Tag: I’Velo urban

  • Transportul alternativ în Bucureşti

    Transportul alternativ în Bucureşti

    Întrebuinţată pe scară largă în multe ţări ale
    Europei ca mijloc de transport deopotrivă amuzant şi sănătos, bicicleta a început
    să prindă treptat-treptat şi în România. În ultimii ani, în marile oraşe,
    numărul bicicliştilor a crescut, fie că sunt tineri sau de vârsta a doua sau
    chiar a treia, fie că se deplasează în interes de serviciu sau de plăcere. De
    asemenea, au apărut mai multe magazine care vând biciclete şi se organizează
    mai multe evenimente referitoare la ciclism. Despre motivele pentru care
    românii au început să prefere bicicleta, am vorbit cu Radu Mititean,
    preşedintele Federaţiei Bicicliştilor din România: Este normal
    să crească numărul bicicliştilor pentru că oamenii încep să realizeze că
    automobilul nu poate fi o soluţie durabilă pentru mobilitatea în marile oraşe,
    că, pe bicicletă, de obicei eşti mai rapid. Acesta e principalul motiv, nu
    neapărat considerentele legate de sănătate sau de ecologie. Trăim într-o
    perioadă a vitezei. În plus, mersul pe bicicletă pare a fi singurul tip de
    exerciţiu fizic pe care ţi-l poţi permite, dacă nu ai timp de jogging sau de
    bazin. Şi eu merg la serviciu pe bicicletă, la costum. Locuind în Cluj, cu
    transportul în comun sau cu maşina aş face o jumătate de oră, pe când pe
    bicicletă ajung în 15 minute.


    Dar cât de pregătite sunt, însă, oraşele pentru a
    acomoda această pasiune pentru ciclism? Pentru a afla acest lucru am stat de
    vorbă cu directorul de programe din cadrul Asociaţiei Green Revolution,
    Corneliu Belciug: Bicicleta o să devină un mijloc de
    transport alternativ în Bucureşti, cu adevărat benefic, atunci când, în paralel
    cu promovarea ei, se va descuraja folosirea automobilului. Nu vom putea
    niciodată vorbi despre un Bucureşti nepoluat, fără zgomot şi fără noxe, cu un
    trafic lejer, dacă autorităţile nu vor lua două măsuri legate între ele. Una se
    referă la descurajarea traficului cu maşina – fie prin taxe, fie prin plata
    parcării oriunde în oraş -, iar cealaltă este realizarea unor piste viabile
    pentru biciclişti. Încă nu suntem acolo unde trebuie.


    Deşi există politici ale UE care
    încurajează mersul pe bicicletă şi sunt disponibile finanţări pentru realizarea
    unei infrastructuri prietenoase pentru biciclişti, în realitate lucrurile lasă
    se dorit, aflăm de la Radu Mititean, preşedintele Federaţiei Bicicliştilor din
    România: În ultimii ani, autorităţile locale din majoritatea
    oraşelor mari şi medii au început să realizeze infrastructura specifică
    mersului pe bicicletă. Din păcate, există grave probleme calitative. Nu au
    coerenţă, sunt jumătăţi izolate de piste, majoritatea sunt înguste, fără
    continuitate, fără condiţii de siguranţă. S-a dorit doar bifarea unor
    recomandări. Deci pistele nu au utilitatea pe care ar trebui să o aibă şi nici
    nu încurajează mersul pe bicicletă. Ba, câteodată, sunt chiar periculoase
    pentru biciclişti. Asta se întâmplă şi pentru că nu avem standarde actualizate
    sau o legislaţie care să impună aceste standarde.


    Asociaţiile de profil din
    România au încercat, de-a lungul anilor, să negocieze cu autorităţile pentru a
    obţine atât infrastructura necesară, cât şi modificarea legislaţiei rutiere.
    Care sunt rezultatele, aflăm tot de la Radu Mititeanu: De
    peste 20 de ani, încercăm să rezolvăm aceste probleme în ceea ce priveşte
    legislaţia rutieră, dar primim numai promisiuni din partea autorităţilor în
    ceea ce priveşte aducerea la zi la legilor. Din păcate, peste două decenii de
    demersuri, nu au dat roade. Se pare că pentru decidenţi, bicicleta e un moft.
    După ce te dai jos din autoturism, devii un cetăţean de rangul doi.


    În
    aşteptarea unor intervenţii mai eficiente din partea autorităţilor, societatea
    civilă a găsit, totuşi, soluţii, chiar în colaborare cu o parte a
    administraţiei locale, pentru ca bicicliştii să se simtă mai bine în oraşe.
    Asociaţia Green Revolution a
    început să promoveze bicicleta acum 6 ani printr-un prim proiect de bike
    sharing din Bucureşti, împreună cu primăria sectorului 1. Cu ce a continuat
    aflăm de la Corneliu Belciug: Apoi am demarat proiectul
    Ivelo, cu bicicletele galbene devenite cunoscute în Bucureşti. Proiectul a avut
    loc în parcurile din capitală, apoi l-am extins şi în alte oraşe. Am făcut şi un
    proiect destinat studenţilor de bike-sharing gratuit. În mai multe campusuri
    universitare din ţară, am pus la dispoziţie biciclete gratuite pentru ca
    studenţii să se deplaseze între cămine şi facultăţi. A mai fost un proiect
    intitulat Biciclete cu cravată, destinat corporatiştilor cărora le-am dus
    biciclete chiar la sediile firmelor. Anul trecut am început un proiect european
    intitulat Bike2Work, în completarea a proiectului Biciclete cu cravată, iar
    anul acesta în septembrie, am iniţiat primul proiect de bike-sharing
    automatizat în Bucureşti. Sunt biciclete parcate în principalele staţii de
    metrou şi autobuze din oraş, care pot fi închiriate. Vrem să extindem acest
    proiect în 2017. Proiectul acesta de bike-sharing automatizat se adresează
    consumatorului care vrea să se deplaseze între punctul A şi punctul B, pe bicicletă, pe o durată de 30 de minute.
    Aceste staţii sunt gândite doar pentru acest gen de deplasare rapidă, iar 30 de
    minute înseamnă suficient pentru acest lucru.


    În continuare, asociaţiile de profil
    continuă să spere şi să negocieze cu autorităţile pentru ca numărul în creştere
    al bicicliştilor să se simtă bineveniţi în oraşe.