Tag: legea invatamantului Ucraina

  • Ucraina şi învăţământul pentru minorităţile naţionale

    Ucraina şi învăţământul pentru minorităţile naţionale

    Pe fondul recentelor tensiuni diplomatice dintre România şi Ungaria, sunt foarte rare temele pe care miniştrii de Externe ai celor două ţări vecine să aibă puncte de vedere identice. Şi totuşi, joi, Teodor Meleşcanu şi Peter Szijjarto, alături de omologii lor din Bulgaria, Ekaterina Zakharieva, şi din Grecia, Nikos Kotzias, le-au transmis şefului diplomaţiei de Kiev, Pavlo Klimkin, secretarului general al Consiliului Europei, Thorbjorn Jagland şi Înaltului Comisar al OSCE pentru Minorităţi Naţionale, Lamberto Zannier, o scrisoare comună prin care-şi exprimă îngrijorarea şi profundul regret faţă de adoptarea recentă de către Rada Supremă a proiectului de Lege a Învăţământului din Ucraina.



    Acest demers comun, precizează semnatarii, are în vedere interesul susţinut al părţilor semnatare în asigurarea protecţiei drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale. Ei adresează un apel autorităţilor ucrainene pentru identificarea de măsuri concrete în acest sens, în spiritul cooperării şi cu respectarea strictă a normelor şi standardelor internaţionale relevante în domeniu.



    Legea incriminată, care, pentru a intra în vigoare, mai trebuie doar promulgată de preşedintele Petro Poroşenko, limitează drastic accesul la educaţie în limba maternă pentru numeroasele comunităţi minoritare din Ucraina – ruşi, români, maghiari, bulgari, greci, polonezi etc. Aceasta prevede ca în licee şi facultăţi să se predea doar în ucraineană, iar educaţia în limbile minorităţilor să fie posibilă doar în grădiniţe şi şcoli primare.



    Analiştii spun că, pe fondul conflictului deschis cu Moscova, puseul de intoleranţă al autorităţilor de la Kiev ar viza, de fapt, doar milioanele de etnici ruşi din estul şi sudul Ucrainei, iar celelalte comunităţi ar fi victime colaterale. Ca pondere demografică, cea românească e a doua, după ruşi. Aproape jumătate de milion de etnici români trăiesc în ţara vecină, majoritatea pe teritoriile româneşti anexate, în 1940, în urma unui ultimatum, de fosta Uniune Sovietică şi preluate, în 1991, de Ucraina, ca stat succesor.



    În numele lor, deputatul Grigore Timiş, alături de doi colegi din Radă, de etnie maghiară şi, respectiv, bulgară, i-au cerut preşedintelui Poroşenko să nu promulge legea în urma căreia “cetăţeni ai Ucrainei îşi pierd dreptul de a alege în mod liber limba în care vor să studieze”. Anterior, atât diplomaţia de la Bucureşti, cât şi ministerul pentru Românii de Pretutindeni îşi exprimaseră nemulţumirea faţă de prevederile legii.



    Din opoziţie, liderul liberal, Ludovic Orban, a acuzat reacţia întârziată a autorităţilor şi a cerut demisia ministrului de resort, Andreea Păstârnac, iar Mişcarea Populară a solicitat convocarea de urgenţă a Comisiei Mixte Prezidenţiale Româno-Ucrainene, pentru a determina Kievul să reconsidere adoptarea noului act normativ.

  • MRP susține necesitatea reexaminării Legii Învățământului din Ucraina/Declaraţie de presă N. Nicolai

    MRP susține necesitatea reexaminării Legii Învățământului din Ucraina/Declaraţie de presă N. Nicolai

    UPDATE: DECLARAȚIE DE PRESĂ a Noricăi Nicolai, Membră a Parlamentului European, Vicepreședintă, Grupul ALDE, cu privire la Legea 3419-D, adoptată de Rada ucraineană, care prevede că sistemul de educație din această țară se va desfășura doar în limba de stat, ceea ce va duce la desființarea inevitabilă a tuturor școlilor cu predare în limbile minorităților naționale.

