Tag: legea 41/1994

  • Radio Iaşi: Dezbatere pe tema proiectului de modificare a Legii 41/1994

    Radio Iaşi: Dezbatere pe tema proiectului de modificare a Legii 41/1994

    Reporter: Televiziunea şi Radioul publice sunt două instituţii importante într-un stat democratic, civilizat şi modern. Radioul public demonstrează prin audienţa pe care o are că, fără să facă rabat de la rolul pe care trebuie să-l îndeplinească, reuşeşte să transmită mesajele către o parte importantă din societate. Aceasta prin emisiuni culturale, muzicale, sociale sau politice. Dincolo de problemele financiare pe care le întâmpină, Televiziunea publică oferă programe mai ales în zona culturală greu de găsit la alte televiziuni şi căutate de un anumit public. Şi totuşi aceste probleme financiare trebuie rezolvate, şi asta cât mai repede cu putinţă, şi soluţia trebuie să vină de la Parlament. Astfel au apărut modificările la Legea 41 de funcţionare a TVR şi SRR, iniţiate de senatorul PSD Georgică Severin. Principalele modificări se referă la separarea acelor două funcţii, cea de preşedinte al Consiliului de Adminsitraţie de cea de director general, criterii profesionale şi incompatibilităţi pentru membri ai consiliilor de administraţie ale Societăţii Române de Televiziune şi Societăţii Române de Radiodifuziune. Modificările la Legea 41 iniţiate de senatorul Georgică Severin au fost respinse de Comisia pentru cultură a Camerei Deputaţilor, proiectul urmând să fie dezbătut în plen. Acesta este subiectul dezbaterii de astăzi. Sunt Ioana Soreanu şi îi am invitaţi în studio pe doamna senator Gabriela Creţu, PSD, membru în Comisia de cultură, şi pe deputatul PMP Petru Movilă. Bine aţi venit! Televiziunea şi Radioul publice funcţionează conform prevederilor aceleiaşi legi, Legea 41, aşa cum am spus. Televiziunea este acum într-o situaţie foarte dificilă, în timp ce Radioul realizează profit, ceea ce înseamnă că nu legea, ci managementul defectuos a adus Televiziunea în situaţia de astăzi. În ce fel aceste modificări gândite de senatorul Georgică Severin ar putea rezolva situaţia Televiziunii fără să afecteze Radioul, doamnă senator?


    Gabriela Creţu: Permiteţi-mi întâi să fac un scurt comentariu mai general. Sunt, cred, unul dintre membrii Parlamentului care susţin prin toate mijloacele existenţa posturilor publice, atât de Radio, cât şi de Televiziune, pentru că ele asigură, atunci când funcţionează corect, o anumită independenţă faţă de două puteri, faţă de puterea economică, cea a pieţei, care poate să cumpere spaţiile, să aibă influenţa banilor şi a publicităţii şi să abată mesajul de la ceea ce înseamnă interesul public, şi de puterea executivului, care, în orice ţară şi în orice timp, a încercat mai mult sau mai puţin să-şi atragă mijloacele de comunicare în masă de partea sa. Or, dacă bugetul vine de la guvern, bineînţeles că va exista şi o anumită complicitate care va abate Televiziunea sau Radioul, după caz, de la misiunea stabilită prin lege. Din acest motiv, la noi oamenii plătesc taxa din care se asigură cea mai mare parte a finanţării atât pentru Radio, cât şi pentru TVR. Spun asta pentru ascultătorii dvs, pentru că ei trebuie să înţeleagă că sunt Radioul lor şi Televiziunea lor şi că e foarte important ca ele să funcţioneze bine şi să-şi îndeplinească acele obiective care, în cazul celor două instituţii, sunt stabilite prin legea lor de funcţionare. Dar aici există şi o mică contradicţie în ceea ce aţi spus: pe de o parte, că Parlamentul trebuie să soluţioneze. Or, aşa cum aţi spus mai departe, problemele nu vin din lege, întrucât pe aceeaşi lege funcţionează Radioul mai bine, Televiziunea mai puţin bine. Dar aici trebuie să discutăm foarte serios, pentru că în această comparaţie permanentă eu cred că noi cădem într-o capcană. E ca aia în care România se bate toată vremea cu Bulgaria, care e ultima în clasamentul european. Nu este OK şi cred că Radioul ar trebui să fie mai solidar cu Televiziunea, eventual chiar să împărtăşească din experienţa de manageament inclusiv pe care Radioul o are, pentru că eu recunosc Radioului o mare calitate, şi anume că îndeplineşte mai bine misiunea stabilită de lege. Adică prin toate emisiunile sale se adresează tuturor, prin emisiunile sale online, dar şi prin cele offline, prin toate evenimentele pe care le organizează.


    Reporter: Două precizări vreau să fac. Am spus că Parlamentul trebuie să rezolve această situaţie, pentru că vorbim de o instituţie subordonantă Parlamentului, parlamentarii, deci reprezentanţii cetăţenilor care plătesc această taxă, sunt cei care trebuie să rezolve această problemă. În al doilea rând să ştiţi că suntem solidari cu jurnaliştii /dursache/schelaru/, cu angajaţii de la TVR, care sunt colegii noştri, Televiziunea are jurnalişti valoroşi, oameni deosebiţi, nu numai jurnalişti. De altfel, o să ajungem şi acolo, nu angajaţii sunt vinovaţi pentru situaţia în care se află TVR în acest moment. Domnule deputat Petru Movilă, care este poziţia PMP vizavi de această propunere legislativă?


