Tag: investitie

  • Un scut cibernetic pentru protejarea UE

    Un scut cibernetic pentru protejarea UE

    Confruntată cu un număr tot mai mare de atacuri cibernetice, UE vrea să investească peste un miliard de euro într-un proiect care să ducă la protejarea sa. Ambiţia noastră este de a crea un scut cibernetic european care va permite o mult mai bună detectare a atacurilor în amonte, spune comisarul european pentru piaţa internă, Thierry Breton, precizând că, în prezent, pot trece până la 190 de zile între începutul răspândirii unui malware şi declanşarea unui atac. Este o metaforă la care face apel domnul Breton, metaforă a unui atac cibernetic ale cărui consecinţe, desigur, pot fi evitate sau restrânse la un număr cât mai mic de utilizatori sau organizaţii, a explicat la Radio România, Mihai Rotariu, şeful Direcţiei comunicare din cadrul Directoratului Naţional de Securitate Cibernetică Ne putem imagina, spre exemplu, o apă curgătoare ca reprezentare a unui atac cibernetic. Ei bine, dacă reuşim, din amontele unui râu, de exemplu, să filtrăm deversarea unor substanţe poluante, să spunem, astfel evităm ca acele substanţe nocive să se răspândească şi să afecteze cât mai mulţi locuitori din aval. Nu cred că este un secret faptul că, de multe ori, în cyber security, pentru a face lucrurile mai clare, trebuie să ne folosim de paralele cu viaţa reală. S-a făcut referire, totodată, şi la investirea a peste un miliard de euro, două treimi finanţate de Europa, în construirea unor centre de operaţiuni de securitate cibernetică, Security Operation Center sau SOC, acestea fiind răspândite pe tot teritoriul Uniunii şi capabile să detecteze, spre exemplu, comportamentul maliţios, rău intenţionat, în câteva ore. Şi desigur, aceste centre vor asigura, fix ca un scut, securitatea reţelelor UE. Acestea pot fi operaționale, conform declarațiilor comisarului, încă de la începutul anului 2024.

    Centrele de operațiuni de securitate din întreaga UE, reunite în mai multe platforme SOC multinaționale, vor utiliza tehnologii avansate, cum ar fi inteligența artificială și analiza datelor pentru a detecta și a partaja avertismente cu privire la astfel de amenințări cu autoritățile transfrontaliere, permițând un răspuns mai prompt și mai eficient la amenințările majore. Pe lângă scutul amintit, propunerea Comisiei Europene include și un mecanism cuprinzător pentru situații de urgență în materie de securitate cibernetică.Odată cu războiul din Ucraina, atacurile cibernetice au crescut anul trecut cu 140% în Europa. În acest context, punerea în comun şi coordonarea forţelor noastre la nivel european devin mai necesare ca oricând deoarece ameninţarea se va extinde, a atenționat comisarul cu ocazia Forumului internaţional pentru securitate cibernetică de la Lille. Cât de vulnerabilă este Uniunea la atacurile cibernetice?

    Din nou, Mihai Rotariu Securitatea cibernetică, în contextul avansului din ce în ce mai accelerat al tehnologiei, capătă o importanţă din ce în ce mai mare nu doar pentru industria IT&C, ci, iată, şi pentru decidenţii politici. Se vorbeşte de ani buni de o piaţă digitală europeană, o piaţă digitală sigură, în care utilizatorul să aibă o încredere sporită. Din nefericire, volumul şi complexitatea atacurilor cibernetice pot uneori crea un zid pentru indivizi. Pot semăna în subconştient o anumită reticenţă de a utiliza instrumente digitale, de a face anumite acţiuni mult mai eficient online, pentru că există şi o popularizare continuă a unor cazuri în care imense baze de date cu credenţiale de acces la diferite servicii ajung la liber online. Ori ajung chiar pe forumuri dedicate hackerilor care fac schimb între ei de astfel de informaţii pentru a lansa cât mai multe atacuri. Aceste ştiri, prin care uneori se caută şi senzaţionalul, cuplate cu o educaţie digitală şi un nivel de securitate cibernetică a utilizatorului obişnuit la nivel european încă insuficiente, am putea spune, pot duce la o lipsă de încredere a populaţiei din UE în astfel de instrumente digitale, care, aşa cum spuneam anterior, de cele mai multe ori ne simplifică viaţa şi cu ajutorul cărora putem câştiga timp.

