Tag: Ioana Ciocan

  • O nouă ediţie Art Safari, dedicată exclusiv femeilor

    O nouă ediţie Art Safari, dedicată exclusiv femeilor

    O serie de expoziţii dedicate Reginei Maria a României, Ceciliei Cuţescu-Storck, prima femeie profesor de artă din Europa, dar şi uneia dintre cele mai importante fotografe contemporane din Germania, Sibylle Bergemann, se numără printre propunerile noii ediţii Art Safari, dedicată în exclusivitate femeilor, deschisă la Palatul Dacia-România, din Bucureşti.

     

    Ioana Ciocan este director general al Pavilionului de Artă București – Art Safari şi ne prezintă sintetic ce poate vedea publicul până pe 15 decembrie.

     

     

    Un capitol distinct în cadrul Art Safari este dedicat Asociaţiei ‘Femeile pictore şi sculptore’, care a fost întemeiată în 1916, la Bucureşti, de artistele Cecilia Cuţescu-Storck, Olga Greceanu şi Nina Arbore, sub patronajul Reginei Maria. Curatoare este Alexandra Ilniţchi-Ardelean.

     

    Publicul este invitat să descopere şi noul val de artiste contemporane: de la Millenials până la reprezentantele Generaţiei Z, în expoziţia ‘Young Blood 3.0. Noul val de artiste contemporane’, curatoriată de Călina Coman.

     

    Una dintre expoziţiile din Art Safari 15 este ‘Sâni’, care aduce împreună o gamă diversă de reprezentări ale sânilor în arta românească, de la 1880 până în prezent, oferind o perspectivă amplă asupra transformărilor acestui motiv artistic în cultura vizuală. Raluca Ilaria Demetrescu este una dintre artistele expozante.

  • Proiectul „Ce este munca” reprezintă România la Bienala de Artă de la Veneția

    Proiectul „Ce este munca” reprezintă România la Bienala de Artă de la Veneția

    România prezintă la Bienala de Artă de la Veneția (Biennale Arte 2024) în perioada 20 aprilie – 24 noiembrie 2024 o expoziție de Șerban Savu ce are ca temă relația dintre muncă și timp liber. Curatoriată de Ciprian Mureșan, expoziția se va desfășura concomitent în Pavilionul național din Giardini della Biennale și în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția.

    Am stat de vorbă despre expoziţie cu Şerban Savu.

    Comisarul expoziţiei este Ioana Ciocan, cu care am discutat despre prezenţa României la Veneţia, dar şi despre Art Safari, noul sezon.

    Am stat de vorbă cu Ciprian Mureşan, despre Veneţia 2024, dar şi despre Veneţia 2009.

    În final am discutat cu preşedintele Institutului Cultural Român, Liviu Jicman, despre prezenţa Românei la Veneţia, dar şi despre alte proiecte ale ICR.

  • Weekend cu prietenii 22.07.2023

    Weekend cu prietenii 22.07.2023

    Întâlniri estivale cu artista vizuală Ana Pascu, care a expus, sub titlul Towards Inmost”, la Galeria Catinca Tăbăcaru din Bucureşti, precum şi cu galerista şi curatoarea Catinca Tăbăcaru, de asemenea cu Ioana Ciocan, directoarea generală a Pavilionului de Artă Art Safari din Capitală, al cărui sezon de vară 2023 se intitulează “Love Edition”, cu artista vizuală Alina Ondine Slimovschi, expozantă la Art Safari, iar, în încheiere, cu Daniel-Eugeniu Crunţeanu, decanul Facultăţii de Inginerie Aerospațială de la Politehnica bucureşteană, care a organizat recent SpaceFEST, cel mai mare eveniment dedicat explorării spațiului cosmic și oportunităților pe care acesta le oferă.



  • Art Safari 12 “Love Edition”

    Art Safari 12 “Love Edition”

    Sezonul de vară 2023 al Pavilionului de Artă Art Safari are numărul 12 şi se intitulează “Love Edition”. Evenimentul are loc Palatul Dacia-România din Bucureşti, urmând să se încheie pe 10 septembrie.



    Oganizatorii prezintă, în premieră, exponate din celebra National Portrait Gallery din Londra, dar şi artă românească clasică şi contemporană semnată de Constantin Artachino, Ion Alin Gheorghiu, Alina-Ondine Slimovschi şi Paul Baraka.



    Ioana Ciocan este directoarea generală Art Safari şi ne povesteşte mai mult despre ediţia care a început de curând.






    Alina-Ondine Slimovschi se află în «duel artistic» la Art Safari cu Paul Marat Baraka. Am stat de vorbă cu artista vizuală.




  • L’exposition « Brukenthal Exclusive »

    L’exposition « Brukenthal Exclusive »

    Au cœur de la capitale roumaine Bucarest, au 18 rue Lipscani,
    le Palais Dacia-România, datant du 19ème siècle, accueille jusqu’à
    la mi-mai la 11è édition du Pavillon d’art « Art Safari », avec au
    programme l’exposition temporaire « Brukenthal Exclusive ». Du 20 au 30 avril, le public a eu l’occasion d’admirer cinq peintures des plus importantes issues des
    collections de peinture internationale du musée Brukenthal de Sibiu. Il s’agit notamment
    de « L’Homme au chaperon bleu », de Jan van Eyck (1390-1441), peintre
    flamand, grand représentant du naturalisme en peinture. Viennent ensuite deux
    toiles du portraitiste flamand Hans Memling (1435-1494), à savoir
    « Portrait d’un homme lisant » et « Portrait d’une femme en prière ».
    Le quatrième tableau, intitulé « Ecce Homo » appartient à Titien (Tiziano Vecellio,
    1488-1576), celui qui pousse plus encore la capacité dramatique de la peinture
    et se taille une place de haut rang au sein de l’école vénitienne de
    peinture. Enfin, le dernier tableau est un petit portrait intitulé « Tête
    d’enfant », de Paolo Véronèse (1528-1588), qui, sous l’influence de Titien, a eu
    une vision naturaliste sur le monde.


