Tag: Ion Voicu

  • Alexandru Tomescu cântă in memoriam Ion Voicu la Sala Radio

    Alexandru Tomescu cântă in memoriam Ion Voicu la Sala Radio

    La
    20 de ani de la dispariţia lui Ion Voicu, fiul acestuia, Mădălin Voicu va
    dirija Orchestra Naţională Radio, vineri 20 ianuarie, de la ora 19:00, la Sala
    Radio, concertul In memoriam. Alexandru
    Tomescu va cânta pe vioara Stradivarius Elder Voicu Concertul nr. 5 în la major pentru vioară şi orchestră, KV 219 de
    Mozart. În deschidere, orchestra va interpreta Uvertura operei Wilhelm Tell de Rossini, iar după pauză Simfonia nr. 4 în la major, op. 90 -
    Italiana de F. Mendelssohn.


    Unul dintre marii violonişti români, Ion Voicu
    a început studiul viorii la vârsta de 6 ani; după câţiva ani profesorul său s-a
    declarat depăşit de micul lui elev, iar la 14 ani a fost admis la Academia Regală
    de Muzică din Bucureşti, unde a intrat direct în anul V şi a absolvit cursurile
    care durau şapte ani, în doar trei ani. Ion Voicu, artist născut într-o familie
    de muzicieni, s-a perfecţionat cu George Enescu, a lucrat şi sub îndrumarea
    marelui violonist rus David Oistrakh, iar pe parcursul a 50 de ani de carieră a
    susţinut mii de concerte în întreaga lume. În amintirea marelui artist, de la a
    cărui dispariţie se împlinesc în 2017 douăzeci de ani, Orchestra Naţională
    Radio – primul ansamblu alături de care a cântat Ion Voicu, îi dedică acest
    concert extraordinar.


    Concertul poate fi ascultat în direct pe toate
    frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în
    streaming live pe internet pe www.radioromaniacultural.ro
    şi www.romania-muzical.ro.


    Biletele
    sunt disponibile pe www.eventim.ro, în magazinele Germanos, Orange, Vodafone,
    Domo, Carrefour, librăriile Cărtureşti, Humanitas, în benzinăriile OMV şi la
    casa de bilete a Sălii Radio. Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile
    Radio, pe www.orchestreradio.ro sau
    www.orchestreradio.com.


    Alexandru
    Tomescu



    Cel
    mai cunoscut violonist român contemporan, Alexandru Tomescu (născut în 1976),
    întruneşte, în conştiinţa publicului, amprenta unei vocaţii şi a unui destin
    artistic, dublate de o energie puţin obişnuită pentru a le traduce în faptă şi,
    în plus, cu şansa de a cânta pe o vioară Stradivarius.


    Fiu
    al unei familii de muzicieni, studiază primii şapte ani cu mama sa, Mihaela
    Tomescu, profesoară de vioară la Liceul de Muzică George Enescu din Bucureşti.
    De la vârsta de şase ani, cântă acompaniat de tatăl său, pianistul Adrian
    Tomescu, participând la numeroase evenimente şi concursuri muzicale. Formaţia
    lui e desăvârşită, între 1995 şi 1999, la Conservatorul din Bucureşti, cu
    Ştefan Gheorghiu, cel mai important pedagog român în şcoala de vioară a
    momentului. Obţine burse de studii în SUA şi Elveţia, unde studiază cu Eduard
    Schmieder (2000) şi cu Tibor Varga (2001), iar în paralel participă la cursuri
    de perfecţionare cu Ruggiero Ricci, Igor Oistrah şi Hermann Krebbers.


    Dintre
    numeroasele competiţii naţionale şi internaţionale câştigate trebuie menţionate
    Concursul Paganini (Genova, 1995), Concursul Marguerite Long – Jacques Thibaud
    (Paris, 1999) şi Concursul George Enescu (1999). A concertat sub bagheta unor
    dirijori importanţi, între care Kurt Masur şi Valery Gergiev, alături de
    pianişti precum Valentina Lisitsa şi Eduard Kunz, în săli celebre ca Berliner
    Philharmoniker, Carnegie Hall, Concertgebouw, Théâtre des Champs-Élysées.


