Tag: Instagram

  • Meta nu respectă Regulamentul privind pieţele digitale, a constatat Comisia Europeană

    Meta nu respectă Regulamentul privind pieţele digitale, a constatat Comisia Europeană

    Potrivit constatărilor preliminare ale Comisiei Europene, modelul practicat de Meta cu privire la anunțurile publicitare, respectiv faptul că utilizatorul ori trebuie să plătească, ori trebuie să își dea consimțământul pentru a i se afişa reclame, încalcă Regulamentul privind piețele digitale.

    Această alegere binară îi obligă practic pe utilizatorii de Facebook sau Instagram să fie de acord cu folosirea datelor lor cu caracter personal în scopuri comerciale și nu le pune la dispoziție o versiune mai puțin personalizată, dar echivalentă, a rețelelor sociale respective, spune Comisia.

    Platformele online colectează adesea date cu caracter personal fie prin serviciile proprii, fie prin cele ale terților, pentru a furniza servicii de publicitate online. Datorită poziției lor semnificative pe piețele digitale, controlorii de acces au fost în măsură să le impună utilizatorilor condiții care le permit să colecteze un volum important de date cu caracter personal, atrage atenţia executivul comunitar.

    În cazul în care un utilizator refuză să își dea consimțământul, atunci acesta ar trebui să beneficieze de acces la servicii alternative mai puțin personalizate, dar echivalente, mai spune Comisia.

    Meta are acum posibilitatea de a-și exercita dreptul la apărare, examinând documentele din dosarul de investigație al Comisiei și răspunzând în scris la constatările preliminare. Comisia își va încheia investigația în termen de 12 luni de la iniţierea procedurii pe 25 martie 2024.

    În cazul în care opiniile preliminare ale Comisiei ar fi confirmate, Comisia ar urma să adopte o decizie prin care să constate că modelul Meta nu este conform cu articolul 5, alineatul (2) din Regulamentul privind piețele digitale.

    În caz de neconformitate, Comisia poate impune Meta amenzi în valoare de până la 10 % din cifra de afaceri totală la nivel mondial a platformei. Iar cuantumul acestor amenzi poate ajunge chiar la 20 %, în cazul unor încălcări repetate.

  • Comisia deschide proceduri oficiale împotriva Meta

    Comisia deschide proceduri oficiale împotriva Meta

    Regulamentul privind serviciile digitale impune norme care pot proteja minorii atunci când interacționează online, pentru a le proteja sănătatea mintală și fizică. Comisia a declanşat această investigaţie pentru că este preocupată de faptul că atât sistemele Facebook, cât și cele ale Instagram, inclusiv algoritmii acestora, prezintă riscuri care pot exploata deficienţele şi lipsa de experienţă a minorilor şi, ca atare, pot cauza un comportament care creează dependenţă la copii.

     

    În plus, metodele de verificare a vârstei pe care le-a implementat Meta în cadrul serviciilor sale nu sunt adecvate, a subliniat vicepreședinta executivă pentru o Europă pregătită pentru era digitală, Margrethe Vestager.

     

    Şi comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, a precizat că forul european nu va precupeţi niciun efort pentru a proteja copiii şi s-a arătat îngrijorat şi de nivelul de confidențialitate acordat minorilor în funcționarea sistemelor de recomandare ale celor două reţele de socializare.

    Deschiderea acestor proceduri se bazează pe o analiză preliminară a raportului de evaluare a riscurilor transmis de Meta în septembrie 2023, pe răspunsurile Meta la cererile oficiale de informații ale Comisiei privind protecția minorilor și metodologia de evaluare a riscurilor, pe rapoarte publice, precum și pe analiza proprie a Comisiei.

    Bruxelles-ul a inițiat deja proceduri oficiale împotriva Meta, la 30 aprilie, în legătură atât cu Facebook, cât și cu Instagram, în ceea ce privește publicitatea înșelătoare, conținutul politic, mecanismele de notificare și de acțiune, accesul cercetătorilor la date, precum și indisponibilitatea unui discurs civic în timp real și a unui instrument eficient de monitorizare a alegerilor de către terți înaintea scrutinului pentru Parlamentul European.

    În urmă cu un an, Facebook şi Instagram au fost desemnate platforme online foarte mari, cu peste 45 de milioane de utilizatori activi lunar în Uniunea Europeană şi, ca atare, au responsabilităţi mai mari, conform legii serviciilor digitale.