    Ioana Ciocan, directrice générale du Pavillon d’art Art
    Safari précise: « Le
    commissaire de l’exposition temporaire, Alexandru Chituță, a choisi pour l’édition de cette année
    les peintures les plus connues parmi les 1200 œuvres exposés au Musée
    Brukenthal de Sibiu. Il s’agit des tableaux de Paolo Véronèse, Jan van Eyc,
    Titien et Hans Memling. Parmi ces œuvres, Art Safari vous invite à admirer la peinture
    considérée comme la plus marquante jamais retrouvée sur le territoire de la
    Roumanie, à savoir « L’Homme au chaperon bleu », de Jan van Eyck. Nous
    avons pris soin de mettre en place toutes les conditions nécessaires pour
    protéger ces peintures tellement rares. Par exemple, l’accès du public dans la
    salle d’exposition se fait par de petits groupes de six personnes tout au plus,
    pour écarter le risque que la température n’augmente et que les peintures ne
    soient d’endommagées.»


    Les cinq chefs d’œuvre sont
    assurés à hauteur de 75 millions d’euro, une somme très élevé pour la Roumanie.
    Ioana Ciocan nous en parle: « La
    société internationale d’assurance, basée en Grande Bretagne, – car malheureusement,
    assurer de tels tableaux en Roumanie ce n’était pas possible -, nous a aidés
    avec les formalités. Le transport de Sibiu à Bucarest s’est fait en présence de
    la gendarmerie, dans des conditions de sécurité maximale, il a été placé sous
    haute sécurité et assuré par un transporteur spécialisé d’œuvres d’art»


    Récemment, le Ministère de la Culture a élevé le Pavillon
    d’Art « Art Safari » au rang de projet stratégique pour la Roumanie. Ioana
    Ciocan nous a dévoilé quelques points forts que son équipe prépare pour la
    prochaine édition: « La décision
    du ministre de la Culture, Lucian Romașcanu, de faire d’Art
    Safari un projet stratégique pour le pays nous rend honneur. Ainsi prenons-nous
    la responsabilité de préparer d’autres expositions attractives à proposer au
    public en 2024. A part l’exposition temporaire consacrée aux peintures
    empruntées cette année au Musée Brukhental de Sibiu, nous avons mis en place une
    autre expo avec des peintures empruntées auprès du National Portrait Gallery et du prestigieux
    Musée Royal « Victoria and Albert ». Jusqu’au 14 mai,
    nous vous attendons aussi à une exposition consacrée au peintre roumain Nicolae
    Grigorescu, un des représentants les plus importants de l’impressionnisme en
    Roumanie, ancien membre de l’Ecole de Barbizon. Le Musée V&A de Londres organisera
    dans le cadre d’Art Safari une exposition de peinture contemporaine intitulée « Des
    Anges et des Démons ». L’exposition rétrospective « Artachino »,
    organisée par Elena Olariu, adjointe au directeur du Musée de la Municipalité
    de Bucarest, en partenariat avec ce musée et avec le Musée National d’Art de la
    Roumanie est aussi à visiter. Je voudrais énumérer aussi les musées de Constanța,
    Iași, Cluj, Timișoara, Oradea, Satu-Mare et d’autres villes de la Roumanie, qui
    nous aident à chaque fois qu’Elena Olariu se propose de faire une
    rétrospective. Il faut mentionner aussi National Portrait Gallery, qui a
    réalisé pour Art Safari une exposition intitulée « Love Stories »,
    avec des chefs-d’œuvre d’Antoine Van Dyck, d’Angelina Kauffman et de Man
    Ray. »


    Pour plus de détails sur les
    événements à l’agenda du Pavillon Art Safari, nous vous prions de consulter le
    site web qui lui est dédié, à l’adresse www.artsafari.ro.
    Une version en anglais est également disponible. Vous y retrouvez
    plusieurs catalogues d’exposition, ainsi que l’archive des éditions précédentes. (trad. Andra Juganaru)

  • S-a deschis expoziția Brukenthal Exclusive la Art Safari

    S-a deschis expoziția Brukenthal Exclusive la Art Safari

    Expoziţia temporară Brukenthal Exclusive, în care sunt expuse pictura Omul cu tichie albastră de Jan van Eyck şi alte 4 capodopere de Tiziano Vecellio / Tiţian, Paolo Veronese şi Hans Memling, a fost vernisată miercuri seara la Palatul Dacia-România.



