Tag: institutul francez din bucuresti

  • Pauza Mare 19.11.2021

    Pauza Mare 19.11.2021

    Repere din sumar: Centenar Dinu Pillat (“Aşteptând ceasul amintirilor” – un document sonor de la Editura “Casa Radio”); Ioan Scărlătescu – “99” şi povestea unei partituri celebre – “Bagatella”; seria de recitaluri şi masterclass-uri “PianoStar”, iniţiată de muzicianul Florian Mitrea, stabilit în Marea Britanie; proiectului Gnossos” al Asociației Culturale ISVOR, cu instalația interactivă Gnossiennes”, de la Institutul Francez din București; noul album discografic al pianistei Axia Marinescu din Franţa.




  • 1989 şi refacerea spiritului democratic societal

    1989 şi refacerea spiritului democratic societal

    Anul 1989 a
    marcat atât istoria României, cât şi a întregului continent european. Deschiderea
    graniţelor, căderea Zidului Berlinului, care a însemnat şi sfârşitul Războiului
    Rece, dar şi valul de proteste de mare amploare au avut ca urmare căderea
    regimurilor comuniste din Europa Centrală şi de Est. În România, spre deosebire
    de celelalte ţări din fostul bloc sovietic, ruptura de comunism s-a produs cu
    preţul a peste o mie de vieţi. Societatea românească, devenită democratică după
    decenii de represiune ideologică, şi-a găsit cu greu resursele necesare pentru
    a recupera ecartul faţă de Occident, prin conştientizarea şi asumarea trecutului
    sub un regim totalitar.



    Institutul
    Francez din Bucureşti a găzduit dezbaterea 1989. Punct de cotitură,
    cu scopul
    de analiza situaţia societăţii europene de astăzi. Apelul la memorie pare,
    însă, greu de realizat, mai ales în rândurile tinerilor români. Elena Calistru,
    preşedintele ONG-ului Funky Citizens, explică acest fapt:

    Uitându-mă la tinerii cu care lucrăm noi în zona de educaţie civică,
    vreau să vă spun că nu este vina lor că nu au avut parte de educaţie despre
    istoria recentă, suficient de acoperitoare, astfel încât să compenseze faptul
    că nu au trăit acele vremuri. Noi poate că trăim cele mai bune dintre vremurile
    posibile, însă pentru mulţi dintre tinerii cu care noi lucrăm nu este suficient,
    pentru că nu au termen de comparaţie. Atunci, pe ei cred că îi vom pierde, dacă
    nu facem ceva. Putem să îi găsim în faţa unui laptop, în care au făcut un
    videoclip prin de ură şi de discriminare.


    Fluxul de
    informaţii parvenite publicului larg prin intermediul Internetului extinde
    mass-media în mediul virtual, în care mesajele transmise devin tot mai greu de
    controlat. Asaltul de fake news pare să fi luat pe nepregătite atât
    societatea occidentală, cât şi pe cea românească. În afară de fenomenul răspândirii
    ştirilor false, tot mai întâlnit în ultima vreme, mass-media se confruntă, fără
    precedent, şi cu efectele nedorite pe care informaţiile le pot avea asupra
    conştiinţei societăţii democratice. Cu detalii, Liviu Tofan, jurnalist care a
    lucrat, în perioada comunistă, în cadrul secţiei române a Radio Europa Liberă:

    În relaţie cu populismul, ar trebui să fim iarăşi mai atenţi la nuanţe,
    pentru că, în multe ocazii, media, mai ales atunci când are un accent comercial
    foarte puternic, cum este în România, au tendinţa de a prezenta lucrurile
    într-un mod critic sau chiar negativ. Este exact metoda pe care o folosesc
    populiştii atunci când vor să creeze emoţii negative şi proiectează pericole
    care, de fapt, nu există. Cum se întâmplă şi în cazul terorismului, când presa
    este complicele fără voie al teroriştilor, prin promovarea terorii.


    Cu toate acestea,
    societatea democratică de astăzi pare să aibă o capacitate tot mai puternică de
    a discerne. Românii, în calitatea lor de cetăţeni ai Uniunii Europene, se lasă
    tot mai puţin influenţaţi de discursul politic şi îşi analizează poziţia în
    raport cu ceilalţi europeni.

    Elena Calistru: Oamenii sunt interesaţi de subiecte care merg dincolo de viaţa lor
    imediată, de portofelul lor şi de banii disponibili de pe o zi pe alta. Acesta
    este adevărul, că societatea se schimbă şi se uită puţin mai departe. Problema
    este că societatea a luat-o cu ceva paşi înaintea clasei politice, iar acea
    distanţă se adânceşte, creşte. Societatea se schimbă şi se schimbă în bine, aş
    spune eu. Niciodată nu am avut mai mulţi oameni educaţi pe lumea asta.


    După criza
    economică, euroscepticismul a devenit principala ameninţare cu care se confruntă
    Uniunea Europeană. Uneori, acest scepticism este
    acompaniat de dorinţa de a păstra suveranitatea şi identitatea naţiunilor
    europene în detrimentul unui stat federal european. Societatea românească,
    însă, pare să nu se alinieze acestei tendinţe.

    Politologul Robert Adam
    explică: De ce nu prinde în mod substanţial
    discursul eurosceptic în România? Pentru că merge strict pe contrasensul
    etosului naţional românesc. Cu alte cuvinte, toată naraţiunea care fondează
    naţiunea română de la 1848 încoace este una modernizatoare şi de aliniere la
    Occident. Noi nu avem, ca în Ungaria, ca în Polonia, ca în alte părţi, ce
    contrapune. Am avut şi noi momente de balans spre identitar, dar nu s-au
    terminat deloc bine. În consecinţă, pentru a face popular acest discurs,
    trebuie să mergi în contra a ceea ce oamenii au învăţat la şcoală, în familie,
    şi care de multe ori este fals, îngroşat. Dar acesta este motivul fundamental.



    Dincolo de
    motivele desprinse din istoriografie sau din cercetările sociologice,
    societatea românească pare tot mai conştientă de valorile europene şi
    democratice care o definesc. La peste zece ani de la aderarea României la Uniunea Europeană,
    încrederea în blocul comunitar era în creştere, conform unui Eurobarometru realizat
    în anul 2017.