Tag: legi

  • Legi mai aspre, în dezbaterea Parlamentului

    Legi mai aspre, în dezbaterea Parlamentului

    În România, proiectul de monitorizare electronică pentru ordinele de protecţie ar urma să fie extins la nivel naţional încă de la 1 octombrie, cu trei luni mai devreme decât era planificat. Ministerul de Interne intenţionează ca de la aceeaşi dată să aplice sistemul de supraveghere şi în cazul persoanelor plasate sub control judiciar sau în arest la domiciliu, cu doi ani mai devreme decât era programat.

    Pe de altă parte, legislativul de la Bucureşti lucrează în direcţia înăspririi pedepselor în cazul unor infracţiuni foarte grave. După ce a eliminat posibilitatea ca şoferii care au consumat alcool sau stupefiante şi au provocat accidente rutiere mortale să scape doar cu suspendarea pedepsei cu închisoarea, nici condamnările pentru traficul de persoane, sclavie ori pornografie infantilă nu vor mai putea fi date cu suspendare. Este una din modificările legislaţiei în domeniu, care aşteaptă votul decizional al Camerei Deputaţilor. Noile reglementări prevăd şi o majorare a pedepselor pentru aceste infracţiuni. Astfel, pentru sclavie, pornografie infantilă şi trafic de persoane, pedeapsa cu închisoarea poate ajunge până la 12 ani, iar dacă sunt implicaţi minori până la 20 de ani.

    Deputaţii dezbat şi proiectul de lege prin care sunt introduse noi elemente de siguranţă în Registrul Naţional Automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale. Astfel, se instituie obligativitatea ca cei înscrişi în registrul infractorilor sexuali să notifice periodic autorităţile privind locul de muncă. Totodată, structurile specializate din poliţie trebuie să anunţe imediat angajatorii din sistemul de învăţământ, sănătate sau protecţie socială, precum şi orice instituţie a cărei activitate presupune contactul direct cu copiii sau persoane în vârstă.

    O altă prevedere stipulează că raporturile de muncă sau voluntariat încetează imediat în momentul înscrierii în registru, dacă persoana respectivă lucrează în domenii care presupun contacte cu copii sau cu persoane vulnerabile. Amintim că Guvernul a lansat Strategia Naţională Împotriva Traficului de Persoane, document care stabileşte mecanismele coordonate, la nivel naţional şi internaţional, menite să reducă amploarea fenomenului. România a căpătat o tristă notorietate, fiind recunoscută de aproape două decenii ca unul dintre statele-sursă pentru victimele exploatate în Europa.

    Anual, 500 de români sunt identificaţi drept victime, însă cifra reală poate fi mai mare, deoarece traficul de persoane este o infracţiune dificil de identificat în mod direct. Anul trecut am convins 451 de victime ale traficului de persoane să ne ceară ajutorul, dar este nevoie de mai mult, pentru că marii aliaţi ai traficanţilor sunt frica şi tăcerea, a declarat directoarea adjunctă a Agenţiei Naţionale Împotriva Traficului de Persoane, Maria Cristina Stepanescu.

  • Retrospectiva săptămânii 12.05 – 18.05.2024

    Retrospectiva săptămânii 12.05 – 18.05.2024

    Proteste ale angajaților din România

    Săptămâna a început cu protestul Blocului Național Sindical din România și al celor 29 de federații afiliate față de nivelul crescut al impozitării pe muncă. Câteva mii de sindicaliști au organizat un miting în fața Guvernului, cerând reducerea impozitelor, pe care le consideră prea mari raportat la salarii. Protestatarii cred că situaţia actuală nu încurajează oamenii să muncească, iar taxele mari înseamnă şi mai multă muncă la negru. Potrivit Blocului Național Sindical, România este singura ţară din lume în care contribuţiile mediului de afaceri la sistemul de securitate socială au fost mutate pe umerii salariaţilor începând cu anul 2018.

    BNS atrage atenția că România are, în prezent, una dintre cele mai ridicate sarcini fiscale pe costul forţei de muncă din UE: 42,8% faţă de 38,6% media europeană. Totodată, potrivit BNS, care citează datele Eurostat, salariile mici şi taxarea ridicată au făcut ca România să înregistreze a treia cea mai scăzută rată de ocupare a forţei de muncă din UE în 2023, după Italia şi Grecia. Doar 69% dintre românii cu vârsta între 20 şi 64 de ani lucrează, ceea ce înseamnă că aproape o treime dintre români nu muncesc.

