Tag: Jurnal de Romania

  • ”Jurnal de România. 1989”, premieră la Teatrul Naţional Bucureşti

    ”Jurnal de România. 1989”, premieră la Teatrul Naţional Bucureşti

    Spectacolul document,
    conceput și regizat de Carmen Lidia Vidu, a avut trei reprezentații la final de
    iulie, și încă patru în august – 6, 7, 8
    şi 9 august. Toate reprezentațiile s-au desfășurat în Amfiteatrul TNB, sala de
    spectacole în aer liber de pe acoperișul instituției. După ce s-a
    documentat și a ascultat multe mărturii, regizoarea s-a oprit la patru
    dintre cei mai cunoscuţi actori români și le-a pus în scenă poveștile. Ion
    Caramitru, Oana Pellea, Florentina Ţilea şi Daniel Badale își joacă propriile
    roluri. Imagini filmate, fotografii, colaje, desene sunt proiectate pe un
    perete uriaș, de 33 de metri lungime şi 21 de metri înălţime, de cum pășești pe
    acoperișul Naționalului bucureștean. De la început până la sfârșit impresia
    este puternică. Nu doar publicul, stând pe scaune așezate două câte două și la
    distanță unele de altele, simte acest lucru. Și actorii implicați par să aibă
    același punct de vedere.

    Oana Pellea, îndrăgita actriță a Naționalului
    bucureștean explică Sigur că este greu să vorbești despre viața
    ta în fața spectatorilor, neapărată de niciun fel de personaj, de niciun fel de
    text scris de altcineva, pentru că e un text desprins din viața proprie. Nu e
    ușor să vii cu viața ta în palme și să o dăruiești oamenilor din sală. De
    aceea, cred că orice cronică ce s-ar referi la un simplu act artistic ar fi
    aici neavenită. Din punctul meu de vedere. Pentru că nu este vorba despre un
    act strict artistic, ci despre unul uman. Așa îl văd eu – un act uman de
    demnitate și de afirmare a unui adevăr al vieții mele.


    Și pentru cel
    care consemnează este destul de greu să aștearnă în scris impresii atât de … caleidoscopice.
    Când, apar – pe rând, ca la un recital de poezie – actorii, ai cumva senzația
    că retrăiești scene din teatrul antic. Așa cum îți închipui că era. O persoană
    vine și îți spune pe scurt, în cuvinte deloc sofisticate, ce i s-a întâmplat
    din copilărie și până în decembrie 1989. Ce impact a avut acel moment de
    cotitură în istoria lui și a familiei. Între timp, pe ecranul uriaș din față,
    pe panourile mari din lateral și pe hainele spectatorilor sunt proiectate texte
    scrise de mână, imagini fotografice, scurte secvențe de film. Când pleacă
    actorul, pe ecran apar – când o cere momentul – imagini video. Cu Germina Nagâț, membru în Colegiul
    Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS), cu Dan
    Voinea, fost procuror militar care a instrumentat inițial Dosarul Revoluției
    și cu Dennis Deletant, istoric britanic cunoscut ca expert în materie de
    comunism românesc.

    Cum, adesea, etichetările sunt foarte relative, adaug că
    este foarte documentat și în istoria regalității din țara noastră. Am avut
    ocazia să constat direct, într-un interviu. De ce spun apar când o cere
    momentul? Pentru că, abundența de mijloace folosite artistic și prezența
    directă a celor patru martori – actori se topește într-un tot rotund și finisat
    fără cusur. Și, din nou, vocea actriței Oana Pellea, care afirmă: Armonia dintre cei patru actori este coordonată, ireproșabil după
    gustul meu, de Carmen Lidia Vidu. Mi-a făcut o mare plăcere să exist în
    universul însăilat de ea. Selecția poveștilor noastre îi aparține, găsesc că
    felul cum sunt ilustrate este remarcabil, iar proiecțiile mi se par chiar
    extraordinare. Acest tot care se numește Jurnal de România – 1989 funcționează
    perfect ca act artistic de teatru-document.
    Care vorbește despre un dialog cu oamenii aflați în sală, cu propria ta
    viață și istoria ei. Cred că, în afara dialogului, nu există nici teatru și nu
    există nici iubire.



    În mod firesc, aș
    simți nevoia să mă opresc aici. Doar că, regizoarea Carmen Lidia Vidu, nefiind
    acolo în seara de 7 august, mi se pare incorect să nu auzim și vocea ei. Deși
    această așezare a ei ca persoană puțin mai în umbră este benefică, artistic
    vorbind. Pentru că scoate puternic în lumină realizarea specială care este Jurnal de România 1989, de la București.
    Care face parte dintr-un proiect multidisciplinar, apreciat și în ţară şi peste
    hotare. Jurnal de România include
    până în prezent 3 spectacole de teatru (la Timișoara, Constanța și Sfântu
    Gheorghe), două scurtmetraje și o expoziție. Iar mesajul direct al regizoarei
    apare, din când în când, pe ecran sau prin colțuri de panouri. Clar, sincer și
    asumat. Teatrul riscă să devină irelevant pentru comunitate, spune Carmen
    Lidia Vidu. Pericolul vanității ne pândește și ne duce la izolare. Nu mai
    ascultăm decât părerile care le confirmă pe ale noastre. Jurnal de România. 1989 este felul meu de a
    spune că tu faci istoria, atitudinea ta contează.