    Securitatea cibernetică este o responsabilitate comună – este motto-ul la nivel european în ceea ce priveşte abordarea cu privire la domeniul cyber security, amintește Mihai Rotariu, iar în gestionarea crizelor cibernetice este vitală rapiditatea, este vitală eficienţa schimbului de informaţii: Trebuie să lucrăm la viteza de reacţie, mai ales în contextul atacurilor lansate în urma conflictului din Ucraina, a creşterii numărului lor, dar şi a complexităţii acestora. Să nu uităm că, în ultimul timp, în ultimele luni, vedem multe atacuri care se folosesc de inteligenţa artificială. Atacatorii se folosesc de tehnologia avansată, iată, pentru a şlefui scenariile de atac, pentru a le face din ce în ce mai plauzibile pentru utilizatori, pentru potenţialele victime, iar utilizatorii neavizaţi, de exemplu, fac din ce în ce mai greu distincţia între o iniţiativă legitimă în mediul online şi o capcană. Asemenea modelului de protecţie civilă europeană în caz de dezastre, de exemplu, la nivel european va trebui să fie adoptată şi o logică de asistenţă reciprocă între statele membre. Toţi trebuie să investească în apărare cibernetică şi în rezilienţă şi, totodată, să ofere asistenţă altor state membre în caz de nevoie.

    România, care și-a propus să devină un lider regional în cyber security, joacă deja un rol important, potențat și de găzduirea European Cybersecurity Competence Centre. Centrul European de Competenţe în materie de Securitate Cibernetică are misiunea să amelioreze capacităţile şi competitivitatea Europei în materie de cyber, în colaborare cu o reţea de centre naţionale de coordonare. În același timp, amintește Mihai Rotariu, România deţine unii dintre cei mai talentaţi şi mai căutaţi specialişti la nivel internaţional.

  • Restaurarea bisericii de la Muzeul Agriculturii din Slobozia

    Restaurarea bisericii de la Muzeul Agriculturii din Slobozia

    Biserica de lemn cu hramul sfântului Nicolae
    datează din prima jumătate a secolului 18. Prima atestare documentară o
    reprezintă lespedea de piatră aflată în pridvorul sau pe care scrie 1737.


    Biserica a fost ridicată iniţial la Poiana de
    Jos. Pe la 1900 a fost scoasă din cult. Prin anii ’50 s-a deteriorat din cauza
    furtunilor şi a inundaţiilor, sătenii i-au refăcut acoperişul însă bisericii
    i-au fost înstrăinate uşile de la catapeteasmă, icoanele, cărţile vechi si
    clopotul. Aproape abandonată, biserica a fost mutată şi refăcută la Poiana de
    Sus. Ulterior a ajuns la Slobozia la Muzeul Naţional al Agriculturii
    unde a primit şi un hram nou- Buna Vestire, povesteşte directorul muzeului,
    Gheorghe Petre:


    În anul 1775 este menţionată documentar ca
    biserica de la Poiana de Jos la şcoala din localitate care funcţiona cu un
    dascăl. Apoi în anul 1979 biserica a fost mutată de la Poiana de Jos şi
    refacută la Poiana de Sus. Iar în anul 2000 a fost stramutată la Slobozia şi a
    fost resfinţită pentru că o bună perioadă de timp ea nu a mai funcţionat din
    punct de verdure religios. Acum este vizitabilă dar funcţionează şi ca
    parohie.



    Biserica este monument istoric de clasă şi o piesă de bază a muzeului prin valoarea
    istorică, autenticitatea şi arhitectura ei. Gheorghe Petre speră ca la
    finalul lucrărilor, în iulie 2022, muzeul să aibă mai multi vizitatori:


    Obiectivul general este conservarea şi
    protejarea ca monument istoric, promovarea acestuia, îmbunătăţirea şi creşterea
    accesului publicului şi creşterea numărului de vizitatori cu 5 la sută.


    Practic nu se reface doar biserica ci se
    reamenajează şi zona din jurul acesteia.


    Este vorba despre conservarea şi restaurarea acoperişului- ultima lucrare în acest domeniu a fost
    facută în urma cu peste 20 de ani- adică acuma s-a schimbat deja şindrila,
    lucrări de restaurare şi conservare a pereţilor, a brâului median şi a celor 27
    de icoane care aparţin bisericii, lucrări de iluminat ambiental, amenajare
    peisagistică, dotarea cu mobilier urban.


    Investiţia depăşeşte 2 milioane 500 de mii de
    lei din care peste 1 milion 700 de mii de lei- fonduri europene accesate de
    Consiliul Judeţean Ialomiţa.








