Tag: Iris Serban

  • Antropologia, un mod de a privi lumea

    Antropologia, un mod de a privi lumea

    Îndrăgostită
    de antropologie încă din anii de facultate, Iris se autodescrie ca un
    freelancer care se întâmplă să aibă și un job constant la MȚR. Pe lângă
    activitatea de la muzeu, este un cercetător și un tânăr curator la început de
    drum în câteva proiecte independente. În activitatea sa de freelancing, Iris s-a
    implicat în proiecte de salvare, recuperare și punere în valoare a
    patrimoniului material, proiecte de cercetare a istoriilor de locuire și vieții
    cotidiene în cartiere din Bucureștii care astăzi nu mai există. De asemenea,
    Iris Șerban colaborează în proiecte de comunicare.

    Cum a început totul? Primul meu contact cu antropologia a fost cândva în anul II de
    facultate, când eram studentă la Sociologie și urmam acest curs de introducere
    în antropologie, care era cumva cu totul
    neconvențional, cu totul diferit față de ceea ce făcusem până atunci. Era un
    curs în care învățam să ne uităm la ceea ce se întâmplă în jurul nostru în mod
    activ și să ne înțelegem mai bine pe noi și pe ceilalți. Primeam teme pe care
    atunci le consideram puerile, dar care ulterior mi-am dat seama că erau absolut
    fascinante. Mi-amintesc și acum, a trebuit o săptămână să trăim fără telefonul
    mobil, să închidem telefonul și să-l punem deoparte și apoi să scriem despre
    această experiență. Așa m-am îndrăgostit de antropologie, pentru că mi-am dat
    seama că este o meserie absolut fabuloasă, care de fapt te ajută să te cunoști
    pe tine mai bine, la fel și pe celălalt.



    Cu siguranță, cel
    mai important moment în cariera lui Iris Șerban a fost contactul cu Muzeul
    Național al Țăranului Român din București:

    La Muzeul Țăranului Român am
    ajuns pentru prima dată tot în facultate, eram în anul I. Eu am făcut în
    paralel studiile la Sociologie și la Comunicare și Relații Publice. Aveam un profesor
    de filosofie a culturii care efectiv ne-a obligat să mergem să vizităm Muzeul
    Țăranului Român. Dacă nu mergeam să vizităm muzeul, aveam o absență la curs. Am
    prins ultimele două ore de vizitare și am rămas absolut fascinată. Am simțit
    atunci pentru prima dată că un muzeu poate să îți vorbească. Deși nu aveam un
    interes activ pentru lumea țărănească și nu cunoșteam multe lucruri despre
    cultura tradițională, m-am simțit în largul meu în acest muzeu pentru că
    efectiv puteam să-mi pun întrebări, puteam să privesc și am simțit că muzeul nu
    mă privește de sus, ci mă privește de la nivelul meu și că eu pot să privesc
    în același fel. Și, odată cu vizita aceasta, am rămas aproape de muzeu. Am
    început cu un internship, ulterior am rămas voluntar și am participat de-a
    lungul anilor la diverse evenimente și activități organizate cu și de către
    voluntari.


    Astfel, Iris
    Șerban a decis să intre permanent în universul Muzeului de la Șosea. Care sunt
    cele mai importante activități pe care le desfășoară în cadrul Arhivei de
    Imagine?

    În urmă cu cinci ani, am avut posibilitatea
    de a participa la un concurs de angajare la Muzeul Țăranului și, deși eram
    școlită ca om de teren, mi s-a părut mai mult decât interesant să pot să lucrez
    cu obiecte de arhivă, cu materiale fotografice, cu înregistrări audio, video,
    plastică, planșe de arhitectură, documente scrise, jurnale. Și am început să
    lucrez la Arhivă, unde mă ocupam atât de organizarea și descrierea materialelor
    etnografice, cât și de gândirea și punerea în operă a diverselor proiecte de
    valorificare, cum spunem noi, a colecțiilor de arhivă.


