Tag: istoria dermatologiei

  • Medicul Iuliu Barasch

    Medicul Iuliu Barasch

    Printre străinii
    care la începutul modernizării țărilor române au venit aici ca să ajute s-a
    numărat și medicul Iuliu Barasch. Născut într-o familie de evrei în iulie 1815
    în orașul Brodi din fosta provincie Galiția, pe atunci în componența imperiului
    austro-ungar, azi parte a Ucrainei, Barasch a făcut studii la Berlin și
    Leipzig, dar a ales să vină în spațiul românesc ca să practice medicina. Iar
    aici a făcut mai mult de atât: a sprijinit înființarea instituțiilor medicale
    moderne, a popularizat științele prin gazetărie, a editat manuale fiind și
    profesor, a înființat un dispensar devenit apoi spital pentru copii punând
    astfel bazele pediatriei românești și a sprijinit comunitatea evreiască de
    aici. În plus, a fost medic al carantinei de pe Dunăre, la Călărași, între 1843
    și 1847, iar mai apoi al județului Dolj între anii 1847-1851.

    Cu toate acestea,
    astăzi Iuliu Barasch este încă necunoscut marelui public, inclusiv savanților.
    Dar scrierile sale încep să fie publicate și traduse în română, căci o parte
    însemnată a lucrărilor sale a fost redactată în germană. Istoricul Ștefan
    Petrescu rezumă acum cariera medicului Iuliu Barasch.

    Ce știm despre Barasch?
    Este o personalitate polivalentă, un om care nu este preocupat doar de
    medicină, ci și de multe alte domenii. Este un cărturar. El putea fi orice în
    viață. Părinții l-au vrut rabin, dar el nu și-a dorit lucrul acesta. Au vrut să
    îl facă negustor, chiar l-au trimis în Moldova ca să desfășoare asemenea
    activități, dar nu i-a ieșit. Apoi l-au trimis la studii și aici a excelat.
    Deci a făcut studii în spațiul german, apoi s-a întors și-a dat dovadă de de
    perseverență în cariera lui. Dar a fost și un scriitor, da, un cărturar, nu
    doar un medic și atât. Este un om implicat în viața cetății.

    Este interesat de
    soarta evreilor. Era o epocă când toată lumea vorbește despre emanciparea
    evreilor în Țările Române, iar el este în fruntea acestei mișcări. Prinde și un
    moment foarte bun : revoluția de la 1848, apoi vine Unirea de la 1859.
    Este domnia lui Cuza. Este un moment prielnic pentru evrei, iar el este acolo,
    dar nu trăiește foarte mult. La 40 de ani, după o activitate extrem de intensă,
    Barasch se stinge, dar lasă în urma lui o muncă asiduă. Este medic și lucrează
    în serviciul public, iar asta, ca evreu, e mare lucru. Este profesor în școli
    publice. (…) A fost profesor la Colegiul Sfântul Sava din București.


    Toate acestea
    le-a făcut într-o perioadă relativ scurtă, căci Barasch a murit acum 160 de
    ani, în martie 1863, la doar 47 de ani. Pe atunci, societatea românească avea
    nevoie pentru modernizarea sa de oameni ca Iuliu Barasch și el a știut asta,
    servind mai ales Valahia pe drumul său de recuperare a decalajelor față de
    vestul Europei. De altfel, a prezentat frumos această țară în calitate de
    corespondent de presă al unui ziar de limbă germană. Mai mult decât atât.
    Pentru istoricul medicinei Octavian Buda, Barasch a adus în țările române,
    chiar dacă cu o mare întârziere, un spirit iluminist care pe atunci aici
    lipsea.

    Octavian Bud : În presa de popularizare a scos seria aceea
    care este de referință în domeniul istoriei și popularizării științei – Natura
    – și o publică într-o perioadă istorică în care și în spațiul occidental cam
    tot așa se făcea. El face eforturi lăudabile să scrie în românește. Este atent
    la tot ce înseamnă achiziții moderne în medicină și s-a văzut faptul că el este
    unul din primii oameni care își dau seama că ceva nu e în regulă cu holera. A
    bănuit că mecanismul de transmitere nu e prin contact direct. Era deconcertantă
    problema.

    Erau două teorii care să contraziceau reprezentante de cei care
    erau în favoarea ideii de contact direct și alții care vorbeau de un aer fetid,
    care infestează și de care trebuie să fugi mâncând pământul. Deci el reușește
    să analizeze aceste lucruri și, ceea ce mi se pare tipic pentru un iluminist
    care nu e radical, nu vrea din start să descalifice ca aberante, iraționale,
    primitive anumite practici populare. Nu. El consideră că există o experiență
    colectivă de care te poți folosi, dar în articularea totuși a unui discurs
    medical rațional, cauzal și care urmărește structurarea unei politici sanitare
    care înseamnă prevenție și educație. Și
    acest lucru este absolut remarcabil.

    El aparține acestui specific iluminist
    evreiesc care, în Occident, îl are în plin plan pe Moses Mendelssohn, vine pe o
    filieră kantiană pentru că el s-a dus la Leipzig să urmărească cursurile unui
    profesor care a fost succesorul lui Immanuel Kant la Königsberg. Deci asta e
    filiera intelectuală pe care merge Barasch, după care la Berlin se întâlnește
    cu marii corifei ai medicinei. A fost coleg de facultate cu cel care e
    considerat fondatorul patologiei moderne și care este un nume mare în
    antropologia internațională a sfârșitului de secol XIX. (…)

    Și totuși a venit
    în România și sigur că putem să ne întrebăm dacă și-a ratat condiția profesională.
    Și iarăși e foarte greu de răspuns, pentru că el a terminat facultatea cu o
    lucrare de licență, care este una din primele lucrări care sistematizează
    dermatologia modernă la cel mai înalt nivel. El putea să rămână în spațiul
    occidental angrenat în această știință în devenire a dermatologiei și puteai
    astăzi să îl găsești în toate tratatele standard de istoria dermatologiei.


    Și, recent, editura Corint a
    început decriptarea biografiei lui Iuliu Barasch și a epocii sale publicând în
    traducere din germană în română cartea intitulată Iuliu Barasch. Medicină de pionierat în Țara Românească,
    volum care reunește o parte din articolele sale.