Tag: legea Educatiei din Ucraina

  • Asociația Cadrelor Didactice de Etnie Română din regiunea Odesa, Ucraina

    Asociația Cadrelor Didactice de Etnie Română din regiunea Odesa, Ucraina

    Asociația Cadrelor Didactice de Etnie Română din regiunea Odesa, Ucraina. Profil de asociație. Interviu cu prof. Mihail Mecineanu, președinte al organizației.


  • MAE salută opinia Comisiei de la Veneția despre Legea educației din Ucraina

    Ministerul Afacerilor Externe salută adoptarea de către Comisia Europeană pentru Democrație prin Drept (Comisia de la Veneția) a Consiliului Europei a Opiniei privind prevederile art. 7 al Legii educației din Ucraina, care se referă la folosirea, în educație, a limbii de stat, a limbilor persoanelor aparținând minorităților naționale și a altor limbi.



    În contextul demersurilor diplomatice ferme pentru promovarea drepturilor persoanelor aparținând minorității române din Ucraina, România a solicitat Ucrainei consultarea Comisiei de la Veneția cu privire la Legea educației şi preluarea opiniei Comisiei în legislaţia ucraineană. De asemenea, în contactele directe cu partea română, partea ucraineană și-a asumat, la cel mai înalt nivel, obligația de a remedia problemele create de Lege, în special de art. 7 al acesteia, prin aplicarea recomandărilor Comisiei de la Veneția.



    Opinia Comisiei de la Veneţia confirmă evaluarea României cu privire la impactul negativ al articolului amintit asupra drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale din Ucraina, inclusiv a celor aparținând minorităţii române.



    Comisia de la Veneția critică art. 7 din lege și cere modificarea sa, apreciind că este vag, lipsit de precizie juridică și de claritate, și nu garantează în mod adecvat dreptul la educație în limba minorităților. Comisia cere astfel amendarea art. 7 și înlocuirea sa cu un text mai echilibrat și mai clar. Comisia constată, așa cum a susținut constant partea română, că Legea implică o diminuare a oportunităților de învățare în limbile minorităților, putând fi ridicată chiar o problemă de constituționalitate a Legii.



    Totodată, Comisia de la Veneția reiterează că obiectivul urmărit prin legislația ucraineană de consolidare a învățământului în limba de stat nu trebuie promovat în detrimentul limbilor minoritare vorbite pe teritoriul Ucrainei, fiind necesară identificarea unui echilibru care să ofere garanții privind educația în limbile minorităților. Astfel, Comisia arata că Legea trebuie să asigure echilibrul corect între promovarea limbii de stat și protecția drepturilor lingvistice ale minorităților, care nu pot fi diminuate în mod nejustificat.



    De altfel, Comisia exprimă îndoiala că reducerea semnificativă a învățământului în limbile minorităților este singura alternativă la dispoziția autorităților și recomandă în acest context îmbunătățirea calității învățării în limba ucraineană în școlile în care se învață în limbile minorităților, ceea ce va permite îmbunătățirea cunoașterii limbii de stat fără să fie subminate drepturile și identitatea minorităților.



    Comisia de la Veneția recunoaște relevanța școlilor tradiționale ale minorităților naționale care, prin dăinuirea lor de un secol, prin reputația lor și calitatea actului de educație, au contribuit substanțial, de-a lungul istoriei, la prezervarea și dezvoltarea identității specifice a minorităților, inclusiv a identității lingvistice. Mai mult, Comisia consideră că riscul care planează asupra viitorului acestor școli are implicații directe asupra respectării de către Ucraina a obligațiilor asumate ca parte la Convenția – cadru privind protecția minorităților naționale și Carta europeană a limbilor regionale sau minoritare. În consecință, Comisia recomandă ca în procesul implementării Legii să nu fie puse în pericol menținerea moștenirii culturale a minorităților și să fie asigurată continuitatea educației în limbile minorităților în școlile tradiționale ale acestora.



    Comisia mai recomandă ca în aplicarea Legii să fie asigurat un nivel substanțial al educației în limbile minorităților care sunt limbi oficiale ale UE, inclusiv limba română, precum și să fie excluse școlile private ale minorităților de la aplicarea prevederilor legii.



    MAE reiterează apelul său la adresa autorităților ucrainene ca procesul de reglementare, prin legea aferentă, a educației secundare, să aibă în vedere, cu cea mai mare strictețe, evaluările și recomandările Comisiei de la Veneția, pentru a asigura menținerea neafectată a dreptului la educație în limba maternă pentru minoritatea română.