    Iar platforma Rețelele
    Privirii este unul dintre cele mai importante proiecte marca MȚR pe care
    echipa din care face parte le-a derulat până în prezent.

    Iris Șerban: În decursul anului trecut, echipa noastră a lansat prima platformă
    participativă dedicată unei arhive muzeale din țară, prin care ne propunem pe
    de o parte să accesibilizăm materiale de arhivă pentru publicul specializat și
    pentru publicul larg și, pe de altă parte, să atragem noi categorii de public
    către Arhivă și către Muzeu și să arătăm de fapt că există o întreagă lume și o
    întreagă formă de cunoaștere a universului, a celui de lângă noi, cel de foarte
    aproape, pe care îl poți înțelege mai bine uitându-te la materialul de arhivă.
    În acest sens, organizăm tururi ghidate, ateliere și tot felul de activități,
    uneori clasice, alteori cât se poate de neconvenționale, pentru publicul tânăr
    și foarte tânăr, pentru adolescenți, studenți, young professionals, să spunem
    așa.


    Pentru Iris, antroplogia este un domeniu care poate
    fi foarte ușor adaptat la cerințele unei anumite activități profesionale. În
    opinia ei, trebuie doar să ai o doză sănătoasă de curiozitate, să fii deschis,
    să-ți creezi tot soiul de rețele și de drumuri care să te ajute să-ți dai seama
    de calea pe care vrei să o urmezi.


  • „Netzwerke des Blickes“: Bilder des Kunstfotografen Aurel Bauh virtuell vorgestellt

    „Netzwerke des Blickes“: Bilder des Kunstfotografen Aurel Bauh virtuell vorgestellt

    Die Plattform Reţelele Privirii“ (Netzwerke des Blickes“), ein innovatives Museumsexperiment in vollem Gange, ist als virtueller Raum für gemeinsame Forschung und Ausstellung konzipiert. Das Bildarchiv des Nationalen Bauernmuseums in Bukarest hat sich vorgenommen, seine Sammlungen in einer virtuellen Umgebung zugänglich zu machen. Die Plattform Netzwerke des Blickes“ ist ein erstes Projekt, das sich den Negativen von Aurel Bauhs Fotos widmet. Die Forscherin und Kuratorin der Plattform, Viviana Iacob, stellt sie uns vor:



    Für Aurel Bauh haben wir mehrere Serien identifiziert, die bestimmten geografischen Regionen gewidmet sind: Văleni, Dâmbovnic, Gurghiu, das Jiu-Tal. Darüber hinaus gibt es eine Reihe von Fotografien, die der Stadt Bukarest gewidmet sind. Eine Reihe kann durch Forschung und externe Beiträge erweitert oder verringert werden, und die Struktur der Plattform ist so konzipiert, dass sie diese Fluidität der Inhalte unterstützt.“




    Sicherlich wird der Inhalt von Archiven durch verifizierte Informationen unterstützt, die Archivare als Metadaten“ bezeichnen. Die Einsicht in viele Quellen war ein notwendiger Schritt, bevor die Aurel-Bauh-Sammlung auf der Plattform Netzwerke des Blickes“ veröffentlicht wurde. Viviana Iacob:



    Diese Reihe von Metadaten ist wichtig, um relevante Verbindungen innerhalb der Sammlung, aber auch zu anderen Sammlungen in diesen Archiven herzustellen. Um Informationen zu finden, die die Metadaten unterstützen könnten, war es notwendig, die Geschichte der Präsentation und Veröffentlichung dieser Negative zu erforschen. Bis heute mussten wir die auf der Plattform geposteten Negative aus vielen Quellen bestätigen: Biographie des Fotografen, Ausstellungsbroschüren, Artikel über Bauhs Projekte, die in Zeitungen und Zeitschriften der damaligen Zeit veröffentlicht wurden, wissenschaftliche Artikel, die der ethnographischen Forschung in der Zwischenkriegszeit gewidmet waren, mündlich überlieferte Geschichte, Fachwissen über Fototechnik und über die Trachten der verschiedenen ethnographischen Gebiete.“