    A
    înregistrat pentru posturi de radio şi televiziune româneşti, dar şi din
    Anglia, Franţa, Elveţia, Germania, Olanda, Polonia, SUA şi a realizat numeroase
    imprimări pe CD, dintre care se cuvin amintite Alexandru Tomescu at Moscow (cu concerte de Paganini şi
    Mendelssohn), Romanian Piano Trio
    (trei discuri cu lucrări camerale de Mozart, Beethoven, Schumann, alături de
    Horia Mihail şi Răzvan Suma), Simply
    Mozart (patru concerte mozartiene sub bagheta lui Horia Andreescu) sau Ad Libitum – Primus (cvartete de
    Beethoven, Haydn, Sibelius, cu Alexandru Tomescu la vioara I).


    Din
    anul 2007, în urma unui concurs, îi este încredinţată, deocamdată până în 2018,
    vioara Stradivarius Elder – Voicu, care a devenit protagonista câtorva
    îndrăzneţe proiecte muzicale de anvergură şi notorietate, cu finanţare privată,
    în care, sub genericul Turneul Stradivarius, violonistul a concertat în
    zeci de localităţi din ţară, cu programe care au cuprins câteva
    integrale-eveniment pentru viaţa muzicală românească, asociind uneori recitalul
    cu secvenţe inedite de performance: cele 24 de capricii ale lui Paganini, cele
    şase sonate pentru vioară solo de Ysaÿe, sonatele şi partitele pentru vioară
    solo de Bach, sonatele pentru vioară şi pian de Prokofiev şi integrala
    lucrărilor pentru vioară şi pian de Enescu (cu Eduard Kunz la pian). O parte
    din aceste programe au fost înregistrate pe CD-uri şi DVD-uri care s-au bucurat
    de un mare succes: Paganini 24/24, Stradivarius Obsesii, Bach to Basics.


    O dominantă a profilului de artist al lui
    Alexandru Tomescu este abnegaţia de a duce marea muzică către oamenii obişnuiţi
    şi de a dedica activităţii caritabile o parte însemnată din evenimentele
    muzicale în care evoluează. Artistul e vizibil însufleţit de pasiunea cauzelor
    nobile şi prezenţa lui pe scena publică românească se distinge odată mai mult
    prin acest altruism.


    Mădălin
    Voicu



    Descoperind
    tainele muzicii prin intermediul viorii, Mădălin Voicu a urmat cursurile
    Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, unde a studiat cu George
    Manoliu şi Cornelia Bronzetti. Ulterior, Mădălin Voicu avea să studieze şi
    dirijatul, de-a lungul timpului fiind îndrumat de muzicieni de prestigiu precum
    Sergiu Celibidache, Carlo Zecchi, Corneliu Dumbrăveanu, Hans Swarowsky. Mădălin
    Voicu a fost dirijor al Filarmonicii Oltenia şi al Filarmonicii Paul
    Constantinescu, fiind totodată un invitat permanent al orchestrelor de profil
    din ţară, iar concertele susţinute în străinătate relevă aprecierea de care se
    bucură artistul şi peste hotare. A susţinut concerte alături de Orchestra de
    Cameră Bucureşti, înfiinţată de către distinsul violonist Ion Voicu, iar din
    anul 2001 Mădălin Voicu este membru de onoare al Academiei Franceze de Ştiinţe,
    Arte şi Litere. Alături de activitatea artistică, Mădălin Voicu s-a dedicat
    între anii 1990-1995 unei intense activităţi didactice, la pupitrul Orchestrei
    Conservatorului din Izmir. O altă latură a personalităţii sale a fost
    reprezentată de implicarea în viaţa politică, astfel maestrul Mădălin Voicu a
    fost deputat şi vicepreşedinte al Comisiei pentru Cultură, Arte şi Mass-Media a
    Camerei Deputaţilor. Pentru meritele sale a fost decorat cu Ordinul Credincios
    în grad de Cavaler. Mădălin Voicu este un promotor al tinerelor generaţii de
    muzicieni, iar prin intermediul Fundaţiei Internaţionale Ion Voicu, realizează
    o serie de concerte, numeroşi artişti fiind răsplătiţi cu premii din partea
    Fundaţiei. Anul 2017 marchează 50 de ani de activitate artistică ai maestrului
    Mădălin Voicu, primul său concert fiind susţinut chiar pe scena Sălii Radio.

