Tag: Ligia Deca

  • Anlu de anviţămintu, fuvirsitu?

    Anlu de anviţămintu, fuvirsitu?



    Tru România, cadrele didactiţi şi personalu auxiliar ditu educaţie bitisiră aproapea tuti turliili legale di protestu, a deapoa tora au la dispoziţie maş una cali, aţea nai ma radicală: greva. Profesorlli eara ñiercuri ti prăndzu, tru ună grevă di avertismentu di dauă săhăţ şi suntu apufusiţ s’intră tru grevă ghenerală luni, 22 di mai, aşi cum apufusiră pritu unu referendum la cari apăndăsiră favorabil 70% ditu elli, cara căftărli a loru nu suntu tiñisitit. Elli vor, prota ş-prota, ca lucărlu a loru s’hibă păltitu tu simfunie cu simasia a lui suţială, nkisindalui di la principiul că tiñia di cafi mesu a profesorlui debutantu lipseaşti s’hibă nai ma pţănu isa cu tiñia di cafi mesu di mesi brută pi economie. Păltrea a tiñiiloru di cafi mesu ti tut personal didactic di predare să s’facă progresiv, tru raportu di funcţie, studii, vicllimi şi grad didactic şi să s’bagă tru practico regula indexarillei anuală a tiñiiloru di cafi mesu personalui păltit ditu fonduri publiţi cu rata inflaţiillei, suntu alti dauă căftări di pi lista-a protestatarlor. Profesorlli nica caftă păltearea a oariloru suplimentari efectuati di personalu didactic auxiliar şi nididactic şi a indemnizaţillei di instalare, acordarea a sporurilor tră condiţii di lucru a personalui ditu nviţământu, decontarea navetăllei, darea concediului di odihnă suplimentar şi compensarea financiară a concediului de odihnă neefectuat. Nu dip tu soni, cadrili didactiţi pledeadză tră creastirea anuală a investiţiilor tru nviţământu, tră făţearea ma cu hăiri baza materială şi a infrastructurăllei.



    Sindicaliştii aduc aminti că ahurhiră protestile tru meslu andreu 2022 şi că eale s’dusiră ninti tu meşlli yinaru, şcurtu, marţu, apriiuru şi agiumsiră pi kipită cu marea urdinari ditu 10 di mai, di Bucureşti, la cari loară parti 15 di ñilli di oameni, ama guvernul di coaliţie armasi niminatu, iara tăxerli nu fură tiñisiti. Tinni di cafi mesu ti arizili, cădearea a putearillei di ancupărari, anomalii tru aţea ţi mutreaşti păltearea a aţiloru ţi suntu pi ipotisi di cumănduseari, suntu maş ndauă di problemele cu cari s’ampulisescu lucrătorlli ditu educaţie, spunu sindicaliştilli. Ari, tru aestă oară, un mari semnu di ntribari tu ligătură cu mira a examenelor naţionale, a evaluarillei tră admiterea la liceu şi la bacalaureatu. Liderllii sindicali admit că, ma s’nkisească greva generală, aestea suntu tu piriclliu tra s’aibă zñie. Ndridzearea a catandisillei, cundilleară năşi, ţăni orlea zorlea di apofasili ţi va ;li llia Executivlu şi Parlamentul ali Românie.



    Ministrul ali Educație, Ligia Deca, ari apufusită, componenţa a pareiillei di păzărăpseari a contractului colectiv di lucru şi easti căndăsită că va s’află cearei. Nu minduescu că lipseaşti s’hibă băgati tru piriclliu niţi nă turlie structura-a anlui școlar ică proceslu educațional, spusi ministrul Deca. Ea tăxi că va s’alumtă emu ti ună pălteari a riñiiloru di cafi mesu tiñisiti ti profesori ama și tră atea că anlu școlar să s’dizvărtească tru condiții optime și să s’bitisească.



    Autoru: Stefan Stoica


    Armânipsearea: Taşcu Lala



  • Anul de invăţământ, ameninţat?

    Anul de invăţământ, ameninţat?