    Ioana Ciocan, CEO Art Safari şi comisar al României la Bienala de la Veneţia, a afirmat că prin această expoziţie, realizată în parteneriat cu Muzeul Brukenthal, doreşte să arate că şi în România există lucrări extrem importante, şi anume, lucrări din Renaşterea italiană. Ioana Ciocan a precizat că aducerea lucrărilor de la Muzeul Brukenthal la Bucureşti a însemnat un efort susţinut. Mă refer la dificultăţile pe care le avem în a transporta artă dintr-un loc în altul, la dificultăţile de asigurare, pentru că aici vorbim de 75 de milioane de euro. Dacă pentru Viena, Paris, Londra, Roma, Stockholm, Lisabona, Beijing, toate expoziţiile astea sunt normale, să ştiţi că la noi este un pic mai dificil să fie normale. Ce încearcă Art Safari să facă, şi acum cu ajutorul Muzeului Brukenthal, este să pună România, să pună ţara noastră alături de celelalte capitale ale Europei, a afirmat CEO-ul Art Safari. Am stat de vorbă cu Ioana Ciocan despre expoziţie şi ce urmează la Art Safari:





    Managerul Muzeului Naţional Brukenthal, Alexandru Chituţă, a spus că expoziţia Brukenthal Exclusive reprezintă un spectacol pentru Bucureşti şi, totodată, o exclusivitate. Această expoziţie pentru Sibiu înseamnă foarte mult, pentru că este prima expoziţie a Muzeului Brukenthal la Bucureşti cu aceste capodopere şi în România, iar pentru Bucureşti este un spectacol, este o exclusivitate, a declarat Alexandru Chituţă. Acesta a spus că la Bucureşti au fost aduse 5 capodopere, cea mai veche din 1430, cea mai nouă, de pe la mijlocul anilor 1550.



    Ministrul Culturii, Lucian Romaşcanu, a afirmat că anul trecut a fost pentru prima dată când Ministerul Culturii a finanţat un program de artă plastică la nivel de program strategic, anul acesta a fost declarat prin ordin de ministru Program Strategic Art Safari. Acesta este un lucru rar pentru cultură, în general, şi pentru Ministerul Culturii, în special, astfel încât să dăm artei plastice ceea ce i se cuvine şi ceea ce nu a primit până acum, a spus ministrul, precizând că anul acesta vor fi finanţate şi două târguri de artă.



    Expoziţia temporară Brukenthal Exclusive poate fi vizitată la Palatul Dacia-România în perioada 20-30 aprilie.

  • Art Safari , ediţia a 10-a

    Art Safari , ediţia a 10-a

    Ediția cu numărul 10 a deja consacratului
    pavillion de artă Art Safari a avut
    deschiderea pe 22 septembrie la Palatul Dacia-România din Centrul Istoric al
    capitalei. Expoziţiile, 5 la număr, pot fi vizitate până pe 11 decembrie 2022. În
    această ediție organizatorii au pregătit pentru public o incursiune în opera
    lui John Constable (1776-1837), pictor romantic englez, revoluționar al genului
    peisagist, unul dintre cei mai valoroși pictori clasici britanici. Arta
    coreeană este prezentă printr-o serie de afişe spectaculoase. Și, bineînțeles,
    nu lipsește pavilionul de artă românească, avându-i ca protagoniști pe Ștefan
    Popescu (1972-1948), pictor, desenator și gravor și pe tânărul artist clujean
    Mihai Mureșan, un peisagist urban. Despre ediția cu numărul 10 am stat de vorbă
    cu directorul Art Safari, Ioana Ciocan:


    Aș recomanda cu toată inima
    colecția marelui muzeu Victoria and Albert, unul dintre cele mai importante
    muzee din lume, care poate fi văzut aici, în Palatul Dacia-România. Expoziția
    este dedicată lui John Constable, Grigorescu al englezilor, o expoziție
    impresionantă, care ne surprinde în primul rând prin valoarea operelor și mai
    ales prin acel lucru cunoscut pe care îl simțim în momentul în care ne uităm la
    lucrările lui Constable. Și când zic cunoscut, mă refer la sentimentul pe care
    îl avem de fiecare dată când mergem în marile muzee ale lumii, pentru că exact
    asta vom regăsi aici. Un mare muzeu în inima capitalei, prin parteneriatul
    încheiat de Victoria and Albert cu Art Safari. Bineînțeles că nu pot să
    vorbesc doar de John Constable, pentru că lângă el, în Palatul Dacia-România de
    pe Lipscani, se află expoziția dedicate lui Ștefan Popescu, expoziție realizată
    în parteneriat cu Muzeul Municipiului București, care prezintă un pictor,
    artist, gravor, mult premiat de statul francez, dar și de români, într-o
    ipostază extrem de interesantă, cea de pictor călător.

    Sunt lucrări din
    România, Franța, Italia, Maroc, Albania, Egipt. Pentru că a pictat și a
    călătorit și a călătorit și a pictat. A fost, de altfel, singurul român care a
    participat la Bienala de la Veneția de trei ori. Și numele Popescu, atât de
    apropiat nouă, să știți că vreau să fie asociat de acum înainte și cu pictura.
    Să nu uităm de expoziția dedicată lui Lilian Theil, o artistă surprinzătoare,
    născută în 1932, la Brașov (partea centrală a României), care pictează cu acul.
    Sunt niște cusături foarte interesante, realizată în tehnica apliqué. Și curatoarea
    Raluca Ilaria Demetrescu ne-o prezintă, surprinzând toate momentele importante
    din istoria recentă, fie că vorbim de pandemie, fie că vorbim de înmormântări,
    de nunți, de căsătorii tumultuoase, de povești, de dragoste, de scene erotice,
    deci, practic, toate lucrurile pe care le trăim le găsim în lucrările ei. De la
    Cluj (nord-vest) vine Mihai Mureșan. O expoziție curatoriată de profesorul Ioan Sbârciu.
    Școala de la Cluj nu mai are nevoie de nicio prezentare pentru că a produs
    marile superstaruri internaționale ale ultimilor 20 de ani și zic cu mândrie
    ceea ce a spus profesorul Sbîrciu azi dimineață: că Mihai Mureșan o să se
    adauge acestei liste lungi care ne vine de la Cluj.