    Doresc să îmi exprim totala dezaprobare și indignare cu privire la Legea 3419-D, adoptată de Rada ucraineană, care prevede că sistemul de educație din această țară se va desfășura doar în limba de stat, ceea ce va duce la desființarea inevitabilă a tuturor școlilor cu predare în limbile minorităților naționale. Ucraina este o țară pe care cursul istoriei a îmbogățit-o cu un număr mare de minorități naționale, cea rusă, belarusă, românească, moldovenească, tătară, bulgară, poloneză, evreiască sau maghiară, iar diversitatea sa culturală nu poate fi omogenizată prin legi de tip pur populist, rupte de realitate.

    Contextul politic internațional extrem de dificil, dar și angajamentele Ucrainei în relația sa cu Uniunea Europeană ar trebui să îl determine pe președintele Petro Peroșenko să reanalizeze oportunitatea unei astfel de legi, înainte de a o promulga. Normele europene, dar și cele internaționale obligă fiecare stat să aibă o conduită corectă față de minoritățile naționale, să le ofere dreptul de a-și conserva cultura și tradițiile, iar folosirea limbilor naționale în școli face parte din aceste prevederi.

    Atrag atenția, pe această cale, că, în cazul în care Ucraina va persista în a aplica o astfel de legislație contrară drepturilor minorităților naționale, voi lua atitudine și voi propune o rezoluție pe această temă, în cadrul Adunării Parlamentare a Euronest, care se va desfășura la sfârșitul lunii octombrie la Kiev.

    ————-

    Urmare votării Legii Învățământului de către Rada Supremă a Ucrainei, ministrul pentru românii de pretutindeni, Andreea Păstîrnac, a avut astăzi, 8 septembrie a.c., o întrevedere cu Ambasadorul Ucrainei la București, Oleksandr Bankov, la care au participat și reprezentanți din partea Ministerului Afacerilor Externe.

    Ministrul român și-a exprimat nemulțumirea față de noul text legislativ adoptat de forul parlamentar ucrainean, subliniind că, în versiunea finală, acesta aduce atingere dreptului comunității etnice române din Ucraina de a învăța în limba maternă.

    Adoptarea acestui act legislativ contravine angajamentului exprimat anterior de autoritățile de la Kiev privind posibilitățile de a sprijini învățământul în limba maternă pentru etnicii români și de extindere a cooperării bilaterale în domeniul educațional.

    Ministrul român a subliniat deficiențele privind procedurile de adoptare a noii legi, susținând necesitatea efectuării tuturor procedurilor interne pentru a reexamina formula legislativă și a lua în considerare apelul comunității românești din Ucraina, susținut de Ministerul pentru Românii de Pretutindeni.

    Totodată, a prezentat date privind situația concretă a învățământului în limba română din Ucraina, insistând că, după adoptarea noului cadru legislativ, se va restrânge și mai mult accesul etnicilor români la educație în limba maternă.

    Susținerea dreptului la păstrarea identității lingvistice a tuturor românilor din Ucraina, precum și sprijinirea asociațiilor românești și a mass-media de limba română sunt o prioritate a ministerului, asumată atât prin Programul de Guvernare, cât și prin Strategia națională pentru românii de pretutindeni 2017-2020.

    Comunicat MRP

  • Modificările aduse Legii Învățământului din Ucraina sunt o prioritate pe agenda MRP

    Modificările aduse Legii Învățământului din Ucraina sunt o prioritate pe agenda MRP

    În contextul adoptării Legii Învățământului de către Rada Supremă a Ucrainei, care aduce atingere educației în limba maternă, ministrul pentru românii de pretutindeni, Andreea Păstîrnac, a convocat astăzi, 7 septembrie a.c., o reuniune a Grupului Interministerial activ în domeniul relațiilor cu românii de pretutindeni.

    Totodată, ministrul român l-a chemat pe Ambasadorul Ucrainei la București în audiență, pentru discuții, mâine, 8 septembrie 2017.
    Ministerul pentru Românii de Pretutindeni se află într-un dialog constant cu asociațiile românești din Ucraina și are ca prioritate, conform Programului de Guvernare și Strategiei Naționale pentru Românii de Pretutindeni 2017-2020, păstrarea identității lingvistice și a învățământului în limba română, în acest stat.