    În România,
    cadrele didactice şi personalul auxiliar din educaţie au epuizat aproape toate
    formele legale de protest, iar acum mai au la dispoziţie doar una, pe cea mai
    radicală: greva. Profesorii s-au aflat, miercuri, la mijlocul zilei, într-o
    grevă de avertisment de două ore şi sunt decişi să intre în grevă generală
    luni, 22 mai, aşa cum au decis printr-un referendum la care au răspuns
    favorabil 70% dintre ei, dacă revendicarile nu le sunt satisfăcute. Ei vor, în
    principal, ca munca să le fie retribuită în conformitate cu importanţa ei
    socială, plecând de la principiul că salariul profesorului debutant trebuie să
    fie cel puţin egal cu salariul mediu brut pe economie. Salarizarea întregului
    personal didactic de predare să se realizeze în mod progresiv, în raport de
    funcţie, studii, vechime şi grad didactic şi să se instituie regula indexării
    anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice cu rata inflaţiei,
    sunt alte două solicitări de pe lista protestatarilor. Profesorii mai cer plata
    orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar şi nedidactic şi a
    indemnizaţiei de instalare, acordarea sporurilor pentru condiţii de muncă
    personalului din învăţământ, decontarea navetei, acordarea concediului de
    odihnă suplimentar şi compensarea financiară a concediului de odihnă
    neefectuat. Nu în ultimul rând, cadrele didactice pledează pentru creşterea
    anuală a investiţiilor în învăţământ, pentru îmbunătăţirea bazei materiale şi a
    infrastructurii.

    Sindicaliştii amintesc că au început protestele în luna
    decembrie 2022 şi că ele au continuat în lunile ianuarie, februarie, martie, aprilie
    şi au culminat cu marele marş din 10 mai, din Bucureşti, la care au luat parte
    15 mii de oameni, însă guvernul de coaliţie a rămas impasibil, iar promisiunile
    nu au fost onorate. Salarii umilitoare, prăbuşirea puterii de cumpărare,
    anomalii în ceea ce priveşte salarizarea celor care ocupă funcţii de conducere,
    sunt doar câteva dintre problemele cu care se confrunţă salariaţii din
    educaţie, afirmă sindicaliştii. Există, în acest moment, un mare semn de
    întrebare cu privire la soarta examenelor naţionale, a evaluării pentru
    admiterea la liceu şi a bacalaureatului. Liderii sindicali admit că, în cazul
    declanşării grevei generale, acestea riscă să fie perturbate. Rezolvarea
    situaţiei, au subliniat ei, depinde strict
    de deciziile pe care le vor lua Executivul şi Parlamentul României.

    Ministrul Educației, Ligia Deca, a stabilit,
    deja, componenţa echipei de negociere a contractului colectiv de muncă şi s-a
    declarat convinsă că se vor găsi soluții. Nu cred că ar trebui puse în pericol în
    niciun fel structura anului școlar sau procesul educațional, a opinat ministrul
    Deca. Ea a promis că se va lupta atât pentru o salarizare decentă a
    profesorilor cât și pentru ca anul școlar să se desfășoare în condiții optime și
    să se finalizeze.


  • Les lois de l’Education, adoptées par les députés

    Les lois de l’Education, adoptées par les députés


    Les députés roumains ont voté les propositions
    législatives censées réformer profondément le système de l’Education nationale.
    Lestextes de loi sont actuellement
    présentés au Sénat qui est la chambre décisionnelle. Les propositions entraîneront des modifications importantes dans
    l’enseignement préuniversitaire et universitaire, en espérant remédier aux
    problèmes chroniques auxquelles l’Education nationale se confronte. La ministre
    Ligia Deca a énumérés les principaux objectifs des nouvelles lois de l’Education :


    « La prévention et la lutte contre le décrochage
    scolaire, la lutte contre l’illettrisme fonctionnel, la mise en place d’un
    système d’enseignement centré sur l’enfant, le renforcement des mesures de
    sécurité dans les écoles, une formation pédagogique approfondie des enseignants
    et des professeurs et un plus de respect des normes déontologiques et éthiques »
    .


    Aux dires de madame la ministre, accorder plus d’argent
    aux établissements scolaires des zones défavorisées et mettre en place des
    mesures censées assurer le succès scolaire de l’enfant tout au long de sa
    scolarité représentent les piliers fondamentaux de ce nouveau paquet
    législatif. Les représentants de la coalition au pouvoir formée du PSD-PNL et
    UDMR ont déclaré avoir voté en faveur d’un cadre législatif stable dont les
    résultats deviendront visibles dans les années à venir. De son côté, l’opposition
    considère les actuelles lois comme le résultat échoué du projet présidentiel « La
    Roumanie éduquée » et donc, incapables à résoudre les problèmes à l’intérieur
    du système.