    Cât de dificil a fost să se organizeze o
    expoziție atât de complexă într-un context contemporan atât de tumultos, cu
    conflicte, cu zboruri anulate și un climat economic dificil? Ioana Ciocan:


    Da, a fost extrem de dificil, iar
    acest contract a fost negociat în ani de zile. Bineînțeles, cu ajutorul
    Ambasadei Marii Britanii în România și cu ajutorul întregii echipe, care și-a
    dorit foarte mult ca acest mare muzeu să fie prezent în România. Așa că sper că,
    cei care îl iubesc pe Constable, și aici vorbesc de europeni, să se suie în
    avion și, de ce nu, să vină la București să vadă John Constable.



    Reîntorcându-ne la pavilionul internațional
    din Art Safari 2022, ediția a 10-a, Ioana Ciocan, directorul Art Safari, ne
    vorbește despre expoziția coreeană, o surpriză foarte diferită pentru publicul
    iubitor de artă.


    Coreea
    de Sud trimite o artă foarte diferită față de ce expunem noi la Art Safari,
    respectiv afiș. Un afiș inspirat din alfabetul coreean. Un afiș extrem de
    colorat, vibrant și extrem de bine lucrat. Este un artist multipremiat
    internațional și Byoungil Sun, că despre el este vorba, chiar va veni la
    București și va susține niște workshop-uri pentru studenții de la arte din toată
    țara. Dar lucrurile nu se opresc aici, bineînțeles. Să știți că avem și
    instalații de artă contemporană semnate de Mihai Mureșan, două la număr, una în
    holul central și una sus, la etajul doi, chiar în cadrul expoziției lui. Și
    pentru că suntem la safari, bineînțeles că nu lipsește o junglă.



    În finalul
    discuției noastre, Ioana Ciocan ne face câteva recomandări personale din cadrul
    expoziției Art Safari:


    Și
    anul acesta împărțim pavilioanele în două, pavilionul internațional, care
    cuprinde două expoziții și pavilionul național, care cuprinde trei expoziții,
    așa că sugerăm iubitorilor de artă să vină de mai multe ori la Art Safari. Dacă
    ar fi să aleg trei lucrări, să știi că am să aleg Leaping Horse, o lucrare de
    la Victoria and Albert, apoi Byoungil Sun o lucrare semnată de D
    ürer din 1502, o gravură care l-a
    inspirat pe Constable. Și, bineînțeles, o să aleg o lucrare de Rembrandt, un
    copac absolut fabulos, care l-a inspirat tot așa pe Constable în peisajele lui.
    Să știți că merită să vezi la București deodată și Constable, dar și
    Gainsborough și Turner, Rembrandt și, bineînțeles, Dürer.


  • Expoziţia Ioana Cristescu – ‘Are You Ready for Love?’

    Expoziţia Ioana Cristescu – ‘Are You Ready for Love?’

    Expoziţia de artă contemporană Are You Ready for Love? a artistei Irina Cristescu a fost vernisată în Sala Foaier a Senatului. Are You Ready for Love? este concepută ca o instalaţie monumentală, formată din peste 300 de metri pătraţi de oglindă aurie pictată. Irina Cristescu transformă oglinda sufletului într-o instalaţie contemporană completată de picturi realizate în tehnici mixte.



    Are You Ready for Love?



    Lucrările Irinei Cristescu se regăsesc în colecţii private din Elveţia, Mexic, New York şi Japonia, dar Are You Ready for Love? este, paradoxal, prima expoziţie în România a tinerei artiste care a studiat artele plastice în SUA şi în România. Instalaţia imersivă cu care provoacă publicul nu a putut fi realizată fără o muncă asiduă a echipei din spatele expoziţiei, ne-a declarat Irina Cristescu.






    Artista vizuală Ioana Ciocan este curatoarea expoziţiei, prima din România a unei tinere artiste cu care publicul din ţara natală nu a avut ocazia până acum să interacţioneze. A fost fascinant să lucrez cu Irina şi să discutăm atât de mult despre arta pe care o iubeşte, a mărturisit Ioana Ciocan.




  • România la Bienala de Artă de la Veneţia 2022

    România la Bienala de Artă de la Veneţia 2022

    Tu eşti un alt eu – O catedrală a corpului, un proiect de Adina Pintilie, va reprezenta România la a 59-a ediţie a Bienalei de Artă de la Veneţia. Proiectul creat de regizoarea de film Adina Pintilie şi curatoriat de Cosmin Costinaş şi Viktor Neumann a fost selectat în urma Concursului naţional organizat de Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe şi Institutul Cultural Român.



    La Pavilionul României din Giardini della Biennale va fi expusă o instalaţie audiovizuală, care va fi completată de o instalaţie VR găzduită de Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia, precum şi de un program public ce se va desfăşura pe parcursul Bienalei (23 aprilie – 27 noiembrie 2022). Am stat de vorbă cu Adina Pintilie.






    Attila Kim, următorul nostru interlocutor, este Comisarul României pentru Bienala de Artă de la Veneţia:






    Una dintre Instituţiile implicate în tot ceea ce proveşte prezenţa la Bienală este Institutul Cultural Român. Preşedintele ICR, Liviu Jicman, ne-a răspuns la câteva întrebări:






    Din juriul concursului naţional a făcut parte şi Ioana Ciocan, vicepreşedinte pentru Bucureşti al Uniunii Artiştilor Plastici, Directoare a Pavilionului Art Safari:





  • Art Safari 2021

    Art Safari 2021

    La Bucureşti a început o nouă ediţie a Art Safari, manifestare expoziţională anuală, deja de tradiţie. Anul acesta are loc la Palatul Dacia-România și la ARCUB Hanul Gabroveni, în centrul Bucureştiului. Am realizat un interviu cu Directoarea Art Safari, Ioana Ciocan.




