Tag: legislatie rutiera

  • Comisia propune introducerea unui permis de conducere digital valabil în întreaga UE

    Comisia propune introducerea unui permis de conducere digital valabil în întreaga UE

    Comisia a prezentat, săptămâna trecută, propuneri de modernizare a normelor privind permisele de conducere, inclusiv introducerea unui permis de conducere digital valabil în întreaga Uniune, precum și noi dispoziții pentru a facilita aplicarea normelor de circulație la nivel transfrontalier. Anul trecut, peste 20 000 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din Uniunea Europeană, iar majoritatea victimelor au fost pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere și motociclete.

    Noile norme vor îmbunătăți siguranța pentru toți participanții la trafic și vor ajuta Uniunea să își realizeze Viziunea zero – fără decese pe drumurile comunitare până în 2050. Acestea vor pregăti mai bine conducătorii auto pentru vehiculele cu emisii zero și pentru conducerea pe drumurile urbane, alături de un număr tot mai mare de biciclete și vehicule cu două roți, precum și de pietoni. Tinerii vor putea obţine permis auto de la 17 ani şi vor putea conduce însoţiţi. De la 18 ani vor putea lucra ca șoferi profesioniști la firmele care vor permite acest lucru. Comisia mai propune introducerea unei perioade de probă de cel puțin doi ani pentru conducătorii auto începători după trecerea examenului auto și o normă de toleranță zero pentru conducerea sub influența alcoolului.

    Între măsuri se mai numără o evaluare mai bine direcționată a aptitudinii din punct de vedere medical, luând în considerare progresele înregistrate în tratamentul medical pentru boli precum diabetul.

    Pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între statele membre, Comisia propune introducerea unui permis de conducere digital, în premieră mondială. Înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis vor fi mult mai ușoare, deoarece toate procedurile vor fi online. În aceeași ordine de idei, pentru cetățenii din țări din afara Uniunii Europene cu standarde comparabile de siguranță rutieră va fi mai ușor să își schimbe permisul de conducere cu unul comunitar.

    Aceste propuneri vor fi acum examinate de Parlamentul European și de Consiliu în cadrul procedurii legislative ordinare.


  • CE propune noi norme privind permisele de conducere

    CE propune noi norme privind permisele de conducere


    Comisia Europeană vine cu o propunere unică la nivel mondial, introducerea unui permis de conducere digital pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între cele 27 de state membre UE. Prin această inițiativă, Înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis de conducere vor fi mult mai ușoare, deoarece toate procedurile vor fi online, susține Executivul european. În același timp, cetățenii sosiți din țări aflate în afara spațiului comunitar, dar care au standarde comparabile de siguranță rutieră, vor putea să își schimbe permisul mai ușor.



    Propunerea privind permisele de conducere este inclusă într-un set de noi norme menite să îmbunătățească siguranța pentru participanții la trafic și să aducă Uniunea mai aproape de Viziunea zero – decese pe drumurile din UE până în 2050. Potrivita datelor oficiale, peste 20.000 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE anul trecut, iar majoritatea victimelor au fost pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere și motociclete. Numărul deceselor este într-o vizibilă scădere de la aproape 30.000 de decese în 2010. România continuă să aibă cea mai mare rată a deceselor produse în accidente rutiere, cu 93 de morți la un milion de locuitori, dublu față de media europeană.



    O altă noutate este accesul la volan al minorilor cu un an înainte de majorat. Comisia propune ca tinerii șoferi să să dobândească experiență prin intermediul unui sistem de conducere acompaniată de la vârsta de 17 ani și să primească permisul de conducere pentru autoturisme și camioane. Odată ce au împlinit 18 ani, aceștia vor putea să conducă singuri și să acceseze locurile de muncă pentru șoferi profesioniști, o măsură ce abordează lipsa actuală de conducători auto.



    Comisia Europeană mai propune ca tinerii șoferi să fie supuși unei perioade de probă de cel puțin doi ani după trecerea testului și toleranță zero pentru conducerea sub influența alcoolului. “Chiar dacă șoferii tineri reprezintă doar 8 % din totalul conducătorilor auto, 2 din 5 coliziuni mortale implică un conducător auto sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani, se arată în comunicatul Executivului comunitar.



