Tag: licitatii

  • Topul vânzărilor de artă din 2021 din România

    Topul vânzărilor de artă din 2021 din România

    Pe platforma tudor-art.com, platformă care monitorizează, în principal, vânzările oficiale de artă din România realizate de case de licitații sau galerii de artă, a apărut bilanțul pieței de artă din 2021 – cei mai vânduți artiști, cele mai mari prețuri, cele mai multe lucrări vândute. În plină perioadă de pandemie, într-o perioadă cu dificultăți economice, piața de artă din România a continuat să înregistreze tranzacții importante în anul care tocmai a trecut. Topul celor mai bine vânduți artiști arată astfel:



    Lider în topul celor mai bine vânduți artiști, cu 20 de lucrări vândute în 2021, se află pictorul Ion Țuculescu (1910-1962) – un pictor de o forță excepțională, parcurgând trei mari perioade: expresionistă, folclorică și perioada totemică. Autodidact, o personalitate complexă, fiind biolog și medic, s-a remarcat în domeniul artistic. Picturile sale s-au vândut în 2021 cu un total de 776.826 euro.



    Locul doi este ocupat de Nicolae Tonitza (18816-1940) – pictor și grafician, cu studii în Germania, la München, și în Franța, la Paris. Cu o pictură cu începuturi academiste, își apoi găsește o voce aparte în peisajul artistic românesc – pictorul copilăriei, idealist, înțelegând arta ca expresie a permanenței valorilor spirituale. În 2021 au fost vândute oficial 82 de lucrări ale artistului cu o valoare totală de 644.550 de euro.



    Cel de-al treilea loc în topul celor mai vânduți artiști în 2021 este ocupat de pictorul contemporan Adrian Ghenie (născut în 1977), care locuiește la Berlin, Germania. Este considerat unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai noului val al artei vizuale românești, cu tablouri care au stabilit recorduri de vânzare în ultimii ani pentru pictura contemporană românească. În 2021 s-au vândut 8 lucrări de Adrian Ghenie în valoare totală de 528.250 de euro.



    În continuarea topului vânzărilor se află marele Nicolae Grigorescu (1838-1907) – primul dintre fondatorii picturii române moderne. Pictor de șevalet, portretist, peisagist, pictor de icoane sau de pictură bisericească, Nicolae Grigorescu este considerat un simbol al artei românești, poate cel mai de seamă pictor român. Se spune despre pictura sa că a reușit să imortalizeze sufletul poporului român. Au fost vândute în 2021 un număr de 16 opere ale pictorului, cu un total în valoare de 489.114 euro.



    Pe locul 5 în topul celor mai bine vânduți artiști din 2021 se află Gheorghe Petrașcu (1872-1949) – pictor neconformist, academician, desenator și gravor, fondator al unui curent artistic caracterizat prin colorit grav și o mare forță de evocare a obiectelor și priveliștilor. A oscilat între mai multe stiluri (modernism, simbolism). S-au vândut 33 de lucrări de Gheorghe Petrașcu în 2021, cu o valoare totală de 304.988 de euro.



    În topul vânzărilor apar și personalități din arta internațională ale căror lucrări au fost vândute în România în 2021. Dintre aceștia, amintim: Salvador Dali, 178 de lucrări cu o valoare totală de 120.176 euro, Pablo Picasso – au fost vândute 58 de lucrări ale sale cu o valoare totală de 39.897 euro. Auguste Rodin, considerat cel mai de seamă sculptor clasic francez, apare în top cu 3 lucrări vândute cu o valoare totală de 20.000 de euro. Şi controversatul, celebrul, dar necunoscutul Banksy, artist graffitti și activist britanic, apare în top cu 13 lucrări vândute cu o valoare totală de 15.550 de euro.



  • Un acord pentru competitie loială

    Un acord pentru competitie loială

    De
    aproape trei ani, ţări reprezentând 70% din comerţul
    mondial cu servicii poartă negocieri în vederea
    ajungerii la un nou acord – TISA (Trade in Services Agreement) – în domeniu.
    Între cei 23 de participanţi la aceste discuţii, Uniunea Europeană constituie o
    entitate unică. De ce este nevoie de un nou acord? În
    primul rând pentru că se impune reglementarea anumitor servicii, apărute sau
    dezvoltate între timp, neavute în vedere în acordul actual, în vigoare din
    1994. Un exemplu în acest sens este piaţa digitală. În acelaşi timp, este vorba
    despre importanţa tot mai crescută a serviciilor în ponderea PIB-ului.

