Tag: juriu

  • Festivalul Internațional Grand Prix Nova, a XII-a ediție

    Festivalul Internațional Grand Prix Nova, a XII-a ediție

    În perioada 23-28 iunie, Radio România organizează a XII-a ediție a Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova dedicat inovaţiei. Festivalul va fi prefațat, în perioada 20-24 iunie, de atelierul Orizont sonor, adresat tinerilor interesați de creația de ficțiune sonoră.

    Festivalul Grand Prix Nova se bucură de la începuturile sale de patronajul Majestății Sale Margareta Custodele Coroanei Române.

    În acest an, președinta de onoare a juriului este Edita Kudláčová, Head of Radio European Broadcasting Union (EBU).

    Continuă colaborarea cu Creart (Centrul de Creație, Artă și Tradiție a Municipiului București), care găzduiește cu festivalul și anul acesta în spațiul intim al sălii sale de spectacole de la Teatrelli Bucureşti (Piața Lahovari nr. 7). Apropierea între cele două instituții confirmă relevanța internațională a acestui spațiu teatral bucureștean, afirmat în ultimii ani ca gazdă a unor evenimente internaționale și loc al inovației și al experimentului teatral performativ.

    Conferinţa de presă de joi, 20 iunie, ora 13:00, de la Teatrelli, anunță festivalul Grand Prix Nova și deschide atelierul de formare în domeniul ficțiunii sonore Orizont sonor, dezvoltat de Institutul Francez din România, în colaborare cu Asociația Longueur d’Ondes (Franța), Radio România și Semi Silent. Atelierul se desfășoară tot la Teatrelli.

    Grand Prix Nova se desfășoară în perioada 23-28 iunie, iar selecția festivalului propune în cele trei categorii de concurs – Drama, Short Forms, Binaural Drama, 27 de producții de top din întreaga lume. Audițiile sunt programate între 24 și 27 iunie, începând cu ora 10:00, la care sunt bineveniți profesioniştii şi iubitorii de audio drama (ficțiune sonoră). Fiecare zi de audiții se va încheia cu o sesiune de discuții cu reprezentanții acestora, transmisă online prin live streaming pe pagina de facebook a festivalului. Limba oficială a festivalului este engleza, iar audițiile sunt deschise tuturor celor interesați de fenomenul spectacolului sonor. Intrarea este liberă.

    Gala de premiere va avea loc vineri, 28 iunie, de la ora 12:00, la Palatul Elisabeta în prezența ASR Principele Radu.

    Festivalul dă ocazia întâlnirii față în față a participanților, dar ajungem și oriunde în lume în spațiul virtual, pe platforma www.grandprixnova.ro, pe pagina oficială de Facebook și pe canalul de YouTube, Grand Prix Nova.

    Pasionaţii de teatru radiofonic vor putea asculta, în toată perioada festivalului, pe site-ul www.eteatru.ro, producțiile din concurs, însoţite de textele în limba engleză ale acestora (în format pdf).

    Competiția

    De doisprezece ani, Grand Prix Nova și-a câștigat notorietatea în lumea spectacolului sonor pe care îl face accesibil atât creatorilor de audio drama (ficțiune sonoră) și oamenilor de teatru interesați de fenomen, cât şi publicului larg. Tematica orientată spre inovaţie (tehnică, interpretativă, conceptuală ş.a.) în domeniul ficțiunii sonore este o marcă de originalitate în rândul festivalurilor de profil, Grand Prix Nova fiind unul dintre rarele contexte culturale în care experimentul nu este doar invitat să se expună, ci este şi premiat la nivel internaţional.

    La a XII-a ediție a festivalului, 27 de producții de teatru radiofonic din 12 țări au fost selectate pentru a concura pentru premiile Grand Prix Nova, la una dintre cele trei secţiuni de concurs: Drama (maximum 60 minute), Short Forms (extinsă de anul acesta la maximum 15 minute) şi Binaural Drama (secţiune inaugurată în anul 2018, a cărei formulă pune în valoare calitățile imersive ale sunetului experimentate prin audiția în căști). Preselecția producțiilor în concurs a fost asigurată de un juriu multidisciplinar format din membri ai redacției Teatrul Național Radiofonic și de reprezentanți ai posturilor naționale și regionale Radio România.