    Plusieurs changements seront mis en place une fois que la
    nouvelle loi de l’Education nationale entrera en vigueur. Côté admission au
    lycée, 50% des places disponibles seront pourvues à l’issue d’un examen
    supplémentaire. La religion deviendra une discipline optionnelle à l’examen de
    baccalauréat et le programme de fournitures scolaires pour les enfants issus
    des milieux défavorisés sera élargi.


    Les nouvelle lois prévoient également la mise en pratique
    d’un Plan national de lutte contre la violence dans les écoles.Ellesvisent la
    possibilité d’installer dans les écoles des systèmes de vidéosurveillance, avec
    l’accord des professeurs, des élèves et des parents et des sanctions disciplinaires
    contre les enseignants ou les élèves qui violent la loi.


    Des modifications interviendront aussi au sein de l’enseignement
    universitaire. Les directeurs des universités, actuellement en place pourront
    prolonger leurs mandats de dix ans. Un
    autre amendement vise à combattre le plagiat et le commerce des thèses de
    licence, de master et de doctorat. Toute personne mettant à la disposition d’un
    étudiant de tels ouvrages risquent des amendes allant de 20 mille à 40 mille
    euros. Au terme de la nouvelle loi, un professeur élu à la tête d’une
    institution publique peut se voir réduire de 50% tout au plus le nombre de ses cours.
    Le métier d’enseignant doit être respecté et apprécié, a fait savoir Mme la
    ministre, Ligia Deca. D’ailleurs, cela a figuré parmi les revendications des
    professeurs ayant manifesté à Bucarest le jour où le nouveau paquet des lois de
    l’Education a été adopté. Les autres revendications ont porté notamment sur une
    grille salariale correcte.





  • „Bildungsstandort Rumänien“: Was  bringen die neuen Bildungsgesetze?

    „Bildungsstandort Rumänien“: Was bringen die neuen Bildungsgesetze?





    Seit fünf Jahren koordiniert die derzeitige Bildungsministerin Ligia Deca das Projekt Bildungsstandort Rumänien“, das vom Staatspräsidenten Klaus Johannis ins Leben gerufen wurde und während seiner beiden Amtszeiten immer wieder für Schlagzeilen aufgrund der Verzögerung seiner Umsetzung sorgte. Das Projekt, das nun in Form der neuen Bildungsgesetze in die Praxis umgesetzt wird, soll eine Lösung für die schwerwiegenden Probleme im rumänischen Bildungssystem liefern.



    Die Missstände im rumänischen Bildungssektor sind gravierend und sie haben sich festgesetzt. Die Gesetze in diesem Bereich sind seit der antikommunistischen Revolution von 1989 unzählige Male abgeändert worden, und die zahlreichen Minister und Ministerinnen unterschiedlicher politischer Couleur, die sich an der Spitze des Bildungswesens die Klinke in Hand gaben, hatten kein klares Konzept, wie die Mängel zu beheben sind, auf die Lehrer, Schüler und Eltern immer wieder hingewiesen haben.



    Nach einer ersten Phase von Konsultationen in den Jahren 2016–2017 wurde das Projekt Bildungsstandort Rumänien“ 2018 zur öffentlichen Debatte gestellt. Als Beraterin des Präsidenten für Bildung koordinierte Ligia Deca das Projekt direkt, nahm an den Debatten teil und verantwortete den Abschlussbericht, der im Sommer 2021 veröffentlicht wurde. Mehr als 60 Bildungseinrichtungen und fast 13 Tausend direkt Betroffene und Experten waren an der Ausarbeitung des Abschlussberichts beteiligt.