    Totodată, conducătorii auto vor avea o pregătire mai bună cu privire la prezența utilizatorilor vulnerabili pe șosea din perioada formării și testării. Astfel, ceilalți participanți la trafic din zonele urbane – pietoni, bicicliști, utilizatorii de scutere electrice și biciclete electrice vor fi mai în siguranță.



    Un alt aspect vizat de noile norme ale Comisiei este decăderea din drepturi a conducătorilor auto cu efect la nivelul întregii Uniuni. Potrivit legislației europene aflate acum în vigoare, atunci când o infracțiune gravă duce la o interdicție de a conduce, aceasta nu poate fi pusă în aplicare la nivelul UE dacă conducătorul auto a comis infracțiunea într-un alt stat membru decât cel care i-a eliberat permisul de conducere. Astfel, va fi creat un nou sistem care ca va permite decăderea din drepturi a unui conducător auto pe tot teritoriul UE atunci când săvârșește o infracțiune rutieră sancționată cu interdicția de a conduce autovehicule.



    Propunerea se referă la infracțiuni rutiere grave, cum ar fi excesul de viteză, conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor și cauzarea de decese sau vătămări corporale grave ca urmare a oricărei încălcări a normelor de circulație, după cum mai menționează Comisia Europeană.



  • Pedepse majorate pentru şoferi

    Pedepse majorate pentru şoferi

    În calitate de primă Cameră sesizată, Senatul de
    la București a adoptat în unanimitate completarea Codului Penal cu o prevedere
    conform căreia şoferii depistaţi băuţi la volan sau sub influenţa substanţelor
    interzise, dar şi cei care conduc fără permis vor merge direct la închisoare
    dacă produc un accident rutier soldat cu victime. Circa 100 de persoane îşi
    pierd anual viaţa în accidente rutiere provocate de şoferi aflaţi în astfel de
    situaţii în România, ţară care ocupă, pentru al cincilea an consecutiv, primul
    loc în Europa la numărul de morţi în accidente rutiere. În fiecare an,
    aproximativ 20.000 de persoane sunt trimise în judecată pentru şofat fără
    permis, sub influenţa alcoolului sau a drogurilor.

    Iniţiată de senatorul PSD
    Robert Cazanciuc, fost ministru al Justiției, şi însuşită de un grup de
    parlamentari PNL şi PSD, propunerea legislativă a fost reintrodusă în circuitul
    parlamentar în noiembrie 2022. În 2019 aceasta fusese respinsă de camera
    decizională din raţiuni politice absurde şi în mod sfidător la adresa interesului
    general al societăţii de a proteja în mod real viaţa şi de a pune capăt
    carnagiului de pe şoselele României, inclusiv prin pedepse foarte aspre care să
    aibă un rol preventiv profund inhibitor
    , potrivit inițiatorului.

    Robert
    Cazanciuc a precizat că dedică această iniţiativă legislativă memoriei
    Anastasiei, fetiţa care în 2022, chiar de Ziua Copilului, la doar 4 ani, a fost
    spulberată în fața casei de un şofer fără permis într-o goană nebună prin
    localitate. Cazanciuc a anunţat că intenţionează să propună şi modificarea
    Codului rutier, astfel încât cei care au produs un accident soldat cu decese să
    nu mai poată conduce vreodată.

    Să fim foarte bine înţeleşi, a explicat
    acesta. Nu vreau să ajungă nimeni la închisoare. Dacă cineva e la închisoare,
    înseamnă că altcineva a murit. Este un semnal de alarmă pentru noi toţi. Când
    vedem pe cineva despre care ştim, la o petrecere, că a consumat substanţe
    interzise să-l tragem de mânecă să nu urce la volan. Nu e suficientă această
    lege. Va trebui să modificăm şi Codul rutier, astfel încât cei care produc
    aceste accidente să nu mai poată urca niciodată la volan.


    Conform raportului de activitate al Ministerului
    Public pe anul 2021, a crescut numărul inculpaţilor trimişi în judecată pentru
    accidente mortale de circulaţie – 473 faţă de 396 în anul 2020. Şi liberalii au
    susţinut modificarea legii, arătând că aceasta reprezintă un semnal pentru
    responsabilitate – în situaţiile de acest gen, judecătorul nu va putea să
    suspende executarea pedepsei. Şi atunci, cine se urcă la volan în situaţia
    asta, se poate gândi foarte clar: dacă se întâmplă ceva, mă duc la
    închisoare
    . Documentul merge acum la Camera Deputaţilor, care este for
    decizional în acest caz.