  • Investiţii în infrastructura Universității de Medicină și Farmacie Iași – Centrul de Simulare

    Investiţii în infrastructura Universității de Medicină și Farmacie Iași – Centrul de Simulare

    La începutul
    acestei luni, la Iași, a fost anunțată semnarea contractului de finanțare a
    proiectului Investiții în infrastructura de învățământ din cadrul
    Universității de Medicină și Farmacie Iași – Centrul de Simulare. Fondurile
    sunt asigurate prin Programului Operațional Regional, iar demersul vizează
    finalizarea lucrărilor de construcții și a instalațiilor la un corp de clădire
    ce aparține universității, dar și dotarea
    cu echipamente de simulare și platforme software.

    În cadrul unei
    conferințe de presă, rectorul Viorel
    Scripcariu a oferit coordonatele investiției, plecând de la sumele ce vor fi
    acordate de Uniunea Europeană:




    Finanţarea ne permite să recuperăm cea mai
    mare parte din suma investită în acest centru de simulare, respectiv 3,7
    milioane de euro, din investiţia totală
    care înseamnă 6,7 milioane de euro. Deci cea mai mare parte din sumă o
    recuperăm prin acest proiect european, fonduri nerambursabile. Vorbim despre
    simulare pe manechine, în al doilea rând, simulare virtuală – pe echipamente și, la Centrul standardizat, în
    patru încăperi, se simulează două rezerve de spital cu paturi, cu tot ce
    trebuie și, acolo, se va face procesul de
    simulare prin pacient standardizat.


    La acest moment,
    partea de infrastructură este realizată complet, partea de dotare este parțial
    realizată. Ne aflăm în plin proces de
    achiziționare a echipamentelor. Avem segmentul de Terapie Intensivă, care este
    dotat 90%, prin achiziționarea echipamentelor printr-un alt proiect, iar pe
    celelalte specialități, echipamentele sunt în curs de achiziționare.




    Pe lângă cele spuse
    de rectorul universității de Medicină și Farmacie Grigore T. Popa , profesorul
    Viorel Scripcariu, precizări au fost făcute și de directorul Agenției pentru
    Dezvoltare Nord Est, Vasile Asandei, care a scos în evidența importanța unor
    astfel de proiecte:




    Suntem în zona
    sănătății, care poate să devină prioritară și pentru finanțările europene.
    Suntem în zona educației care, de asemenea, este un segment extrem de important
    pentru ce urmează să facem în următorii ani și suntem într-un moment în care
    trebuie să dovedim că suntem capabili să gândim și să proiecte valoroase pentru
    viitor.




    De precizat că
    proiectul de la universitatea ieșeană urmează să fie finalizat la sfârșitul
    anului 2021.


  • Drumurile din județul Ilfov – modernizate cu fonduri europene

    Drumurile din județul Ilfov – modernizate cu fonduri europene

    Drumul județean 101 leagă nordul
    județului Ilfov de autostrada A3 și de județul Ialomița, are peste 24 de
    kilometri și va fi reabilitat și modernizat pe întreaga suprafață- va fi
    reasfaltat, va avea piste de biciclete însă doar in intravilan, trotuare,
    canalizare pentru apele pluviale, stații de autobuz, parcări și semafoare.



    Constantin Călinoiu, director de
    investiții la Consiliul Județean Ilfov are câteva detalii tehnice:


    Structura lui este formată din 10 centimetri- strat de nisip, din
    30 de centimetri- strat de balast, 15 centimetri- balast stabilizat pentru
    trafic greu și 3 mixturi asfaltice- stratul de bază de 8 centrimetri, stratul
    de legatură de 5 centimetri și stratul de uzură de 4 centrimetri.



    DJ 101 este una dintre cele mai
    circulate artere din Ilfov fiind folosit zilnic de mii de oameni. Șoseaua
    pleacă de la DN 1: București- Ploiești, traversează localitățile Balotești si
    Căciulați- se intersectează cu A3- trece apoi prin Moara Vlăsiei și Grădiștea
    și continuă in județul Ialomița prin Fierbinți Târg și Dridu pană la Jilavele.
    Partea din Ialomița este reabilitată și modernizată tot cu bani europeni de
    Consiliul Județean Ialomița.


    Valoarea investiției se ridică la
    80 de milioane de lei din care cea mai mare parte- 50 de milioane- bani
    europeni. Consiliul județean Ilfov a obținut aceste fonduri prin Programul
    Regional pentru Infrastructură de Transport, fonduri din exercițiul financiar
    2014- 2020 ce nu mai puteau fi accesate decât anul acesta.


