Tag: Kadri Simson

  • Aprovizionarea cu gaze, pe agenda miniştrilor energiei din UE

    Aprovizionarea cu gaze, pe agenda miniştrilor energiei din UE

    Reuniți la Bruxelles,
    miniştrii de resort din Uniunea Europeană au menținut mai multe măsuri menite
    să asigure stabilitatea preţurilor la energie şi alimentarea consumatorilor,
    chiar dacă, potrivit Comisiei, statele membre au stocat suficiente gaze naturale
    pentru a nu exista probleme peste iarnă. Comisia
    Europeană arată că preţurile din energie s-au stabilizat la cel mai mic nivel
    după începerea războiului din Ucraina, dar atrage atenția că situaţia
    geopolitică rămâne o problemă care le-ar putea influenţa. De aceea, Comisia,
    alături de Consiliu, au prelungit anumite măsuri care protejează consumatorii
    de eventuale momente de volatilitate sau probleme în alimentare.

    Prima măsură
    se referă la solidaritatea energetică între țările membre, ceea ce înseamnă atât
    achiziţii mai ieftine, cât şi posibilitatea ca un stat să poată fi ajutat mai
    uşor de celelalte dacă întâmpină probleme. Prelungirea este de un an. O a două
    măsură vizează, după cum transmite corespondentul Radio România la Bruxelles,
    scurtarea termenelor pentru avizarea proiectelor energetice din surse
    regenerabile, astfel încât să scadă dependenţa de combustibilii fosili, iar
    prelungirea este până pe 30 iunie 2025. În sfârșit, cea de-a treia măsură,
    menținută până la 31 ianuarie 2025, vizează impunerea unui mecanism temporar de
    corectare a eventualelor preţuri mari la gaze, preţuri care ar putea să nu
    corespundă cu realitatea pieţei internaţionale.

    Comisarul pentru energie, Kadri
    Simson, spune că măsurile sunt luate preventiv şi că piaţa este în acest moment
    stabilă, iar stocurile pentru iarnă conferă o siguranţă suplimentară. Comisia
    Europeană mai arată că importul de gaze rusești s-a înjumătăţit faţă de anul
    trecut, într-un efort menit a slăbi financiar mașinăria de război a Rusiei.

    În
    ceea ce privește România, ministrul energiei, Sebastian Burduja, declara recent
    că depozitele de gaze sunt supra-pline și că extragem mai mult decât reuşim să
    stocăm. De asemenea, țara are un acord de securizare cu Azerbaidjanul, de până
    la 1 miliard de metri cubi de gaz disponibil şi, nu în ultimul rând, opțiunea
    gazului natural lichefiat pe ruta Turcia-Bulgaria-România sau
    Grecia-Bulgaria-România. Burduja mai spune că România va avea cea mai
    importantă producţie de gaz din Europa, din 2027, prin proiectul Neptun Deep, iar
    acum se află pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte gradul de
    acoperire a consumului din surse proprii de producţie


  • Directiva privind energia din surse regenerabile

    Directiva privind energia din surse regenerabile

    Deputaţii europeni au votat, de
    curând, Directiva privind energia din surse regenerabile. Aceasta reprezintă un
    element important în abordarea schimbărilor climatice și securității energetice
    a Europei. Energia din surse regenerabile, sau energie regenerabilă, înseamnă
    energie din surse regenerabile nefosile, respectiv energie eoliană, solară
    termică și fotovoltaică și energie geotermală, energie osmotică, energie
    ambientală, energia mareelor, a valurilor și alte tipuri de energie a
    oceanelor, energie hidroelectrică, biomasă, gaz de depozit, gaz provenit din
    instalațiile de epurare a apelor uzate și, binenţeles, biogaz.


    Care sunt
    obiectivele Directivei privind energia din surse regenerabile, aflăm de la
    Kadri Simson, Comisar european pentru Energie.


    În primul rând,
    datorită țintei revizuite de energie regenerabilă de 42,5%, vom dubla ponderea
    energiei regenerabile în mixul nostru energetic față de situația actuală.
    Acesta este semnalul corect pentru a atrage investițiile masive necesare.

    În al
    doilea rând, Directiva convenită ne oferă instrumentele potrivite pentru a
    implementa surse regenerabile în diferite sectoare ale economiei, inclusiv
    sectoare cruciale precum încălzirea și răcirea, industria și transportul.