    La fel ca în fiecare an, festivalul oferă tradiționalele trofee şi diplome acordate câștigătorilor fiecărei categorii, și premii în bani.

    Juriul

    Formula de jurizare păstrează tradiția juriilor internaționale în componența juriului colectiv. Juriul, format din reprezentanții tuturor producțiilor calificate în concurs, este coordonat începând de anul acesta de un moderator de juriu echidistant, personalitate incontestabilă a domeniului, care nu participă în competiție cu nicio producție. Principiul juriului colectiv acordă mai multă putere de decizie reprezentanților, aceștia fiind implicați în notarea fiecărei producții din competiție. Mizăm însă și pe o creștere a aportului juraților la dezbaterea teoretică și la comunicarea profesională.

    Artista și producătoarea franceză Amandine Casadamont revine în festival ca moderatoare a juriului, invitată anul acesta prin parteneriatul cu Institutul Francez București. Creațiile sale se află la intersecția dintre spectacol radiofonic, performance și instalație sonoră. Este autoarea și regizoarea mai multor creații radiofonice în care fantezia joacă un rol important în spațiul concret, documentat, unde ficțiunea se întâlnește cu realitatea pentru a chestiona modul de funcționare a societăților. Părăsirea zonelor de confort atacă subiecte sensibile, cum ar fi călătoriile sale în zona interzisă de la Fukushima sau în zona traficului de droguri din deșertul mexican. Din cercetarea arhivelor s-au născut creații pentru Fondation Van Gogh din Arles, La nuit de la radio (SCAM), France Culture și MEG din Geneva, centrate pe istoria recentă. Creațiile sale pentru France Culture sunt recunoscute prin premii internaționale printre care Premiul pentru documentar sonor la Bienala Internațională de Radio din Mexico City (2012), Premiul Phonurgia Nova pentru artă sonoră radiofonică (2015), Festivalul de la New York The Sound of the Silence (2006).

    Conferința președintei de onoare a juriului

    Președinta de onoare a juriului, Edita Kudláčová, Head of Radio EBU, va susține în cadrul festivalului Grand Prix Nova joi, 27 iunie, de la ora 10:00 o conferință specială de prezentare a noilor oportunități de creație oferite de EBU artiștilor din domeniul audio. Conferința cu acces liber este deschisă publicului larg.

    Cu o vastă experiență la Radio Cehia, Edita Kudláčová este din 2013 șefa relațiilor internaționale, iar din 2016 coordonează producția de conținut audio inovator în comunitatea audio națională și internațională. A primit numeroase premii în domeniul jurnalismului și al serviciului public. Experiența ei include o colaborare extinsă cu instituții media publice. În prezent, este membră a Grupului pentru noile radiouri din cadrul EBU și fostă membră a Grupului de radio pentru relații internaționale.

    Atelierul Orizont sonor

    Radio România, prin Festivalul Grand Prix Nova, se asociază anul acesta cu Institutul Francez România în organizarea atelierului internațional Orizont sonor, în colaborare cu Asociația Longueur d’Ondes (Franța) și în parteneriat cu Semi Silent. Coordonat de doi artiști multipremiați în mediul audio internațional – Ilinca Stihi (România) și Benjamin Abitan (Franța), atelierul va avea ca rezultat scurte producții de ficțiune sonoră, care vor fi prezentate luni, 24 iunie, de la ora 14:30, în fața participanților la festival.