    Lucrările au început exact acum o
    lună- pe 7 august- și vor dura 2 ani. Constructorul se angajează să respecte
    termenul, spune Vasile Moise reprezentantul firmei care se ocupă de lucrări:


    Aveți promisiunea noastră că vom face tot posibilul sa respectăm
    acest termen. În primul rând pentru deranjul provocat locuitorilor acestei
    zone.



    În județul Ilfov sunt în total
    450 de kilometri de drumuri județene. Până acum s-au asfaltat
    aproximativ 100 de kilometri.
    În prezent se mai lucreaza la
    modernizarea DJ 401, între Berceni și Vidra.



    DJ 401A Domnești- Vidra ar fi
    trebuit să fie gata însă firma care a câștigat licitația a dat faliment și a
    fost nevoie ca procedura sa fie reluată. Se estimează că licitația se va
    finaliza până în decembrie, astfel încât în primăvară lucrările să poată
    reîncepe.


  • Lucrări de reabilitare termică a Colegiului Naţional „Traian Lalescu” din Reşiţa

    Lucrări de reabilitare termică a Colegiului Naţional „Traian Lalescu” din Reşiţa

    Printre lucrările realizate în acest proiect au fost izolarea termică a fațadei, termo-hidroizolarea acoperişului, termoizolarea planşeului peste ultimul nivel şi parter, reabilitarea instalaţiilor interioare de încălzire şi de furnizare a apei calde şi reci, dar şi refacerea sistemelor de preluare şi colectare a apei pluviale. De asemenea, proiectul a inclus montarea unei centrale termice noi, instalarea de panouri solare şi panouri fotovoltaice, implementarea unui sistem de climatizare realizat cu ventiloconvectori şi a unui sistem de ventilaţie mecanică cu recuperarea căldurii, implementarea unui sistem integrat de management energetic al clădirii, lucrări de înlocuire a tâmplăriei interioare, precum şi crearea de facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi. Rezultatul acestor măsuri de eficientizare energetică va fi scăderea emisiilor CO2 cu aproximativ 73%.


    În această perioadă se lucrează intens şi la modernizarea spaţiilor exterioare, iar investiţia este de la bugetul local, de acestă dată, spune primarul Ioan Popa:

    Am decis să dărâmăm gardul de beton prin care nu se vedea nimic şi nimeni nu ştia ce este dincolo. În locul lui, vom face un gard dintr-un fier forjat pentru că ne-am dorit ca de pe trotuar, de pe strada Petru Maior, să se vadă că este un liceu emblematic, un colegiu de înaltă ţinută. În acelaşi timp am vrut să se vadă investiţia pe care am făcut-o cu fonduri europene, panourile fotovoltaice, care se rotesc după soare şi care vor asigura treisfert din consumul electric al liceului. Împrejmuirea nu era prinsă în proiectul european. Tot noi vom reface curtea liceului, tribunele şi spaţiul de joc şi am alocat de la bugetul local un milion de lei pentru aceste lucrări suplimentare.


    Treptele care asigură accesul elevilor la Colegiul Traian Lalescu dinspre cartierul reşiţean Moroasa, vor fi şi ele modernizate. Lucrările sunt incluse în proiectul de amenajare pietonală a străzii Bielefeld, tot un proiect prin Programul Operațional Regional. Acesta presupune realizarea şi a altor construcţii în zonă, care să faciliteze circulaţia pietonilor.

    La intersecţia cu bulevardul A.I. Cuza va fi ridicat asfaltul la nivelul trotuarului, astfel încât şoferii vor fi nevoiţi să încetinească, chiar şi atunci când semaforul nu funcţionează. În plus, la capătul străzii Bilefeld spre Bulevardul Revoluţiei din Decembrie va fi construit un pod pietonal peste Bârzava.


    Primarul Ioan Popa a mai spus că inaugurarea oficială a lucrărilor de la Colegiul Traian Lalescu se va face în toamnă, atunci când va începe anul şcolar.

    Fondurile nerambursabile pentru reabilitarea cladirilor publice sunt acordate in cadrul prioritatatii de investitii 3.1: Eficienta energetica, Operatiunea B. Cladiri publice a Regio-Programul Operational Regional. Acest apel de proiecte a avut o alocare de fonduri nerambursabile (din Fondul European pentru Dezvoltare Regionala si din Bugetul de stat) ce totalizeaza 34,19 milioane euro pentru Regiunea Vest.