    În al
    treilea rând, am realizat un acord echilibrat privind durabilitatea
    bioenergiei. Pe măsură ce renunțăm la combustibilii fosili, bioenergia va avea
    un rol important, dar am convenit să o utilizăm într-un mod care minimizează
    impactul asupra pădurilor.

    În al patrulea rând, noile reguli privind
    autorizarea vor schimba regulile pentru implementarea surselor regenerabile. În
    prezent, aproximativ 130 GW de proiecte regenerabile așteaptă să obțină autorizația
    în Uniunea Europeană.

    Aceste proiecte în sine ar reprezenta economii de
    aproximativ 20 de miliarde de metri cubi de gaze și 36 de milioane de tone de
    cărbune. Comisia este pregătită să sprijine statele membre și părțile
    interesate în implementarea rapidă și corectă a acestor măsuri cruciale.


  • Reformarea pieţei energiei electrice a UE

    Reformarea pieţei energiei electrice a UE

    Comisia Europeană propune reformarea concepției pieței
    de energie electrică a UE pentru accelerarea creșterii energiei regenerabile și
    eliminarea treptată a gazelor, pentru a face ca facturile consumatorilor să fie
    mai puțin dependente de prețurile volatile ale combustibililor fosili, pentru a
    proteja mai bine consumatorii de viitoarele creșteri ale prețurilor și de
    potențiala manipulare a pieței, dar și pentru a face industria comunitară mai
    curată și mai competitivă.

    Regenerabilele sunt biletul nostru către suveranitatea energetică și pentru
    a pune capăt dependenței noastre de combustibilii fosili. Trebuie să ne
    actualizăm designul pieței pentru a ne asigura că această tranziție are loc cât
    mai repede posibil
    a subliniat Frans Timmermans, vicepreședinte executiv
    pentru European Green Deal.

    Propunerile
    vor permite consumatorilor și furnizorilor să beneficieze de o mai
    mare stabilitate a prețurilor bazată pe tehnologii de energie regenerabilă și
    nefosilă, a explicat și comisarul pentru energie, Kadri Simson:

    Măsurile
    pe care le propunem astăzi vor avea impact în trei domenii. În primul rând,
    reforma își propune să facă facturile de energie electrică ale consumatorilor
    și companiilor europene mai independente de prețurile pieței pe termen scurt. În al doilea rând, reforma va accelera implementarea
    surselor regenerabile. Iar în al treilea rând, reforma va îmbunătăți protecția
    consumatorilor. Concepția actuală a pieței de energie electrică a
    oferit o piață eficientă și bine integrată de-a lungul mai multor decenii, dar
    aprovizionarea globală strânsă și manipularea piețelor noastre de energie de
    către Rusia a făcut ca mulți consumatori să se confrunte cu creșteri masive ale
    facturilor la energie. Astăzi propunem măsuri care vor spori stabilitatea și
    predictibilitatea costurilor cu energie în întreaga UE. Stimularea
    investițiilor în surse regenerabile ne va ajuta să ne atingem obiectivele Green
    Deal și să facem din UE puterea energiei curate pentru următoarele decenii.


    Propunerile survin în condițiile în care prețurile ridicate și
    volatile, precum cele de anul trecut, au pus o povară excesivă asupra
    consumatorilor. Prețurile lunare de pe piața angro de energie au atins 550
    de euro/megawat-oră (MWh) în unele state membre în august 2022, cu peste 300%
    mai mari decât prețurile medii din 2021. Astfel că mai multe țări au îndemnat
    Comisia să modifice cadrul actual de piață pentru a se asigura că majorarea
    prețurilor gazelor fosile nu va duce din nou la creșteri dramatice ale
    facturilor de electricitate.

    Propunerea oferă consumatorilor o gamă largă de contracte și informații
    mai clare înainte de a semna contracte, pentru ca aceștia să aibă opțiunea de a
    bloca prețuri sigure, pe termen lung, pentru a evita riscurile excesive și
    volatilitatea. În același timp, aceștia vor putea în continuare să aleagă
    să aibă contracte de prețuri dinamice pentru a profita de variabilitatea
    prețurilor ca să folosească electricitatea atunci când este mai ieftină.

    Pe
    lângă extinderea opțiunilor consumatorilor, reforma urmărește în continuare să
    stimuleze stabilitatea prețurilor prin reducerea riscului de eșec al
    furnizorului. Protecția consumatorilor vulnerabili este, de asemenea,
    îmbunătățită semnificativ, iar consumatorii vor putea să investească în parcuri
    eoliene sau solare și să vândă excesul de energie solară vecinilor, nu doar
    furnizorilor lor.


