Tag: Kathleen Laraia McLaughlin

  • Artista fotograf Kathleen Laraia McLaughlin, din Statele Unite ale Americii

    Artista fotograf Kathleen Laraia McLaughlin, din Statele Unite ale Americii

    Kathleen vine din Statele Unite, din
    California, iar întâlnirea cu România i-a schimbat viața. Povestea relației cu țara noastră începe în
    1999, anul în care a luat prima oară contact cu folclorul românesc, cu
    tradițiile și cultura noastră. Atunci Kathleen a locuit împreună cu soțul ei timp
    de un an într-un sat din Maramureș, unde au primit găzduire la o familie de
    localnici. O experiență complexă a ceea ce însemna autentic românesc, pe care a
    documentat-o prin fotografie. Artista a luat parte la toate evenimentele
    importante ale comunității rurale, s-a apropiat de oameni și a stabilit
    legături profunde, a fotografiat sătenii și obiceiurile lor.

    Peste ani,
    Kathleen s-a întors în România în mai multe rânduri cu burse Fulbright în 2002,
    2013 și 2019, pentru a revizita țara și mai ales pentru a-și revedea familia
    adoptivă din Maramureș. A predat un curs de artă fotografică la Universitatea
    de Artă și Design din Cluj Napoca, a expus o parte din miile de imagini
    realizate cu ocazia experienței în satul maramureșean, a publicat un album în
    Statele Unite și pregătește o nouă carte despre viața ei în România.



    Expoziția de la Muzeul Țăranului din București, numită Mătușa reunește fotografii făcute Ilenei, mătușa
    familiei care a găzduit-o pe artistă și soțului acesteia, două persoane de care
    Kathleen Laraia McLaughlin se atașase în mod deosebit. Fotografiile și obiectele
    țărănești din expoziție au fost prezentate publicului pentru prima oară în 2019
    la Palatul Mogoșoaia, ocazie cu care am putut sta de vorbă cu artista despre
    bogata sa experiență românească. Kathleen a trăit și documentat o epocă acum spre
    apus, cea a Maramureșului autentic.


    Am aflat
    pentru prima oară detalii despre cum ar putea fi viața în România în 1997, când
    am căutat pe Internet, înainte de a veni. N-aveam nicio idee despre ce aveam să
    descopăr. În mintea mea, pe când făceam cursuri de dansuri populare în Statele
    Unite, îmi făcusem o imagine despre cum ar putea fi viața la țară. Am găsit
    informații despre Maramureș, iar în 1999 soțul meu și cu mine am ajuns aici
    pentru prima oară în octombrie. N-o să uit niciodată: veneam din Ungaria, am
    mers la Cluj, apoi la Baia Mare, am traversat munții și am coborât în satul
    Mara. Ne-am simțit de parcă am intrat într-o capsulă a timpului, am văzut un
    fel de a trăi care aparținea secolului 19, poate chiar 18, cel puțin așa era
    atunci, cu 20 de ani în urmă.

    Îmi amintesc că unul din primele lucruri pe care
    le-am văzut era un bătrân care conducea o căruță cu roți de lemn. Tot ce am
    observat atunci, tot ce am întâlnit în anul acela începând cu acea zi a fost
    revelator, surprinzător și fascinant. Eram interesați de absolut tot, de la
    munca la câmp, la unelte, la obiectele de îmbrăcăminte până la felul în care
    reinventau utilitatea unui obiect, îl reparau și nu risipeau nimic, nu
    cheltuiau bani. Oamenii din acea epocă trăiau cu adevărat din ce producea
    pământul pe care îl lucrau, nu era ca acum când mai mulți membri ai familiei au
    diverse slujbe în țară sau în străinătate.

    Majoritatea oamenilor cu care ne
    întâlneam erau țărani în toată puterea cuvântului, adică oameni care nu aveau
    salariu, ci trăiau numai din ceea ce le oferea ogorul, deși uneori vindeau
    lapte, sau făceau schimburi cu fân sau alte produse. Dar familia la care
    locuiam noi atunci nu cheltuia aproape niciun ban, fiindcă banii erau foarte
    puțini, așadar făceau totul ca să economisească, să repare tot ce puteau, să reutilizeze
    lucrurile și să le folosească până când se distrugeau de tot. Acest lucru a
    fost foarte impresionant pentru noi, iar noi am învățat ceva de la ei. Pentru
    noi a fost așa o experiență, încât eu îmi definesc viața ca fiind înainte și
    după România.