    Petru Movilă: Această propunere nu aş putea să o cataloghez nici măcar ca exerciţiu de imagine, pentru că în esenţă nu aduce nimic bun în schimbarea activităţii societăţilor de Radiodifuziune şi Televiziune. Problema de funcţionare aici cred că revine în esenţă Parlamentului, pentru că cele două instituţii sunt sub control parlamentar şi faptul că Parlamentul de-a lungul timpului nu şi-a exercitat corect responsabilitatea, în sensul că, atunci când s-a constatat şi de-a lungul timpului s-a constatat, şi nu în cazul SRR, în cazul TVR, că s-au acumulat datorii, au fost multe, multe derapaje de la funcţionarea normală, deci Parlamentul nu a funcţionat corect, iar această lege nu vine în esenţa ei să sprijine cele două societăţi, ci cred că mai degrabă le încurcă. Nu este problema de separare a celor două funcţii, preşedinte şi director general, cred că esenţa este modul de finanţare în activitatea celor două instituţii publice cărora trebuie să le creăm un cadru legislativ stabil, trebuie să le creăm condiţii pentru o concurenţă în piaţă corectă, pentru că nu sunt posturi publice comerciale, şi, de asemenea, trebuie să vedem că ele prezintă ca şi responsabilităţi decizii ale instituţiilor statului, prezintă politici publice, au emisiuni care nu sunt finanţate – viaţa partidelor politice, minorităţi naţionale, emisiuni culturale, avem emisiuni despre românii din diasporă şi urmăresc cu mare plăcere emisiunile RADIO IAŞI în primul rând, pe care îl am la maşină pe butonul numărul 1 întotdeauna. Gândiţi-vă că menirea din 2 noiembrie 1941 a postului regional – se numea RADIO MOLDOVA – a fost tocmai pentru a reprezenta şi a prezenta mesajele statului român.


    Gabriela Creţu: Sunt posturi ale cetăţenilor…


    Petru Movilă: Şi suntem de acord…


    Gabriela Creţu: …şi trebuie, bineînţeles, să asigure şi acoperirea întregului teritoriu, ăsta este un interes şi strategic. Din acest motiv şi plăteşte guvernul…


    Reporter: Iar Radioul se achită inclusiv de misiunea aceasta de a transmite mesajele, având o audienţă foarte bună Radioul… De ce să schimbăm un lucru care funcţionează?


    Gabriela Creţu: Spre deosebire de colegul meu, eu sunt membră a Comisiei de cultură şi eu cred că Parlamentul şi-a făcut, cel puţin în măsura în care îl priveşte, datoria. Problema este că situaţia de la TVR este complicată şi este cauzată de cel puţin trei factori: unul este guvernamental. Suntem într-o situaţie în care taxa nu este indexată de 13 ani, ceea ce, în condiţiile evoluţiilor economice, dacă vreţi, a schimbării situaţiei de pe piaţă, când ei trebuie, de exemplu, pentru a transmite Campionatul European de Fotbal, să negocieze pe piaţa liberă la nişte preţuri foarte mari şi…


    Petru Movilă: La preţurile pieţei de fapt, despre asta vorbim, nu cu limită de buget.


    Gabriela Creţu: Sigur. Da, ei merg pe preţurile pieţei. Trebuie să asigure ceea ce foarte mulţi români îşi doresc. Or aceste lucruri îi costă. Doi, o parte din datorie este din o disfuncţie legată de nişte plăţi care au fost într-un an când nu aveau consiliu de administraţie, nu aveau manager, director general, nu au reuşit să facă o plată care se face şi eu aş schimba-o prin bugetul lor, deşi nu ar trebui, cea pentru transmisie, care ar trebui să se ducă de la guvern direct la societatea care asigură transmisia şi să nu mai treacă prin bugetul TVR, unde este purtătoare de TVA şi de alte lucruri. Deci sunt mult mai multe lucruri decât cele care ar ţine de partea care revine Parlamentului. Acestea le poate face guvernul dacă îşi asumă responsabilitatea şi noi facem presiune în acest sens şi nu suntem singurii care facem. Asta nu exclude bineînţeles faptul că suntem înainte de alegeri şi unele partide încearcă tot felul de jocuri politice, de exemplu, situaţia actuală, deşi noi am dorit să deblocăm situaţia, mă iertaţi de formularea incorectă, este din nou blocată, pentru că nu există preşedinte al consiliului de administraţie director general, din mici jocuri sau mari jocuri cu miză mică mai curând, aş putea spune. Dar există şi alte…/apuscasu/schelaru


    Reporter: Eu vreau să revin asupra unei întrebări, pentru că nu am înţeles cum anume separarea funcţiei de preşedinte de cea de director general poate să aducă o îmbunătăţire în privinţa situaţiei TVR.


    Gabriela Creţu: Consiliul de Administraţie trebuie să exercite controlul. S-a creat un fel de complicitate. Deci, chiar dacă nu va trece această lege, chiar dacă vom cădea cu toţii de acord că nu va fi o soluţie, aa a fost gândită cu bună-credinţă pe un model pe care îl aplicăm în multe domenii. Aşa cum Parlamentul controlează Guvernul, un consiliu de administraţie ar fi trebuit să aibă un interes cumva independent de cel al directorului general şi să poată, cu mai mare libertate, să exercite controlul asupra acţiunilor acestora, pentru că – nu m-aţi lăsat să continui, era lung într-adevăr – problemele sunt multe, nu depind numai de guvern. Au fost şi probleme interne de management: contracte, externalizări, bani…


    Petru Movilă: Angajări.