  • Retour sur Art Safari 2020

    Retour sur Art Safari 2020

    En septembre 2020, un événement très attendu a eu lieu dans la capitale roumaine : le Pavillon d’art de Bucarest – Art Safari. C’est le nom, drôle et quelque peu bizarre, que s’est donnée cette foire d’art lancée il y a sept ans. Nous avons souhaité faire un retour sur l’édition 2020 de l’événement et avons invité au micro à cet effet la directrice d’Art Safari, Ioana Ciocan :« C’est pour la première fois dans l’histoire du Pavillon d’art de Bucarest – Art Safari que nous investissons deux espaces distincts : l’impressionnante tour Victoria Tower, qui se trouve en plein centre de la capitale, sur la Calea Victoriei, et puis un espace très surprenant, le centre commercial AFI Cotroceni. Nous avons choisi ce dernier car c’est plus simple, plus accessible, d’amener l’art là où sont les gens. Si les gens vont dans les centres commerciaux, c’est donc une décision toute naturelle que d’y installer un pavillon d’art. Nous avons eu une vraie antenne à AFI Cotroceni. On y a construit un espace avec différentes installations artistiques, interactives, conçues pour toute la famille et, bien évidemment, en accès gratuit. Une autre chose intéressante, c’est qu’Art Safari a pu également être visité de nuit. Alors chaque nuit, du 11 au 27 septembre, de petits groupes de visiteurs ont pu profiter de tours guidés, mais aussi de petits spectacles de musique. Dans des conditions difficiles… Cette année, nous avons dû tenir compte de ces mesures qui sont déjà rentrées dans la norme maintenant : distanciation sociale, masque et, chose très importante, un nombre limité de personnes à l’intérieur d’Art Safari. Cela s’est traduit par le fait que seules 175 personnes pouvaient visiter simultanément les expositions installées dans les 11 000 mètres carrés de Victoria Tower. Nous avons dû respecter cette suggestion des ministères de la Culture et de la Santé, pour nous assurer que tout le monde visite le musée temporaire Art Safari en toute sécurité. »

    Nous avons également évoqué avec Ioana Ciocan les deux expositions d’Art Safari 2020 qui ont eu le plus de succès auprès du public – les Pavillons Sabin Bălașa et Gheorghe Petrașcu. La directrice d’Art Safari :« Après les mois passés chez nous, on s’est rendu compte combien les événements culturels nous manquaient. On était très contents de pouvoir organiser la septième édition d’Art Safari, dans ces conditions oh combien difficiles. Le pavillon dédié à Sabin Bălașa, peintre contemporain célèbre avant, mais aussi après la révolution anticommuniste, a occupé tout un étage du bâtiment. Chaque toile de Sabin Bălașa a été une sorte d’escapade dans un univers très étrange, peuplé d’être féminins et masculins surpris en train d’entreprendre des voyages initiatiques. Nous avons obtenu un prêt de grande valeur et unique jusqu’à présent : la Chambre des députés de Roumanie nous a prêté huit œuvres de grandes dimensions signées par Sabin Bălașa. Nous avons vraiment souhaité inclure les portraits de Nicolae Ceaușescu et de son épouse dans l’exposition, mais malheureusement nous n’avons pas pu les obtenir. Il était important de faire savoir au public que Sabin Bălașa n’était pas seulement l’auteur de ce cosmos bleuâtre, mais aussi de beaucoup d’œuvres de propagande. Le premier étage de l’immeuble de Calea Victoriei a été dédié à Gheorghe Petrașcu – un des artistes les plus aimés de l’art roumains, un grand maître, mais qui n’a plus eu, hélas, d’exposition dédiée depuis 1972. »

    Cette année, Art Safari a aussi fait venir à Bucarest un projet inédit pour l’espace artistique de l’Europe de l’Est. Ioana Ciocan nous en dit davantage : « En 2020, nous avons dédié le Pavillon international à de l’art rebelle importé des Etats-Unis : les Guerrilla Girls. Ce groupe d’artistes féministes, fondé en 1985 à New York, a composé une exposition historique, comprenant leurs œuvres les plus célèbres. On parle de travaux de 1985, mais aussi des années ’90 et même de 2020. Ce groupe a été créé pour protester contre les pratiques genrées des musées américains. Et non seulement : cette année même, nous avons pu voir au Musée national d’art de Roumanie une exposition avec uniquement des artistes hommes. Il se peut que la protestation de 1985 des Guerrilla Girls n’ait pas encore atteint la Roumanie et c’est pourquoi on était heureux et honorés d’accueillir ce groupe historique, une première pour la Roumanie et pour toute la région. »

    Le public a vraiment apprécié le côté interactif des expositions, tout comme les propositions pour les jeunes amateurs d’art. Ioana Ciocan s’en souvient avec plaisir :« Le Pavillon l’Ecole de Bucarest, conçu par la commissaire Silvia Rogozea, a eu l’ambition de montrer un condensé de l’art bucarestois des 30 dernières années. Pour figurer dans l’exposition, les artistes ne devaient pas être nés, élevés et éduqués à Bucarest, mais il fallait qu’ils aient eu un lien fort avec la ville à un moment de leur vie d’artiste. Cela a donné une exposition très éclectique, très appréciée par le public, très photographiée. Un hashtag Art Safari recueille sur Instagram les captures les plus réussies de l’Ecole de Bucarest. L’exposition a compris aussi une installation audio, réalisée en collaboration avec l’artiste Ana Bănică, qui a fait un carton, notamment parmi le jeune public. Pour cette édition d’Art Safari, nous avons aussi proposé quelque chose d’unique : le Pavillon des enfants. Nous avons demandé aux enfants de nous envoyer des « œuvres » qu’ils ont réalisées pendant le confinement du printemps dernier. Ça a été absolument fascinant de les recevoir – des travaux sur papier, sur toile, des collages, des photos, des choses découpées dans des magazines. Tout l’univers des enfants réalisé pendant une période bien difficile pour eux. Mais c’était encore plus fort de regarder les petits venir à Art Safari et voir leurs œuvres exposées dans un musée pour la première fois. Suite à cela, nous voulons continuer ce pavillon des enfants pour l’édition 2021. »