    Potrivit
    indicatorilor Băncii Mondiale, ponderea valorii adăugate de sectorul de
    servicii în PIB-ul global sporeşte în ritm alert – de la 53% în 1970, la 57% în
    1990, 67% în 2000, 70% în 2011, spre exemplu. Negocierile actuale au ca scop
    stabilirea unui set minim global de cerinţe pentru comerţul în sectoare, precum
    cel al serviciilor financiare sau de transport. Reuniţi în plen, deputaţii
    europeni au votat, în februarie, o rezoluţie privind orientarea politicii
    comerciale a UE în interesul companiilor comunitare şi al consumatorilor. Votul de astăzi este un moment important.
    Sunt mândră că am obţinut un sprijin larg în spectrul politic în acest sens. Ieri,
    Comisia Europeană a avut un cec în alb. Astăzi, primeşte un mandat parlamentar
    foarte clar – dacă recomandările noastre sunt respectate, TiSA va permite mai
    multe drepturi pentru cetăţenii noştri acasă şi va îndepărta unele obstacole
    pentru companiile noastre în străinătate. Dacă nu, Parlamentul nu va ezita să
    dea un veto acestui acord
    , a declarat raportorul Viviane Reding.

    Toate acestea
    pentru că nu vrem ca TiSA să ne submineze serviciile publice, cultura,
    legislaţia muncii, standardele de mediu, de protecţie a consumatorilor, de
    protecţie a datelor – altfel spus, modul în care trăim în Europa
    , a precizat raportorul.

    Pentru a proteja
    companiile UE faţă de competiţia neloială în străinătate, deputaţii au mandatat
    negociatorii comunitari să ceară ajustarea practicilor statelor terţe împotriva
    companiilor din UE, cum ar fi cele legate de localizarea obligatorie a datelor
    sau limitelor de capital străin. De asemenea, vor mai puţină birocraţie pentru IMM-uri şi, poate
    cel mai important, reciprocitate în deschiderea pieţelor, în special în ceea ce
    priveşte licitaţiile publice internaţionale, transportul, serviciile financiare
    şi digitale. Aceasta, în condiţiile în care, în prezent, serviciile UE sunt
    deja mai deschise la competiţia străină decât cele ale partenerilor săi.


    Este
    nevoie de reguli foarte clare, din raţiuni de
    competiţie, explică europarlamentarul Norica Nicolai: Se simte
    nevoia unui tip de protecţie. Ştim toţi care au fost consecinţele unor servicii
    financiare dezvoltate fără reglementări în ceea ce priveşte criza. Se pune, de
    asemenea, problema ridicării barierelor comerciale cu state terţe. Foarte
    importante mi s-au părut discuţiile cu privire la forţa de muncă, la
    mobilitatea interioară şi exterioară a forţei de muncă. Trebuie să spun că, din
    păcate, în UE se simte o tendinţă a limitării accesului pe piaţa muncii şi
    propunerea de a se introduce acea celebră clauză Golden standard, care
    priveşte forţa de muncă foarte bine calificată, la care UE este receptivă.
    Continuă, în opinia mea, fenomenul de theft brain, de furt de
    creiere, de care toată lumea are nevoie.

    Cifrele arată că Uniunea
    Europeană în ansamblul său este principalul exportator, dar şi importator de
    servicii la nivel mondial. îi este ameninţată această poziţie în vreun fel? Norica Nicolai: Nu,
    nu, în momentul de faţă nu este ameninţată, mai ales că suntem într-o negociere
    pe care eu o văd de lungă durată şi destul de dură pentru că, economia globală
    aflându-se într-o perioadă de recesiune, foarte multe state nu vor renunţa la
    măsurile protecţioniste care să le dea o şansă să-şi menţină creşterea şi să
    limiteze daunele. Cu siguranţă, însă, în măsura în care alte servicii se vor
    dezvolta în raport de evoluţia tehnică există un risc şi pentru capitole de
    servicii ale UE să fie afectate. Dar asta pe termen scurt, pentru că gândesc că
    în termen de 5-6 ani vom finaliza aceste negocieri şi ştim foarte bine cât de
    lung este procesul de ratificare a acordului în UE, spre 2020-2025 putem
    discuta de un acord general cu privire la comerţul cu servicii.