    În plus, în conformitate cu poziția exprimată constant de România, Ministerul Afacerilor Externe consideră că în orice demers de elaborare sau implementare a legislației în materie de educație este imperativă implicarea reprezentanților minorității române, direct afectată de dispozițiile legislative. De altfel, Comisia de la Veneția critică lipsa consultării adecvate a minorităților naționale în procesul de amendare a sistemului de educație în limba minorităților și îndeamnă la demararea unui dialog eficient cu reprezentanții acestora și cu toți actorii interesați pe marginea limbii procesului de educație, astfel încât necesitățile și preocupările minorităților să fie luate în considerare.



    În conformitate cu angajamentele asumate de guvernul ucrainean, atât în dialogul cu partea română, cât și în context multilateral, Ministerul Afacerilor Externe susține necesitatea ca autoritățile ucrainene să întreprindă toate măsurile necesare, în special de ordin legislativ, pentru aducerea Legii educației în concordanță cu opinia Comisiei de la Veneția în integralitatea sa.



    România reiterează disponibilitatea de dialog cu Ucraina, inclusiv pentru oferirea de asistență și expertiză în conturarea unui sistem în măsură să asigure respectarea drepturilor lingvistice ale tuturor vorbitorilor de limba română din Ucraina, care rămâne o prioritate a statului român.

  • Reacţii româneşti la noua lege a educaţiei din Ucraina

    Reacţii româneşti la noua lege a educaţiei din Ucraina

    Reacţiile româneşti la decizia preşedintelui ucrainean, Petro Poroşenko, au curs, marţi, după ce liderul de la Kiev a promulgat controversata lege de Educaţiei. Bucureştiul regretă că, în pofida tuturor apelurilor sale pe lângă partea ucraineană, preşedintele Poroşenko a semnat actul normativ care diminuează semnificativ predarea în limbile minorităţilor, deci implicit şi în română.

    Ministerul de Externe a anunţat că va continua demersurile pe lângă autorităţile internaţionale pentru a semnala impactul negativ al legii. Vor continua, în egală măsură, acţiunile în plan bilateral, pentru ca românii din Ucraina să poată continua să înveţe în română. Ministrul de externe Teodor Meleşcanu, în exclusivitate pentru postul nostru de radio, a declarat: Ceea ce este important pentru noi este ca românii să aibă siguranţa că îşi pot continua studiile la un nivel cât mai înalt în limba maternă. Tocmai de aceea, am convenit să aibă loc o întâlnire între miniştrii Educaţiei din România şi Ucraina, astfel încât să se discute concret cu curricula, cu materiile pe masă, unde este nevoie să avem materii în limba ucraineană şi care sunt materiile, evident, importante pe care trebuie să le avem în limba română.

    Între timp, Ministerele Educaţiei şi pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni de la Bucureşti pregătesc un act normativ prin care elevii etnici români din Ucraina să fie sprijiniţi să înveţe în limba maternă. Ministrul pentru Relaţia cu românii de pretutindeni, Andreea Păstârnac, a făcut precizări: Ministerul românilor de pretutindeni, împreună cu Ministerul Educaţiei, pregătim un act normativ care să ne permită să acordăm un pachet educaţional pentru elevii etnici români din Ucraina, astfel încât aceştia să poată opta în continuare, până la intrarea legii în vigoare, pentru învăţământul în limba română. De asemenea, vom încerca să discutăm cu partea ucraineană modalităţi prin care să obţinem un regim separat pentru etnicii români din Ucraina, astfel încât să menţinem formula actuală a învăţământului în limba română.

    Demersuri face şi Parlamentul României, care a anunţat că o delegaţie formată din deputaţi şi senatori va face, în cel mai scurt timp posibil, o vizită la Kiev, pentru a iniţia un dialog politic cu autorităţile ucrainene competente în scopul soluţionării, conform standardelor europene, a situaţiei create de promulgarea legii Educaţiei în raport cu învăţământul în limba maternă a minorităţilor naţionale. Până atunci, un grup de parlamentari români s-au întâlnit, deja, la Bucureşti, cu ambasadorul ucrainean în România, Oleksandr Bankov, care a dat asigurări că nicio şcoală unde predarea este acum în limba minorităţilor nu se va închide, iar profesorii nu vor fi daţi afară. Diplomatul şi-a amintit, cu această ocazie, de sprijinul constant acordat de România pentru integrarea ţării sale în Uniunea Europeană.