  • Pariază pe Gala premiilor Uniter 2021 ediția a 29-a

    Pariază pe Gala premiilor Uniter 2021 ediția a 29-a

    Cu bucurie și entuziasm vă invităm să urmăriți gala de acordare a premiilor pentru cele mai bune creații din teatrul românesc, luni, 19 iulie de la ora 21.00, în direct pe TVR1, Radio România Cultural și online pe www.uniter.ro și www.tvr.ro., transmite UNITER, într-un comunicat de presă.

    Începând cu ora 20.00 surprindem sosirea artiștilor și a partenerilor Galei pe covorul roșu, eveniment transmis live pe pagina de facebook a UNITER.

    Mai puțin de o lună ne desparte de momentele emoționante când plicurile vor fi deschise și vom afla câștigătorii. Până atunci, haideți să-i încurajăm în competiţia pentru trofeul UNITER!

    Marți, 6 iulie, lansăm campania de promovare video a artiștilor nominalizați. Zilnic, mesaje de susţinere din partea colegilor de breaslă vor rula pe site-ul nostru și pe contul oficial de facebook.

    TU PE CINE PARIEZI? Sigur ai un preferat! Susţine-ţi favoriții și pariază aici www.uniter.ro.

    În 19 iulie aflăm împreună, în direct, câştigătorii desemnați de juriu! Tot atunci, afli dacă ai câștigat pariul.

    Pentru cei care doresc să participe la evenimentul de acordare a premiilor, anunțăm că se pun bilete în vânzare începând de azi 5 iulie, ora 11.00, online pe www.mystage.ro și la casa de bilete centralizată a Teatrului Naţional I.L. Caragiale din Bucureşti (unde contravaloarea biletelor se va putea plăti atât în numerar, cât și cu card).

    Sursa Comunicat UNITER

  • Palmaresul Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, ediţia 2019

    Palmaresul Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, ediţia 2019

    Astăzi, în spaţiul elegant al Foaierului Tapiseriei (la etajul Sălii Mari a Teatrului Naţional Bucureşti), a avut loc festivitatea de premiere a laureaţilor celei de-a VII-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, organizat de Radio România. Au răspuns invitaţiei lui Georgică Severin, Preşedintele Director General al Radio România, de a fi prezenţi alături de participanţi, Mihai Alexandru Gherghe, Secretar de Stat în Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale şi Ion Caramitru, Directorul Teatrului Naţional Bucureşti.

    Laureaţii:

    SECŢIUNEA TEATRU SCURT

    Locul I – Lili Marlene – Serbian Cutting, Snežana Ristić & Radonja Leposavić / Serbia;

    Locul II – Drip Drop, Simina Oprescu – Semi Silent & Asociaţia Jumătatea plină / România;

    Locul III – Horses Talk. Dii, Hai, Ho and other horse words, Félix Blume – Semi Silent & Asociaţia Jumătatea plină / România.

    SECŢIUNEA BINURAL

    Locul I – That Dreadful Charm of Autumn, Natália Deáková, Producer Kateřina Rathouská – Radio Cehia;

    Locul II – Pig’s weather, Benoit Bories – RTS Espace 2;

    Locul III – UM, on numbers, poetry and hope, Charo Calvo.

    SECŢIUNEA RADIO DRAMA

    Locul I – Buzz suppression. Recording Strictly Off the Record, Ulrich Bassenge – WDR & SRF / Germania, Elveţia;

    Locul II – Mental FM, Arnaud Forest – ARTE Radio / Franţa;

    Locul III – The Black Sheep, Funeral for the Electric Asylum, Chiara Todaro & Guillaume Abgrall – La tentative / Belgia.

    În partea a doua a festivităţii, Atila Vizauer, Redactorul Şef al Redacţiei Teatru Radiofonic din Radio România a oferit trei premii speciale pentru roluri excepţionale realizate de actorii români în premierele radiofonice ale stagiunii 2018 a Teatrului Naţional Radiofonic:

    Adela Mărculescu – Cea mai bună interpretare feminină, pentru rolul Pina, din spectacolul Lupoaica de Giovanni Verga, regia artistică Vasile Manta.