  • Comisia Europeană propune un instrument pentru limitarea creşterii excesive a preţului gazelor

    Comisia Europeană propune un instrument pentru limitarea creşterii excesive a preţului gazelor

    În urma invadării Ucrainei de către Rusia și a utilizării ca armă a aprovizionării cu energie, prețurile gazelor naturale au înregistrat vârfuri fără precedent în întreaga UE, atingând niveluri record în vara acestui an. Creșterea extremă a prețurilor pe parcursul a aproape două săptămâni din luna august a fost extrem de dăunătoare pentru economia europeană, cu efecte de contagiune asupra prețurilor energiei electrice și o creștere a inflației globale. În acest context, Comisia propune un mecanism de corecție a pieței pentru a proteja întreprinderile și gospodăriile din UE de episoadele de creștere excesivă a prețurilor gazelor.

    Instrumentul propus constă într-un plafon de siguranță al prețurilor. Mecanismul de transfer de titluri (TTF), care este cel mai des utilizat indicator de referință pentru prețul gazelor, joacă un rol esențial pe piața europeană. Mecanismul ar urma să fie declanșatautomat atunci când sunt îndeplinite cumulativ următoarele două condiții: prețul de decontare pentru instrumentele financiare derivate (TTF) cu scadența cea mai apropiată (front-month) depășește 275 EUR/MWh timp de două săptămâni și atunci când prețurile (TTF) sunt cu 58 EUR mai mari decât referința de piață a gazelor naturale lichefiate (GNL) pe parcursul a cel puțin zece zile de tranzacționare consecutive în cursul celor două săptămâni. Acest plafon ar fi valabil timp de un an începând cu 1 ianuarie 2023.

    Kadri Simson, comisarul european pentru energie,a oferit
    mai multe amănunte:

    Rămânem expuși acestor creșteri periculoase
    ale prețurilor, care dăunează industriei europene și așează o povară grea
    asupra gospodăriilor europenilor. Până acum, ne-a lipsit un instrument din
    cutia noastră de unelte, cu care să abordăm aceste situații, cum ar fi cea la
    care am asistat în luna august, și asta este ceea ce ne propunem astăzi. Aceasta
    nu este o intervenție de reglementare pentru a stabili prețul pe piața gazelor
    la un nivel artificial scăzut. Este un mecanism de ultimă instanță, pentru a
    preveni și, dacă este necesar, a aborda cu eficiență episoadele de prețuri
    excesiv de mari, care nu sunt în conformitate cu tendințele globale ale
    prețurilor.











    Pentru a se asigura că cererea de gaze nu crește, propunerea impune statelor membre să notifice, în termen de două săptămâni de la activarea mecanismului de corecție a pieței, măsurile pe care le-au luat pentru a reduce consumul de gaze și de energie electrică. Pentru a reacționa la posibilele consecințe negative nedorite ale limitei de preț, propunerea prevede că mecanismul poate fi suspendat imediat în orice moment. Acest lucru se poate întâmplaîn mod automat, printr-o dezactivare, atunci când funcționarea sa nu mai este justificată de situația de pe piața gazelor naturale, dar și printr-o decizie a Comisiei de suspendare, atunci când sunt identificate riscuri pentru securitatea aprovizionării Uniunii, pentru eforturile de reducere a cererii, pentru fluxurile de gaze intra-UE sau pentru stabilitatea financiară.


  • Comisia Europeană vizează noi instrumente de limitare a creşterilor excesive de preţuri la gaze

    Comisia Europeană vizează noi instrumente de limitare a creşterilor excesive de preţuri la gaze

    Plafonul de siguranţă pentru preţurile gazelor naturale, propus de Comisia Europeană, vine în contextul în care Rusia, ţară care a invadat Ucraina, foloseşte ca armă aprovizionarea cu energie a Europei, se arată într-un comunicat al executivului comunitar. Prețurile gazelor au înregistrat creşteri fără precedent, anul acesta, ceea ce a generat inflație globală.