    Pour finir, Ioana Ciocan, directrice d’Art Safari, nous a parlé des difficultés à organiser un projet culturel en cette période particulière :« Nous avons été récompensés pour l’énorme effort consenti par l’équipe pour organiser l’événement durant cette pandémie par l’enthousiasme des visiteurs. Nous avons eu du plaisir, encore une fois, de voir les gens faire la queue pour voir de l’art, comme c’est le cas d’ailleurs pour toutes les grandes expositions internationales. Nous étions contents d’offrir aux gens l’expérience d’une visite parfaitement adaptée aux temps que nous vivons. Cela a vraiment été une édition très spéciale et je voudrais aussi mentionner notre équipe de bénévoles : cette année, nous avons eu plus de 80 jeunes lycéens désireux de faire du bénévolat dans le domaine de l’art et qui ont choisi Art Safari à cet effet. »

    Si vous avez passé l’âge du lycée, sachez que vous pouvez toujours vous rendre à Art Safari en simple visiteur. En 2021, pour la huitième édition ! (Trad. Elena Diaconu)

  • O retrospectivă Art Safari 2020

    O retrospectivă Art Safari 2020

    În septembrie 2020 a
    avut loc a 7-a ediţie a unui eveniment cultural mult așteptat:
    Pavilionul de
    Artă București – Art Safari
    . Acum, la două luni de la încheierea evenimentului,
    am stat de vorbă cu Ioana Ciocan,
    director Art Safari, pentru a privi în retrospectivă
    evenimentul și pentru a trage câteva concluzii:


    Pentru prima dată în istoria evenimentului Pavilionul de Artă București
    – Art Safari s-a desfășurat în două spații distincte: clădirea impresionantă
    Victoria Tower de pe Calea Victoriei, din centrul Capitalei și într-un spațiu
    extrem de surprinzător, mall-ul AFI Cotroceni. Am ales AFI Cotroceni întrucât
    ne-am gândit că este mai simplu, mai accesibil să ducem arta acolo unde sunt
    oamenii. Dacă oamenii sunt la mall, atunci a fost o decizie firească să avem un
    pavilion de artă în mall. Așa că am construit acolo un satelit cu diverse
    instalații artistice, interactive, realizat pentru întreaga familie, bineînțeles
    cu acces gratuit.

    Un alt lucru interesant a fost că Art Safari a putut fi
    vizitat și noaptea. Așa că, în fiecare noapte, de pe 11 până pe 27 septembrie,
    grupuri restrânse de vizitatori s-au putut bucura de tururi ghidate, dar și de
    performance-uri muzicale. Anul acesta, în condiții dificile … a trebuit să
    ținem cont de niște măsuri care deja se înscriu în noul normal: distanțare
    socială, mască și un lucru foarte important, în Art Safari au putut intra un
    număr limitat de oameni. Asta a însemnat că în toți cei 11.000 de metri ai
    Victoriei Tower de pe Calea Victoriei deodată au putut vizita Art Safari doar
    175 de oameni. A trebuit să respectăm această sugestie a Ministerului Culturii
    și a Ministerului Sănătății, ca să ne asigurăm că toată lumea vizitează Muzeul
    Art Safari în deplină siguranță.



    Am discutat despre
    cele două expoziții din Art Safari care s-au bucurat de cel mai mare succes la
    public – Pavilionul Sabin Bălașa și Pavilionul Gheorghe Petrașcu. Ioana Ciocan
    ne-a declarat:


    După
    lunile de stat în casă de la începutul anului 2020, ne-am dat seama de cât de
    mult ne lipsesc evenimentele culturale. Ne-am bucurat că în aceste condiții
    extrem de dificile, am putut realiza Art Safari ediția 7. Pavilionul Sabin
    Bălașa – pictor contemporan faimos înainte, dar și după revoluția
    anticomunistă – a ocupat un întreg etaj din clădire. Fiecare pânză a lui Sabin
    Bălașa a fost un fel de escapadă într-un univers cosmic extrem de ciudat,
    populat de ființe feminine și masculine surprinse în fel de fel de călătorii
    inițiatice.

    Am obținut un împrumut extrem de valoros și unic de la Camera
    Deputaților din România, care ne-a împrumutat 8 lucrări de mari dimensiuni
    semnate de Sabin Bălașa. Ne-am dorit foarte tare ca și portretele lui Ceaușescu
    și al soției să fie prezente în Art Safari, din păcate nu le-am putut obține,
    pentru că era important pentru public să știe că Sabin Bălașa nu a pictat doar
    un univers cosmic albastru, ci și lucrări de propagandă. La primul etaj de pe
    Calea Victoriei, pavilionul muzeal a fost dedicat lui Gheorghe Petrașcu – unul
    din artiștii extrem de iubiți ai artei românești, un mare maestru, care, din
    păcate, nu a mai beneficiat de o expoziție din 1972.



