Tag: Ion Budai Deleanu

  • “Zingareide” di Ion Budai-Deleanu, nuovo incontro letterario all’Accademia di Romania

    “Zingareide” di Ion Budai-Deleanu, nuovo incontro letterario all’Accademia di Romania

    Un fine gennaio effervescente all’Accademia di Romania in Roma: dopo aver invitato la nota attrice Maia Morgenstern a tenere Una lezione di buone maniere al Teatro Petrolini il 27 gennaio, in occasione del Giorno della Memoria, la prestigiosa istituzione culturale apre i battenti ad un nuovo incontro della serie dei Mercoledì letterari, che promuovono gli scrittori romeni. Il 30 gennaio, dalle ore 18.00, l’Accademia di Romania ospita la presentazione del volume Zingareide o L’Accampamento degli zingari di Ion Budai-Deleanu (1760-1820), uno tra i massimi esponenti della Scuola latinista della Transilvania.



    In un collegamento con Radio Romania Internazionale, la vicedirettrice responsabile per i programmi di promozione culturale dell’Accademia di Romania, prof. associato dr. Oana Boşca-Mălin, ha fatto il punto sui due eventi, ricordando il successo riscosso anche questa volta a Roma da Maia Morgenstern, che ha raggiunto la notorietà internazionale soprattutto dopo aver interpretato la Vergine Maria nella pellicola La Passione di Cristo di Mel Gibson. In riferimento alla Zingareide, tradotto in italiano dalla professoressa Adriana Senatore, la vicedirettrice ha evidenziato il valore del poema eroicomico, che ha aperto le porte alla modernità letteraria romena.




  • Ţiganiada

    Ţiganiada

    Singura epopee în limba română, Ţiganiada” (sau Tabăra ţiganilor”), publicată într-o ediţie definitivă de Jacques Byck, între 1800 şi 1812, reflectă ideile iluministe ale Şcolii Ardelene al cărei reprezentant este Ion Budai-Deleanu, autorul acestei scrieri. Dincolo de aparenţa jovialităţii, Ţiganiada” este una din cele mai de seamă dezbateri despre situaţia politică a spaţiului românesc premodern, percepută din perspectiva epocii luminilor”. Criticul literar Paul Cernat, despre apariţia şi însemnătatea Ţiganiadei” lui Ion Budai-Deleanu:


    Ţiganiada este mai mult decât o simplă jucăreauă”, aşa cum i-a spus autorul însuşi. Este o scriere politică, este o scriere cu un subtext politic marcat. În cuprinsul ei, regăsim o întreagă dezbatere despre cea mai bună orândurire a ţiganilor, prin care se subînţeleg şi alţii. Este un text aproape codat, iar o discuţie asupra lui din unghiul ideilor iluministe şi chiar din unghiul Revoluţiei Franceze, pe care Budai-Deleanu le introduce meşteşugit în versuri, ar fi mai mult decât interesantă şi instructivă. Este una dintre cele mai importante scrieri ale Şcolii Ardelene şi aş spune că, în plan literar, este de departe cea mai semnificativă. Dar este mai mult decât literatură acolo. Este o scriere ideologică extrem de complexă, extrem de sofisticată şi este aproape incredibil cum, într-un moment de neajungere a limbii”, s-a putut scrie o asemenea epopee, în care să fie dezbătute la modul subtil şi sofisticat cele mai avansate idei ale timpului, ideile iluministe pe care Budai-Deleanu le cunoştea foarte bine. Sunt şi elemente ezoterice şi francmasonice acolo. Este, în orice caz, o scriere cu foarte multe sertare. Este un manifest al Şcolii Ardelene, într-un fel. Din păcate, acest manifest nu a avut ecoul pe care ar fi trebuit să-l aibă. Receptarea Ţiganiadei”, după cum bine se ştie, ţine de o altă vârstă culturală.



    Meditaţia pe care Ion Budai-Deleanu o realizează în Ţiganiada” asupra raporturilor de putere din spaţiul românesc al secolului al XV-lea generează o scriere cu puternice accente antifeudale. Patru secole mai târziu de la acţiunea epopeei, Şcoala Ardeleană aducea în prim-plan idei propagate de Revoluţia Franceză, împotriva privilegiilor aristocratice şi religioase. O scriere receptată cu adevărat abia în perioada junimistă de la jumătatea secolului al XIX-lea.