    Gabriela Creţu: Angajări cu nişte niveluri salariale foarte ridicate, neutilizarea propriului personal, deşi el era angajat cu contract de muncă şi folosirea externă de tot felul de colaboratori plătiţi cu nişte preţuri spectaculoase. Este şi acest aspect care-i priveşte pe ei. Există şi nişte responsabilităţi care revin Parlamentului, uneori prin amânări ale discutării rapoartelor anuale, ale numirii consiliilor de administraţie, cum, din păcate, s-a întâmplat şi de data asta. Există şi aceste lucruri. Deci, nu încerc să fac niciun fel de populisme sau să trag doar pe turta noastră.


    Reporter: Cine ar trebui să răspundă de ceea ce se întâmplă la Televiziune?


    Petru Movilă: Încă o dată, revin, Parlamentul şi care ar trebui să facă bianual evaluarea activităţii celor două instituţii, pentru că, dacă am fi făcut acest lucru bianual, nu am fi ajuns în situaţia asta. Al doilea lucru foarte important – trebuie să discutăm. O funcţie în plus nu vine decât să satisfacă anumite orgolii politice personale. Nu ştiu. Există şi alte instituţii care au preşedinte director general, dar, atât timp cât nu avem explicaţia logică a actului managerial, de ce este nevoie de încă o altă funcţie, aceasta este concluzia mea. Iar, trei, cred că cel mai corect ar fi ca cele două societăţi să fie separate, fiecare prin legea societăţii respective, pentru că funcţionează în condiţii şi în medii diferite. Piaţa, concurenţa sunt diferite, aşteptările sunt diferite, şi atunci o lege separată, doar pentru SRR, este clar, ar proteja această societate, care funcţionează mult mai bine decât SRTV, iar pe SRTV trebuie să avem o lege clară şi Parlamentul să stabilească de /…/ lungă, printr-un /…/ naţional, cum vrem, pentru că am auzit tot soiul de minuni: să introducem o societate în insolvenţă, să tranferăm…


    Reporter: Ar fi insolvenţa o soluţie pentru TVR?


    Gabriela Creţu: Nu este soluţie şi nu poate tehnic să fie.


    Petru Movilă: Nu este, pentru că, indiferent ce se întâmplă, la fel cum statul îşi ţine spitalele de stat, cum ţine sistemul de urgenţă, pentru că, prin Constituţie, este obligat să asigure asistenţă medicală de urgenţă, la fel şi cele două societăţi trebuie să rămână la stat. Statul este obligat să aibă întotdeauna pârghii, să transmită mesaje, comunicate…


    Reporter: Vorbeaţi despre un control. Nu are Parlamentul control asupra Televiziunii?


    Gabriela Creţu: Noi nu ne putem exercita controlul continuu, permanent, zi de zi, pentru fiecare dintre…


    Reporter: Păi, este suficient să nu treacă raportul de activitate dacă el nu este în regulă, cum s-a întâmplat cu Televiziunea.


    Gabriela Creţu:… măsuri.


    Reporter: Ani la rând.


    Gabriela Creţu: Deci, încă o dată. Eu nu cred în ideea managementului externalizat, concursurilor de tehnocraţi. O spun dinainte. Mai ales după întâmplarea cu Tarom-ul, nefericită, în care, din neştiinţă şi rea-voinţă, după trei ani în care a fost plătit cu sume exorbitante, între noi fie vorba, a trebui să fie dat afară managerul selectat prin selecţie internaţională de oferte…


    Petru Movilă: Dar e tot vina statului, îmi cer scuze, încă o dată…


    Gabriela Creţu: Dar cine-i statul ăsta, dle Movilă?


    Petru Movilă: Statul, în cazul Tarom, a fost Ministerul Transporturilor, care trebuia să verifice periodic contractul de management, nu la trei ani. La şase luni, dacă ai ieşit din parametrii pe care i-ai negociat în contractul de management, aveai o avertizare. La a doua ieşire din parametri, mulţumim. Nu stau trei ani. La fel şi în cazul de faţă. Comisia de cultură îşi face treaba, dar mai avem o Comisie de buget-finanţe, care, periodic, poate să facă evaluarea execuţiei bugetare la Televiziune./csimion/schelaru


    Gabriela Creţu: Am ridicat problema şi la audierile de săptămâna cealaltă. În măsura în care unele persoane sunt recunoscute ca performante timp de 20 de ani în mediul privat şi sunt conexate prin toate conexiunile posibile de acest mediu, care este argumentul pentru care eu să cred că de a doua zi, în momentul în care ele vor deveni membre ale Consiliului de Administraţie sau directori generali la o instituţie publică, din acel moment singurul lor interes va fi cel public? Prefer din punctul ăsta de vedere oameni care să fi avut o legătură, dacă vreţi, de profesie şi chiar şi sentimentală cu instituţia respectivă, pentru că le pasă în mai mare măsură şi ştiu în mai mare măsură cum se poate gestiona instituţia în interior.


    Petru Movilă: Dar, reîntorcându-mă, încă o dată vreau să vă spun şi foarte responsabil, politicieni, partidele la guvernare, indiferent care au fost ele, au avut interesul ca tot timpul să aibă un supliment de procente în prezentările acestor instituţii. E afirmaţia mea…


    Gabriela Creţu: În măsura în care nu mai au audienţă, la ce le serveşte prezentarea la o televiziune care nu mai are audienţă?


    Reporter: Nu am reuşit să înţeleg cum separarea celor două funcţii ar reuşi să salveze Televiziunea…


    Petru Movilă: Eu cred că putem să închidem subiectul…


    Reporter: …şi, mai ales, fără să destabilieze Radioul.


    Gabriela Creţu: Eu nu înţeleg cum această campanie va reuşi să salveze Radioul, pentru că insistăm prea mult pentru o miză foarte mică.


    Petru Movilă: Dar Radioul nu trebuie salvat.