    Pe de altă parte, datele Institutului Național de Statistică arată că salariul mediu brut a ajuns în luna martie la 8.500 lei (circa 1.700 euro), iar ca valoare netă a fost de 5.185 lei (1.040 euro), ceea ce reprezintă o creştere de peste 6% faţă de luna anterioară şi de aproape 14 procente faţă de martie 2023. La prezentarea raportului asupra inflației, guvernatorul Mugur Isărescu a atras atenţia că în România veniturile se majorează în general cu mult peste productivitate, iar acest lucru va avea un impact semnificativ asupra inflaţiei. Așadar, BNR a revizuit în uşoară creştere prognoza de inflație pentru sfârşitul acestui an, de la 4,7 la 4,9%. Potrivit, însă, prognozei de primăvară a Comisiei Europene, România ar urma să aibă la sfârşitul lui 2024, o inflație de aproape 6 procente, mai mult decât dublu faţă de media europeană estimată. Mugur Isărescu a explicat, în context, că România a înregistrat un ritm mai lent de creştere a inflaţiei în anii trecuţi şi acum consemnează, de asemenea, un ritm mai redus de scădere a acestui indicator faţă de ţările din regiune cu care ne putem compara.

    Legi mai dure în România

    Parlamentul de la București a adoptat o lege prin care șoferii prinși băuți sau drogați la volan pot rămâne fără permis pentru o perioadă de până la zece ani. Documentul interzice, totodată, amânarea pedepsei cu închisoarea în cazul celor condamnaţi pentru producerea de accidente mortale sub influenţa băuturilor alcoolice sau a substanţelor psihoactive. Practic, oricine este depistat în trafic, la volan, conducând sub influenţa alcoolului sau a substanţelor psihoactive va primi pe lângă condamnare şi interdicţia de a mai conduce un vehicul până la 10 ani, față de 5 ani în prezent. Dacă aceştia produc un accident rutier soldat cu decesul victimelor, pedeapsa va fi cuprinsă între 15 şi 25 de ani de închisoare. Mai mult, actul normativ prevede că persoanele depistate cu substanţe interzise nu vor mai fi doar amendate, ci vor primi pedepse privative de libertate. Legislativul român a adoptat și legea care prevede că persoanele condamnate la închisoare, care au fugit din ţară, vor suporta costurile aducerii lor în România. Mai exact, statul ar urma să-și recupereze cheltuielile cu extrădarea acestora. Conform ministrului Justiţiei, Alina Gorghiu, costul pentru fiecare persoană adusă în țară pentru a-și ispăși pedeapsa variază între câteva mii de euro şi 25.000 de euro, bani pe care acum îi dă statul, în timp ce fenomenul fugarilor a fost în creştere de la an la an.

    România are o Strategie națională împotriva traficului de persoane

    Criticată în anii trecuți pentru ineficiența măsurilor de combatere a traficului de persoane, România a lansat luni Strategia națională împotriva traficului de persoane 2024-2028 prin care își propune să reducă acest fenomen, să identifice victimele, să le ofere asistență și să pedepsească traficanții. Faţă de începutul anilor 2000, ţara a făcut progrese semnificative în eforturile de combatere a fenomenului, atât în crearea cadrului legal, cât şi în organizarea instituţională necesară, însă mai sunt lucruri de făcut, spun cei care au participat la lansare. Potrivit Ministerului Afacerilor Interne, Strategia împotriva traficului de persoane este construită pe patru piloni: prevenire, pedepsire, protecție și parteneriat. Totodată, oferă un cadru clar de acțiune orientat spre îmbunătățirea capacității tuturor structurilor implicate în combaterea traficului de ființe umane. Potrivit datelor Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane (ANTIP), de la înființarea agenției, în 2005, adică în 19 ani, în România au fost înregistrate 19.000 de victime ale traficului de persoane și au existat peste 4.000 de condamnări. În context, autorităţile susţin că au fost identificate căile de intervenţie, există parteneriate şi vor fi alocate resursele necesare pentru combaterea acestui flagel.