    Potrivit comisarului pentru Energie, Kadri Simson, planul include plafonarea prețului la 275 de euro/MWh, dar va fi aplicat doar în cazul în care prețul TTF – adică al facilităţii de transfer de titluri – depășește această valoare timp de două săptămâni la rând sau dacă prețurile TTF sunt cu 58 de euro mai mari decât referința de piață a gazelor naturale lichefiate pe parcursul a cel puțin 10 zile de tranzacționare consecutive. Atunci când aceste condiții sunt îndeplinite, Agenția pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare din Domeniul Energiei va publica imediat o notificare de corecție a pieței în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și va informa Comisia, Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe și Banca Centrală Europeană. În ziua următoare, mecanismul de corecție a prețurilor va intra în vigoare, iar ordinele pentru instrumentele financiare derivate, cu scadența cea mai apropiată şi care depășesc plafonul prețurilor de siguranță nu vor fi acceptate.

    Mecanismul poate fi activat începând cu 1 ianuarie 2023.Comisia Europeană a anunțat că va solicita statelor membre să detalieze planurile pentru a preveni creșterea consumului, astfel încât plafonarea să nu ducă la consum excesiv sau risipă. Propunerea de regulament conține şi garanții pentru a evita perturbarea piețelor energiei și a celor financiare. Astfel, plafonul de preț este limitat la un singur produs TTF pentru luna următoare, astfel încât operatorii de pe piață să fie în continuare în măsură să satisfacă cererea și să achiziționeze gaze de pe piața la vedere și de pe cea extrabursieră.


  • UE – o nouă campanie de sprijin pentru Ucraina

    UE – o nouă campanie de sprijin pentru Ucraina

    Comisarul pentru energie, Kadri Simson, a vizitat Ucraina acum două zile pentru a discuta cu președintele Volodimir Zelenski, și cu partenerii internaționali despre sprijinul concret și imediat pentru sectorul energetic în dificultate.

    Liderul de la Kiev a informat oficialii europeni cu privire la consecințele terorismului energetic al Rusiei, care a afectat deja grav aproximativ 40% din întreaga infrastructură energetică a Ucrainei, în special centralele termice, de cogenerare și hidroelectrice. El a reamintit că, după aderarea Ucrainei la rețeaua electrică europeană, țara sa a început să exporte energie electrică în Europa, însă procesul a fost suspendat din cauza loviturilor cu rachete și drone kamikaze ale Federației Ruse. Volodimir Zelenski a vorbit în detaliu şi despre nevoile Ucrainei în ceea ce privește refacerea infrastructurii energetice și a solicitat Comisiei să joace un rol de coordonare în atragerea de asistență din partea statelor membre ale Uniunii.

    Comisarul european a precizat că, împreună cu statele membre și cu companii private, UE a livrat Ucrainei echipamente energetice de urgență în valoare de milioane de euro, dar nivelul de sprijin trebuie să fie intensificat, având în vedere escaladarea atacurilor Rusiei. În zilele următoare, Comisia, Ministerul Energiei din Ucraina și Comunitatea Energiei vor lansa o campanie dedicată pentru a mobiliza și mai mult sprijin din partea sectorului privat. Comisarul a mai anunțat că au fost alocate 13 milioane de euro pentru restaurarea laboratoarelor deteriorate de ocupanții ruși de la situl nuclear de la Chornobîl și că UE intenționează să canalizeze prin intermediul Agenției Internaționale pentru Energie Atomică încă 3,5 milioane de euro ca sprijin pentru Ucraina în acest sector.

    Pe lângă consolidarea în continuare a sancțiunilor energetice împotriva Federației Ruse, președintele Ucrainei a solicitat introducerea unor plafoane de preț pentru gazul rusesc, precum și limitarea furnizării de gaz lichefiat rusesc către țările Uniunii în cadrul următorului pachet de sancțiuni, care trebuie aprobat cât mai curând posibil.


  • Directiva privind eficienţa energetică

    Directiva privind eficienţa energetică

    La propunerea Comisiei Europene,
    Parlamentul European a adoptat reformarea Directivei privind eficienţa energetică.
    Această directivă stabilește un cadru comun de măsuri pentru promovarea
    eficienței energetice pe teritoriul Uniunii, cu scopul de a se asigura că
    obiectivul obligatoriu privind eficiența energetică este atins și permite
    viitoare creșteri. Scopul este punerea în aplicare a Acordului de la Paris și
    atingerea obiectivului privind securitatea aprovizionării cu energie a Uniunii
    Europene, prin reducerea dependenței sale de importurile de energie, inclusiv
    de combustibilii fosili.