    Reporter: Exact, Radioul nu trebuie salvat. Radioul n-are nevoie să fie salvat.


    Gabriela Creţu: Eu cred că funcţionează pentru că are oameni care funcţionează în echipă extraordinari, inclusiv la nivelul conducerii. Mie mi se pare sugestiv faptul că ultimii trei preşedinţi directori generali ai Radioului sunt membri şi acum ai Consiliului de Administraţie şi lucrează împreună, deci problemele sunt mult mai complicate şi depind de mult mai mulţi factori. Eu n-aş vrea să cred că depinde de un om funcţionarea Radioului. Eu cred în funcţia Radioului. Sunt o mare susţinătoare…


    Reporter: Cu siguranţă că nu, dar depinde de o lege.


    Petru Movilă: Două lucruri importante. Propunerea legislativă nu rezolvă absolut nimic. Creează consum de energie inutil. Al doilea lucru, şi pe viitor, Societatea Română de Radio trebuie extrasă din aceeaşi lege în care se află cu Societatea Română de Televiziune, pentru că funcţionează 80% pe piaţă, pe reguli diferite. Diferenţa este că Societatea de Radio a avut echilibru în angajări, în salarii, însă trebuie extrasă de acolo, pentru că noi acum discutăm de Societatea de Radio prin ricoşeu de la prostiile care s-au întâmplat în Societatea de Televiziune, şi nu vorbesc de angajaţi. Vorbesc de cei care au condus-o, de politicieni. Trebuie o lege clară şi o finanţare clară, transparentă, pe care statul s-o asigure prin lege, o lege pe care trebuie s-o discutăm.


    Reporter: N-a avut loc o dezbatere publică. Dezbaterea am iniţiat-o noi.


    Petru Movilă: Da, şi aţi iniţiat-o pe bună dreptate, îngrijoraţi că s-ar putea dintr-un lucru care merge bine să facem un lucru care merge prost sau nu mai merge.


    Reporter: Exact.


    Petru Movilă: Dar ne trebuie finalul, pe lângă legea clar făcută, ne trebuie, încă o dată spun, şi soluţii corecte de finanţare, care trebuie să fie o soluţie mixtă.


    Reporter: Mai este un aspect pe care vreau neapărat să-l discutăm: depolitizarea. Este vorba despre Consiliul de Administraţie. Se propune ca membrii de partid, odată ajunşi în Consiliul de Administraţei, să renunţe la calitatea lor de membru de partid, pentru a servi interesul public.


    Gabriela Creţu: Aici nu sunt de acord, colegul meu, nici eu, deşi iniţial, v-am mai spus, căzuserăm de acord să promovăm nişte modificări pentru a ieşi din această complicitate permanentă. Salariul membrilor Consiliului de Administraţie se calculează în funcţie de cel al preşedintelui director general etc., etc., toate astea creau o dependenţă unii de alţii şi o înclinaţie mai mică a Consiliului de a controla deciziile. Orice instituţie subordonată Parlamentului trebuie să reflecte structura Parlamentului. Cred că, în afară de acele lucruri care trebuie rezolvate de Guvern, de contractele dintre Televiziune şi cei care colectează taxa, pentru că actualmente există societăţi de distribuţie a electricităţii care colectează taxa şi care iau 17-18% din sumă, deci, din cei 4 lei, 17% o ia distribuitorul.


    Petru Movilă: Dar cine a decis să nu mai încaseze Poşta suma respectivă?


    Reporter: Acolo sunt nişte angajaţi, foarte mulţi angajaţi care vor suferi în perioada următoare foarte mult, şi nu din vina lor. Iar cei care au greşit în ceea ce priveşte Televiziunea nu vor plăti pentru greşelile pe care le-au făcut./cpodea/schelaru/ Ceea ce este foarte trist. Şi n-am vrea să mai plătească şi Radioul.


    Gabriela Creţu: Radioul nu are de ce plăti atât timp cât îşi îndeplineşte misiunea şi cât, inclusiv din punct de vedere financiar, stă mult, mult mai bine, incomparabil mai bine. Există nişte măsuri pe termen scurt pe care le poate adopta doar guvernul. Din păcate, doar guvernul, că sunt de natura guvernului, respectiv să facă nişte demersuri care să permită ştergerea unei părţi din datorii, acelea care vin din calculul unor penalităţi către ANAF, pentru că acelea nu sunt din vina TVR-ului; a fost o perioadă în care era blocat, ca acum, nu aveau preşedinte director general, n-au putut semna cecul, n-au putut face tranzacţii, au rămas cu datorii pentru anul următor, s-au calculat penalităţi şi s-a umflat datoria. Unu. Se poate creşte cu un leu, atât, taxa, astfel încât pentru viitor…


    Reporter: Taxa TVR. Vă referiţi la taxa TVR, pentru că sunt taxe diferite, ca să nu se facă confuzie.


    Gabriela Creţu: Repet, nu mai intrăm în această comparaţie, cu riscul că vă supăr. Noi vrem să dăm drumul CA ca, având capacitate de lucru, să renegocieze nişte contracte de la colectarea taxei, astfel încât acele sume enorme pe care le reţin societăţile din distribuţia de energie, care colectează taxa şi care afectează foarte mult suma generală, că e vorba de sumă mare, trebuie să discutăm, dacă este cazul sau nu este cazul ca o instituţie ca TVR-ul să plătească TVA, pentru că şi asta le încarcă foarte mult bugetul. În plus, este suma directă. Bugetul de stat plăteşte la TVR o singură sumă, cea de transmisie, care nu le revine lor, celor de la TVR, ci societăţii care asigură acoperirea întregului teritoriu. Transmisia terestră.