    Portul Constanța are 2 noi terminale

    Portul românesc Constanţa la Marea Neagră şi-a mărit de miercuri capacitatea de operare cu două noi terminale. Unul dintre acestea va permite descărcarea camioanelor pe roţi direct de pe nave şi va gestiona până la 80.000 de vehicule pe an, iar un terminal cargo va opera echipamente agabaritice pentru mărfuri grele şi voluminoase. Noile facilităţi vor contribui la creşterea conectivităţii între serviciile existente de transport maritim şi feroviar în România, dar vor avea rezultate şi în ceea ce priveşte circulaţia mărfurilor între Europa continentală şi Marea Neagră, Marea Adriatică şi Marea Nordului. Investiţia a fost de circa 65 de milioane de euro, dezvoltată de compania DP WORLD din Dubai, Emiratele Arabe Unite. Constanţa este deja cel mai mare port de containere de la Marea Neagră, iar anul viitor ar urma să fie deschisă aici încă o platformă multitransport în urma unei investiţii de 50 de milioane de euro a aceleiași companii în România.

  • Legi mai dure adoptate de Parlament

    Legi mai dure adoptate de Parlament

    Proiectul de lege prin care sunt impuse sancţiuni mai dure pentru şoferii prinşi băuţi sau drogaţi la volan a fost adoptat, decizional, de Camera Deputaţilor de la București. Documentul interzice, totodată, amânarea pedepsei cu închisoarea în cazul celor condamnaţi pentru producerea de accidente mortale sub influenţa băuturilor alcoolice sau a substanţelor psihoactive. Practic, din momentul promulgării şi intrării în vigoare, oricine este depistat în trafic, la volan, conducând sub influenţa alcoolului sau a substanţelor psihoactive va primi pe lângă condamnare şi interdicţia de a mai conduce un vehicul până la 10 ani, a explicat senatorul social-democrat Robert Cazanciuc, inițiatorul proiectului legislativ.

    În momentul de față, judecătorii nu puteau impune termene mai lungi de 5 ani. Sancțiunea se va aplica doar șoferilor care au o alcoolemie peste pragul de la care consumul de alcool devine faptă penală, anume 0,80 g/1 alcool pur în sânge. În plus, dacă aceştia produc un accident rutier soldat cu decesul victimelor, pedeapsa va fi cuprinsă între 15 şi 25 de ani de închisoare.

    Mai mult, actul normativ prevede că persoanele depistate cu substanţe interzise nu vor mai fi amendate şi vor primi pedepse privative de libertate. Documentul vine în completarea legii Anastasia, aflată în vigoare de anul trecut, care stabileşte pedepse cu închisoarea, fără posibilitatea suspendării, în cazul şoferilor băuţi sau drogaţi care provoacă accidente cu decesul victimelor. Legea Anastasia poartă numele fetiței de 4 ani care a murit în anul 2022 din cauza unui șofer fără permis.

    Totodată, a fost actualizată și lista cu droguri de mare risc, prin includerea a şase noi substanţe obţinute prin procedură sintetică. Pe de altă parte, Camera Deputaților a adoptat, în calitate de for decizional, actul normativ care îi obligă pe fugarii care s-au sustras urmăririi penale sau executării condamnărilor să plătească cheltuielile judiciare în cazul aducerii în țară.

    Mai exact, statul ar urma să-și recupereze cheltuielile cu extrădarea acestora. Conform ministrului Justiţiei, Alina Gorghiu, costul pentru fiecare persoană adusă în România pentru a-și ispăși pedeapsa variază între câteva mii de euro şi 25.000 de euro, bani pe care acum îi dă statul, în timp ce fenomenul fugarilor a fost în creştere de la an la an.

    Legea se aplică persoanelor urmărite internaţional pentru care a fost emis mandat european de arestare, dar și persoanelor care au fugit în afara UE şi pentru care se desfăşoară procedura de extrădare. Fostul primar al Bucurestiului, medicul Sorin Oprescu, Alina Bica (fosta șefa DIICOT), Mario Iorgulescu (fiul preşedintelui Ligii Profesioniste de Fotbal, Gino Iorgulescu) sau printul Paul Philippe (nepotul regelui Carol al II-lea) sunt doar câteva nume de pe lista fugarilor celebri care, după ce au fost condamnați, și-au găsit refugiul în alte țări, mulți în Italia și Grecia. Pe unii dintre ei, România nu reușește de ani de zile să îi aducă în țară.