    Kadri Simson, comisarul european pentru energie,
    explică:

    Propunerea de
    reformare a Directivei privind eficiența energetică este deosebit de importantă
    pentru sistemul nostru energetic, pentru durabilitate, accesibilitate și
    securitate energetică. Economia de energie este cea mai rapidă și mai ieftină
    modalitate de a aborda criza energetică actuală. Acest lucru este esențial,
    deoarece costurile ridicate ale energiei afectează cel mai mult consumatorii și
    întreprinderile. Economisirea energiei reduce direct facturile la energie și
    face ca economia noastră să devină mai rezistentă. Eficiența energetică
    înseamnă economisirea prețurilor la energie, a costurilor de investiții și a
    costurilor din sistem. Dar acest lucru trebuie făcut corect – de ex. va
    completa acțiunile urgente pe care le întreprindem pentru a reduce consumul de
    gaze, având în vedere obiectivele noastre REPowerEU, așa cum vedem deja în
    planul nostru Economisiți gazul pentru o iarnă sigură.

    Dincolo de această
    iarnă, schimbările structurale legate de modul în care folosim energia în
    fiecare zi ne vor ajuta să punem capăt mai repede dependenței noastre de
    combustibilii fosili ruși, dar ne ajută şi să ne protejăm economia. În acest
    fel, eficiența energetică devine un instrument strategic pentru consolidarea și
    protejarea sistemului nostru energetic.


    Uniunea Europeană doreşte să
    acorde prioritate implementării eficienței energetice în toate sectoarele, să
    elimine obstacolele existente pe piața energiei și să depășească deficiențele
    pieței care împiedică eficiența în ceea ce privește aprovizionarea, transportul,
    stocarea și utilizarea energiei. Directiva privind eficienţa energetică prevede
    stabilirea de contribuții naționale obligatorii în materie de eficiență
    energetică pentru anul 2030.



  • Strategie UE pentru ciclism

    Strategie UE pentru ciclism

    Ciclismul a devenit treptat parte a
    mai multor politici de mobilitate la nivelul UE. Dar și la nivel național, zeci
    de țări comunitare adoptând strategii de ciclism sau având în curs de elaborare
    astfel de strategii pentru prima dată. Fără o strategie cuprinzătoare a Uniunii,
    aceste politici nu pot fi, însă, integrate în viziunea și ambiția mai largă a
    Bruxellesului de a acorda prioritate ciclismului în strategia sa privind clima,
    în special în ceea ce privește atingerea obiectivelor sale de reducere a
    emisiilor de CO2. Soluția include dezvoltarea unei strategii a UE care să stabilească
    o ambiție la nivel european de a crește ponderea modală a ciclismului.


    Subiectul
    a fost dezbătut în Parlamentul European, iar acum, după vacanța de vară,
    urmează să fie formulată o rezoluție. Obiectivul este de a transforma
    deplasarea cu bicicleta în altceva decât o activitate specifică timpului liber,
    să devină un mijloc de transport, bicicleta fiind esențială pentru sănătate,
    pentru trafic și pentru mediul înconjurător. În prezent, 8% dintre cetățenii
    europeni utilizează bicicleta ca mod exclusiv de transport. 36% dintre cetățenii
    olandezi, 23% dintre danezi și 22% dintre maghiari folosesc bicicleta, dar
    există și alte state membre, precum Franța, în care numărul de cicliști se
    ridică la doar 4% dintre cetățeni. Pentru a încuraja folosirea acestui mijloc
    de transport au fost create inclusiv locuri pentru biciclete în trenuri, dar
    trebuie să mergem mult mai departe, s-a subliniat, între altele, în Parlamentul
    European. Directiva privind eficiența energetică prevede deja construirea infrastructurii
    necesare pentru biciclete în cazul clădirilor publice, iar producția de
    biciclete a fost inclusă în mod explicit în ecosistemul industrial Auto și Mobilitate.
    Acțiunile menționate vor ajuta și la implementarea strategiei de mobilitate
    inteligentă, care permite creșterea infrastructurii de ciclism de la 2300 la
    5000 de km în Europa.