    Paul Cernat Peisajul social este mai puţin vizibil, peisajul ideologic este însă foarte prezent. La fel şi cel lingvistic, aş îndrăzni să spun. Pentru a ajunge la peisajul social, trebuie să treci prin nişte straturi alegorice. Epopeea aceasta, eroic-comică, ne proiectează în vremea lui Vlad Ţepeş. Dar, dincolo de acest strat şi de dimensiunea utopică, de trimiterile la Rabelais şi toate celelalte, există un format mental care vine, într-adevăr, din societatea sfârşitului de secol XVIII şi a începutului de secol XIX. Cu siguranţă, Ion Budai-Deleanu a fost un om al timpului său, care şi-a conceput scrierea pentru a avea un efect politic imediat. Că nu l-a avut, este o altă discuţie. Dar constituie o imagine a lumii de la cumpăna dintre secole.



    Însuşi titlul scrierii lui Ion Budai-Deleanu duce cu gândul la epopeile antice. Din motive lingvistice, autorul Ţiganiadei” opta, la începutul secolului al XIX-lea, pentru un registru comic presărat cu trimiteri culturale la antichitate. Chiar din primele cânturi se face o trimitere la epopeea eroic-comică a lui Homer, – Omer” sau Omir”, cum i se spune în Ţiganiadă” -, Batrachomyomachia” sau Războiul dintre broaşte şi şoareci”. Este o opţiune pentru o epopee eroic-comică dintr-o problemă de neajungere a limbii”, ca să-i citez pe Budai-Deleanu. Limba română de la acea dată nu era pregătită, nu era capabilă să absoarbă necesarul lingvistic al unei tragedii, al unei epopei grave, în registru înalt. Atunci, rămânea varianta unei epopei populare, comice. Epopeea are, după cum se ştie, două posibile registre: registrul grav şi cel comic. Budai-Deleanu a optat pentru cea de-a doua variantă, nu pentru registrul Iliadei” sau al Odiseei”, ci pentru registrul Batrachomyomachiei” a aceluiaşi Homer. Dar, dincolo de stratul comic, există lucruri foarte grave, foarte serioase şi o întreagă dezbatere ideologică despre care formă de guvernământ ar fi mai bună. Dincolo de orice, este şi o meditaţie despre felul în care puterea corupe şi distruge o societate, ca în cazul acelei societăţi ţigăneşti de secol XV. De altfel, opţiunea pentru această Ţiganiadă” are şi nişte dedesubturi mai adânci, ezoterice, care vin din Egiptul antic. Se ştie că ţiganilor li se mai spunea şi egipteni, astfel încât se fac tot felul de trimiteri la piramide, la gândirea lui Hermes Trismegistul (n.a. alchimist din oraşul antic Alexandria, omolog al zeului Thot pentru egipteni). Lucrurile sunt foarte complicate, iar cum prin ţigani se înţeleg şi alţii”, cum spune Budai-Deleanu, prin ţigani se înţeleg, de fapt, românii. E un soi de metaforă, un fel de punere în abis a unei categorii mai largi.



    Ţiganiada lui Ion Budai-Deleanu este, aşadar, un mod de a vorbi, într-o cheie alegorică, despre lucruri cât se poate de importante pentru societatea românească de la începutul secolului al XIX-lea. Subtilităţile pe care unul dintre cei mai de seamă reprezentanţi ai Şcolii Ardelene le introduce în scrierea sa sunt, de fapt, elemente ce construiesc o capodoperă cu substrat ideologic.

  • “The Gypsies’ Camp”

    “The Gypsies’ Camp”

    The only epic in the Romanian language “Tiganiada or “The Gypsies Camp published in a final version by Jacques Byck between 1800 and 1812 reflects the enlightenment ideas of the Transylvanian School whose representative is Ion Budai Deleanu, the author of this epic.