  • Sinaia își modernizeazã iluminatul public cu ajutorul fondurilor europene

    Sinaia își modernizeazã iluminatul public cu ajutorul fondurilor europene

    Cablurile vor dispãrea de strãzi.
    In locul lor vor fi montate panouri fotovoltaice. Se estimeazã cã în final
    consumul de energie va scãdea cu aproape 7o la sutã.


    Lucrãrile încep chiar luna
    aceasta și vor fi gata cel târziu la sfârșitul anului viitor, spune primarul
    localitãții, Vlad Oprea:


    Este un
    proiect câștigat și finanțat din fonduri europene de 2,5 milioane de euro
    pentru reabilitarea iluminatului în toatã zona istoricã a orașului Sinaia. Acum
    câţiva ani am început reabilitarea iluminatului în centrul oraşului- am montat
    un sistem inteligent, fiecare lampã în parte își regleazã intensitatea în
    funcție de traficul pietonal sau rutier din zonã, acum lucrãm în zona veche, pe
    52 de strãzi, în cartierul Furnica.


    În total vorbim despre 10
    proiecte semnate, unele aflate deja în implementare:


    Trei sunt
    pe mobilitate urbanã, din care unul este legat de construirea unor pasarele
    care leagã cartierele platoul Izvor şi Izvor de centrul orașului, al doilea -
    realizarea unei parcãri supraterane care este deja în implementare și al
    treilea-schimbarea întregii flote de autobuze a orașului cu autobuze
    hibrid. Toate aceste trei proiecte sunt integrate, se leagã unul de celãlalt și
    vor asigura o mobilitate mult mai rapidã, a locuitorilor dar și a turiştilor
    care ne viziteazã orașul.


    Un alt proiect prevede amplasarea
    în 10 locuri din Sinaia a unor puncte gratuite de acces la internet.


    Alt proiect în valoare de 3
    milioane de euro vizeazã dotarea spitalului orașului, aflat în construcție, cu
    aparaturã modernã.


    O altã investiție, de 5 milioane
    de euro, are ca obiectiv reabilitarea celor douã școli ale orașului și
    extinderea lor cu sãli de sport și piscine, mai spune Vlad Oprea:


    Avem douã
    proiecte pe educație- realizarea unui hub pentru tineri la colegiul Mihail
    Cantacuzino prin care vrem ca tinerii sã nu mai plece din Sinaia, sunt foarte
    mulți tineri care, ca în orice oraș mic pleacã spre orașele mult mai mari din
    țarã… prin acest proiect vrem sa-i facem sã rãmânã în oraș, în cadrul
    colegiului se face o zonã în care sunt învãțați cum sã-și realizeze propria
    afacere sau cum sã se dezvolte în plan personal.



    Ultimul proiect se referã la
    reabilitarea unei clãdiri istorice din patrimoniul local și transformarea ei
    într-un centru pentru seniori.


  • Colegiul Tehnic ”Gheorghe Asachi” Iași, beneficiar al unui proiect de modernizare cu bani europeni

    Colegiul Tehnic ”Gheorghe Asachi” Iași, beneficiar al unui proiect de modernizare cu bani europeni

    Programul Operațional Regional 2014-2020, definitoriu pentru
    oportunitățile de finanțare a proiectelor administrațiilor publice locale. Un
    exemplu este dat de Axa prioritară 4: Sprijinirea dezvoltării urbane durabile,
    care cuprinde inclusiv investiții pentru creșterea calității infrastructurii în
    vederea asigurării accesului sporit la educaţie timpurie. În acest sens,
    primăriile propun diferite inițiative în ideea modernizării instituțiilor de
    învățământ. La Iași, Colegiul Tehnic
    Gheorghe Asachi, a cărui istorie este legată de apariția, la 1841, a
    Institutului de Arte și Meșteșuguri,
    este în atenția municipalității. O confirmă anunțul făcut de primarul
    Mihai Chirica:




    Avem o veste bună: semnarea contractului de finanțare europeană pentru Colegiul Tehnic
    Gheorghe Asachi. Valoarea totală a proiectului este de 7,39 milioane de lei.
    Se va implementa în douăzeci de luni; sunt lucrările de construcții și vizează
    modernizarea campusului tehnic, reconstrucția unor ateliere școlare în vederea
    modernizării întregului campus și crearea unei infrastructuri educaționale
    pentru școlile profesionale, cred eu, o
    mare provocare, în momentul de față, pentru noi. Vreau să vă informez că am
    ajuns la suma total semnată cu Comisia Europeană de un miliard de lei.




