Tag: învățare mixtă

  • Comisia Europeană sprijină “învăţarea mixtă”

    Comisia Europeană sprijină “învăţarea mixtă”

    Comisia Europeană
    îşi intensifică acţiunile pentru un învăţamant primar şi secundar incluziv şi
    de înaltă calitate. În luna august, Comisia a prezentat o propunere de
    recomandare Consiliului pentru realizarea unui sistem educațional bazat pe o
    învățare mixtă în școlile de pe teritoriul tuturor statelor UE.


    Ce este învățarea mixtă și care este rolul ei ne explică Eliza Vaş, expert în cadrul
    Institutului European din România:

    Învăţarea mixtă se referă la procesul din educație și de formare
    profesională prin care sunt utilizate mai multe tipuri de instrumente și o
    varietate de medii de învățare cu scopul de a fi creat mixul necesar pentru cei
    aflați în curs de dezvoltare a unor cunoștințe, priceperi și deprinderi.

    Învățarea mixtă permite delocalizarea procesului educațional, astfel încât să
    nu mai fie strict legată de un singur spațiu (ex. clădirea școlii) sau de un
    singur context (orele predate în clasă de către profesor) și să fie
    personalizată în funcție de nevoile de învățare ale elevilor (de exemplu, un
    copil care se află internat în spital pentru o perioadă mai lungă de timp să
    aibă posibilitatea a de urmări conținutul educațional chiar dacă nu se poate
    afla fizic în sala de clasă).

    Învățarea mixtă a primit mult mai multă atenție
    în timpul pandemiei, când trecerea la mijloacele de învățare online a fost
    imediată și exclusivă pentru o perioadă de timp. Majoritatea cadrelor didactice
    și elevilor au fost nevoiți să se adapteze din mers la noile condiții de
    învățare, iar cei care nu au reușit să facă acest lucru sau nu au avut
    resursele necesare au rămas în urmă.


    Potrivit Elizei Vaş, o consultare
    realizată de Comisia Europeană în 2020 arăta că 69 % dintre școlile primare și
    64 % dintre școlile secundare nu aveau experiență anterioară în ceea ce
    privește învățarea la distanță prin utilizarea tehnologiilor digitale. Aşadar,
    învăţarea mixtă este un element extrem de important pentru modul în care va
    decurge procesul educaţional în perioada următoare.

    Iată de ce susține Comisia acest tip de învățare și ce
    recomandări face statelor membre? Cu detalii Eliza Vaş, expert în cadrul IER:

    Comisia a recunoscut și a
    susținut rolul învățării mixte ca mijloc de asigurare a unei educații de
    calitate, incluzive. În viziunea UE, învățarea mixtă în domeniul educației și
    formării formale are loc atunci când o școală, un cadru didactic sau un cursant
    adoptă mai multe abordări ale procesului de învățare precum: combinarea
    mediilor de învățare în școli și la distanță sau combinarea diferitelor
    instrumente de învățare care pot fi digitale (inclusiv online) sau fizice, ca
    parte a sarcinilor de învățare. Iar printre recomandările care au fost făcute
    statelor membre se numără şi creşterea numărului de oportunități de învățare
    suplimentare și acordarea de sprijin specific pentru copiii și adulții care se
    confruntă cu dificultăți de învățare, care au nevoi educaționale specifice sau
    care provin din medii defavorizate, practic cei care au rămas în urmă datorită
    modului în care s-a desfăşurat educaţia online în pandemie.

    O altă recomandare
    priveşte dezvoltarea competențelor
    digitale ale copiilor dar și ale familiilor lor astfel încât să îi sprijine în
    acest proces. Alte recomandări făcute sunt cele legate de
    dezvoltarea de cursuri, de programe și instrumente digitale
    de perfecționare pentru profesori.

    Nu în ultimul rând, se marşează foarte mult
    pe sprijinirea parteneriatelor eficiente pentru infrastructură și resurse între
    diverşi furnizori de educație, inclusiv din domeniul afacerilor, al artelor, al
    patrimoniului cultural, al învățământului superior, al institutelor de
    cercetare şi se recomandăutilizarea
    pe deplin a fondurilor și a expertizei UE pentru reforme și investiții în
    infrastructură, instrumente și pedagogie, astfel încât şcolile să poată să-şi crească gradul de
    rezilienţa şi să fie mai bine pregătite pentru viitor, pentru a face faţă unor
    situaţii precum cele întâlnite în timpul pandemiei.