Tag: Ioana Cristescu

  • Festivalul Gellu Naum

    Festivalul Gellu Naum

    Muzeul Național al Literaturii Române din București,
    în parteneriat cu Fundația Gellu Naum, ne-a invitat pe 1 august în Grădina Muzeului
    Naţional al Literaturii Române MNLR la cea de-a patra ediție a Festivalului
    Gellu Naum, pentru a marca împlinirea a 104 de ani de la nașterea scriitorului.
    Gellu Naum a absolvit în 1937 filosofia la
    Universitatea din Bucureşti. În 1938 pleacă la Paris la îndemnul prietenului
    său, pictorul Victor Brauner, unde îşi continuă studiile de filosofie la
    Sorbona. Prin intermediul lui Brauner ia contact cu grupul suprarealist francez
    animat de André Breton. În 1941 se constituie grupul suprarealist român
    (alcătuit din Gellu Naum, Gherasim Luca, Dolfi Trost, Virgil Teodorescu şi Paul
    Păun), a cărui activitate, deosebit de intensă între anii 1945-1947 îl va face
    pe Breton să afirme: Centrul lumii s-a mutat la Bucureşti. Între 1948 şi 1949
    Gellu Naum scrie poemul cu tentă filosofică şi ezoterică Calea şearpelui,
    experienţă care îi va marca definitiv stilul. În anii ʼ50 şi ʼ60, publică mai
    multe cărţi de literatură pentru copii şi continuă să scrie, pe ascuns, poeme
    suprarealiste.

    Odată cu perioada destinderii regimului comunist, în 1968
    publică volumul Athanor. Gellu Naum se impune cu lucrări precum Copacul-animal, Tatăl meu
    oboist şi Zenobia drept cel mai important reprezentant român al curentului
    suprarealist și unul dintre ultimii mari reprezentanți ai acestuia pe plan
    european. În numai câţiva ani apar numeroase ediţii traduse din poemele lui
    Gellu Naum. Se stinge din viaţă la 29 septembrie 2001. Ioan Cristescu,
    directorul Muzeului Naţional al Literaturii Românene-a vorbit despre festivalul din
    acest an, restrâns din cauza fondurilor. Anul acesta am fost la un pas
    de a renunţa la festival. Dar în parteneriatul pe care îl avem cu Fundaţia
    Gellu Naum şi cu scriitoarea Simona Popescu, am căutat să urmărim o
    continuitate. De aceea, opţiunea noastră a fost să avem măcar o singură zi de
    festival, cu cheltuieli minime, pentru a omagia, în primul rând, figura lui
    Gellu Naum. În acelaş timp ne-am dorit ca o parte dintre tinerii poeţi contemporani
    să citească din cărţile lor în grădina Muzeului Naţional al Literaturii Române.
    Şi tot pentru această ediţie, i-am rugat pe Mircea Tiberian & Ion Bogdan
    Ștefănescu să îmbrace muzical seara pentru a ilustra în felul acesta poezia pe
    care am ascultat-o.

    În
    cadrul festivalului a avut loc şi masa rotundă Gellu Naum – perspective
    critice, organizată în scopul realizării unui dialog între spații și timpuri
    de creație diferite și, totodată, suprapuse, cu scopul valorificării
    patrimoniului literaturii române și a culturii scrise recente. Ioan Cristescu,
    directorul Muzeului Naţional al Literaturii Române. Anul trecut am reuşit să realizăm un
    festival internaţional şi am beneficiat de prezenţa multor artişti din Europa
    care cunoşteau opera lui Gellu Naum. Aceasta a fost o foarte mare surpriză
    pentru noi. După cum ştiţi, Gellu Naum rămâne o figură aparte în avangarda
    europeană şi interesul pentru opera lui este încă foarte viu. Am putea spune că
    prin festivalul organizat de Muzeului Naţional al Literaturii Române în
    parteneriat cu Fundaţia Gellu Naum, am încercat şi chiar am reuşit să adăugăm
    un plus de recunoaştere operei sale. De asemenea, încercăm să-l reaşezăm pe
    Gellu Naum în contextul firesc pe care el ar trebui să-l ocupe şi anume, un
    reprezentant de seamă al avangardei europene postbelice. În ceea ce priveşte
    spaţiul dedicat în Muzeului Naţional al Literaturii Român lui Gellu Naum, este
    vorba de un spaţiu mai amplu, consacrat reprezentanţilor avangardei româneşti.