Tag: Kaja Kallas

  • Uniunea Europeană și situația din Siria

    Uniunea Europeană și situația din Siria

    La 13 ani de la declanșarea crizei siriene, precipitarea evenimentelor care a dus la căderea regimului lui Bashar al-Assad preocupă întreaga comunitate internațională. Dintre grupările insurgente implicate în războiul civil sirian, rebelii Hayat Tahrir al-Sham sau Armata de Eliberare a Levantului au fost cei care au cucerit capitala Damasc și au forțat plecarea președintelui sirian.

    ”Căderea regimului Assad este un moment istoric pentru poporul sirian”, afirmă într-un comunicat înaltul reprezentant al Uniunii Europene pentru Afaceri Externe și Politică de Securitate Kaja Kallas.

    ”Acesta a îndurat suferințe imense și a demonstrat o reziliență extraordinară în căutarea demnității, a libertății și justiției. Gândurile noastre se îndreaptă către toate victimele regimului Assad și către toate pierderile generate de conflictuil sirian”, a mai notat oficialul european.

    Îndemnul Uniunii Europene pentru toți actorii implicați în conflict este acela de a reunifica și stabiliza țara, a restaura justiția și a asigura predictibilitatea. Apelul instituțiilor europene este evitarea oricăror violențe, protejarea civililor și punerea în aplicare a legislației internaționale pentru cauze umanitare.

    Anouar El Anouni, purtător de cuvânt al Comisiei Europene pentru afaceri externe și politica de securitate, a precizat atenția pe care o are blocul european în protejarea civililor.

    ”Uniunea Europeană continuă să urmărească foarte îndeaproape evoluțiile din Siria. Uniunea Europeană este extrem de îngrijorată de situația de pe teren, în special în ceea ce privește siguranța civililor, și îndemnăm toate grupările armate să respecte dreptul internațional umanitar în toate circumstanțele.

    Voi reitera poziția Consiliului European în concluziile noastre, conform căreia numai un proces politic în conformitate cu Rezoluția 2254 a Consiliului de Securitate al ONU va permite sirienilor să trăiască în pace și securitate.

    În ceea ce privește punctul referitor la grupul HTS, permiteți-mi să vă reamintesc încă o dată că nu există alternativă la o soluție politică în legătură cu rezoluția Consiliului de Securitate pe care am citat-o. Și, în cele din urmă, în ceea ce privește cele mai recente evoluții de pe teren, împărtășim cu partenerii noștri din G7 preocuparea cu privire la rolul stabilizatorilor, al grupărilor armate în lumina dimensiunii regionale și transfrontaliere.”

  • Cine vor fi liderii instituțiilor europene?

    Cine vor fi liderii instituțiilor europene?

    Reuniți pentru a doua oară după alegerile europarlamentare de la începutul lunii, liderii europeni au stabilit cine va ocupa posturile-cheie în instituţiile UE. Ursula von der Leyen a fost nominalizată pentru preşedinţia Comisiei, premierul eston Kaja Kallas pentru funcția de Înalt reprezentant pentru acţiune externă şi politică de securitate, iar fostul premier portughez Antonio Costa va prelua preşedinţia Consiliului European. Cele trei funcţii sunt, astfel, împărţite între cele trei grupuri politice care formează majoritatea în Parlamentul European – popularii, Renew şi social-democraţii.

    Din postura de şef al diplomaţiei europene, liberala Kaja Kallas se va ocupa şi de problema securităţii Uniunii.

    Kaja Kallas:  “Este o responsabilitate enormă această funcţie, pentru că trăim într-un context plin de tensiuni geopolitice, instabilitate în creştere la nivel global, iar acestea sunt provocări pentru politica externă a Uniunii Europene.”

    Numirile au fost convenite la o reuniune de negociere în cadru restrâns la care au participat şase lideri europeni din cele trei grupuri politice pro-europene, favorabile aprofundării integrării europene şi consolidării prerogativelor Bruxellesului, situație ce a provocat iritarea şefei guvernului italian, Giorgia Meloni, care s-a văzut ocolită la aceste discuţii.

