Tag: Institutul National pentru Cercetare si Formare Culturala

  • „Atlasul culturii”, proiect dedicat căminelor culturale din spațiul rural

    „Atlasul culturii”, proiect dedicat căminelor culturale din spațiul rural

    Recent, Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală a început publicarea amplei lucrări intitulată Atlasul culturii. Dedicat căminelor culturale din spațiul rural, primul volum documentează exhaustiv trecutul și prezentul acestor așezăminte, oferind în același timp și sugestii privind viitorul lor. Detalii ne oferă, directoarea generală Carmen Croitoru:



    Este vorba de un program de cartografiere a culturii pe care l-am început în 2014 când am reorganizat Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală. La momentul acela erau foarte puține date statistice și studii de profunzime sau cercetări pentru zona culturală. În afară de activităţile culturale vizibile şi publice, restul lucrurilor erau oarecum neînțelese sau neexplicate, motiv pentru care am generat acest studiu care a început cu atlasul căminelor culturale din rural. Noi ne-am zis că cele mai importante celule de infrastructură culturală din mediul în care trăiesc 47% din locuitorii României reprezintă o primă treaptă de contact cu activităţile culturale şi de educație culturală. Sigur că am găsit o situație neașteptată pentru că cifrele nu corespund evident unor realități și am constatat că din 7100 de așezăminte culturale, câte erau la ultima numărătoare statistică din 1990, au mai rămas active doar 125, ceea ce este îngrijorător. Restul au activitate ocazională sau se înscriu într-o dinamică foarte periculoasă de sărbători populare sau de festivism. În orice caz nu-și mai îndeplinesc bine funcția.



    Deși, în prezent, căminele culturale de la sat sunt considerate a fi fost înființate în perioada comunistă în scopuri strict propagandistice, istoria lor urcă mult în timp. Însă, multe dintre aceste așezăminte s-au dezvoltat în perioada interbelică, sub îndrumarea Fundațiilor Culturale Regale, instituția publică însărcinată cu sprijinirea culturii și politicile culturale ale vremii. Pe atunci, rolul lor era mai complex, cuprinzând și o anumită acțiune de civilizare și de educare a satului considerat ca rămas în urmă în unele privințe. Istoria lor pre-comunistă și comunistă este prezentată în capitolul semnat de Andrei Răzvan Voinea. Despre celelalte capitole ne vorbește tot Carmen Croitoru:



    Celelalte capitole sunt niște capitole mult mai pragmatice și mai concrete legate de cheltuielile pentru cultură ale autorităților publice. Este un capitol care analizează infrastructura fizică, dotările și stadiul de conservare a clădirilor acestor cămine culturale. Există şi un capitol important de resursă umană și acolo. Și, evident, am scris şi un capitol în care am povestit puțin cam ce tipuri de activități culturale se desfășoară în aceste locuri. Avem şi un bogat material documentar fotografic făcut de cei doi care au făcut partea de teren, Bogdan Pălici şi Alina Savu, niște cercetători foarte dedicați și care au bătut vreo două veri satele României ca să fotografieze foarte multe cămine. Nu am putut include, evident, în volum toată arhiva fotografică strânsă, dar pentru noi a fost a fost o foarte bună ocazie de a face o cercetare socio-culturală ca pe vremea sociologului Dimtrie Gusti, în interbelic.



    La final, după prezentarea tuturor datelor, Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală le pune la dispoziția celor îndrituiți cu formularea și aplicarea politicilor culturale. Carmen Croitoru:


    Primul vizat este Ministerul Culturii care și-a propus, de altfel, să facă o modificare a legii așezămintelor culturale unde sunt cuprinse aceste cămine culturale. Dar ne adresăm şi autorităţii localepentru că, în urma descentralizării, responsabilitatea financiară și chiar politică pentru aceste lucruri se găsește la autoritatea locală. Noi oferim suficiente date și premise și date statistice și argumente pentru ca cei abilitați să facă politici culturale, să le genereze. Oricine are interes, inclusiv la nivel politic, poate să recupereze acest material pentru că acolo se regăsesc inclusiv propuneri din partea noastră. Una dintre propuneri este aceea de a trezi interesul tinerilor absolvenți din învățământul vocațional pentru a face niște stagii în aceste cămine culturale. Toți rămân la oraș după ce au terminat facultăți de artă, gândindu-se să obțină un post într-o instituție publică la oraș, dar nimeni nu mai vrea să se ducă să facă măcar un an sau doi de practică culturală culturală în zonele rurale unde oamenii ăia chiar ar avea nevoie. Toată lumea se îngrămădeşte la oraș și toată lumea țipă că nu sunt destule posturi pentru a angaja tineretul sau a face stagiatura. Probabil că, la sat, e o soluție.



    Al doilea volum din Atlasul culturii se pregătește deja și va fi dedicat bibliotecilor publice, la rândul lor vectori de educație civică și culturală neglijate precum căminele rurale.


  • Pauza Mare 22.02.2022

    – Se apropie sărbătoarea Dragobetului. Interviu despre semnificațiile sale etnologice acordat în direct de profesoara universitară Antoaneta Olteanu.



    – Un nou Cărțișor de Autor apărut la Moara de Hârtie din Comana (interviu cu Ioan Georgescu, directorul Asociației Moara de Hârtie)



    – Despre istoria căminelor culturale (interviu cu istoricul Răzvan Andrei Voinea, contributor ale volumului Atlasul culturii” publicat sub egida Institutului Național pentru Cercetare și Formare Culturală).




  • Cultura post-COVID-19

    Cultura post-COVID-19

    Domeniul
    culturii este şi el afectat de criza creată de pandemia cu noul tip de
    coronavirus. Dacă finanţările alocate pentru sectoarele culturale erau, oricum,
    mici, criza recentă a acutizat problemele cu care se confruntă atât
    instituţiile publice de cultură, cât şi cele private sau artiştii independenţi.
    Nu mai puţin importantă este prezenţa tot mai scăzută a publicului la orice tip
    de manifestare culturală.


    Pe tot parcursul stării de urgenţă impuse,
    instituţiile de cultură au încercat menţinerea legăturii cu publicul exclusiv
    prin intermediul Internetului, însă această provocare fără precedent pune la
    încercare nu doar strategia culturală în situaţii critice, cât şi interesul
    publicului pentru evenimentele culturale. Competiţia pentru atragerea de
    fonduri pare să aibă loc, cu precădere, între mediul public şi cel independent.
    Cu prilejul
    unei dezbateri organizate de către Institutul Naţional pentru Cercetare şi
    Formare Culturală, Anda Becuţ Marinescu, director Cercetare în cadrul Institutului
    Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală, a explicat:

    Aş vrea să nu uităm că această
    concurenţă ar trebui să se manifeste şi la nivelul atragerii publicului, pentru
    că oamenii obişnuiţi sunt destul de afectaţi în practicile şi aşa scăzute. Ceea
    ce va urma în continuare depinde foarte mult de nivelul de încredere pe care
    oamenii îl vor avea în instituţii şi în mesajele şi oferta pe care le transmit
    atât instituţiile publice de cultură, cât şi organizaţiile private.



    De
    asemenea, managementul riscului ar trebui să nu lipsească din strategia
    oricărei instituţii sau organizaţii culturale, crede Anda Becuţ Marinescu. Acest lucru a
    fost demonstrat, în ultimele luni, de către o realitate la care prea puţini
    s-ar fi aşteptat.

    O problemă importantă o reprezintă şi felul
    în care oamenii percep riscul. Riscul acesta ar trebui să fie conştientizat şi
    poate că este nevoie şi de un management al riscului, inclusiv la nivelul
    organizaţiilor culturale. Nu doar publicul este cel exclus, dar şi
    profesioniştii care activează în cultură. Evident, calitatea actului artistic
    este regândită din perspectiva acestui risc cu care ne confruntăm cu toţii.