    Borna finanțărilor europene anunțată de
    primarul Mihai Chirica a fost atinsă
    prin semnarea la sfârșitul lunii iunie, la sediul Ministerului Lucrărilor
    Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, a contractului privind Reabilitarea
    infrastructurii de tramvai pe ruta Iaşi
    – Dancu.


    Proiectul, în valoare de peste 104 milioane de
    lei, va fi realizat în 36 de luni şi are ca principal obiectiv reabilitarea
    infrastructurii şi suprastructurii căii de rulare pe o distanță de aproape 2,5
    kilometri. La aceste lucrări ample se adaugă și achiziționarea unor tramvaie
    noi.




    Revenind la infrastructura educațională merită
    a fi amintit faptul că, la Iași, tot din fonduri europene, la sfârșitul iernii,
    a fost semnat contractul pentru construirea, în cartierul Dacia, a celei mai
    mari grădinițe din oraș pentru 280 de copii. Este un contract de 8 milioane de
    lei, bani care vor fi folosiți și pentru dotarea instituției. De dată mai
    recentă este proiectul pentru ridicarea
    unei alte grădinițe, în cartierul Bucium,
    pentru 200 de copii, o investiție de aproape 6 milioane de lei. Clădirea
    va fi pe două niveluri și va fi
    amplasată în apropierea Școlii Normale Veronica Micle.


  • Noi spărgătoare de gheaţă pe Dunăre, construite cu fonduri europene

    Noi spărgătoare de gheaţă pe Dunăre, construite cu fonduri europene

    Omul gospodar își face iarna car și vara
    sanie – zice o veche vorbă din popor.
    Zicala este valabilă și în cazul
    proiectului despre care vom vorbi în continuare. Cel prin care Administraţia
    Fluvială a Dunării de Jos îşi măreşte flota cu 4 remorchere multifuncţionale cu
    clasă de gheaţă.



    Este vorba de nave care sunt folosite
    pentru a sparge sloiurile de gheață formate pe Dunăre, care blochează navigația
    fluvială creând prejudicii economice dar îi pun în dificultate și pe oamenii
    Deltei.


    În iernile grele, aceștia rămân izolați din
    cauza sloiurilor care blochează traficul naval pe Dunăre și pe canele. Nu se
    mai pot aproviziona cu alimente iar acordarea asistenței medicale este
    îngreunată, apelându-se, în cazuri grave, la elicoptere ale Ministerului de
    Interne.


    Noile spărgătoare de gheață, care vor
    avea misiunea de a evita ca acest scenariu să se repete și în iernile viitoare,
    vor fi construite pe șantiere din Turcia, spune directorul general AFDJ Galaţi,
    Sorin Creţu:




    Sunt din Turcia. Mai precis, avem un furnizor care a
    contractat două remorchere multifuncționale, cu clasă de gheață, având zona de
    navigație 3. Ele se vor construi în Șantierul Naval Celictrans Deniz din Turcia iar celelalte două
    remorchere multifuncționale cu clasă de gheață, având zona de navigație
    maritimă costieră, furnizorul este Med Marine iar ele se construiesc în
    Șantierul Naval Eregli.





    Navele ar urma să ajungă în România în
    aproximativ 6 luni și să poată fi utilizate din luna februarie:




    Undeva la sfârșitul lunii decembrie 2020, după ce vom
    parcurge toate formalitățile pentru înmatriculare și avizul de la ANCOM, noi
    preconizăm undeva în luna februarie – martie 2021, ca aceste patru remorchere
    să le putem utiliza. Ele vor fi dotate cu tot ce trebuie să fie utilizate în
    cele mai bune condiții.





    Investiţia se va face cu finanţare
    europeană:




    Acest proiect este cofinanțat de Uniunea Europeană din
    Fondul de Coeziune – 85% și mai avem încă o finanțare din bugetul de stat, de
    15%. Pentru cele două nave, cele două remorchere multifuncționale cu clasă de
    gheață, având zona de navigație 3, pentru navigație căi interioare, (n.r.
    valoarea contractului) este de 35.144.000 de lei, fără TVA, iar pentru cele
    două remorchere multifuncționale cu clasă de gheață, având zona de navigație
    maritimă costieră, de 63.104.000 lei.


  • Polonia va produce baterii electrice cu bani de la BEI

    Polonia va produce baterii electrice cu bani de la BEI

    Banca Europeană de Investiții a anunțat, săptămâna trecută, că va acorda 480 de milioane de euro filialei poloneze din Wroclaw a grupului sud-coreean LG Chem, pentru construirea unei fabrici deosebit de automatizată și inovativă, în care se vor produce baterii de ultimă generație pentru mașinile electrice. Suma reprezintă o treime din investiția totală, care se va ridica la 1,5 miliarde de euro, diferența fiind asigurată de companie din fonduri proprii sau din alte surse de finanțare. Uzina se va construi în localitatea Wroclaw din sud-vestul Poloniei și va oferi aproximativ 1800 de noi locuri de muncă.