    Cei care au negociat funcţiile au fost cancelarul german Olaf Scholz, premierul spaniol Pedro Sanchez, premierii polonez şi grec, Donald Tusk şi Kyriakos Mitsotakis, preşedintele francez Emmanuel Macron şi premierul interimar olandez Mark Rutte.

    Meloni, al cărei partid face parte în Parlamentul European din grupul Conservatorilor şi Reformiştilor Europeni, a apreciat că cei şase lideri care au negociat au format o oligarhie care a făcut o înţelegere, fără a ţine cont de mesajul transmis la urne de cetăţeni la alegerile europarlamentare din 6-9 iunie. Scrutin care a confirmat un avans al formaţiunilor conservatoare eurosceptice, fără, însă, ca acestea să răstoarne majoritatea formată din grupurile popular, social-democrat şi liberal.

    Liderii statelor membre au adoptat şi agenda strategică a Uniunii pentru următorii cinci ani, iar priorităţile sunt competitivitatea economică, apărarea valorilor democratice, reformele interne pentru extinderea Uniunii şi securitatea. Aici intră şi cheltuielile pe care statele membre ar trebui să le crească pentru apărare.

    Potrivit Ursulei von der Leyen, Uniunea are nevoie de un plus de 500 de miliarde de euro pentru apărare în următorii 10 ani.

    Ucraina rămâne o altă prioritate, atât din punct de vedere al aderării, cât şi pentru sprijinul financiar şi militar.

    În cadrul discuţiei pe tema Agendei Strategice a Uniunii, preşedintele României, Klaus Iohannis, a subliniat că documentul trebuie să reflecte angajamentul comun de a continua eforturile în direcţia unei Uniuni mai puternice, mai reziliente şi mai influente la nivel internaţional.

     

  • Candidatură cu miză mare

    Candidatură cu miză mare

    Norvegianul Jens Stoltenberg îşi va depune în luna septembrie demisia, iar funcţia de secretar general al Alianţei Nord-Atlantice devenită astfel vacantă este vizată de ceva timp de actualul premier olandez Mark Rutte. În vârstă de 57 de ani, Mark Rutte a obţinut deja susţinere din partea mai multor ţări cu greutate, precum Statele Unite, Marea Britanie, Germania şi Franţa. Dar jocurile încă nu sunt făcute, întrucât postul, care revine unui european, necesită unanimitate din partea tuturor celor 32 de membri NATO.

    Iar pe 12 martie, pe fondul solicitărilor statelor est-europene de nu fi lăsate pe margine la împărţirea funcţiilor de top în Alianţa Nord-Atlantică sau în Uniunea Europeană, șeful statului român, Klaus Iohannis, care îşi va încheia în această toamnă cel de-al doilea mandat prezidenţial de cinci ani, și-a anunțat candidatura. El a menționat între argumentele în favoarea sa “înţelegerea profundă a provocărilor cu care se confruntă Alianţa şi performanţa României în NATO”.

    O altă variantă vehiculată pentru postul de secretar general al NATO este premierul estonian, Kaja Kallas.

    Consultantul politic Radu Magdin, expert în politici globale, despre şansele candidaţilor: “Cu siguranță sprijinul Statelor Unite contează, dincolo de orice procese oficiale. Și, din punctul meu de vedere, Statele Unite deja sunt în barca lui Mark Rutte și datorită unei relații bilaterale fantastice la scară istorică. Olanda are cel puţin trei relaţii bilaterale cheie, din punctul meu de vedere, care o ajută în momentul de faţă: relaţia cu americanii, istorică, relaţia cu britanicii şi cu nemţii.

    Deci, are, natural, cel puţin trei alianţe de bază în acest sens. România se bucură de respectul acestor state, dar părerea mea că nu este la nivelul de gravitas al Olandei. Mark Rutte nu place Ungariei, însă Ungaria joacă în general la blocaj, indiferent de organizaţiile în care joacă, că vorbim de Uniunea Europeană sau că vorbim de NATO.