    Reporter: Şi aţi propus dvs să meargă direct…


    Gabriela Creţu: Să meargă direct, pentru că altfel cele 40 de milioane se adaugă cifrei de afaceri şi, când se calculează toate celelalte lucruri care se calculează la orice societate, ele devin mult mai mari. Deci, aceste lucruri ne sunt foarte clare. Şi, bineînţeles, de acolo revine sarcina CA şi noii conduceri de a face o restructurare internă care să privească viitorul. Cred că trebuie ieşit din ambiguitate. Atunci când au fost create ambele societăţi, a fost această ambiguitate: nu este nici instituţie publică, nici societate comerială. E o struţocămilă. Eu, repet, aş vrea ca Televiziunea să ia modelul Radioului pe regula aceea generală a instituţiei publice mass-media. Să acopere toate categoriile de public, pentru că în ultima vreme Radioul a făcut acest lucru şi prin programele sale, dar şi prin alte tipuri de activităţi în afară. Apreciez foarte mult şi “Duelul viorilor” şi Târgul de carte, inclusiv premiile Radio care încearcă să promoveze noi tendinţe, noi curente, noi valori sau să recunoască personalităţi care deja au confirmat.


    Reporter: Este dorinţa noastră de a merge către ascultător, de a ne întâlni cu ei, de a…


    Gabriela Creţu: Repet, eu sunt de partea Radioului. Eu ştiu ce se întâmplă acolo.


    Reporter:… comunica şi în alte moduri.


    Gabriela Creţu: Acest lucru ar trebui să-l facă şi TVR-ul.


    Reporter: Radioul este pe profit. Radioul are o audienţă foarte bună, ceea ce înseamnă că reuşeşte să-şi transmită mesajul.


    Petru Movilă: Pe aceeaşi lege ca şi TVR.


    Reporter: Nu ne lăudăm. Acestea sunt nişte argumente. Nu sunt laude. Ceea ce ne dorim noi este ca situaţia de la Televiziune să nu ne afecteze. Acesta este rolul acestei campanii şi al acestor dezbateri pe care noi le-am desfăşurat în toată această perioadă. Vă mulţumesc.


    Gabriela Creţu: Avem toată încrederea că sunteţi o instituţie publică serioasă, care funcţionează prin echipa ei în întregime, care va funcţiona şi în continuare. Nu aveţi nicio problemă.


    Petru Movilă: Aici Radio Iaşi. Suntem acasă în toată Moldova.


    Reporter: Vă asigurăm că suntem. Mulţumesc invitaţilor mei de astăzi./

  • Este sau nu necesară modificarea Legii 41/1994 a SRR şi SRTV?

    Este sau nu necesară modificarea Legii 41/1994 a SRR şi SRTV?

    Toate partidele parlamentare, dar şi Guvernul, trebuie să se implice pentru modificarea cadrului legal şi, în acest context, pentru rezolvarea situatiei de la TVR, afirma la RRA, în emisiunea “Probleme la Zi”, deputatul PSD Florin Iordache, vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor: “Toate partidele politice îşi doresc să găsim rezolvarea problemelor TVR. Toată lumea îşi doreşte să avem o televiziune naţională, toata lumea îşi doreşte o modificare a legii. Cred că săptămâna viitoare, acea propunere cu privire la preşedintele-director general al TVR să fie votată de Parlament şi probabil că luni, la prânz, va fi un vot pe propunerea făcută de Consiliul de Administraţie”.



    În opinia deputatului PNL Cristian Dan Popescu prioritară este acum identificarea cauzelor care au dus la actuala situaţie a TVR, dar şi la acumularea datoriilor instituţiei, respectiv la scăderea audienţei SRTV. Deputatul PNL, membru în Comisia pentru Cultură, Arte, Mijloace de informare în masă din Camera Deputaţilor, explica de unde vine, în opinia, situaţia TVR: “Contractele suspecte, achiziţiile ciudate, dar şi altele, au dus la datoriile de acum ale TVR, precum şi la scăderea audienţei postului public de televiziune”.



    Deputatul Eugen Tomac, preşedinte executiv al Partidului Mişcarea Populară, afirma, în schimb, în dezbaterea de la RRA: “Sigur că trebuie să vorbim despre audienţă şi la un post public de televiziune. Câtă vreme acest post public de televiziune are un rol educativ şi informativ, câtă vreme trebuie să educe publicul, el nu trebuie să aibă o audienţă la nivelul unui post de desene animate, de exemplu!”



    La rândul său, deputatul UDMR Marton Arpad, vicepreşedintele Comisiei pentru Cultură, Arte, Mijloace de informare în masă din Camera Deputaţilor, punea punctul pe I: “Totdeauna există această boală în această ţară: când ceva nu merge, legea este de vină!”.

  • Legea 41/1994: nu trebuie modificat ceea ce merge bine

    Legea 41/1994: nu trebuie modificat ceea ce merge bine

    Senatorul PNL Octavian Motoc consideră că TVR trebuie să aplice principiul profitabilității, urmând exemplul Radioului public. Într-o dezbatere pe tema propunerii de modificare a Legii 41/1994 organizată de Radio Constanţa, senatorul Motoc a declarat că speră că rațiunea va fi cea care va câștiga în respingerea unei inițiative care nu soluționează în niciun fel problemele Televiziunii Române: Problemele de la TVR trebuie tratate separat de cele ale Radioului. În același timp, trebuie găsite soluții de optimizare a cheltuirii banului public la SRTV, care trebuie să ia exemplul dumneavoastră, al celor de la Radio, ce ați reușit să aplicați principiul profitabilității. Eu cred că până la urmă rațiunea va fi cea care va câștiga și să respingem o asemenea inițiativă care nu soluționează în niciun fel problemele dumneavoastră”.”