    Kadri Simson, comisarul pentru Energie: Ciclismul,
    într-adevăr, poate contribui la protecția mediului înconjurător, poate
    îmbunătăți situația în orașe, poate îmbunătăți calitatea aerului, poate
    îmbunătăți problemele ce țin de trafic. Există o serie de fonduri europene care
    sunt adresate măsurilor pentru promovarea ciclismului. Pe lângă fondurile de
    coeziune, fondurile sociale, vedem că există fonduri alocate pentru ciclism și
    în cadrul planurilor naționale pentru relansare. Nu putem decât să încurajăm
    această mișcare, pentru că sporind numărul de cicliști în Europa putem
    economisi milioane de tone de combustibili fosili. E important să ne raliem cu
    toții acestei inițiative. Numărul de biciclete din orașele europene a crescut
    în ultimii ani și nu ne putem dori decât ca lucrurile să continue să se
    îmbunătățească.


    O strategie a
    Bruxellesului, lansată odată cu Anul European al Ciclismului în 2024, ar fi o
    modalitate puternică de a valorifica puterea semnificativă de cheltuieli și de
    reglementare a UE și de a stabili obiective comune pe care să le atingă toate
    statele comunitare, astfel încât mersul zilnic cu bicicleta să nu fie doar ceva
    obișnuit într-un oraș sau altul, ci obișnuit în toată Europa.


  • Măsuri europene privind preţul energiei

    Măsuri europene privind preţul energiei

    Comisia Europeană a prezentat un set de măsuri temporare
    pe care le propune țărilor comunitare pentru a amortiza creșterea excepțională
    a prețurilor la energie. În setul de recomandări adoptate se numără
    posibilitatea ca statele membre să acorde sprijin de urgență consumatorilor
    casnici, sprijin ce s-ar putea concretiza sub forma unor bonuri valorice, de
    exemplu. Dar și prin interzicerea prin lege a deconectării de la rețea a celor
    care nu și-au plătit facturile și eșalonarea datoriilor acumulate pentru
    energie.
    Între recomandări mai
    regăsim posibilitatea acordării de ajutoare de stat pentru întreprinderi,
    precum și reduceri specifice de taxe și impozite. A fost avansată și ideea
    creării de rezerve strategice de gaze prin achiziţii în comun, la fel ca pentru
    vaccinuri, dar aşa ceva ar fi posibil abia din 2022.


    Kadri Simson, comisarul
    european pentru energie : Vom avea grupuri de analize de risc, ele vor verifica zonele unde sunt
    rezerve neobişnuit de mici de gaze şi vor evalua posibilitatea de creare a unor
    rezerve comune regionale.
    Comisia va sprijini, de asemenea, investiţiile în
    energia din surse regenerabile şi în eficienţa energetică și, în același timp, analizează şi felul în care funcţionează piaţa europeană
    a electricităţii. În urma analizei, nu este exclusă o întărire a poziţiei
    consumatorilor pe piaţa energiei, prin posibilitatea nu doar de a-şi alege şi
    schimba furnizorul şi de a-şi genera propria energie electrică, dar şi să poată
    forma comunităţi energetice. Identificăm măsuri pe termen mediu pentru a ne asigura
    că sistemul nostru energetic este mai rezilient şi mai flexibil pentru a face
    faţă eventualelor volatilităţi cu care ne-am putea confrunta în viitor, pe
    parcursul tranziţiei, a precizat Kadri Simson.

    Situaţia actuală este
    excepţională, piaţa internă a energiei a funcţionat bine în ultimii 20 de ani,
    spune comisarul, însă trebuie să fim siguri că va continua să funcţioneze şi în
    viitor, transformând în realitate ţintele Pactului verde european,
    consolidându-ne independenţa energetică şi îndeplinind obiectivele pe care ni
    le-am fixat în materie de climă. Unii parteneri
    internaţionali, precum Norvegia, au indicat deja că au în plan să suplimenteze
    livrările de energie către Europa.

    Și Rusia e pregătită să crească livrările de
    gaze către Europa, dacă aceasta o va cere, dar doreşte contracte pe termen lung
    – a declarat, pe de altă parte, preşedintele Vladimir Putin, respingând
    acuzaţiile potrivit cărora Moscova ar limita aceste livrări din motive
    politice. Rusia a fost acuzată de practici neconcurenţiale, dar şi de şantaj,
    pentru că, prin limitarea livrărilor de gaze, ar încerca să forţeze Germania să
    dea drumul mai repede la furnizarea de gaze prin Nord Stream 2 şi astfel gazele
    ruseşti să poată ocoli Ucraina.