    Noua fabrică va fi inteligentă, dotată cu tehnologii de ultimă generație și va avea o capacitate anuală de producție de 35 de Gigavați oră, suficientă pentru alimentarea a 500 de mii de mașini electrice nepoluante, contribuind așadar la tranziția de la vehiculele cu motoare alimentate cu combustibil fosil la electromobilitate și deci la un transport sustenabil. Bateriile produse aici vor avea o capacitate mai mare, se vor încărca mult mai rapid, vor fi mai sigure și mai ieftine.

    Producția din Polonia va contribui, astfel, la asigurarea aprovizionării cu bateriile necesare a întregii industrii auto europene, alături de alte companii similare.

    Luna aceasta, Germania și Franța au realizat un plan pentru construcția unei fabrici gigant de baterii, pentru a rivaliza cu compania americană Tesla și cu China în furnizarea de baterii pentru vehicule electrice. Fabrica din Germania va veni în completarea uneia franceze, iar împreună vor avea o capacitate de producţie anuală de aproximativ 48 de Gigavaţi oră.

    Și România intră în această inițiativă a Europei de a produce mai multe baterii destinate mașinilor electrice. Compania autohtonă Rombat începe fabricarea chiar de anul acesta, după ce a construit o nouă unitate de producție, investiție de peste 12 milioane de euro. Fabrica, printre primele de acest fel din Europa, se întinde pe o suprafață de 5000 mp și se află pe teritoriul comunei Cernica, județul Ilfov, la aproximativ 20 km de București. Capacitatea instalată de producție anuală este de 100 Megavați oră, suficientă pentru a echipa peste 20.000 de mașini electrice.


  • Jurnal românesc – 5.04.2016

    Jurnal românesc – 5.04.2016

    O importantă investiţie a concernului auto german Daimler a fost inauguratã luni, la Sebeş, în centrul României. Aici vor fi produse cele mai moderne cutii de viteze din lume, după o investiţie de 300 de milioane de euro. Acestea vor fi montate pe 20 de modele Mercedes, care vor fi vândute în aproximativ 200 de ţãri. Odatã cu angajarea celor 500 de muncitori la Uzina Daimler de la Sebeş, un oraş cu 24 de mii de locuitori, rata şomajului a scãzut la 2%. Cum concernul Daimler intenţioneazã sã se extindã şi sã facã noi recrutãri de personal, reprezentanţii sãi anunţã cã vor finanţa o şcoalã dupã model german, în care educaţia tinerilor sã fie completatã cu practica în atelierele uzinei inaugurate luni, pentru a avea pregãtitã din timp forţa de muncã necesarã.



    Şi numărul şomerilor din întreaga Românie a coborât sub 600 de mii în luna februarie, conform Eurostat. Cu o rată a şomajului sub 6,5%, România rămâne una dintre ţările cu un şomaj sub media din UE. Anul acesta, şomajul în UE a scăzut sub 9 procente – cea mai mică rată din ultimi 7 ani. Numărul total al şomerilor în ţările europene depăşeşte 21 de milioane. În top se menţin Grecia şi Spania, cu cele mai mari rate ale şomajului, de 24%, respectiv 20%.



    Zborurile companiei româneşti Tarom cu destinaţia Bruxelles au fost reluate, parţial, în urma redeschiderii aeroportului Zaventem. Au fost înăsprite măsurile de securitate si din acest motiv pasagerii trebuie să aibă boarding pass-ul sau rezervarea printată pentru a li se permite accesul în zona de check-in, precizeaza compania. Traficul aerian a fost reluate la aproape două săptămâni după atentatelele sângeroase care au lovit aeroportul şi metroul din capitala Belgiei, provocând moartea a 32 de oameni. Peste 23 de milioane de oameni tranzitează anual aeroportul Zaventem. Închiderea sa după atacurile din 22 martie a adus pierderi de cinci milioane de euro zilnic.