    Constantin Codrescu – Cea mai bună interpretare masculină, pentru rolul Valer Schita, din spectacolul La început roşu, galben, apoi roşu şi la urmă gri de Cornel Teulea, regia artistică Gavriil Pinte.

    Andrei Sabău – Premiul Ilinca Tomoroveanu pentru debut, pentru rolul Apostol Bologa, din spectacolul Pădurea spânzuraţilor de Liviu Rebreanu, regia artistică Gavriil Pinte. Începând cu acest an, premiul pentru debut va purta numele Ilinca Tomoroveanu, în semn de omagiu adus regretatei actriţe.

    Radio România a organizat, în perioada 2-7 iunie, cea de a VII-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, dedicat inovaţiei în creaţia radiofonică.

    Festivalul Grand Prix Nova a aliniat la startul acestei ediţii 41 de producţii de teatru radiofonic, din 19 ţări, selectate pentru a concura la una dintre cele trei secţiuni de concurs: drama (maximum 60 minute), forma scurtă (maximum 10 minute) şi binaural (audiţia 3D în căşti).

    Festivalul Grand Prix Nova şi-a asumat din nou rolul de mediu al comunicării şi al schimbului de idei creative. De aceea, atelierele, o tradiţie în cadrul evenimentului, au fost concepute sub forma unor întâlniri informale, în limba engleză, cu membrii juriului, pe firul unei teme actuale: Reality and fiction / New technologies challenge the aesthetics of the audio dramas. Atelierele s-au desfăşurat în fiecare seară la Grădina Eden.

    Juriul care a decis câştigătorii a fost format din cinci personalităţi internaţionale. Preşedinte a fost Mathias Calmeyer, actor norvegian şi director al NRK Radioteatret. Alături de el, au fost: Jasna Mesarić (regizor artistic la departamentul de teatru al Radioteleviziunii Croate), Alexandre Plank (dramaturg francez, realizator de producţii radiofonice), Akim Mogaji (producător, regizor şi formator în domeniul creaţiilor audio-vizuale) şi Ilinca Stihi (regizor, unul dintre fondatorii Festivalului Grand Prix Nova).

  • Gala HOP 2015

    Gala HOP 2015

    Actriţa Maia Morgenstern, actorul Tudor Chirilă,
    regizorul de film Radu Jude, scenografa Iuliana Vîlsan şi muziciana Luiza Zan
    s-au lăsat pentru câteva zile prinşi de energia şi emoţia unor tineri actori,
    după care au decis cine merită Marele Premiu, cine este Cea mai bună actriţă,
    Cel mai bun actor, cui să dea un premiu special… Totul s-a întâmplat la
    Costineşti, între 8 şi 11 septembrie, la cea de-a 18-a ediţie a Galei Tânărului
    Actor – HOP, eveniment cultural organizat de UNITER şi coordonat artistic de
    regizorul Radu Afrim.


    Scenografa Iuliana Vîlsan a venit pentru prima
    dată la Gala HOP în calitate de membru al juriului: Am o exigenţă şi o
    rigurozitate foarte mare şi ajung să evaluez de multe ori crud lucrurile şi
    destul de dur. Ca prim impact ca
    jurat, m-am speriat un pic, dar am încercat apoi să mă las în energia vârstei
    de 20-30 de ani, care are o intensitate şi o disponibilitate şi o bogăţie
    aparte. Astfel, lucrurile s-au relaxat şi am reuşit să evaluez cu mai multă
    empatie. La secţiunea Individual, băieţi şi fete, am mers mai mult pe un
    feeling autentic, pe cei care au reuşit cel mai bine în acel moment să-şi învingă
    emoţiile şi să transmită mesajul pe care şi l-au propus. Ce a reuşit să ridice
    ştacheta a fost un număr al unui Dada
    extrem de bine asimilat şi exprimat, iar el a făcut diferenţa între marele
    premiu şi restul. Această putere de exprimare a temei, extrem de bine asimilată
    şi documentată. O felicit pe marea câştigătoare Dana Marineci.