    Evoluţia structurii economiei
    româneşti din ultimii ani indică o economie emergentă care a trecut printr-o
    fază de supraîncălzire şi acum se reface, cu un sector al serviciilor încă sub
    media Uniunii Europene, dar şi o schimbare a structurii dinspre ramurile cu
    valoare adăugată mică, precum agricultura, spre ramuri cu valoare adăugată
    mare, ceea ce este benefic şi con­tri­buie la îndeplinirea criteriilor de con­ver­genţă
    reală spre zona euro, spun analiştii. Cele mai recente date publicate de
    Eurostat arată că România a înregistrat a treia cea mai mare creştere
    economică din Uniunea Europeană în ultimul trimestru al anului trecut,
    alăturându-se astfel Suediei, Cehiei şi Slovaciei.

  • Premiere în licitaţiile organizate în 2012 în România

    Premiere în licitaţiile organizate în 2012 în România


    Anul 2012 a înregistrat o serie de premiere în licitaţiile de artă organizate în România, între acestea numărându-se punerea în vânzare a unor lucrări semnate de Constantin Brâncuşi, a unui monopost de Formula 1, prima casă solară românească şi obiecte aparţinând unor actori români. Prima premieră din acest an pe piaţa românească de artă a fost cumpărarea a două lucrări realizate de Constantin Brâncuşi – unul dintre cei mai cunoscuţi artişti români din întreaga lume. Pupăza cu moţ şi Peile roşi au fost adjudecate, în ianuarie, la 10.000 de euro, respectiv la 2.000 de euro.


    Desenul Pupăza cu moţ (peniţă pe hârtie) a fost scos la vânzare de un colecţionar privat din Bucureşti, care l-a achiziţionat în trecut de la o licitaţie a casei Christies. Lucrarea, cumpărată la 10.000 de euro, reprezintă un proiect de ilustraţie pentru volumul de poeme Plante şi animale, publicat la Paris, în 1929, de Ilarie Voronca, un scriitor care făcea parte din cercul de prieteni ai artistului. Cea de a doua lucrare de Brâncuşi – Peile roşi -, care a fost cumpărată la 2.000 de euro, este o fotografie-obiect artistic, datată 1906. Imaginea de pe faţa cărţii poştale Peile roşi este una dintre sculpturile distruse de artist în 1907, într-un acces de răzvrătire faţă de ceea ce crease în perioada impresionismului la care Brâncuşi aderase ca elev al lui Auguste Rodin. Cartea poştală trimisă unui prieten este unicul document rămas care prezintă una dintre operele dispărute. Fotografia a fost reprodusă cu ocazia Centenarului Brâncuşi din 1976, în România Literară, şi provine dintr-o colecţie privată bucureşteană. Prezenţa lui Constantin Brâncuşi pe piaţa românească de licitaţii publice reprezintă un eveniment unic.


    Constantin Dumitru, jurnalist, organizator de expoziţii, dar şi un fin observator al pieţei de artă spune că 2012 a fost un an mai bun decât era de aşteptat: A evoluat previzibil, un pic mai bine decât în 2011, care a fost cel mai bun an după 1990. Am fost impresionat că în piaţa de artă au pătruns şi pătrund tot mai mult obiecte care nu sunt opere de artă, ci care au fost doar în apropierea oamenilor de artă, de cultură, ceea ce se întâmplă de mult timp în toată lumea. În sfârşit se întâmplă şi la noi. Există însă şi o zonă care nu ţine de artă, care doar mimează arta, să sperăm că nu se va duce spre kitsch.”


