Tag: Libera cugetare

  • Liber cugetători şi anticlericalism în România

    Liber cugetători şi anticlericalism în România

    Deşi nu sunt sinonime şi nu s-au suprapus perfect
    niciodată, libera cugetare şi anticlericalismul au mers de multe ori mână în
    mână. Contestarea autorităţii preoţilor a fost însoţită, în decursul istoriei,
    de mişcări de reformare a religiilor şi chiar de contestare a existenţei
    divinităţii, a sentimentului religios. Radicalismul liber cugetător şi
    anticlerical a avut adesea şi o componentă revoluţionară consistentă care avea
    ambiţia de a schimba lumea, de a instaura fericirea şi egalitatea. Libera
    cugetare şi anticlericalismul modern îşi au originile în gândirea secolului al
    18-lea când iluminismul aşeza raţiunea în centrul vieţii omului şi încerca să-l
    elibereze de sacrul iraţional. Astfel, reducerea puterii şi influenţei
    Bisericii în stat şi societate a fost unul dintre punctele cele mai importante
    ale proiectului raţionalist.


    În România, libera cugetare şi anticlericalismul
    modern au apărut în a doua jumătate a secolului al 19-lea fiind răspândite în
    mediile liberale radicale şi socialiste. Darwinismul şi materialismul au
    constituit baza teoretică a unor reformatori sociali precum medicii Constantin
    Thiron şi Victor Babeş şi filosoful Vasile Conta. Marius Rotar, cercetător la
    Universitatea 1 Decembrie 1918 din Alba Iulia, consideră că liber cugetătorii
    au format nucleul dur al anticlericalismului şi laicismului în România: Cei mai importanţi exponenţi
    ai anticlericalismului la noi, dar şi în Europa şi în SUA au fost liber
    cugetătorii, o mişcare culturală, politică şi filozofică ateistă în gândire care
    căutau să elibereze indivizii de prejudecăţi şi erori religioase sau
    ştiinţifice. Scopul principal era separarea Bisericii de stat, care se şi
    întâmplă în Franţa în 1905 şi în Portugalia în 1911. Sunt câţiva exponenţi
    importanţi precum Robert G. Ingersoll în SUA şi Charles Bradlaugh în Marea
    Britanie. În 1880 se fondează Federaţia Internaţională de Liberă Cugetare. Cum
    se manifestă anticlericalismul? La nivel individual este vorba despre asumara
    unei identităţi non-religioase şi în cazul liber cugetătorilor, socialiştilor,
    liberalilor radicali şi a masonilor se poate observa că se dezvoltă pe trei
    direcţii. Una este jurământul laic, o problemă rezolvată la noi abia în 1936. A
    doua direcţie este cea a căsătoriilor civile. A treia, şi cea mai importantă, după
    mine, este cea a înmormântărilor laice, a înmormântărilor fără preoţi.



    Libera cugetare şi anticlericalismul au apărut mai
    târziu în România, comparativ cu Occidentul. Marius Rotar: Sunt câţiva reprezentanţi importanţi ai
    anticlericalismului, cel mai semnificativ de la sfîrşitul secolului al 19-lea
    fiind Gheorghe Panu. În ziarul său Lupta dezvoltă un discurs absolut vehement
    la adresa Bisericii ortodoxe Române. În celebra Antologie a ateismului în
    România, este considerat primul promotor al ateismului românesc. În ciuda
    acestui fapt, în 1910, când va muri, va fi înmormântat cu preot. Şi Nicolae Leon va fi înmormântat cu
    preot. Din acest punct de vedere, Thiron a mers pînă la capăt în sensul în care
    şi-a exprimat, în 1905, dorinţa de a fi înmormântat laic, ceea ce se va
    întâmpla în 1924.



    Liber cugetătorii români şi-au exprimat
    convingerile în presă cu un limbaj care se situa adesea în registrul insultei
    şi au fost nevoiţi să-şi susţină opiniile contrare majorităţii cu forţă.
    Separarea cetăţenilor de religie şi separarea moralei de religie era un
    principiu fundamental al programului lor. Conduite precum cele ale
    socialiştilor Ştefan Gheorghiu,
    I. C. Frimu, Constantin Dobrogeanu-Gherea, Panait Istrati, care au cerut să fie
    înmormântaţi laic, erau menite să fie exemple şi pentru ceilalţi. Marius Rotar: În 1913, Thiron publica
    în ziarul Dimineaţa următoarea scrisoare: Felicitări în cazul a 2 tineri
    care au preferat să încheie doar căsătoria civilă. Sincere felicitări că aţi
    avut curajul de a vă lepăda de idioţeniile religiilor creştină şi mozaică, de
    biblio-evanghelie, de ceaslov şi de Talmud şi de exploatarea clerului creştin
    şi mozaic. În reacţia Bisericii Ortodoxe Române se spune foarte clar: nu se
    găseşte nimeni care să-l înhaţe şi să-l zguduie pentru că-şi permite să insulte
    cea mai mare parte a poporului român care nu cugetă şi nu crede ca domnia sa?



    Cel mai radical nume de pe lista liberei cugetări
    şi anticlericalismului a fost medicul Constantin Thiron (1853-1924), profesor
    la Universitatea din Iaşi. Medic militar, a participat la războiul balcanic din
    1913 şi la primul război mondial. Marius Rotar a arătat care sunt detaliile din
    viaţa lui Thiron care îl fac campionul liberei cugetări din România: Pe ceasul lui Thiron scria
    moarte tuturor zeilor şi liberă cugetare! Thiron şi-a asumat pînă la ultima
    picătură această formulă anticlericală. În 1913 Thiron îşi inaugurează la Iaşi
    mormântul laic. Este primul mormânt laic din România şi este plin de simboluri.
    În acelaşi an, în cimitirul Eternitatea, se inaugurează pentru Vasile Conta un
    monument ateu. Thiron şi-a făcut testamentul de 3 ori, în 1905, 1913 şi 1921.
    Când omul este tânăr, are tendinţa de a păstra un aer rebel. Thiron, când îşi
    face primul testament laic, are 52 de ani, depăşise faza prometeică. Acolo sunt
    câteva dintre ideile pe care le are. Un citat dintr-un articol al său din
    ziarul Opinia este relevant: numai imbecilii religioşi confesionali creştini şi
    mozaici au frica morţii din cauza stupidităţilor din Biblie şi Evanghelie
    impuse de cler spre a micşora demnitatea şi curajul omenesc şi a rămâne o slugă
    platnică şi plecată clerului diverselor religii.

    Libera cugetare şi
    anticlericalismul în România au avut ecou social limitat. Dar ele a fost
    încercări de conectare a spaţiului românesc la circulaţia ideilor din epoca
    lor.