    Pe de altă parte, senatorul UNPR Marian Vasiliev, referindu-se la Radioul public, apreciază că nu trebuie modificat ceea ce merge bine. În context, Marian Vasiliev este de părere că, dacă se intervine unde nu sunt probleme, de abia atunci apar probleme: Un principiu pe care ar trebui să-l respectăm: nu strici și nu modifici ceea ce merge bine. Dacă în momentul acesta Radioul public, cu toate redacțiile teritoriale, cu partea de extern, cu tot ce conține acest Radio public, merge bine, nu are rost să intervenim și acolo unde nu sunt probleme, pentru că, dacă intervii unde nu sunt probleme, le creezi. Și ar trebui să ne axăm puțin mai mult doar pe TVR. Problemele sunt acolo”.



    Referindu-se la TVR, senatorul UNPR consideră că ar fi necesar un plan de măsuri de reducere a cheltuielilor: ”O doză de vină cred că este și a Parlamentului, pentru că acum este ușor să vii și să spui că vrei să modifici. Eu nu aș susține această lege în forma inițiată doar ca o soluție miraculoasă: disocierea Președintelui de Directorul General, ci trebuie un plan de măsuri, de la cheltuieli, pentru că și acolo sunt probleme. Știți că vorbim de achiziții de sute de mașini, vorbim de zeci de angajați pe diferite producții de televiziune, vorbim de așa-zis vedete aduse ca să fie coordonatoare sau moderatoare ale unor emisiuni, plătite cu mii de euro, cu zeci de mii de euro și poate că aici ar trebui să umblăm întâi”.



    Invitat la dezbaterea de la Radio Constanta, președintele CNS Cartel Alfa“, Bogdan Hossu, a afirmat că separarea funcției de președinte de cea de manager general nu rezolvă problema unei entități: ”Separarea funcției de Președinte de manager general nu rezolvă problema unei entități, indiferent că e televiziune sau o structură economică. Mai mult, ambiguitățile se vor reflecta în situația salariaților, pentru că, o structură nestabilă nu crează decât probleme majore. Practic, nu printr-o asemenea măsură se rezolvă problema Televiziunii și a Radiouului”.



    Hossu consideră că separarea funcțiilor de top management nu este o soluție, ci trebuie lucrat la un program de restructurare a TVR, împreună cu sindicatele din TVR, și găsită o soluție viabilă: ”Această împărțire în două a funcțiilor nu este soluția respectivă, ci trebuie lucrat într-un program de restructurare masivă la TVR, împreună cu sindicatele din TVR, și găsită o soluție prin care, într-adevăr, să iasă din situația actuală care este complet anormală. Asta nu înseamnă că, peste noapte, TVR va avea o situație înfloritoare”.

  • Opinii privind modificarea Legii Radioului şi a Televiziunii publice

    Opinii privind modificarea Legii Radioului şi a Televiziunii publice

    Preşedintele PSD, Liviu Dragnea condideră că Guvernul ar trebui să se implice mai mult în rezolvarea situaţiei financiare a Televiziunii Publice. El spune că din punctul de vedere al Partidului Social Democrat, iniţiativa legislativă de modificare a legii de organizare şi funcţionare a SRTV şi SRR ar trebui să fie adoptată cât mai curând de Parlament, ceea ce ar putea oferi o soluţie pentru TVR:



    “Noi modificăm legea, în sensul că vrem să depolitizăm, este un angajament luat de noi anul trecut. Sper să iasă rapid legea, să fie adoptată. Consiliul de Administraţie va fi desemnat ca şi până acum, prin propunerile venite de la partide dar managerul va fi desemnat de către Consiliul de Administraţie apolitic. (…) Nu e înregulă faptul că Guvernul nu vrea să se implice în salvarea TVR. Am vorbit cu colegii mei, încercăm să căutăm aici, în Parlament, o soluţie dar nu e corect ca guvernul să stea de-o prate, având toate instrumentele financiare şi administrative. Până la urmă soluţia va fi cea posibilă. Obiectivul principal este să salvăm TVR-ul. Ar fi o ruşine naţională ca TVR să se închidă”.



    Pe de altă parte, deputatul PNL Dan Cristian Popescu afirma miercuri în emisiunea Radio România Actualităţi “Probleme la zi” că proiectul de lege care modifică Legea de funcţionare a Societăţilor Române de Radiodifuziune şi de Televiziune nu va rezolva actuala situaţie a TVR. În opinia sa e necesară o analiză rapidă a tuturor contractelor încheiate la nivelul acestei instituţii.



    Senatorul PSD Alexandru Cordoş, afirma în aceeaşi emisiune că elementele de politizare nu ar trebui să aiba loc în Consiliul de Administraţie al TVR. El preciza că susţine, cu anumite modificări, proiectul de lege care modifică Legea de funcţionare a Societăţilor Române de Radiodifuziune şi de Televiziune.



    Situaţia bună a Radiodifuziunii este şi un bun exemplu pentru modul în care trebuie rezolvată situaţia de la TVR, afirma vicepreşedintele ALDE Graţiela Gavrilescu. În opinia sa, cele două instuţii media vor obţine rezultate doar sub conducerea unor foarte buni profesionişti, indiferent dacă aceştia provin sau nu din mediul politic.