    Aurel Bauh, ein avantgardistischer Fotograf, wurde 1900 in Craiova, im Süden Rumäniens geboren. In den frühen 1920er Jahren verlie‎ß er das Land und lie‎ß sich für eine Weile in Paris nieder, wo er an der künstlerischen Bewegung der französischen Hauptstadt teilnahm. Er besichtigte die Ausstellungen der Avantgarde-Künstler und der Kunstfotografen — der berühmte Man Ray war damals der Inbegriff der Kunstfotografie. Ende der 1930er Jahre war Aurel Bauh wieder in Bukarest. Er hatte zwei Fotostudios, eines in der Popa-Rusu-Stra‎ße und ein zweites auf der Calea Victoriei (Siegesstra‎ße), das als Studio 43 bekannt war. Die Sammlung des Rumänischen Bauernmuseums enthält Szenen des ländlichen Lebens und nicht nur. Viviana Iacob, Forscherin und Kuratorin der Plattform Netzwerke des Blickes“, erklärt:



    1937 eröffnete Aurel Bauh sein Studio in Bukarest, genannt »Studio 43«. Ein Jahr später präsentierte er seine erste Einzelausstellung der Öffentlichkeit. Ab 1939 nahm er an Fotoausstellungen des Nationalen Tourismusverbandes (ONT) teil. Und noch 1939 veröffentlichte er zwei seiner Fotos in der Zeitschrift ONT — »Winterphantasie« und »Kornähren der Felder«. Letzteres sollte als Gewinner der 5. Ausstellung des Nationalen Tourismusverbandes ausgewählt werden. 1945 begann Aurel Bauh ein Projekt, das dem Schilal gewidmet war, und ein Jahr später eröffnete er seine zweite Einzelausstellung. Die Fotos, die er 1947 in den Kohlebergwerken des Schilals aufgenommen hatte, begleiteten den Essay »Männer und Kohle« des Schriftstellers Geo Bogza.“




    Wie gelangt ein Bild aus der Archivschublade ins digitale Repositorium? Wie wird eine digitale Sammlung aufgebaut und was sind die Herausforderungen eines solchen Unternehmens? Viviana Iacob:



    Die Zeitleiste, d.h. die chronologische Darstellung der Negative, wird durch Bauhs Biographie vorgegeben. Es hängt von der Recherche zu diesen Fotoserien und davon ab, wann er sie belichtet hat. Es wurden erhebliche Anstrengungen unternommen, um den Titel eines Fotos oder seinen Platz in der Chronologie der Arbeit des Künstlers zu entdecken und eine Beziehung zu anderen Artefakten in anderen Sammlungen herzustellen.“




    Netzwerke des Blickes“ ermöglicht es der Öffentlichkeit, Artefakte in digitaler Form zu finden, die von Aurel Bauh unterzeichnet wurden. Internetnutzer können auch dazu beitragen, die Sammlung und die Informationen darüber zu bereichern. Iris Şerban, Leiterin des ethnologischen Archivs des Museums, erklärt:



    Das Projekt »Netzwerke des Blickes« steckt noch in den Kinderschuhen. Auf diese Weise wollen wir das ethnologische Archiv unseres Museums fördern. Diese Plattform ist mehr als nur eine Datenbank, sie ist ein virtueller Raum, in dem die Besucher nicht nur Archivmaterial, Fotos, Audio- und Videofragmente sowie Texte entdecken, sondern auch ihren eigenen Beitrag leisten können.“




    Das Projekt Netzwerke des Blickes“ wurde vom Nationalen Bauernmuseum in Bukarest mit Hilfe mehrerer Partner durchgeführt, darunter RIZI Design, Samsung Romania, Gemini Solutions, The Plot und das National Network of Museums in Rumänien. Die Plattform Netzwerke des Blickes“ kann besucht werden unter: arhiva.muzeultaranuluiroman.ro.