    Partenerii ungari pot fi utili pentru Iohannis, în sensul în care îl pot ţine ocupat pe Rutte o perioadă, dar nu uitaţi că aşa ca şi în plan european, dacă până la urmă americanii chiar îşi doresc sau alţi parteneri mari și se întrevede o majoritate consolidată pentru Rutte, este foarte puţin probabil ca un stat precum Ungaria să reziste.

    Un candidat puternic până acum câteva luni la orice poziţie euroatlantică sau europeană era doamna prim-ministru a Estoniei, doamna Kaja Kallas. Dumneaei, din punctul meu de vedere, a făcut o campanie impecabilă în materie de ceea ce noi numim top leadership. Deci, s-a poziţionat foarte mult, prin editoriale, prin interviuri. A fost o voce puternică şi cu personalitate a Estului. Din păcate pentru dumneaei, a fost prinsă într-un scandal naţional care are, desigur, şi reverberaţii ulterior externe şi-i sabotează parţial candidatura.

    Să vedem dacă vor mai fi şi alte lansări. Din punctul meu de vedere, NATO nu va permite o competiţie, ca stil de organizaţie. Și prin natura sa securitară şi prin contextul actual nu este o organizaţie care pur şi simplu să facă un fel de concurs Eurovision acum de candidaţi şi candidate, să vedem cine cântă mai bine.

    Deci, eu cred că, în perioada imediat următoare, la Bruxelles, americanii şi alţi aliaţi vor încerca să închidă această competiţie cât se poate mai repede, tocmai pentru a arăta decizie și posibilitate de acțiune rapidă.”

    La anunţarea candidaturii sale, preşedintele Klaus Iohannis a enumerat şi atuurile ţării în această competiţie, între care faptul că România e pilon de stabilitate şi de securitate în regiune. A subliniat alocarea a 2,5% din PIB pentru apărare, contribuţia la misiunile şi operaţiunile NATO şi prezenţa militară în Balcanii de Vest, dar şi contribuţii la securitatea Mării Negre. Europa de Est are o contribuţie valoroasă la hotărârile adoptate în cadrul NATO, a mai subliniat şeful statului, menţionând, totodată, că Alianţa va putea lua cele mai bune decizii cu o reprezentare echilibrată, puternică şi influentă din această regiune.

    “Este greu pentru preşedintele Iohannis să capete o tracţiune serioasă la masa negocierilor”, crede, însă, analistul politic, care consideră că preşedintele este “sabotat” de propria sa lipsă de investiţie în imaginea şi influenţa României în ultimul deceniu. Radu Magdin şi-a exprimat, în acelaşi timp, îndoiala că o candidatură atât de avansată cum este aceea a olandezului Mark Rutte ar putea fi “deraiată”.

    Analistul politic Cristian Pîrvulescu este de părere, însă, că şansele şefului statului român sunt “foarte bune”. “Preşedintele Iohannis este un politician care face calcule, care nu se expune în mod inutil, care îşi pregăteşte mişcările. Cel mai uşor este de comparat cu un jucător de şah, dar nu cu unul amator, ci cu un mare maestru. Iar această mişcare pe care o face, imediat după întâlnirea pe care a avut-o cu preşedintele Muntenegrului, pare să indice că există deja o coaliţie suficientă pentru a-l susţine, o coaliţie formată din state din Europa Centrală şi de Est”, spune Cristian Pîrvulescu.

    “Nu uitaţi, aminteşte el, declaraţiile făcute de Ungaria, clar împotriva lui Mark Rutte, declaraţiile unor lideri din Ţările Baltice sau din Polonia, care susţin necesitatea unui leadership din Est la nivel european şi NATO. Toate acestea arată că există şansa unei confruntări pe care nimeni nu şi-o doreşte între Est şi Vest, dar în momentul în care Estul prezintă o candidatură oficială puternică şi o candidatură a unui lider care este recunoscut la nivel european, cred că şansele preşedintelui Iohannis sunt foarte bune”.

    Posibila alegere a lui Klaus Iohannis ar marca o etapă istorică, întrucât ar fi primul est-european care ar ocupa cea mai înaltă poziţie în cadrul Alianţei.

    În prezent, România este reprezentată la nivel înalt în cadrul NATO, începând din octombrie 2019, de Mircea Geoană, secretar general adjunct al Alianţei.