Tag: invatamant dual

  • Muncind în Europa

    Muncind în Europa

    Fără investiții urgente în educaţie şi în principal în învăţământul dual, în şcolile de meserii, potenţialul de productivitate al tinerilor din România este unul incert.

    Declaraţie Ana Cătăuță, fost vicepreședinte al Camerei Deputaților, fost consultant la Banca Mondială.


  • Învăţământul profesional dual în România

    Învăţământul profesional dual în România

    În
    urmă cu 20 de ani, învăţământul profesional din România încă mai pregătea
    muncitori calificaţi pentru toate ramurile economiei de atunci. Din păcate, acest
    tip de învăţământ a fost desfiinţat în 2009 şi apoi reînfiinţat, câţiva ani mai
    târziu, la cererea angajatorilor, care nu mai găseau meseriaşi
    disponibili. Statisticile arată că unul din patru tineri este şomer, iar 16%
    dintre tinerii români cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani nu studiază şi
    nici nu urmează niciun curs de formare profesională. In România, doar 20% din
    absolvenţii clasei a VIII-a aleg învăţământul profesional în condiţiile în
    care aproximativ 50 de mii de absolvenţi de clasa a
    VIII-a nu promovează examenul de Evaluare, iar dacă se înscriu într-un liceu,
    nu reuşesc să ia Bacalaureatul. In aceste condiţii, companiile cu
    putere financiară au încercat să impună un sistem de scolarizare dual. Ne
    explică mai multe Zoica Vlăduţ, director adjunct la Centrul Naţional pentru
    Dezvoltarea Invăţământului Profesional şi Tehnic: In noiembrie 2016 a fost aprobată o
    Ordonanţă de urgenţă care a introdus această formă de organizare a
    învăţământului profesional şi tehnic prin învăţâmânt dual, care înseamnă o
    implicare mai mare din partea operatorilor economici.Este
    organizat la iniţiativa operatorilor economici interesaţi, în calitate de
    potenţiali angajatori şi parteneri de practică, are la bază un contract de
    parteneriat care se încheie între unitatea de învăţământ, operatorul economic
    şi unitatea administrativ teritorială şi, de asemenea, un contract individual
    de pregătire practică ce se încheie între unitatea de învăţământ,
    opratorul economic şi elev. De asemenea, prin învăţământul dual operatorii
    economici trebuie să asigure burse la nivelul celei acordate din fonduri
    publice.


    Acest sistem de şcolarizare este deja implementat în
    multe şcoli din ţară. Numai anul trecut peste 5.000 de companii s-au implicat
    în a fuziona locuri de muncă pentru elevii care au absolvit şcoli profesioanle
    în sistem dual. Cristian Macedonschi, consilier local şi preşedinte al
    Asociaţiei pentru Promovare şi Dezvoltare Turistică a Judeţului Braşov, ne
    vorbeşte despre succesul pe care îl are acest tip de învăţământ în Braşov: De doi ani de zile s-a organizat
    proiectul pilot iniţiat de Asociaţia de Promovare Turistică Braşov, împreună cu
    Hotelul Kolping şi Hotelul Cronwell şi am avut o clasa împărţită în 14 bucătari
    şi 14 ospătari.Din acest an, intrând în sistemul dual, avem trei clase: o clasă cu 28 de
    bucătari, o clasă de ospătari şi o clasă de camerişti. In total sunt 90 de
    copii, dar necesarul este mult mai mare. Reprezentanţii din industrie s-a
    întâlnit pe data de 10 ianuarie şi concluzia a fost că necesarul este dublu.
    Problema este că trebuie să formăm şi formatorii. Pentru asta o să existe proiecte Erasmus în
    care o să ducem formatorii noştri, profesorii noştri, în străinătate, în
    Austria, în Elveţia,
    în Germania, acolo unde acest sistem de învăţare dual este recunoscut şi chiar
    e o tradiţie. Aşadar, după ce ne formăm formatorii putem să mărim şi numărul de
    clase.


    Programa
    şcolară în sistem dual prevede, în primul dintre cei trei ani de studiu,
    o proporţie de 40% pregătire teoretică şi 60% activitate şi pregătire practică.
    Această proporţie se schimbă în anul trei, când cursanţii fac practică 75% din
    timpul petrecut la şcoală. Cristian Macedonschi: Sunt
    angajaţi la unităţile partenere ale liceului de stat unde, în trei ani de
    zile, învaţă meseria de bucătar, de ospătar şi de housekeeping,
    adică camerist.Cursurile sunt de stat, sunt gratuite, dimpotrivă tinerii primesc o bursă
    de 200 de lei din partea statului şi 200 de lei din partea angajatorului. Deci
    pe lună primesc 400 de lei şi învaţă una din cele trei meserii, timp de
    trei ani. La sfârşit primesc diplomă, iar după aceea ei pot să rămână angajaţi
    în cadrul unităţilor unde au învăţat acea meserie. In Braşov, în 2012, s-a
    deschis prima şcoală din România după acest model dual, în industria
    aeronautică şi de automobile. Din 2012 până în prezent au terminat sute de
    copii acea şcoală şi au fost angajaţi în proporţie de 97% la întreprinderile
    unde au început practica. Aceşti tineri care au lucrat în acea unitate timp de
    trei ani de zile sunt specialişti extraordinari pentru acea unitate.


    In
    prezent, prea puţini tineri se mai gândesc că meseria este brăţară
    de aur. Chiar dacă piaţa forţei de muncă cere pregătire şi calificare,
    mulţi elevi nu mai sunt atraşi spre învăţământul profesional, iar
    principalul motiv îl reprezintă mentalitatea faţă de aceste instituţii, spun
    specialiştii. Pentru mulţi este o ruşine să urmeze o şcoală profesională,
    ei preferă mai degrabă să fie şomeri cu
    diplome de învăţământ superior, decât să înveţe o meserie. Zoica
    Vlăduţ: In ultimii ani, din ce în ce mai puţini
    copii îşi manifestă opţiunea pentru a urma o pregătire profesională în scopul
    obţinerii unei calificari. Deci, pentru a permite cât mai multor copii să
    opteze pentru această rută profesională, Ministerul Educaţiei a declarat acest
    an, 2017, anul promovării învăţământului profesional şi tehnic. Vor fi o serie
    întreagă de acţiuni, care se vor desfăşura în acest an, de informare, în primul
    rând a copiilor şi a părinţilor despre oportunităţile pe care le au pentru a
    urma o rută de pregătire profesională prin învăţământul profesonal şi tehnic şi
    prin învăţământul dual. Acest tip de învăţământ trebuie sprijint de operatorii
    economici, de mediul de afaceri care să
    convingă că într-adevăr a urma o rută de calificare profesională nu reprezintă
    o rută de şansa a doua sau o rută pentru cei care au obţinut note mici în
    cursul gimnaziului, ci este o rută care permite dezvoltarea carierei
    profesionale şi chiar continuarea studiilor până la nivel de învăţământ
    superior.


    In prezent se lucrează la
    metodologiile care vor asigură cadrul concret de organizare a învăţământului
    dual, începând cu anul scolar 2017, ca formă de organizare a
    învăţământului profesional şi tehnic.