Tag: lansat pe DVD

  • Filmul “Bacalaureat”, distins la Cannes cu Premiul pentru cea mai bună regie, lansat pe DVD

    Filmul “Bacalaureat”, distins la Cannes cu Premiul pentru cea mai bună regie, lansat pe DVD

    În cadrul Târgului
    Internaţional Gaudeamus 2016, la standul editurii Humanitas, a avut loc
    lansarea pe DVD a filmului Bacalaureat, premiat anul acesta la Cannes cu
    Premiul pentru cea mai bună regie. La lansare, alături de regizorul filmului,
    Cristian Mungiu, şi actorul Adrian Titieni, interpret al rolului principal, au
    fost prezenţi directorul editurii Humanitas, Gabriel Liiceanu, precum şi
    scriitorul şi editorul Marius Chivu. Bacalaureat, care a adus peste 55.000 de
    spectatori în cinematografele din România urmează să fie distribuit în peste 50
    de ţări. La sfârşitul acestui an, a ajuns pe ecranele din Franţa şi Spania, iar
    la începutul anului viitor urmează premiera în Canada (ianuarie 2017), SUA
    (ianuarie 2017) şi Marea Britanie (martie 2017). Punctul
    tare al lui Cristian Mungiu ca regizor şi ca scenarist este felul în care pune
    în scenă nişte ecuaţii morale aproape de nerezolvat, extrem de complicate,
    nişte ecuaţii în care se amestecă sentimente şi concepte tari precum datoria,
    responsabilitatea, morala, dragostea, lucruri de genul acesta, care uneori sunt
    raţionale, alteori nu. Şi punctul de greutate al filmelor sale este felul în
    care toate personajele au dreptate în acelaşi timp, felul în care ţi-e foarte
    dificil să înţelegi al cui adevăr este mai solid, cine are dreptate, cine
    exagerează. Bacalaureat este primul film al lui Cristian Mungiu în care nu mai
    este vorba de moarte. Este vorba de o chestiune foarte apăsată legată de viaţă,
    şi mai ales despre succesul în viaţă. Ce este uluitor aici, şi mă bucur că
    pentru prima dată avem acces la forma tipărită a scenariului, este felul în
    care Cristian Mungiu reuşeşte să construiască aceste personaje şi dialogurile
    dintre ele într-o formă extrem de exactă şi echilibrată.


    La lansarea dvd-ului din cadrul
    Târgului Internaţional Gaudeamus 2016, filosoful şi editorul Gabriel Liiceanu a
    analizat filmul lui Cristian Mungiu dintr-o perspectivă istorică. Din
    păcate, România, intrând în modernitate, trage după ea o istorie a Levantului,
    adică o istorie a unei societăţi bazate nu pe reguli, ci pe relaţii. Faţada
    societăţii a fost pavoazată modern, este adevărat, cu legi şi cu instituţii
    democratice, dar în interiorul ei au continuat să funcţioneze structuri
    întârziate. Forma a devenit modernă, dar fondul a rămas levantin, a spus
    Gabriel Liiceanu, care a făcut referire şi la societatea pe care o regăsim în
    filmul lui Mungiu: O societate care este prinsă într-o
    falie a istoriei în care indivizii sunt cei în carne şi oase, indivizi care nu
    se pot ridica la nivelul statutului de cetăţean care i-ar face să trăiască sub
    egalitatea unor legi şi unor reguli. În faţa legii, individul devine
    întotdeauna abstract. Această lume este descrisă de filmul lui Cristian Mungiu.
    Lumea acestor indivizi concreţi, între care nu funcţionează regulile şi legile,
    ci relaţiile, un sentimentalism dulceag, o cumsecădenie infinită. Iar
    sentimentalismul acesta învăluie lumea şi care îţi dă senzaţia că totul poate
    fi aranjat, totul poate fi schimbat datorită acestor relaţii. Transplantul de
    ficat nu aşteaptă rândul, lista de aşteptare nu funcţionează, se intră mereu
    prin faţă, relaţiile sunt decisive, totul se bazează pe băieţi buni, pe
    aranjamente, pe ne înţelegem, pe fentăm legea, suverană este relaţia
    personală, şi nu regula abstractă, care dă alura unei societăţi moderne.
    Urmarea pentru o societate care nu poate face saltul de la relaţie la regulă
    este, în mod fatal, corupţia. Iar corupţia este pusă în scenă de Cristian
    Mungiu cu mult talent, pentru că este vorba de o societate în care poziţiile
    sociale sunt ocupate nu prin selecţie, nu prin merite, ci prin lanţul
    slăbiciunilor. Şi atunci, răul este insidios, apare în lume mai întâi prin
    masca binelui. Ceea ce frapează în film este că toţi sunt băieţi buni, toţi în
    frunte cu viceprimarul, cu politicianul, care este adorabil. Şi directorul de
    liceu tot aici se încadrează, cum spuneam, toţi sunt băieţi buni. Şi atunci
    care este este drama celui care refuză această lume şi care vrea să-şi salveze
    copilul, trimiţându-l departe de acestă lume? Ca să poţi refuza această lume,
    mai întâi trebuie să intri în ea. Iar din momentul în care ai intrat în ea, începe
    murdărirea treptată. Aşa se întâmplă şi cu medicul, care era un om cinstit, pe
    măsură ce intră în lumea aceasta, se murdăreşte treptat.


    Regizorul Cristian Mungiu: Până
    la urmă, acest film pleacă dintr-o mare disperare, pe care o observ, pe care am
    înţeles-o şi pe care o resimt şi eu din când în când, şi dintr-o mulţime de
    dileme, nu ştiu dacă dileme morale, cât mai ales nişte dileme personale în
    raport cu vârsta noastră, cu viitorul nostru, cu soluţiile noastre. Mai ales în
    raport cu aceste soluţii, la care eu mă gândesc în raport cu copiii noştri.
    Putem spune o mulţime de lucruri abstracte copiilor, mai ales când ei sunt
    foarte mici, însă din momentul în care ei intră în viaţa reală şi se lovesc de
    diverse situaţii, constată că discursul nostru foarte coerent de acasă nu are
    nici o legătură cu lumea reală în care au nimerit. Traversez momentele acestea
    de părinte în fiecare zi, şi ca atare am şi decis că, deşi nu am soluţii, măcar
    să fac un film în care să ridic aceste întrebări.


    Proiectat în premieră la Festivalul de Film de la Cannes şi distins
    cu Premiul pentru regie, Bacalaureat a fost cotat cu 5 stele de Peter
    Bradshaw, celebrul critic de la The Guardian. Filmul regizorului român
    este complex, e un studiu psihologic ca o pildă morală, despre alegerile
    meschine pe care oamenii le fac pentru a-şi face drum cu coatele în viaţă.
    Oameni constrânşi de o loialitate pe care le-o datorează altora, care, la
    rândul lor, i-au ajutat în treburi josnice, se folosesc de corupţia generală
    pentru un alibi personal, ce-i justifică, scrie Bradshaw.