  • Nachrichten 13.10.2020

    Nachrichten 13.10.2020

    Das Nationale Zentrum für Überwachung und Kontrolle übertragbarer Krankheiten in Bukarest erklärte, dass zwischen dem 4. und 10. Oktober 94 % der durch das neue Coronavirus verursachten Todesfälle Begleiterkrankungen hatten und 73 % der bestätigten Fälle und über 91 % der registrierten Todesfälle bei ungeimpften Personen auftraten. Die rumänischen Behörden meldeten am Mittwoch mehr als 15.700 Neuinfektionen innerhalb von 24 Stunden sowie 390 Todesfälle. Mindestens 1.670 infizierte Patienten liegen auf der Intensivstation. Die höchsten Inzidenzen pro tausend Einwohner gibt es in Bukarest und im benachbarten Landkreis Ilfov mit über 15 sowie in Timiș (West) über 10 Fälle. Dr. Adrian Marinescu vom Matei Balş Institut für Infektionskrankheiten erklärte, dass er erwartet, dass der gesamte Oktober aus Sicht der Gesundheitskrise sehr schwierig wird, schätzt aber, dass sich die Situation verbessern werde und die Winterferien ruhig sein werden. Spezialisten fordern die Bevölkerung auf, sich impfen zu lassen.



    Ungarn wird Rumänien bei der Behandlung von 50 COVID-19-Patienten helfen, die eine Intensivpflege benötigen, so der ungarische Außenminister Peter Szijjarto am Mittwoch. Die 50 Menschen werden in zwei Krankenhäusern in Ungarn behandelt. Szijjarto erwähnte, dass sein Land bereits Beatmunsgeräte und Favipiravir gespendet habe, ein antivirales Medikament zur Behandlung von COVID-19. Andererseits wurden Rumänien über das Europäische Katastrophenschutzverfahren 50 Sauerstoffkonzentratorenvon Polen angeboten. Am Dienstag brachte ein Flugzeug der rumänischen Luftwaffe aus Italien über 5.000 Dosen monoklonaler Antikörper, die Teil des Behandlungsschemas gegen Covid sind. Diese Hilfen kommen, nachdem der rumänische Staat europäische Unterstützung bei der Bekämpfung der Auswirkungen des exponentiellen Anstiegs der Zahl der Coronavirus-Fälle angefordert hat.



    Der frühere Vorsitzende der Liberalen Ludovic Orban wird weniger als ein Jahr nach seinem Amtsantritt das Amt des Vorsitzenden der Abgeordnetenkammer niederlegen. Vor zwei Wochen, nachdem er die Wahlen für die Führung der Nationalliberalen Partei (PNL) verloren hatte, reichte Orban seinen Rücktritt beim neuen Vorsitzenden der Liberalen Florin Citu ein. Orban gab Citu 15 Tage Zeit, um eine Lösung zu finden, damit die Liberalen diesen Posten nicht verlieren. Die PNL hat jedoch keine Strategie bekannt gegeben, um die Führung der Abgeordnetenkammer zu behalten. Citu sagte lediglich, die Liberalen würden einen entsprechenden Vorschlag unterbreiten, sobald Orbans Rücktritt in Kraft tritt. Es ist nicht klar, wie eine Mehrheit im Bukarester Parlament gebildet werden kann, aber die Liberalen sagen, dass sie auch einen Interimssprecher der Abgeordnetenkammer in Betracht ziehen.



    Der designierte rumänische Premierminister Dacian Ciolos, der Vorsitzende der Union Rettet Rumänien (USR), trifft heute erstmals mit Vertretern der Nationalliberalen Partei , des Ungarnverbands und anderer nationaler Minderheiten zusammen, um die Regierung zu bilden. Die Gespräche werden sich auf die Wiederherstellung der ursprünglichen Regierungskoalition – PNL, USR, UDMR – konzentrieren, die nach dem Ausscheiden der USR aus der Regierung aufgrund unüberbrückbarer Differenzen mit dem Kabinettschef Florin Citu, der nun Interimspremierminister und Vorsitzender der Nationalliberalen Partei ist, aufgelöst wurde. Nach einem Treffen der liberalen Parteiführer am Dienstagabend wurde bekannt, dass die PNL dem designierten Premierminister Dacian Ciolos erneut empfehlen könnte, mit der Sozialdemokratischen Partei (PSD) und der Allianz für die Union der Rumänen (AUR) zu verhandeln, um eine Mehrheit zu bilden, da die letzteren die Parteien sind, mit denen die USR das Kabinett Citu durch ein Misstrauensvotum abgesetzt hat. Der Ungarnverband könnte ebenso wie die PSD und die AUR eine Regierung unter Dacian Ciolos nicht unterstützen. Letzterer schließt jedoch eine Minderheitsregierung nicht aus, die sich nur aus Mitgliedern der von ihm geführten USR zusammensetzt.



