Tag: Între Gheorghiu Dej și Nicolae Ceaușescu. Portretul comunist în colecțiile Muzeului Municipiului București

  • Portretul comunist în colecțiile MMB

    Portretul comunist în colecțiile MMB

    La unul dintre sediile din centrul capitalei,
    Palatul Suțu, ale Muzeului Municipiului din București, are loc, până la finalul
    lunii iulie, o expoziție ce îmbină istoria recentă a României cu una dintre
    cele mai iubite teme din pictură – portretul: Între Gheorghiu Dej și Nicolae
    Ceaușescu. Portretul comunist în colecțiile Muzeului Municipiului București.


    Gheorghiu-Dej (1901-1965) a fost liderul comunist
    al României din 1947 până la moartea sa în 1965. Nicolae Ceaușescu (1918-1989)
    a fost ultimul lider comunist al României, dictator român, șeful de stat al
    Republicii Socialiste România începând cu 1967 până la căderea regimului
    comunist survenită odată cu Revoluția din 1989.


    Expoziția prezentată la Palatul Suțu încearcă
    să surprindă diversitatea chipurilor din perioada comunismului românesc. Portretul
    în această perioadă istorică are multiple valențe ș înțelesuri: pe de o parte
    ca un act de memorie al celor portretizați, pe de altă parte portretul căpătând
    atribute prin aspirația spre idealuri mărețe. Noi eroi portretizați – oameni de
    rând, fără sânge albastru.


    Unul dintre cei trei curatori ai expoziție,
    Cezar Petre Buiumaci, ne-a explicat demersul ce a stat la baza organizării
    expoziției:


    Expoziția cuprinde o serie de
    lucrări de artă plastică, pictură, gravură, sculptură de artă decorativă și
    meșteșugărească, dar și fotografii, afișe sau decupaje de presă. Toate
    componente ale construcției cultului personalității, atât la Gheorghe Gheorghiu-Dej,
    cât și la Nicolae Ceaușescu. … Demersul este important pentru că aduce în fața
    vizitatorilor modul în care populația era agresată vizual de către propaganda
    politică a regimului comunist impus în România de către Stalin cu ajutorul
    Armatei Roșii. … Demersul are menirea de a aduce aminte de vremurile care nu
    trebuie să se mai întoarcă și să aducă în fața noilor generații un tip de
    manifestare pe care aceștia să o poată recunoaște atunci când vor exista
    încercări de restaurare a acesteia.



    Delia Bran, al doilea curator al expoziției,
    ne introduce în elementele stilistice ale perioadei:


    Canonul artistic al perioadei este
    cel realist-socialist. Perioada lui Gheorghe Gheorghiu-Dej adoptă un canon
    portretistic preluat de la Moscova. Majoritatea ipostazelor în care apare
    liderul român portretizat sunt similare cu cele în care este Lenin portretizat.
    Acest canon este impus artiștilor români, prin diferite metode de constrângere
    și educație artistică, mă gândesc aici la comisiile de îndrumare artistică de
    la începutul anilor 1950. Prin artefactele expuse am vrut însă să surprindem și
    această capturare, să îi spunem, a artistului în politica culturală dirijată
    de statul comunist. Mai exact este vorba despre un fenomen de încadrare a
    artistului, întâi printr-un canon educativ, apoi prin repartițiile făcute
    imediat după finalizarea studiilor în diverse branșe industriale, unde să
    performeze. Așadar, indiferent de perioada în care ne situăm, pe durata întregului
    regim, considerăm că arta oficială a păstrat valențe ale realismului socialist,
    introdus prin reforma lui Jdanov. Expoziția surprinde această natură a artei
    perioadei, dar încearcă să vadă și partea mai profundă a relației dintre artist
    și arta oficială …. Este o expoziție care ne-am dorit să fie înțeleasă și
    interpretată pe mai multe paliere și sperăm să fi creat o experiență plăcută
    fiecărui vizitator, indiferent de vârstă.



    În finalul interviului nostru, ca o
    completare, al treilea curator al expoziției Între Gheorghiu Dej și Nicolae
    Ceaușescu de la Palatul Suțu ne face o trecere în revistă a tipurilor și
    stilurilor portretistice expuse. Nicoleta Bădilă:


    Portretistica a fost întotdeauna
    flexibilă, s-a raportat la stilurile epocilor și s-a comportat adecvat
    cerințelor comanditarului. Spre deosebire de alte genuri artistice, portretul
    este o negociere între artist și portretizat, iar produsul ar trebui să fie o
    limitare a realității. … În această expoziție veți regăsi așa numitele
    portrete de aparat ale lui Gheorghe Gheorghiu-Dej și Nicolae Ceaușescu, care
    urmăreau sublinierea atuurilor de putere ale personajelor. … Dincolo de portretul
    de aparat, în iconografia comunistă domină trei teme artistice, asociate direct
    cu imaginea oficială: portretele de revoluționar, portretele care îi redau în
    vizitele de lucru și portretele asociate cu realizările regimului comunist,
    valorificate de asemenea, în expoziție.