  • “Publicul plăteşte şi noi îi dăm calitate”

    “Publicul plăteşte şi noi îi dăm calitate”

    Ovidiu Miculescu, preşedintele SRR: Sursa principală de venit e taxa radio. Publicul plăteşte şi noi îi dăm calitate



    Preşedintele-director general al Societăţii Române de Radiodifuziune, Ovidiu Miculescu, se află de un an la conducerea SRR. El a vorbit într-un interviu acordat DC News despre proiectele Radio România, audienţele înregistrate şi sursele de finanţare ale radioului public. Miculescu spune că, deşi în epoca digitalizării, Radio România este pe plus, cunoaşte un trend ascendent de audienţă şi conduce piaţa la capitolul market share pe indicatori naţional, urban, dar şi în Capitală.



    Cum reuşeşte radioul să reziste în epoca video?



    – Spre deosebire de celelalte medii, numai radioul poate fi “consumat” în timp ce faci şi altceva! Radioul este mobil, merge cu tine peste tot, te însoţeşte când conduci, când alergi sau pedalezi cu căştile in urechi, când lucrezi, când găteşti, când navighezi pe mare sau… pe internet, când stai înghesuit in autobuzul 133. Radioul este prima medie electronică de impact care a apărut şi cu siguranţă va “muri” ultimul daca asta se va întâmpla vreodată. Mai mult, nu aş numi această perioadă epoca video, ci epoca platformei comune, a device-ului unic, cu ajutorul căruia ai acces simultan la voce, muzică, date şi imagine. Unii spun ca radioul este “bătrâna doamnă”, alţii spun ca resursa lui este inepuizabilă pentru că are capacitatea de a se reinventa mereu… În orice caz, in lume, pe mapamond statisticile spun ca oamenii ascultă radio într-un procent de trei ori mai mare decât cei care privesc televizorul; vă întreb… chiar şi atunci când navigaţi pe net sau lucraţi pe computer… dumneavoastră ascultaţi radio sau priviţi un film? Radioul îl poţi asculta oriunde şi oricând şi îl receptezi complet, continuu, îţi intra în minte şi în suflet; urechea este mult mai performantă decât ochiul… urechea nu are pleoapă.



    Cum a ajuns SRR pe plus? Nu ar trebui să folosească toate resursele pe care i le acordă legea? Cum va trece în epoca digitalizării, internetului, multiplexoarelor?



    – Radio România se finanţează, in principal, din taxa radio, cea mai mica din Europa, de altfel. O parte vine de la buget cu destinaţie foarte precisa pentru transmisie şi relee (emiţătorii din teritoriu), o altă parte pentru formaţii muzicale şi Radio România Internaţional si o foarte mica parte vine din publicitate. Deci sursa principală este taxa radio. Ascultătorii ne finanţează si pentru ei muncim. Iar faptul că realizăm un produs media foarte bun se reflectă în audienţele mari pe care Radio România le înregistrează zilnic. Într-un cuvânt publicul ne finanţează şi noi îi întoarcem programe de calitate care plac si sunt ascultate (avem aproape cinci milioane de ascultători pe zi). Gestionam banul public cu mare responsabilitate şi încercăm permanent să fim echilibraţi şi eficienţi. Când am preluat anul trecut mandatul, Societatea Romana de Radiodifuziune era pe minus, şi… mai mult, era şi pe un trend descendent de audienţă care dura de ceva timp; am găsit soluţii manageriale optime, am redus cheltuielile şi am crescut veniturile. Acum suntem în creştere de audienţă, conducem piaţa în termeni de market share pe indicatorii naţional, urban si Bucureşti si operam pe un plus financiar dublat de un cashflow foarte bun. E o munca grea, e complicat, societatea e mare şi are inerţii mari, în primul rând de mentalitate şi capacitate de adaptare la prezent şi la criteriile unei pieţe media concurenţiale. Radioul este o industrie, nu e un hobby. Radioul se administrează şi se conduce pragmatic, nu emoţional, se bazează pe cercetare, pe obiective şi criterii de performanţă şi se raportează permanent la public. Radio România are o misiune publica de îndeplinit si face asta echilibrat, modern, dedicat, profesionist si eficient. Mă întrebaţi cum vom trece in faza digitalizării, a internetului, a multiplexelor… Radio România a trecut deja: emitem digital, experimental ce-i drept si doar in Bucureşti. Suntem prezenţi in zona de on line cu toate posturile noastre, cu Rador, cu Orchestrele si Corurile Radio si cu teatrul radiofonic. Aici, în ceea ce priveşte mediul on line eu sunt încă nemulţumit pentru ca nu performăm aşa cum ar trebui, dar vă asigur ca vom performa şi în aceasta zona. Cat despre multiplexuri… aşteptăm şi noi să se întâmple ceva, să demareze odată activitatea operatorilor, oricare vor fi ei, numai sa pornească odată si noi vom fi acolo.