    Acum 20 de ani nu exista canalizare în sat, iar noi ne-am adaptat
    la realitatea de atunci. Să te speli sau să mergi la toaletă era o experiență,
    toată lumea trăia așa. Existau o baie- două sau un duș modern în tot satul, dar
    noi nu le foloseam. Da, a fost o experiență care ne-a schimbat profund viețile
    amândurora, fiindcă am fost martorii acestui mod de viață, chiar în momentul în
    care a început să se schimbe pentru totdeauna.







    Viața în toată România s-a schimbat foarte mult în ultimii 20 de ani,
    iar Kathleen a documentat mai ales evoluția peisajului sătesc, care acum s-a
    modificat mult față de ce a cunoscut ea, într-un proces de modernizare
    accelerată. Mărturisește că, atunci când a revenit după o pauză de cinci ani,
    între 2007 și 2012, deși se aștepta la o schimbare – la renunțarea la portul
    tradițional spre exemplu – a fost surprinsă să constate că au dispărut într-un
    timp atât de scurt casele tradiționale, șindrila și alte materiale tradiționale,
    șurele și mai ales frumoasele porți maramureșene.


    N-am fost
    deloc pregătită pentru acest lucru. Mă așteptam mai degrabă să dispară hainele
    tradiționale, costumele, poate lucratul tradițional al pământului. Știam că vor
    apărea tractorul, mașinile, însă nu mă așteptam să dispară porțile de lemn
    într-un timp atât de scurt. Un alt lucru care m-a surprins în 2015 a fost
    faptul că nu se mai gătea la înmormântări. De obicei mâncarea se pregătea timp
    de două zile pentru a-i hrăni pe toți cei care participau la înmormântări, însă
    acum obiceiul era să se cumpere mâncarea gătită de la Baia Mare.

    M-am așteptat
    întotdeauna ca oamenii aceștia de la țară să-și dorească să se modernizeze, ca
    tot restul lumii. Știam că se simțeau mereu în urmă cu felul lor de a trăi, așa
    încât empatizez cu ei. Vedeau televizoare moderne și li se părea că felul lor
    de a trăi este primitiv, învechit și murdar. Am încercat să nu-i judec deloc și
    să nu spun că e păcat că încearcă să fie ca noi toți ceilalți. Sunt fericită
    când văd oameni care încearcă să păstreze un echilibru între tradițiile lor și
    modernitate, adică să nu-și dărâme complet casele, ci să adauge ceva modern sau
    să reconstruiască cu lemn, acolo unde se poate, sau să păstreze camerele tradiționale,
    dacă generațiile tinere vor acest lucru.



    Kathleen și-a schimbat complet modul
    de a privi lucrurile după experiența românească. Ce ia în calcul acum mai mult
    decât înainte de a locui cu o familie de țărani din Maramureș?


    Cred că
    lucrurile mici, pe care nu le luăm în considerare în viață. E ușor să cumperi
    un lucru nou atunci când cel vechi se strică, să dai drumul la apă să faci un
    duș. Atât soțul meu, cât și eu, suntem amândoi recunoscători până în ziua de
    azi. Noi locuim acum într-o casă micuță cu două dormitoare în sudul Californiei
    și, oricât de mult aș vrea mai mult spațiu, așa cum își dorește oricine are o
    locuință de dimensiuni reduse, mă gândesc mereu la anul acela în Maramureș și
    îmi dau seama cât de norocoasă sunt să am o baie a mea, să am apă curentă, am
    ce mânca, am o mulțime de lucruri.

    Și mai e ceva important: locul acela e o
    referință pentru mine, mare parte din ceea ce sunt eu acum are legătură directă
    cu relația mea cu România timp de 20 de ani. Cred că este despre a fi undeva
    unde te simți bine pur și simplu. Asta nu înseamnă că aș fi fericită 100% dacă
    aș trăi la sat, e mai degrabă vorba despre faptul că, la țară în România mă
    simt bine cu adevărat, sunt fericită să văd oamenii pe care îi iubesc, să miros
    satul, să îmi aduc aminte de tot ce am trăit acolo. E ceva ce îmi aduce
    fericire.