    UNPR este de acord cu o parte dintre modificările propuse pentru Legea de funcţionare a Radiodifuziunii şi Televiziunii publice. Senatorul Haralambie Vochiţoiu, liderul grupului UNPR din Senat, preciza că trebuie consultaţi specialiştii din administraşia şi sindicatele celor două instituţii, pentru ca Parlamentul să poata apoi lua o decizie în deplină cunoştinţă de cauza. În opinia sa, funcţionarea celor două instituii asigură dreptul de informare al cetăenilor români şi libertatea de exprimare, cu accent deosebit pe respectarea criteriilor de performanţă.



    Deputatul Szabó Ödön – vicelider al grupului UDMR din Camera Deputaţilor preciza că activitatea Radioului şi Televiziunii publice trebuie evaluată în mod separat, iar activitatea celor două instituţii nu trebuie amestecată, problemele specifice TVR fiind cele care necesită o atentie deosebita. În opinia sa este necesar un consens politic parlamentar pentru a se regândi structura Televiziunii publice şi pentru a reseta activitatea acestei instituţii. În caz contrar, spune deputatul UDMR, nicio echipă managerială nouă nu va putea rezolva problemele existente, precizând că, fără o decizie urgentă în sensul rezolvării acestora, actuala situaţie din TVR s-ar putea prelungi mult timp.



    Liderul sindical Gabriel Chifu, de la Federaţia Publisind, a apreciat în emisiunea “Probleme la Zi” că aplicarea iniţiativei legislative ar putea avea consecinţe grave pentru Radioul public. El a ţinut să atragă atenţia că rezolvarea problemelor cu care se confruntă Televiziunea Română nu ar trebui să afecteze stabilitatea Societăţii Române de Radiodifuziune, unde managementul s-a dovedit eficient. Ca variantă de lucru, Chifu a propus verificarea modului în care s-au cheltuit banii la Televiziunea publică şi identificarea celor responsabili pentru pierderile şi datoriile înregistrate.



  • Opinii privind propunerea legislativă de modificare a legii SRR şi TVR

    Opinii privind propunerea legislativă de modificare a legii SRR şi TVR

    Mişcarea Populară nu susţine propunerea legislativă de modificare a legii de organizare şi funcţionare a Radioului şi Televiziunii publice, iniţiată de senatorul PSD Georgică Severin. Preşedintele executiv al MP, Eugen Tomac, susţine că noile prevederi pun în pericol buna funcţionare şi independenţa editorială a postului public de radio fără să aducă soluţii de redresare a situaţiei în care se află TVR.



    Într-o declaraţie pentru Radio România, Eugen Tomac a afirmat: Se încearcă, pur şi simplu, o forţare de rezolvare a situaţiei. Pe de-o parte, avem o companie, cum este SRR, care a reuşit să facă performanţă şi să rămână în topul încrederii în ceea ce priveşte şi transparenţa, şi politica editorială şi avem, de partea cealaltă, Televiziunea Română care, cu foarte mici excepţii, în ultimii 20 de ai, a fost prost gestionată şi cred că această propunere forţată riscă să transforme o problemă cu care se confruntă Televiziunea Română într-o problemă comună a celor două entităţi. Nu cred că această abordare este cea mai fericită în clipa de faţă şi cea mai sigură pentru a evita un dezastru”.



    Eugen Tomac consideră că modificarea legii de organizare şi funcţionare a Radioului şi Televiziunii publice nu este deloc justificată într-un an electoral şi în lipsa unei dezbateri publice.



    Pe de altă parte, Preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a declarat, ieri, că soluţia în cazul TVR este ca, după consultări cu specialiştii, Parlamentul să modifice legislaţia astfel încât TVR să poată fi pusă în insolvenţă şi să se revină la timpul de 12 minute de publicitate: Soluţia în cazul TVR nu este decât una combinată. Este o responsabilitate pe care eu cred că Parlamentul trebuie să şi-o asume, şi anume: după o consultare cu specialiştii în insolvenţă, fuziuni, achiziţii de societăţi comerciale, deci şi o casă de avocatură, să vedem care sunt modificările legislative pe care trebuie să le facem în aşa fel încât societatea de televiziune publică – TVR să poată fi pusă în insolvenţă, să fie protejată de acţiunea diverşilor creditori o perioadă, să-şi ia măsurile de reorganizare, restructurare, ca să poată să iasă din această situaţie critică”.



    Dl. Tăriceanu a adăugat că şi Guvernul trebuie să ia anumite măsuri pentru a reface veniturile TVR În primul rând, există obligaţia societăţilor de distribuţie a energiei electrice de a factura costurile abonamentului de televiziune. Sunt societăţi noi de furnizare a energiei electrice care nu fac acest lucru şi care doresc să-şi atragă clienţi spunând că nu facturează taxa. Nu este în regulă, este o taxă cea mai mică din Europa şi trebuie ca Guvernul să reglementeze acest lucru. Trebuie să se reanalizeze costurile retransmisiilor, utilizării releelor de la societatea naţională de comunicaţii. Mie mi se par costuri exagerate”. Preşedintele Senatului consideră că TVR trebuie să se revină la timpul de publicitate de 12 minute pe oră, de la cele 9 minute permise acum.



    În altă ordine de idei, Adam Burakowski este istoric şi cercetător ştiinţific, care lucrează la Institutul de Studii Politice al Academiei de Ştiinţe a Poloniei, ştie limba română, are un doctorat în istorie despre dictatura lui Ceauşescu, dar este şi un prieten al Radio România. El declara pentru RRI, în exclusivitate:



  • De la TVR la SRR – trebuie schimbată Legea 41/1994?

    De la TVR la SRR – trebuie schimbată Legea 41/1994?

    Comisiile de cultură ale Parlamentului, reprezentanţi ai ministerelor, reprezentanţi ai Preşedinţiei şi premierul Dacian Cioloş au discutat marţi cu membri ai conducerii interimare a televiziunii publice, TVR, despre salvarea financiară a instituţiei.