    Cum rezistă în Republica Moldova?



    – Radio Chişinău reprezintă un proiect foarte important pentru Radio România. Consiliul de Administraţie a luptat mult pentru ca acest proiect sa prindă viata, sa ajungă in eter si sa repare o nedreptate care durează din 1940…. Radio Chişinău a fost primul studio de radio regional al Radioului public romanesc. Înfiinţat în 1939, acest post de radio a funcţionat doar un an si… in 1940, odată cu trecerea trupelor sovietice pe acolo, pilonul pe care erau antenele sa fie dărâmat, clădirea incendiata si colegii noştri împuşcaţi… În buzunarul de la piept al unui bărbat împuşcat si aruncat intr-o groapa comuna din fata clădirii arse a fost găsită legitimaţia de angajat al radioului. Exista marturii, fotografii, certitudini… jertfe. Radio Chişinău trebuia repornit, era o datorie pe care trebuia să o îndeplinim, şi astăzi el funcţionează intr-un mediu complicat, cu nostalgii şi orgolii, cu peste 15 posturi in limba rusa… Radio Chişinău realizează programe serioase, informează corect si echilibrat, promovează si susţine limba romana, istoria comună, tradiţiile, valorile naţionale şi orientarea pro europeană. Anul trecut, la 1 Decembrie, de ziua Radio Chişinău au fost peste 20.000 de oameni care au sărbătorit împreună cu noi, în Piaţa Centrala, acest moment important. E un semn bun, nu? Un lucru aş mai avea de adăugat aici, vreau să mulţumesc Comisiilor de Cultură din Camera Deputaţilor şi Senat pentru că au ajutat Radio România sa clarifice situaţia juridica a Radio Chişinău – să nu uitam ca acest post este într-un alt stat, sub o altă legislaţie, cu toate dificultăţile ce decurg de aici.



    Cum a fost concertul orchestrei Radio la Shanghai?



    – A fost un succes pe care ni l-am dorit, dar care a depăşit aşteptările tuturor. Muzica lui Enescu dar mai ales Ciocârlia lui Grigoraş Dinicu În versiunea special orchestrată pentru acest festival şi magistral interpretată de violonistul Gabriel Croitoru, acompaniat de Orchestra Naţională Radio, dirijată de Tiberiu Soare, a entuziasmat publicul de la Shanghai Oriental Art Center. Acolo, concertul nostru s-a desfăşurat în ajunul închiderii evenimentului muzical cu cea mai lungă tradiţie din China — Shanghai Spring International Music Festival, sărbătoare organizată din 1960.


    De altfel, toate evoluţiile în context internaţional ale orchestrelor şi corurilor radio au avut rezonanţă si mai ales… remanenţă, fie că s-au desfăşurat la Bucureşti sau oriunde in lume, fie ca vorbim despre Festivalul RADIRO, Festivalul Enescu, Shanghai Spring Festival, Balchik Classic Days…



    Pe ce se bazează succesul în asociaţiile internaţionale de profil?



    Secretul succesului este implicarea constanta Şi profesionalismul. Organismele internaţionale nu premiază diletantismul si nu funcţionează pe pile. Dacă SRR nu ar fi menţinut o activitate susţinută în cadrul organismelor audiovizuale internaţionale, în momentul de faţă nu s-ar bucura de o poziţie privilegiată. Astăzi avem membri in principalele comisii de specialitate ale EBU, deţinem de 13 ani preşedinţia comisiei radio la URTI si suntem de 5 ani membri ai comitetului director al COPEAM. În spatele acestui succes se afla ani de munca asidua, zeci de evenimente internaţionale organizate de instituţia noastră. Locurile pe care le deţinem la ora actuala in ierarhia mondiala de profil sunt comparabile cu cele deţinute de marile posturi publice din vestul Europei. Această activitate si vizibilitate crescuta a determinat conducerea Asia — Pacific Broadcasting Union (ABU) sa ne invite sa devenim membri asociaţi ai acestui important forum de cooperare mondială din zona Asia — Pacific (230 posturi de radio şi televiziune cu audienţă de aproape 4 miliarde de ascultători şi telespectatori).