  • Jurnal de România. Timişoara – spectacol de teatru documentar

    Jurnal de România. Timişoara – spectacol de teatru documentar

    Timişoara va deţine în anul
    2021 titlul de Capitală Europeană a Culturii, motiv pentru care, de ceva vreme,
    multe dintre evenimentele culturale sunt organizate sub această umbrelă
    . Un
    astfel de eveniment, care poate avea, de altfel, un puternic impact asupra
    timişorenilor, este spectacolul de teatru Jurnal de România.Timişoara, o
    producţie a Teatrului German de Stat, în regia lui Carmen Lidia Vidu.
    Evenimentul face parte dintr-un proiect mai amplu al regizoarei, care mai
    cuprinde producțiile teatrale Jurnal de România.Sfântu Gheorghe, Jurnal de
    România.Constanța, un scurtmetraj, Jurnal de România.Jurnal de musulman și o
    expoziție, Romanian Diary. Confessions of Faith.


    Jurnal de România.Timișoara a fost construit, ca şi
    celelalte două spectacole, pe baza câtorva zeci de ore de interviuri cu cele
    şase actriţe din proiect şi a unei documentări serioase. Deoarece conceptul
    acestui proiect este acela de a crea o imagine a oraşului prin experienţele
    actorilor din distribuţie. Carmen Lidia Vidu, despre întâlnirea cu Timişoara şi
    cu provocările în lucrul cu trupa Teatrului German: Eu sunt din Arad şi
    m-am acomodat greu cu Timişoara. Găsesc că Timişoara este un oraş rece, cu
    enorm de multă creativitate care nu comunică, nu dialoghează… Sunt grupuri
    restrânse – unii pe grafică, unii pe actorie, unii pe muzică, dar undeva există
    un blocaj de dialog, lucru care oarecum a generat acest proiect, Jurnal de
    România. Timişoara. Ştiu că între mine şi mama mea, între mine şi tatăl meu,
    şi profesori, şi iubitul meu, şi actori nu există un dialog profund. Şi asta a
    generat Jurnal de România. La Sfântu Gheorghe a fost ceva ce nu ştiam, am
    plecat de nicăieri şi s-a creat un soi de familie între mine şi ei… Apoi,
    constăncenţele au fost un soi de bacante, agresive, într-un fel, şi mi-a plăcut
    noua etapă din viaţa mea… Iar în Timişoara am intrat greu, foarte greu. Am întâlnit o echipă foarte disciplinată,
    foarte muncitoare, rece… Nu am ştiut nicio secundă dacă e bine, dacă
    apreciază, dacă le place, dacă e o provocare, dacă e prea mult sau prea puţin…
    Într-un fel, rigiditatea asta m-a făcut
    să lucrez mai mult şi în zona aceasta documentară să vin şi cu un pic de
    estetică, cu nişte legături, cu un final, lucruri nelucrate până acum, tocmai,
    într-un fel pentru a le demonstra lor că fac parte dintr-o formulă de spectacol
    validă, coerentă, consistentă. Cred
    că Teatrul German din Timişoara este un teatru cu o calitate profesională pe
    care eu nu am mai întâlnit-o nicăieri în România.



    Structura Jurnalului de România este una specială -
    monologuri ale actorilor, proiecţii video cu fragmente de film, fotografii,
    decupaje din ziare. Carmen Lidia Vidu:
    Personajul principal este oraşul.
    Personajul secundar este omul vorbitor de limbă germană. Şi relaţia personală
    cu istoria. Mă interesează istoria aceea personală, atunci când toate clişeele
    sunt date la o parte. Cum mă raportez eu la calitatea vieţii mele. Sunt
    fericit? Nu sunt fericit? Mi se duce viaţa? Mi-o trăiesc eu? Mi-o trăiesc
    ceilalţi? Mi-o trăiec nişte principii în care nu cred, dar nu mi-am pus niciodată
    întrebarea?… Contează dacă mi-am articulat felul de a trăi viaţa, felul de a
    gândi sau pur şi simplu trec aşa, ca o gâscă prin apă? Lucrurile astea au triat
    scenariul. Au lăsat ceea ce defineşte relaţia lor cu oraşul, relaţia lor cu
    comunitatea vorbitoare de limbă germană şi relaţia lor personală cu istoria.


    Din distribuția
    spectacolului Jurnal de România.Timișoara fac parte actrițele Ida
    Jarcsek-Gaza, Tatiana Sessler-Toami, Daniela Török, Ioana Iacob, Olga Török și
    Silvia Török. Mărturisirile lor curajoase reconstituie părţi din istoria
    Timișoarei: copilăria printre blocurile de prefabricat; generația clandestină a
    rockului pe vinil; apogeul industriei planificate în fabricile Guban,
    Electrotimiş, Spumotim, Dermatina, Detergenţi; emigrarea masivă a minorităților
    naționale și pierderea identității multiculturale; confuzia și speranța
    primelor zile de la Revoluția din 1989; apariția bișnițarilor ca alternativă
    pentru supermarketul occidental, perioada embargoului și a contrabandei cu
    benzină, generația punk și underground ca reglaj al tranziției post-comuniste,
    speranțele aderării și promisiunea unui viitor prosper.