    Die Europäische Kommission hat die EU-Mitgliedstaaten ermutigt, die verschiedenen Steuer- und Subventionsoptionen zu gebrauchen, um ihre privaten Verbraucher und Unternehmen bei der Bewältigung der durch den rapiden Anstieg der Erdgas- und Strompreise entstandenen Situation zu unterstützen. EU-Energiekommissar Kadri Simson sagte, die Mitgliedstaaten könnten Steuern senken und höhere Einnahmen aus dem EU-Emissionshandelssystem verwenden, um die sozialen Auswirkungen hoher Gas- und Strompreise zu verringern. Unsere unmittelbare Priorität ist der Schutz der EU-Verbraucher, insbesondere der Schutzbedürftigen. Zweitens müssen wir ein viel robusteres Notfallsystem besser vorbereiten, damit wir uns in Zukunft nicht mit einer solchen Situation konfrontiert sehen“, sagte Kadri Simson. Andererseits sagte der russische Präsident Wladimir Putin am Mittwoch, dass die europäischen Länder Russland nicht für den hohen Erdgaspreis verantwortlich machen sollten, weil sie ihre Reserven im Sommer, als die Preise niedrig waren, nicht aufgefüllt hätten.



    Der rumänische Präsident Klaus Iohannis nimmt am Mittwoch auf Einladung des schwedischen Ministerpräsidenten Stefan Lofven an einem internationalen Forum in Malmö teil, das dem Gedenken an den Holocaust und der Bekämpfung des Antisemitismus gewidmet ist. Nach Angaben der Präsidialverwaltung in Bukarest ist die Teilnahme von Klaus Iohannis an dem Forum Teil einer Reihe von Maßnahmen, die der rumänische Staat ergriffen hat, um die Aufklärung über den Holocaust zu festigen, die Erinnerung an ihn zu bewahren und Antisemitismus, Rassismus und Fremdenfeindlichkeit zu bekämpfen sowie europäische Werte, Toleranz und die Achtung der Grundrechte und -freiheiten zu fördern.

  • Energy prices, a postponed solution

    Energy prices, a postponed solution

    Record electricity prices continue to be reported in Europe, and both the domestic and industrial consumers fear that, in the coming winter, they might have to pay huge bills — if they can afford. That is why the Community institutions are trying to reach a common solution for all the EU member states, which is not at all simple, as always happens when extremely sensitive issues are at stake. Gathered in Slovenia for an informal Council meeting, the European leaders have failed to agree on a response to the accelerating price rise. France and Spain, for instance, are calling for an in-depth reform, Romania wants an urgent solution, while other states are calling for patience.



    Attending the meeting, the Romanian President Klaus Iohannis said: ʺWe had a first discussion about energy prices, especially electricity prices, and we agreed to speed up all efforts. The Commission has promised, and we expect it to respect its promise, to come with an approach, with solutions in one week at the most, because we cannot go through the winter season with rising prices.”



    The energy price hike was also tackled in the European Parliament, where the representatives of the European Commission and the European Council were heard. Energy Commissioner Kadri Simson of Estonia provided the solution that by 2030, in Europe, 65% of electricity production should come from renewable sources. But what will people do until then? MEPs have accused that the measures to eliminate fossil fuels did not take into account the fact that there are insufficient renewable sources, that nuclear energy has been marginalized and that Europe is blackmailed by Russia in relation to energy. Almost all political groups in the EP have called for a single European energy market and the purchase of gas through a common scheme. There was also the opinion that prices should be capped.



    MEPs also called for harsh measures against energy suppliers’ speculation. In Romania, the huge rise in electricity and gas prices coincided with the complete liberalization, from July 1, of the energy market and many companies took advantage of the situation. Heard in the parliamentary commission that investigates the causes of very high prices, the president of the National Authority for Consumer Protection, Claudiu Dolot, said that, in September, more than 30 companies broke the law, registering the worst irregularities regarding non-compliance with contractual clauses. (LS)