  • Modificări ale Codului Rutier 2022

    Modificări ale Codului Rutier 2022

    Duminică, 27 februarie, intră în vigoare noi modificări ale Codului Rutier. Vor fi amenzi mai mari pentru încălcarea unor reguli de circulație și va fi pedepsit comportamentul agresiv la volan.

    Una dintre principalele noi reglementări ale Codului Rutier se referă la introducerea unui alt prag de viteză – 70 km/h peste limita maximă admisă -, depăşirea acestuia urmând să fie sancţionată cu reţinerea permisului pentru 120 de zile, fără posibilitatea de a reduce perioada de suspendare la o lună.

    O altă prevedere a noului Cod Rutier constă în definirea comportamentului agresiv la volan, precum şi sancţionarea acestui comportament cu amendă cuprinsă între 580 de lei şi 725 de lei, clasa a II-a de sancţiuni, şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile.

    Amenzi majorate pentru nerespectarea regulilor privind acordarea de prioritate: de la 580 lei – 725 de lei la 870 lei – 1.160 lei. Se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile, iar dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, amenda creşte de la 870 lei – 1.160 lei la 1.305 lei – 2.900 lei şi se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile.

    Circulaţia nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgenţă a autostrăzilor va fi sancționată cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni, între 1.305 şi 2.900 de lei, şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile. Se introduce sancţiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru săvârşirea faptelor privind executarea pe autostradă a manevrelor de întoarcere sau de mers înapoi’.

    Amenzile pentru nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depăşire şi neacordarea de prioritate au fost, de asemenea, majorate.

    Este trecută într-o clasă superioară de contravenţii, din clasa a II-a de sancţiuni în clasa a III-a de sancţiuni, fapta privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depăşire şi neacordarea de prioritate, precum şi majorarea perioadei de suspendare a permisului de la 30 de zile la 60 de zile.

    A fost majorată perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile în cazul nerespectării regulilor de trecere la nivel cu calea ferată.

    A fost introdusă o nouă contravenţie pentru nerespectarea obligaţiei de a menţine permanent curate parbrizul, luneta şi geamurile laterale ale autovehiculului.

    O altă măsură introduce interdicţia de a conduce un vehicul pe drumurile publice în urma condamnării pentru săvârşirea unor infracţiuni la regimul rutier pe teritoriul României pentru titularii de permise de conducere emise de autorităţile altor state.

    O facilitate importantă pentru cetăţeni: – posibilitatea susţinerii testului de verificare a cunoştinţelor regulilor de circulaţie, care permite reducerea perioadei de suspendare, la orice serviciu al Poliţiei Rutiere de pe teritoriul României.

    Sunt stabilite şi norme cu privire la transmiterea datelor de identificare ale şoferului de către proprietarul maşinii, pentru responsabilizarea acestuia din urmă, în sensul identificării în mod cert a persoanelor care au condus vehiculul la un moment dat.

    Guvernul a adoptat pe 27 ianuarie un proiect de ordonanţă de urgenţă prin care modifică o serie de prevederi din legislaţia rutieră pentru o circulaţie mai sigură şi reducerea numărului de accidente.

    Modificările adoptate de Guvern au ţinut cont şi de un obiectiv asumat în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă prin care România s-a angajat să reducă numărul de victime, persoane grav rănite şi decese ale accidentelor rutiere cu 25% faţă de nivelul de referinţă, anul 2019, termenul asumat fiind anul 2026, precizează ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode,

  • Călătorești cu mașina în Ungaria? Vezi ce recomandări face Poliția Română

    Călătorești cu mașina în Ungaria? Vezi ce recomandări face Poliția Română

    Călătorești cu mașina în Ungaria? Este important să ştiţi:

    Poliția Română vă reamintește că trebuie să cunoașteți și să respectați regulile de circulație din statul în care vă deplasați, oriunde alegeți să călătoriți.

    În Ungaria, luați în considerare faptul că există diferențe între legislația rutieră română și cea maghiară în ceea ce privește reținerea și restituirea permisului de conducere și a certificatului de înmatriculare și imobilizarea vehiculului folosit.

    Informații complete aici: www.politiaromana.ro