    Ministerul român al Agriculturii a stabilit un calendar de acţiuni la nivel naţional, de informare, consiliere şi dezbateri pentru înregistrarea şi recunoaşterea produselor alimentare autohtone la nivel european. Pe listă figurează “novacul afumat din Ţara Bârsei”, “caşcavalul de Săveni” şi “cârnaţii de Pleşcoi”. Ministrul de resort, Achim Irimescu, a precizat că în aşteptare mai sunt şi alte produse româneşti, printre care mai multe sortimente de vin, ţuică şi pălincă. România are, la ora actuală, trei produse recunoscute la nivel European – salamul de Sibiu ca produs cu Indicaţie Geografică, brânza Telemea de Ibăneşti ca produs cu Denumire de Origine Protejată şi Magiunul de prune Topoloveni înregistrat ca produs cu Indicaţie Geografică Protejată.



    În România, majorarea pensiilor, a salariilor bugetarilor, precum şi a venitului mediu pe economie, dar şi reducerea TVA la alimente au dus la o creştere a puterii de cumpărare şi a încrederii populaţiei cu 4% faţă de anul trecut, remarcă un studiu GfK. Astfel, a apărut pentru prima dată în ultimii ani fenomenul de uptrading, de trecere la un produs superior din aceeaşi categorie. Printre acestea se numără peştele şi fructele de mare, fructe uscate, miere, cereale pentru mic dejun, cidru, produse speciale de îngrijire a corpului. Potrivit studiului, scăderea frecvenţei de cumpărare şi faptul că românii şi-au permis să pună în coş şi produse mai scumpe arată o oarecare relaxare a acestora la cumpărături. Chiar dacă ei sunt în continuare în căutarea unor oferte bune de preţ, tendinţa de a cumpăra cât mai ieftin pare să se mai fi diminuat.

  • Informaţii pentru oamenii de afaceri străini

    Informaţii pentru oamenii de afaceri străini

    Cetăţenii străini care doresc să investească în România şi solicită, în acest sens, o viză de lungă şedere vor trebui să dovedească, prin planul de afaceri, că dispun de fonduri necesare desfăşurării activităţii în sumă minimă de 150 de mii de euro, dacă vor lucra ca acţionari într-o societate pe acţiuni, sau de cel puţin 100 de mii de euro, în cazul în care îşi vor desfăşura activitatea ca asociaţi într-o societate cu răspundere limitată. Desigur, sunt exceptaţi de la obţinerea acestei vize de lungă şedere cetăţenii statelor Uniunii Europene, dar şi ai Canadei, Islandei, Norvegiei, Elveţiei, Japoniei şi din Statele Unite ale Americii. O altă condiţie necesară obţinerii vizei este dovada, prin proiectul de afaceri, că solicitanţii vor crea cel puţin 15 locuri de muncă, pentru o societate pe acţiuni, sau cel puţin 10 posturi la o societate cu răspundere limitată. Legea în vigoare prevede că viza de lungă şedere pentru desfăşurarea de activităţi comerciale este acordată cetăţenilor străini care sunt sau urmează să devină acţionari ori asociaţi ai unor societăţi comerciale, cu atribuţii de conducere şi administrare a acestora, pe baza avizului Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură, Investiţii Străine, Parteneriat Public-Privat şi Promovarea Exporturilor din subordinea Guvernului României, departament care are adresa de Internet dpiis.gov.ro, site-ul fiind editat în engleză şi română. În acest site sunt prezentate facilităţile şi serviciile acordate investitorilor şi multe alte informaţii, credem, de interes. Site-ul prezintă şi două link-uri către Sistemul Electronic Naţional, care are adresa www.e-guvernare.ro şi care cuprinde serviciile publice disponibile on-line, şi către Sistemul Electronic de Achiziţii Publice care are adresa www.e-licitatie.ro. Ambele site-uri sunt editate în română şi engleză.


    O bază de date utilă celor care doresc să afle amănunte despre potenţialii parteneri români este cea a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului din subordinea Ministerului român al Justiţiei, denumită RECOM, care poate fi accesată, pe Internet, la adresa portal.onrc.ro. Această bază de date oferă informaţii gratuite referitoare la numele unei companii, la codul fiscal şi la faptul dacă firma este în funcţiune sau nu. Iar contra cost – pe baza unui abonament prin constituirea unui depozit de cel puţin 300 de lei (aproape 70 de euro) – pot fi obţinute informaţii detaliate cu privire la firmele înscrise în Registrul Comerţului. Site-ul portal.onrc.ro, editat în engleză şi română, cuprinde, de altfel, serviciile on-line pe care le prestează Oficiul Naţional al Registrului Comerţului. Un alt site util este cel al sistemului de verificare online a firmelor, RisCo. Acesta are adresa www.risco.ro şi este editat tot în engleză şi română.