977. Pachetul alcătuit din trei directive se referea la inspecţiile tehnice
    periodice şi la documentele de înmatriculare a vehiculelor. Una dintre
    directivele din 2014 a definit elementele care trebuie testate în cursul unei
    inspecţii tehnice auto, metodele de testare şi a introdus cerinţe minime
    privind organismele de supraveghere, infrastructura de inspecţie şi formarea
    inspectorilor. Trei state membre, Cehia, România şi Slovacia, nu au adoptat,
    publicat şi comunicat Comisiei Europene măsurile naţionale de transpunere a
    acestei directive. Aceasta defineşte, între altele, 3 categorii de defecte
    (minore, majore şi periculoase), în funcţie de posibilele consecinţe ale
    acestora. Alte state membre, Cipru, Irlanda şi Slovacia, nu au adoptat măsuri
    naţionale de transpunerea a unei alte directive care impune statelor membre să
    instituie registre electronice de înmatriculare a vehiculelor şi care defineşte
    procedura care trebuie urmată în cazul în care vehiculul nu trece inspecţia
    tehnică periodică. Pe de altă parte, Cehia, Germania, Irlanda şi Slovacia nu au
    adoptat măsuri naţionale de transpunere a celei de a treia directive din 2014
    privind norme comune pentru controlul în trafic al autovehiculelor şi
    remorcilor grele.