    L-am întrebat pe Constantin Dumitru dacă în acest an criza economică a influenţat piaţa de artă din România şi răspunsul a fost Categoric, da”: “Când spun a influenţat-o, nu spun neapărat că a deterioriat-o. Lipsa de încredere în piaţa imobiliară, căderea preţurilor terenurilor a dus inevitabil la creşterea preţurilor obiectelor de artă. În piaţa de artă nu se reflectă neapărat rezultatele economice. 2013 va fi un an greu. Pentru cumpărătorul mediu, pentru lucrările care se vând la 100, 200, 300 de euro va fi foarte greu. În piaţa de artă s-au plimbat foarte mulţi bani, zeci de milioane de euro. Aceşti bani s-au plimbat însă pe lucrările artiştilor care nu mai sunt în viaţă. Artistul român, creatorul de artă actual n-a prea văzut banii ăştia. Eu mă bucur că se vinde cu 300.000 de euro un celebru mort, dar studentul de azi, dascălul de la Universitatea de Artă, artistul de azi e bucuros dacă vinde cu 500-1000 de euro. Aş vrea să exportăm mai mult , să vindem mai mult pe pieţele externe.”


    Marius Tiţa, redactor şef la RRI dar şi jurnalist specializat în artă, spune că şi piaţa românească trece printr-un proces de maturizare: ”În România asistăm însă şi la o diversificare a ofertei, asta însemnând nu numai obiectele puse în vânzare, ci şi acţiunile pe care în principal casele de licitaţie le oferă. Mă gândesc la câteva evenimente, cum ar fi cele organizate de ArtMark, care pe lângă licitaţiile tradiţionale a venit cu câteva idei: licitaţii tematice, de obiecte regale, licitaţia de obiecte care ţin de zona militară, foarte bine prizate în Occident şi care iată, se vând şi la noi într-o licitaţie specială şi multe alte obiecte, nu neapărat arta plastică tradiţională. Deci, iată, asistăm la o deschidere dar şi la o reaşezare a unor preţuri, chiar valori şi opinii referitoare la piaţa de artă. Această maturizare a pieţei reduce mult preţurile şi valoarea vânzărilor. Nu putem vorbi de un entuziasm al pieţei de artă, e clar că învăţăm multe lucruri noi, dar nu putem vorbi de afaceri exuberante şi câştig incredibil.”


    O licitaţie inedită a fost şi cea în care au fost aduse în atenţia colecţionarilor obiecte personale ale unor actori români cunoscuţi şi o serie de piese de recuzită din filme şi piese de teatru de succes. Cel mai bine vândut lot la această licitaţie a fost o brăţară din aur şi argint cu diamante, rubine şi smaralde ce a aparţinut actriţei Maia Morgenstern, care a fost adjudecată la suma de 500 de euro. În august, monopostul de Formula 1 Ferrari F399, condus de Michael Schumacher în sezonul competiţional 1999, a fost adjudecat la preţul de 177.000 de euro. La licitaţia dedicată maşinilor de colecţie sport s-au mai vândut trei automobile Mercedes – din 1953, 1959 si 1966, un Ferrari 599 GTB Fiorano ediţie specială Carbon Kit din 2009, un Lincoln Continental din 1947 un Jeep Willys din 1948 dotat cu remorcă şi mitralieră. Şi fosta maşină oficială a regelui Mihai I – un BMW 760Li – a fost vândută, la preţul de 20.000 de euro.


    Permisul de conducere al principesei Maria, datând din 1904, a fost cumpărat la preţul de 5.000 de euro. Într-o altă sesiune, a fost pusă în vânzare Prispa – prima casă solară 100% românească. Estimată la 50.000 de euro, Prispa nu a stârnit, însă, interesul posibililor cumpărători. Între premiere s-au numărat şi licitaţiile realizate în duplex, cel mai important eveniment fiind organizat la Bucureşti şi Monaco. Cel mai bine vândut tablou în 2012 a fost Ciobănaş cu turma de oi de Nicolae Grigorescu, adjudecat la 195.000 de euro. La preţuri ridicate au fost cumpărate şi trei tablouri pictate de Nicolae Tonitza, pentru aproximativ 400 de mii de euro.


    Din estimările specialiştilor, pe piaţa de artă au fost făcute anul trecut tranzacţii în valoare de aprocimativ 40 de milioane de euro.