    Art Safari a venit
    cu o surpriză expozițională pentru spațiul est-european, ne spune Ioana Ciocan:


    În 2020
    Pavilionul Internațional a fost dedicat unei arte rebele adusă din Statele
    Unite: Guerilla Girls. Grupul de feministe a fost înființat la New York în 1985
    și pentru reprezentarea de la București Guerilla Girls a curatoriat o expoziție
    istorică – o expoziție care cuprinde cele mai faimoase și importante lucrări
    ale grupului artistic, lucrări din 1985, dar și lucrări din anii 90 și din anul
    2020. Grupul a fost înființat ca formă de protest asupra diferențelor de gen
    practicate de muzeele din SUA, și nu doar SUA, chiar anul acesta am putut vedea
    la Muzeul Național de Artă al României o expoziție semnată doar de autori
    bărbați. Așa că protestul din 1985 al celor de la Guerilla Girls probabil că
    încă nu a ajuns la București și de aceea ne-am bucurat că am avut onoarea să
    găzduim acest grup istoric în premieră nu doar în România, dar și în această
    zonă.



    Publicul a
    reacționat extraordinar la propunerile expoziționale interactive și pentru cei
    mici, copii iubitori de artă. Ioana Ciocan își aduce aminte cu plăcere:


    Pavilionul Școala de la București curatoriat de Silvia Rogozea și-a propus o
    radiografie a ultimilor 30 de ani de artă bucureșteană. Pentru a fi prezent în
    expoziție nu a trebuit să fii născut, crescut și educat la București, ci a
    trebuit să ai într-un punct important al vieții tale de artist o legătură
    strânsă cu Bucureștiul. A fost o expoziție eclectică, extrem de iubită de
    public, extrem de fotografiată. Un hashtag Art Safari ne dă pe Instagram cele
    mai reușite unghiuri ale expoziției Școala de la București.

    Expoziția a
    cuprins și o instalație audio, realizată în parteneriat cu artista Ana Bănică,
    care a fost extrem de iubită, mai ales de publicul tânăr. Pavilionul Copiilor a
    reprezentat ceva unic în Art Safari. I-am rugat pe cei mici să ne trimită
    lucrări realizate în timpul carantinei de la începutul anului.. A fost absolut
    fascinant pentru noi să primim lucrările lor, realizate pe hârtie, dar și pe
    pânză, colaje, fotografii, decupaje din reviste – acest univers al copiilor
    realizat într-o perioadă extrem de dificilă pentru ei. Dar și mai încântător
    pentru noi a fost să-i vedem pe cei mici cum vin în Art Safari și cum își văd
    lucrările expuse în premieră într-un muzeu. Așa că vrem să continuăm acest
    pavilion al copiilor și în ediția din 2021.



    În încheiere, Ioana
    Ciocan, director
    Art Safari
    ne-a vorbit despre dificultățile realizării unui astfel de
    proiect în această perioadă și despre ediția următoare:


    Efortul
    uriaș al echipei de a organiza Art Safari în contextul pandemiei a fost
    răsplătit pe măsură de entuziasmul vizitatorilor. Ne-am bucurat încă o dată să
    vedem cozi la artă, așa cum se întâmplă de altfel la toate expozițiile internaționale
    de prestigiu. Bucureștenii și nu doar ei au stat la coadă la Art Safari exact
    cum o fac în momentul în care vizitează marile muzee internaționale. Așa că
    ne-am bucurat că am putut să oferim iubitorilor de frumos o experiență de
    vizitare contemporană, perfect adaptată vremurilor în care trăim. A fost
    într-adevăr o ediție de colecție și vreau să vă invit de pe acum să faceți
    parte din Art Safari. Anul acesta am avut peste 80 de tineri care au ales să
    facă voluntariat în domeniul artei în Art Safari, o echipă de voluntari elevi
    din liceele bucureștene, care sunt cu siguranță inspirație pentru generațiile
    tinere. Așa că, vă invităm nu doar să vizitați Art Safari, dar să fiți și
    voluntari în acest mare proiect cultural.

  • Pavilionul de Artă București – Art Safari 2018

    Pavilionul de Artă București – Art Safari 2018

    Pavilionului de Artă București — Art Safari va avea loc în perioada 11-20 mai 2018 în Piața George Enescu. Pavilionul Muzeal, cu lucrările de Tezaur ale maeștrilor artei românești, Pavilionul Central curatoriat de un expert internațional, programul educațional — Art Safari Kids & Art Talks și Programul Internațional formează conceptul unic al Pavilionului de Artă București. Art Safari așază Bucureștiul pe harta marilor capitale europene culturale.



    Banca Comercială Română va expune în cadrul celei de-a cincea ediții a Art Safari București o parte importantă a tezaurului ei cultural. Expoziția de pictură 50 de pictori impresioniști din colecția BCR” este compusă din valoroase opere ale marilor artiști români, care nu se află în circuitul public: Tonitza, Petrașcu, Pallady, Dărăscu, Ressu, Țuculescu, Baba, Bernea și mulți alții.



    Colecționând artă, o bancă își extinde tezaurul și devine un conservator al patrimoniului cultural. Suntem onorați că vom expune în cadrul Art Safari București acest tezaur al BCR, o instituție cu o lungă tradiție de colecționar”, a declarat Ioana Ciocan, Director Art Safari București.



    Art Safari București este conceput sub forma unui muzeu temporar, care va găzdui, între altele, o expoziție de artă contemporană organizată de Hervé Mikaeloff (curatorul Louis Vuitton Foundation din Paris) și expoziția “Natural-Cultural”, dedicată artei românești importante, curatoriată de Alina Șerban. Pavilionul expozițional este semnat de arhitectul Attila Kim, comisarul României la Bienala de la Veneția — edițiile 2016 până în prezent.



