Tag: invatamant profesional dual

  • Învăţământ profesional dual

    Învăţământ profesional dual


    Tinerii cu vârsta de până la 23 de ani, care au absolvit cel puțin învățământul gimnazial și care doresc să obțină o calificare profesională, se pot înscrie în perioada 29-31 august – sesiunea de toamnă – în sistemul de învățământ profesional dual, organizat în parteneriat cu operatori economici. Școlarizarea are o durată de trei ani și include stagii de practică în cadrul companiilor economice partenere. Elevii beneficiază de bursă lunară de 200 de lei, precum și de bursă suplimentară, transport, cazare și masă asigurate de operatorii economici în mod gratuit. Pentru anul școlar 2017-2018, la nivel național, sunt 3509 locuri organizate în 127 de clase. În sesiunea de vară au fost admiși pentru aceste locuri de școlarizare 1774 de elevi, iar pentru sesiunea de toamnă sunt disponibile 1735 de locuri.



    “Susținerea și dezvoltarea învățământului profesional dual este răspunsul Guvernului la numeroasele solicitări venite din partea agenților economici care au nevoie de personal bine pregătit. La Brașov și în alte localități, acest concept, Școala fără Șomeri, s-a dovedit unul de succes. Pregătirea forței de muncă este una dintre pârghiile pentru susținerea ritmului de creștere economică. De aceea, este momentul să ne asumăm împreună, Guvern și mediul de afaceri, dezvoltarea învățământului profesional dual și să îi încurajăm pe investitori să se implice în pregătirea practică a tinerilor, viitorii lor angajați”, consideră premierul Mihai Tudose.



    Cele mai solicitate calificări din oferta educațională pentru anul școlar 2017-2018 sunt cele de mecanic auto, confecționer produse textile, operator mașini cu comandă numerică, strungar, sudor, brutar-patiser, comerciant-vânzător. Mai multe informații privind oferta educațională pentru învățământul profesional dual se regăsesc pe site-urile inspectoratelor școlare județene, respectiv al municipiului București sau la sediile acestora.


  • Învăţământul românesc, încotro?

    Învăţământul românesc, încotro?


    Dacă până acum 10-15 ani principalul avantaj competitiv al României îl reprezenta forţa de muncă calificată şi ieftină, în ultimii ani situaţia s-a schimbat, acest avantaj dispărând odată cu desfiinţarea învăţământului profesional. Este o greşeală care trebuie reparată cât mai repede, căci nici politicul şi nici economicul nu frânează dezvoltarea, ci lipsa personalului calificat. Sunt idei subliniate recent în cadrul unei dezbateri la care au participat reprezentanţi ai patronatelor şi ai autorităţilor. Învăţământul profesional dual, care permite absolvenţilor să intre pe piaţa muncii în paralel cu continuarea pregătirii, este factorul numărul unu care poate susţine reindustrializarea României, au apreciat persoane cu expertiză în domeniu, potrivit cărora, prima întrebare pe care o pun investitorii interesaţi de o anumită regiune este legată de asigurarea unor locuri de şcolarizare în sistem dual pentru un anumit număr de angajaţi.



    De asemenea, pe lângă învăţământul dual, legea uceniciei şi cea a stagiului, aprobate în acest an, sunt alte două motoare care pot stimula reindustrializarea României. O lege care reconfigurează organizarea şi funcţionarea învăţământului dual în România a fost elaborată şi a fost adoptată de cele două camere ale Parlamentului. Ajunsă la promulgare, legea a fost retrimisă, însă, spre reexaminare Parlamentului de către preşedintele Klaus Iohannis. Potrivit şefului statului, în forma actuală actul normativ generează efecte negative asupra calităţii procesului educaţional. Klaus Iohannis consideră că eliminarea necesităţii autorizării sau acreditării operatorilor economici implicaţi în formarea profesională prin învăţământul dual riscă să limiteze impactul pozitiv generat de formarea elevilor în şcoli cu un astfel de regim. În plus, unele modificări ale legii conduc la reducerea nivelului de autonomie oferit şcolilor, mai spune preşedintele.



    Decizia sa a fost salutată de principalul partid de opoziţie, PNL, care a făcut apel la toate partidele parlamentare să reexamineze actul normativ în regim de urgenţă. Potrivit prim-vicepreşedintelui liberal, Raluca Turcan, învăţământul dual este soluţia optimă pentru lipsa de forţă de muncă şi a şcolilor de meserii, de care se plânge mediul de afaceri. Pe de altă parte, guvernul vrea ca strategia privind stimularea învăţământului dual să intre în dezbatere publică până la 1 septembrie, în aşa fel încât acesta să poată fi aplicat în anul şcolar 2018-2019.