    Câştigătoare a Premiului Ştefan Iordache -
    Marele Premiu al Galei Tânărului Actor HOP, Dana Marineci a absolvit UNATC în
    urmă cu trei ani. În ciuda faptului că nu este deloc uşor pentru un tânăr actor
    în 2015 să-şi găsească un loc al său, să fie cunoscut de regizori şi directori
    de teatre, ea a avut încredere în sine şi a participat la toate audiţiile şi
    concursurile posibile. Cât despre tema dadaismului, cu care a impresionat
    juriul HOP, povesteşte: A fost foarte grea, pentru că trebuia, cred
    eu, să ai o structură. Chiar dacă totul pare în dadaism total dezorganizat, tu
    totuşi trebuie să ştii că în momentul acela eşti pe o scenă şi te raportezi la
    un public. Oamenii aceia sunt acolo ca să te vadă pe tine. Tu trebuie să îi
    faci să plece cu ceva de acolo, să plece uşor modificaţi. Am stat vreo două
    săptămâni, am citit despre dadaism, am căutat pe youtube performance-uri
    dadaiste… Mi-a apărut acest performance al unui neamţ, care se numea Ursonate/
    Sonata sunetelor primordiale. Am
    găsit textul. Are 15 pagini de sunete. Este al lui Kurt Schwitters, un dadaist.
    Am reuşit să-l învăţ şi mi-am dat seama că nu este suficient. Şi am luat-o aşa:
    ce este primordial? Primordială e iubirea. Şi am zis că va fi foarte uşor
    pentru mine şi uşor pentru public dacă fac o poveste de iubire în spatele
    acestui moment.



    Cunoscut nu doar prin creaţia sa, ci şi prin
    faptul că este un susţinător al tinerilor artişti, regizorul Radu Afrim a fost
    pentru al treilea an consecutiv directorul artistic al Galei Tânărului Actor
    HOP. La ediţia 2015, conceptul a fost acela că trebuie să se vadă foarte
    puternic actorul şi nu textul, cele două teme propuse părând la prima vedere
    oarecum dezechilibrate – Dada şi Vacanţă la mare. Am constatat în
    primii doi ani că lumea e foarte impresionată de texte. Dacă textul e foarte
    puternic, foarte emoţionant, foarte comic, actorul trece cumva în plan secund.
    Sigur că actorul e cel care îl dă bine sau prost. Însă, dacă unii aveau un text
    excepţional, erau candidaţi din start la premii. Şi am zis: ia să le dau
    actorilor nişte texte aproape imposibile, adică dadaiste, ca să văd cine luptă
    mai puternic şi iese învingător în competiţie cu textul. Cei care făceau faţă
    acestei lupte, şi spaţiului, şi condiţiilor erau învingători. Şi au fost câţiva
    foarte buni pe această temă. Deci,
    anul acesta au fost nişte non-texte. Şi la proba impusă, de trei minute, în
    care concurenţii trebuiau să spună un text al unei melodii de muzică uşoară,
    texte în general stupide, dacă se poate, să nu le parodieze şi să vedem câtă
    actorie pot extrage din acele texte ridicole spre stupide.


    Premiul Cornel Todea – Premiul pentru cea mai
    bună trupă de actori nu s-a acordat anul acesta, juriul considerând că a fost o
    discrepanţă mult prea mare între secţiunea Grup şi secţiunea Individual. Cu
    toate acestea, jurata Iuliana Vîlsan a fost impresionată de tânăra generaţie de
    actori, aşa cum s-a văzut ea la Gala HOP:
    Cu multe vulnerabilităţi, cu o
    sensibilitate aparte, cu un bagaj emoţional care merită exploatat, pentru că
    are o energie şi un inefabil care poate aduce un plus de firesc în ceea ce se
    întâmplă la noi pe scenă. Mie mi-a plăcut foarte mult… ca disponibilitate mi-a
    plăcut foarte mult.