    De menţionat, ca o atracţie a evenimentului, expoziţia artă plastică şi sculptură «Altceva despre…Ceauşescu. Artă românească din Palatul Primăverii», care va prezenta publicului aproximativ 50 de lucrări aflate în fosta reşedinţăa a familiei Ceuşescu din cartierul Primăveri, semnate de mari nume ale artei plastice românești: Ştefan Luchian, Nicolae Tonitza, Iosif Iser, Gheorghe Petraşcu, Octav Băncilă, Camil Ressu, Rudolf Schweitzer-Cumpăna, Dumitru Ghiață, George Baron Lowendal, sau de sculptori, precum Ion Jalea, Gheorghe Tudor, O. Spathe etc.



    Programul Internațional al Art Safari este organizat în colaborare cu ambasadele Germaniei, Israelului, Elveției, Spaniei, Argentinei, Statelor Unite ale Americii în România și Forumului Cultural Austriac. În cadrul acestui program vor fi expuse lucrări ale mai multor artiști internaționali, într-un spațiu dedicat.



    Pavilionul de Artă București — Art Safari se desfășoară sub patronajul Primăriei Municipiului București și este un eveniment cultural unic ca structură, concept și amploare din România.

  • Art Safari 2017: 7.000 de metri pătraţi de artă!

    Art Safari 2017: 7.000 de metri pătraţi de artă!

    În perioada 19 mai — 18 iunie are loc Pavilionul de Artă București — Art Safari, ediţia a 4-a.



    Spectatorii se pot bucura, pe lângă seriile de expoziţii care se vor schimba săptămânal ale artiştilor contemporani, de două mari expoziţii permanente: Luchian şi indepedenţii”, despre înnoirea ireversibilă pe care Luchian și artiștii independenți o aduc picturii românești la sfârșitul secolului XIX, respectiv Notes on a landscape”, expoziţie cu opere româneşti, curatoriată de belgianul Wim Waelput.



    Totul într-un spaţiu cu o puternică încărcătură istorică, Galeriile Kretzulescu, fost Centru de Informatică și Documentare al Securității. Eugen Cojocariu a stat de vorbă cu Ioana Ciocan, Directorul general Art Safari.



  • Art Safari 2015, la start

    Art Safari 2015, la start


    Peste 3.000 de picturi, sculpturi şi alte lucrări de artă
    de patrimoniu şi contemporană pot fi admirate la Bucureşti, în cadrul Târgului
    internaţional Art Safari. La târg, aflat la a doua ediţie, participă peste 50
    de muzee şi galerii din România şi din străinătate. Sunt galerii din Italia,
    Danemarca, Austria, Ungaria, Germania, peste 60 de standuri cu totul, a
    precizat Silvia Rogozea, director al târgului, care a precizat că lucrările de
    artă modernă şi contemporană expuse pot fi cumpărate. Din România, printre
    muzeele participante la târg se numără cele de artă din Galaţi, Arad,
    Constanţa, Piteşti, Râmnicu Sărat şi Târgu Mureş, iar între artiştii ale căror
    lucrări sunt expuse la târg se regăsesc Octav Băncilă, Camil Ressu, Nicolae
    Tonitza, Iosif Iser şi Ana Ştefania Andronic.

    În cadrul târgului au loc
    ateliere, dezbateri şi discuţii pe teme referitoare la piaţa de artă, artele
    vizuale înainte de 1989, muzee locale şi naţionale, dar şi alte subiecte.

    Târgul, care va fi deschis pînă duminică, aduce drept noutate faţă de ediţia de
    anul trecut un nou stand, care este dedicat artiştilor cu vârsta de până la 25
    de ani.

    De ce un
    târg de artă contemporană în România? Organizatorii spun că evenimentul este unul
    din paşii necesari pentru a contribui activ la fenomenul artelor vizuale
    contemporane, arta ajungând la consumator prin vizitarea galeriilor de artă,
    muzeelor naţionale şi internaţionale, participarea la vernisaje. Acestea
    reprezintă cea mai bună oportunitate de a cunoaşte curatori, galerişti,
    colecţionari, oameni pasionaţi de artă, dar mai ales artişti. Nici locul ales
    nu este întâmplător – clădirea Ciclop din centrul Bucureştiului, prima parcare
    supraetajată din Bucureşti, ridicată în secolul trecut, în prima jumatate a
    anilor ’30, şi care impresionează şi astăzi prin valoarea ei arhitecturală,
    prin povestea şi prin rezistenţa sa. Expunerea lucrărilor de artă în această
    clădire este descrisă de organizatori drept o intervenţie creativă asupra
    spaţiului neconvenţional.

    Art Safari 2015 susţine artiştii tineri, dar
    promovează şi arta de patrimoniu. Ne-am bucurat să avem atât de multe
    înscrieri la Art Safari, s-a simţit o adevărată coagulare a lumii artistice.
    Trebuie să existe un sprijin susţinut pentru galeriile comerciale de artă
    contemporană cu un program coerent şi consistent, astfel încât să putem fi
    parte dintr-o dezvoltare firească a pieţei de artă, apreciază Ioana Ciocan,
    organizator Art Safari. Evenimentul îşi doreşte să aşeze Bucureştiul pe harta
    marilor târguri europene de artă contemporană, participând activ la eforturile
    comunităţii artistice de promovare a artei contemporane româneşti şi a culturii
    urbane bucureştene.