    Probabil,
    tot calitatea actului cultural este cea care va mobiliza publicul şi va readuce
    acest domeniu indispensabil oricărei societăţi moderne în atenţia generală.
    Conţinutul cultural, deşi distribuit în mediul virtual, trebuie să se adapteze
    cererii diferitelor comunităţi culturale şi, totodată, să menţină standarde
    ridicate.

    Anda Becuţ
    Marinescu: Atenţia, în perioada următoare, ar
    trebui să se concentreze pe calitatea actului artistic, pe calitatea
    conţinutului. În ultima perioadă, am asistat la o supraproducţie de conţinuturi
    culturale în zona online, unele dintre ele nu tocmai de cea mai bună calitate.
    Este o concurenţă la nivel global. La fel, cred că este la fel de important
    modul în care ne asumăm comunitatea, care înseamnă şi proximitatea fizică, dar
    şi comunităţile de gusturi şi de preferinţe care se creează în mediul online.



    Irina
    Cios, directorul
    Administraţiei Fondului Cultural Naţional, vede criza COVID-19 ca pe o
    oportunitate pentru sfera culturii. Întrucâtva, evenimentele din ultimele luni
    au readus în atenţia tuturor problemele importante cu care se confruntă cultura
    în România.

    Acest virus, pentru noi toţi, este de fapt o
    extraordinară oportunitate. Cred că este pentru prima dată, în istoria
    României, când se vorbeşte despre cultură la nivel public şi central. Este
    prima dată când se fac nişte paşi reali în direcţia susţinerii acestui sector
    şi a demarării unor reflecţii sistemice. Poate că ar trebui să luăm această
    oportunitate în serios şi să adunăm împreună şi să vedem ce se poate face
    pentru faimoasa strategie culturală, dar şi care ar fi paşii pentru promovarea
    conceptului de cultură la nivelul mentalităţii generale.



    Dacă
    perioada de izolare impusă a diminuat consumul cultural, statistica relevă
    cifre îngrijorătoare chiar şi în perioadele de activitate normală, în care
    accesul la evenimentele culturale era neîngrădit peste tot în Europa. România
    se află la coada clasamentului pe continent în ceea ce priveşte participarea la
    actul cultural. Cu detalii, Tudorel Andrei, directorul Institutului Naţional de
    Statistică din România:

    Cât de mobilă este populaţia României
    din punct de vedere cultural, pornind de la câteva cifre foarte seci, comparate
    cu cifrele pe care le întâlnim la nivelul altor ţări europene. O cifră foarte
    importantă în a da o imagine asupra a ceea ce înseamnă mobilitatea socială a
    populaţiei României măsoară participarea la activităţile culturale. Numai 30%
    din populaţia României participă la cel puţin o activitate culturală pe
    parcursul unui an. În Franţa, peste 75% din populaţie participă la cel puţin un
    eveniment cultural pe parcursul unui an. Media europeană este de peste 60%.



    Situaţia
    deloc optimistă pe care o demonstrează statistica are şi o explicaţie, crede Irina
    Cios: Asta se întâmplă pentru că populaţia Franţei încă din fragedă pruncie
    este educată că, pentru împlinirea spirituală şi umană, este nevoie de o
    componentă culturală. Copiii sunt duşi la muzee, au cursuri şi ateliere
    creative. Acest lucru intră în gena lor şi se perpetuează, indiferent de
    opţiunile de carieră pe care le au.



    Atât
    finanţarea puternică şi susţinută, cât şi atragerea publicului înspre cultură
    ar putea salva, pe viitor, instituţii culturale, artişti şi conştiinţe,
    deopotrivă. Conform specialiştilor, România ar trebui să urmeze tendinţele
    europene, cu scopul reformării unui domeniu atât de mult lăsat în urmă.