    Si tot mulţi ani de munca si viziune constantă se află în spatele faptului ca, an de an, la Paris, premiile radio ale celui mai mare concurs audiovizual le Grand Prix International URTI sunt decernate in cadrul unei ceremonii în care Radio România deţine rolul principal.


    Faptul că suntem permanent implicaţi în construcţia unor evenimente internaţionale de prestigiu, in special in zona de cultura — Festivalul Internaţional al Orchestrelor Radio, Grand Prix Nova — primul festival internaţional de teatru radiofonic din România, schimburile internaţionale de concerte şi înregistrări, înalta calitate a concertelor Orchestrei Naţionale Radio ridicate constant pe platforma de sharing EBU, toate acestea contribuie la corecta noastră poziţionare in comunitatea internaţionala de profil.



    Care sunt acţiunile mai puţin cunoscute ale radio, dar importante?



    – Oh, aici sunt multe de spus. Sunt cazuri În care proiectele generate de Radio România şi-au depăşit în notorietate părintele. Chiar daca acum evoluează independent în mediile cărora le-au fost dedicate, publicul continua sa le asocieze cu numele nostru: Ora de educaţie muzicală în şcoli, Ascultă 5 minute de muzică clasică, Ora de educaţie teatrală sunt proiecte generate de Radio România Cultural şi Radio România Muzical prin care noi ne-am dus concret către ascultătorii tineri, fie în clasele din şcoli, fie în laboratoare sau în sălile de festivităţi, acolo unde acestea se mai găsesc, fie în spaţii neconvenţionale — mall-uri, aeroporturi. Pretutindeni am încercat să construim o relaţie prietenoasă între o temă culturală, dar deopotrivă educativă, şi publicul tânăr.


    Alte proiecte despre care as vrea sa va vorbesc sunt Turneele Radio România Cultural: Duelul viorilor, Pianul călător, Vioara lui Enescu la sate. Încercăm prin intermediul unei poveşti să atragem un public cât mai larg către cultura de calitate. Unele dintre aceste proiecte cultural-educative au o importantă componentă socială: fiecare ediţie a turneului Pianul călător s-a finalizat cu încredinţarea pentru 3 ani a unui pian de concert din partea Radio România unei comunităţi urbane mici, care nu avea un astfel de instrument; Vioara lui Enescu la sate aduce, de fiecare dată, un recital de muzică clasică susţinut de violonistul Gabriel Croitoru şi pianistul Horia Mihail în comunităţi rurale defavorizate. În multe cazuri, am ajuns la oameni care nu văzuseră niciodată, în realitate, o vioară sau un pian. Vin acolo, în câte un cămin cultural comunal, oameni din mai multe sate. Vin şi stau nemişcaţi, mai bine de o oră, vrăjiţi de muzică. Spuneţi-mi, cine mai face discret astfel de gesturi culturale azi în România?


    Târgul Gaudeamus Radio România — cel mai mare târg de carte din România, aflat anul acesta la a 20-a ediţie, îşi completează acţiunea principală cu seria de campanii Cărţile se întorc acasă. Cea mai recentă campanie a adunat peste 9.000 de volume ale căror destinaţii au fost cele două biblioteci, cea şcolară şi cea comunală din localitatea Costache Negri (judeţul Galaţi), biblioteci care au fost distruse în totalitate de inundaţii. Nici asta nu se vede, nu ne umflăm în pene ca alţii, dar se întâmplă şi e bine că putem să o facem. Şi lista poate continua cu excepţionalele apariţii ale Editurii Casa Radio: carte tipărită, audiobook-uri, compact discuri.


    În tot ceea ce face, în tot ceea ce se vede sau nu se vede, Radio România serveşte misiunea publică şi milioanele de ascultători care vin zilnic pe frecvenţele noastre.



    Sursa: DC News, interviu de Ion Voicu