    O propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr.41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune, iniţiată de senatorul PSD Georgică Severin, președintele Comisiei pentru cultură din Senat, se află în dezbatere publică până pe 29 februarie.



    Să găsim o soluţie în asa fel încât TVR să poată să funcţioneze nestingherit. N-am să ezit să mă refer la necesitatea unei instituţii puternice, care să aibă un rol educativ. Când în politică se amână deciziile, ele vin peste noi (…). Sper ca până la sfârşitul acestei zile să găsim măcar o parte dintre soluţiile care să facă televiziunea să funcţioneze. Dar acest lucru nu se poate face numai cerând bani, ci şi evaluând managementul”, a declarat Călin Popescu Tăriceanu. Despre Radio România, preşedintele Senatului a precizat: Stau și mă uit la radioul public, care a reușit să reînvie și regret că nu se întâmplă același lucru cu televiziunea”.



    Premierul Dacian Cioloş a declarat că, în pesajul media actual, o televiziune publică care să servească într-adevăr interesul general cu un serviciu public atractiv şi performant va fi un câştig nu numai pentru societatea românească, cât şi pentru piaţa media. Prim-ministrul a subliniat că ștergerea datoriilor printr-un sprijin de la bugetul de stat nu este posibilă pentru că ar fi considerat ajutor de stat. Executivul consideră că este nevoie de soluții pe termen foarte scurt în ceea ce privește TVR. La sfârșitul lunii martie va trebui să numiți și un Consiliu de Administrație nou. Ar fi bine ca acest nou Consiliu de Administrație să aibă și un mandat”, a declarat premierul. El a adăugat că măsurile pe termen mediu sau lung vor presupune modificări legislative.



    Senatorul PNL Mihaela Popa a subliniat, pentru Radio Iaşi, că discuţiile pe marginea gestionării situaţiei TVR trebuie să aibă la bază şi modelul de succes al radioului public. Ea a afirmat că Radio România rămâne un reper datorită modului în care îşi onorează misiunea publică, aspect completat şi de cifrele de audienţă şi de situaţia financiară. Mihaela Popa a reiterat că liberalii nu susţin iniţiativa legislativă, care pune la un loc radioul şi televiziunea publice, ale căror situaţii sunt diferite.



    Preşedintele UDMR Kelemen Hunor a declarat că rezolvarea situaţiei financiare a TVR trebuie privită independent de SRR: Trebuie să discutăm filosofia finanţării Televiziunii Române şi eu aici nu aş discuta de Radio. Radioul merge bine. Haideţi să nu încercăm să facem dintr-un singur mort încă un alt bolnav, care va muri încet-încet. Comasarea cu Radioul nu este o soluţie. Eu cred că o finanţare de la bugetul de stat ar fi o variantă şi atunci nu mai vorbim de taxe, nu mai vorbim de alte astfel de soluţii financiare, fiindcă există state unde finanţarea serviciului public de televiziune este asigurată de la bugetul de stat. (…) Nu spun că asta este o soluţie, dar trebuie discutată. Dacă nu mergem pe această variantă, atunci scutirile trebuie oprite. Nu se poate să mergem cu aceste scutiri până la infinit, fiindcă, într-adevăr, există foarte-foarte multe argumente. Se pot discuta multe, multe alte probleme, dar dacă nu găsim o rezolvare pentru Consiliul de Administraţie şi pentru datoria către bugetul de stat, eu cred că degeaba discutăm variante pe termen lung, pe termen foarte lung”.



    Președintele Comisiei pentru cultură din Camera Deputaților, liberalul Gigel Știrbu, consideră că Parlamentul poate să rezolve problema financiară a Societății Române de Televiziune prin modificarea legislației în domeniu, astfel încât serviciul public de televiziune să poată intra în insolvență. La rândul său, președintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, a susținut ideea intrării în insolvență a TVR.



    Pe de altă parte, Preşedintele Director general al SRR, Ovidiu Miculescu, afirma într-o scrisoare deschisă că nu legea nr.41/1994 a împins TVR în situația dramatică în care se află, ci modul în care a fost condusă până în prezent. Cum poate susține cineva că legea e vinovată când bilanțurile activității celor două societăți pe care le guvernează, SRR și TVR, sunt atât de diferite? — se întreba Ovidiu Miculescu. Nu numai că nu va produce salvarea televiziunii publice, dar modificarea legii în forma propusăde iniţiatori riscă să producă grave și ireversibile perturbări în stabilitatea editorială şi financiară a SRR, consideră PDG al SRR, care adaugă că orice comparaţie între cele două societăți demonstrează că succesul şi stabilitatea sunt posibile sub actualul cadru legislativ.



    Schimbarea legii de dragul schimbării va afecta nu doar calitatea actului editorial, cu influenţe directe asupra dreptului la informare pentru milioanele de ascultători şi useri, dar va avea efecte şi asupra SRR ca organizație: amestecarea atribuţiilor de conducere, perturbarea lanţului de decizie, demotivarea salariaţilor şi a managerilor, măcar prin prisma faptului că această iniţiativă legislativă superficială ar induce ideea că politicul ar premia incompetenţa managerilor TVR şi ar sancționa rezultatele foarte bune, palpabile, ale managementului şi ale personalului de execuţie din SRR, se arată în scrisoarea PDG al SRR.



    Radio România Cultural şi Radio România Muzical au iniţiat o petiţie online cu titlul “Nu distrugeți cultura la Radio România!”. Petiţia este disponibilă la http://www.petitieonline.com/nu_distrugeti_cultura_la_radio_romania