Tag: Larisa Popescu

  • Cultura, mijloc de constientizare a bullyingului

    Cultura, mijloc de constientizare a bullyingului

    Pentru că urmele lăsate de bullying în psihicul victimelor sunt greu de
    detectat și, implicit, de șters, acest fenomen de hărțuire între copii și
    adolescenți trebuie să fie abordat și prin modalități creative care să atingă
    acele zone unde poate o metodă directă nu poate ajunge. De aceea, poate e
    nevoie de artă sau cultură pentru ca victim să înțeleagă ce i se întâmplă și să
    învețe să reacționeze. Exact asta și-a
    propus Asociația Lumea bună prin proiectul Antibullying cultural în diapora și
    rural, programat să se desfășoare între martie și octombrie 2022 și aflat la
    prima ediție. Amănunte aflăm de la Larisa Popescu, președinta asociației.

    Este un proiect de educație prin
    cultură cofinanțat prin Administrația Fondului Cultural Național în care aducem
    împreună copii din cinci sate din România și copiii din două comunități din
    diaspora din Spania și din Irlanda pentru care facem mai multe întâlniri și
    activități de conștientizare a fenomenului de bullying, de înțelegere a
    efectelor lui și reducere a acestui fenomen în toate aceste comunități.
    Concret, organizăm o serie de ateliere în care copiii întâlnesc specialiști din
    sfera cultural, dar și experți specializați în acest tip de agresiune,
    consilieri specializați pe această tematică. Iar oamenii de cultură abordează
    fenomenului de bullying pornind de la cartea Copii răi scrisă de dramaturgul
    Mihaela Michailov. Copiii citesc această carte, deci practic își exersează și
    limba română și înțeleg o operă dramatică care tratează fenomenul de bullying.
    Apoi actrița Katia Pascariu, care a jucat în această piesă de teatru și a
    interpretat mai multe roluri, povestește
    despre emoțiile care pot fi transmise într-un spectacol de artă teatrală. Mai
    târziu copiii fac o paralelă între evenimentele trăite de ei ca victime sau ca
    observator, discutând despre felul în care au trăit acele emoții, și fenomenul
    exterior, cel întâlnit în opera de artă. După care au de realizat un eveniment cultural în care povestesc
    despre toata experiența proiectului, invită copii și profesori din comunitate
    sau din școala ca să discute tematica piesei de teatru plus experiențele lor . La final, realizează
    și o expoziție pentru care copiii au făcut colaje, au făcut fotografii ,
    desene, inclusiv eseuri pe tematica aceasta și pun în discuție și abordarea
    primită de la consilierul pe probleme de bullying inclusiv printr-un film video
    pe această tematică.


    Fenomen din ce în ce mai răspândit și în
    România, bullying-ul sau hărțuirea între copiii și adolescenți poate avea
    efecte majore începând cu depresia și terminând cu abandonul școlar. Și, în
    funcție de locul unde se desfășoară, are manifestări variate, ne spune tot
    Larisa Popescu. Din poveștile copiilor, pentru că noi deja
    din martie până în prezent am avut 12 ateliere în care ne-am întâlnit cu copiii
    beneficiari ai proiectului, reiese că este foarte divers fenomenul. Pe de o
    parte se întâmplă între copiii români din diaspora, chiar între membrii
    comunității, dar vine cumva și din afară, fiindcă se simt excluși. Dar asta nu
    e neapărat bullying. Mai degrabă
    fenomenul de bullying are loc între membrii comunității decât între spanioli și
    români sau între irlandezi și români. Dar asta nu înseamnă că nu au fost și
    astfel de exemple date de ei. Iar iarăși este foarte important că ei înțeleg
    modul în care pot reacționa și faptul că este vorba de un joc de putere. Am
    aflat de la unii dintre copii cât de mult i-a afectat experiența, pe lângă
    faptul că le-a scăzut motivația la învățare sau dorința de a merge la școală.
    Au fost copii care le-au spus părinților de-abia după un an și ceva, când deja
    ei trăiau o ușoară traumă, și ne-am dat seama cât de mult îi afectează pe unii
    din ei scopul proiectelor noastre. În general tot ceea ce facem în Asociația
    Lumea Bună merge în această direcție: a stimula motivația în procesul de
    învățare și a reduce abandonul școlar care este foarte mare în mediul rural.


    Piesa de teatru scrisă și montată de
    Mihaela Michailov și intepretată de Katia Pascariu constituie, de fapt, o
    oglindă unde victimile își văd cu claritate propriile trăiri, fiind astfel
    ajutate să găsească soluții. În ce mod este arta mai eficientă din acest punct
    de vedere, ne spune tot Larisa Popescu. Felul
    în care o facem noi, alături de acești specialiști, prin cultură este unul mai
    ușor de gestionat. Pe de o parte copiii vorbesc despre fenomen ca și cum ar fi
    ceva din afara lor pentru că citesc povestea unui personaj sau văd un personaj
    pus în scenă îm piesa de teatru. Pe de altă parte, trec apoi spre zona
    personală în care discută cu consilierul despre hărțuire și lucruri mai
    personale. Am căutat și soluții pentru traume (…) cum ar fi o prietenie
    sănătoasă, un mediu școlar sănătos, încredere unii în alții, în comunitate și
    respect. Copiii își doresc înțelegere și comunicare ca atunci când apar problem
    ele să fie rezolvate, nu să se amplifice și să afecteze relațiile colegiale.


    La sfârșitul lunii mai și începutul lunii
    iunie, atelierele din cadrul proiectului Antibullying cultural în diaspora și
    rural sunt în plină desfășurare atât în România, cât și în Spania și Irlanda.
    Iar în toamnă, la sediul central al Bibliotecii Metropolitane din București,
    proiectul se va încheia printr-o prezentare a desenelor, eseurilor și
    filmărilor realizate de copii pe tema hărțuirii.