    Despite the appearance of joviality, “The Gypsies Camp is one of the most important debates about the political situation of the Romanian medieval space seen from the perspective of the Enlightenment. Literary critic Paul Cernat will next talk about the emergence and significance of Ion Budai Deleanus “The Gypsies Camp.


    “The Gypsies Camp is more than a simple ‘game, as the author himself called it. It is a writing with marked political connotations. The epic includes an entire debate about the best Gypsy social structure, which also alludes to other social structures. It is an almost encoded text and a discussion on it from the perspective of the Enlightenment and even of the French Revolution, which Ion Budai-Deleanu masterfully renders in the form of a poem, would be more than interesting and instructive. The poem is one of the most important pieces of writing of the Transylvanian School and Id say that, at a literary level, it is by far one of the most significant. But there is more than literature in this poem. It is an extremely complex, very sophisticated ideological writing and it is incredible how, at a time when ‘the Romanian language was not very developed, someone could write such an epic that subtly and sophisticatedly debated the most advanced ideas of the time, the Enlightenment ideas which Ion Budai Deleanu knew very well. There are also esoteric and freemasonic elements in the poem, which is a genuine manifesto of the Transylvanian School, in a way. Unfortunately this manifesto did not have the echo it deserved. As you may know, ‘The Gypsies Camp was perceived well in a certain cultural age.



    The meditation on the power relations in the 15th century Romanian space to which Ion Budai Deleanu‘s epic invites us, also includes anti-feudal nuances. 4 centuries later, the Transylvanian School highlighted the ideas propagated by the French Revolution, against the feudal, aristocratic and religious privileges. The epic was properly perceived starting with the second half of the 19th century, during the Junimea literary society. Here is Paul Cernat with further details:



    “The social dimension is less visible, but the ideological one is very present. And so is the linguistic one, I dare say. In order to reach the social dimension you must first get past some allegoric layers. This heroic-comical epic takes us back to the time of Vlad the Impaler. Moreover, beyond this layer, beyond the utopia and the reference to Rabelais, there is a mental format derived from the society specific to the end of the 18th century and the beginning of the 19th century. Ion Budai Deleanu was definitely a man of his time, which intended his writing to have an immediate political impact. It did not have the expected impact after all, but thats a different story. Still, it offers a pretty accurate image of the society of that time.



    The title of the work itself makes readers think about ancient epics. In the early 19th century, the author of The Gipsies Camp chose a comic note with cultural references to the ancient times, for linguistic reasons.



    “The very first songs make reference to the comic mini-epic ‘Batrachomyomachia or ‘The Frog-Mouse War by Homer, ‘Omer and ‘Omir, as he is very often referred to in the ‘Gypsies Camp. This option is possible in a comic mini-epic, due to language insufficiencies, to paraphrase writer Budai-Deleanu. The Romanian language, which was spoken at the time, was not ready, was not capable of absorbing the needed linguistic terms of a tragedy, of a dramatic epic written in a high register. So, the only version left was to write a popular, comic epic. It is well known that the epic has two possible registers: dramatic and comic. Budai-Deleanu has chosen the second version, not for the register of ‘The Iliad and ‘The Odyssey, but for the register used by Homer in the ‘Batrachomyomachia. However, apart from the comic style, he approached a series of very dramatic themes as well as a whole ideological debate on what form of government would be better. Beyond any doubt, it is a meditation on the way in which power corrupts and destroys a society, as happened in the case of the 15th century gypsy society. Actually, the option for the “Gypsies Camp also has its deeper, esoteric layers of meaning, stemming form ancient Egypt. We know gypsies were also called Egyptian, so all sorts of references are being made, to the pyramids, to the philosophy of the famous alchemist of Alexandria, Hermes Trismegistos, who stood on an equal footing with the Egyptian God Thot. This tends to be rather intricate, and since the notion of gypsies “covers the others as well, just as Budai Deleanu said, gypsies are actually the Romanians. Its a metaphor, an attempt of placing a larger category into abyss.



    Ion Budai Deleanus “Gypsies Camp is “a way of speaking, using an allegorical clue, about things that used to be of crucial importance for the 19th century Romanian society. The subtleties that one of the most prominent representatives of the Transylvanian School makes use of in his work are actually elements that make up a masterpiece with significant ideological implications.