    Im vergangenen Herbst ernannte Präsident Klaus Johannis Ligia Deca schlie‎ßlich zur Bildungsministerin und übte Druck auf den Politikbetrieb aus, damit das Programm Bildungsstandort Rumänien“ möglichst schnell per Gesetz verwirklicht wird. Genauer gesagt sind nach langem Hickhack zwei Gesetze daraus geworden. Das Gesetz über die voruniversitäre Bildung zielt unter anderem darauf ab, die Zahl der Schulabbrecher zu verringern, und mit dem Gesetz über die Hochschulbildung soll die Zusammenarbeit zwischen den Universitäten in Rumänien und europäischen Partneruniversitäten gefördert werden. Die Professionalisierung der beruflichen Laufbahn der Lehrkräfte, die Verbesserung des Zugangs zur Früherziehung, die Verringerung des funktionalen Analphabetismus, die Anpassung der Lehrpläne an den Arbeitsmarkt, die Modernisierung der Test- und Bewertungsmethoden und die verstärkte Unterstützung von Kindern aus benachteiligten Verhältnissen sind weitere, ebenso wichtige Ziele.



    Die meisten Eltern und Schüler sind jedoch daran interessiert, was sich kraft der neuen Bildungsgesetze in der sogenannten Nationalen Bewertung (der Aufnahmeprüfung für die Oberschule) und dem Abitur ändern wird. Bekannt ist, dass das Abitur einen zusätzlichen Test beinhalten wird, der die Grundkenntnisse der Schüler abfragt, und dass zusätzlich ein sogenanntes technisches Abitur eingeführt wird. Ministerin Ligia Deca erläuterte kürzlich im rumänischen Rundfunk, wie die Aufnahmeprüfung für die Oberschule künftig gestaltet werden soll:



    Im Wesentlichen handelt es sich dabei um die Nationale Bewertung, wie wir sie jetzt kennen, die aus den Prüfungen in Rumänisch und Mathematik besteht sowie — im Falle der anerkannten nationalen Minderheiten — der Prüfung in der jeweiligen Muttersprache. Danach folgt eine potenzielle Prüfung für die Zulassung zum Gymnasium — allerdings nur für die Profile, bei denen es einen Wettbewerb gibt. Hier sprechen wir von 60 % der Ausbildungsplätze, die durch diese Aufnahmeprüfung vergeben werden können; die restlichen 40 % der werden auf der Grundlage einer computergestützten Verteilung der erfolgreichen Kandidaten auf die jeweiligen Gymnasien vergeben und auf der Grundlage der Ergebnisse der Nationalen Prüfung ermittelt. Schüler und Eltern sollten sich darüber im Klaren sein, dass diese Änderungen nicht zeitgleich mit dem Gesetz in Kraft treten werden, also nicht nächstes Jahr oder in zwei Jahren. Wir wollen Vorhersehbarkeit, und deshalb werden erst die Kinder, die im ersten Schuljahr nach der Verabschiedung des Gesetzes in die fünfte Klasse kommen, die Nationale Prüfung ablegen und nach der neuen Formel auf dem Gymnasium aufgenommen. Konkret wird die Aufnahmeprüfung fürs Gymnasium frühestens ab 2027 gelten, und die neue Abiturprüfung entweder 2028 oder 2029 zum Zuge kommen, je nachdem, wie schnell wir die Lehrplanreform abschlie‎ßen.“




    Mit den neuen Bildungsgesetzen sollen die Schüler in den Mittelpunkt gerückt und das Potenzial eines jeden Kindes gefördert werden. Wie soll dies erreicht werden? Ministerin Ligia Deca erläutert weiter:



    Wir sprechen hier von einem Paradigmenwechsel. Es geht nicht mehr um Lehrpläne nach Vorstellungen der Schule, sondern um Lehrpläne, die an die individuellen Bedürfnisse der einzelnen Schüler angepasst sind, d.h., die die Schüler werden aus dem Angebot der Schule wählen dürfen. Wir wollen, dass diese Wahlmöglichkeit verstärkt wird und dem Potenzial der Kinder besser entspricht. Gleichzeitig wird es ein Schülerportfolio geben, in dem im Grunde alle Informationen über den Bildungsweg eines Kindes gesammelt werden, so dass wir bei Problemen viel früher eingreifen können, als dies jetzt möglich ist. Für jeden Bildungszyklus gibt es gesetzliche Bestimmungen, die den Schulberater, den Schulleiter, die Familie und die anderen Lehrer besser miteinander vernetzen, so dass für jeden Schüler ein individueller Plan erstellt werden kann. Au‎ßerdem werden wir durch das nationale Programm zur Verringerung des funktionalen Analphabetismus über standardisierte, jährliche Tests verfügen, die es uns ermöglichen, festzustellen, wo Nachholbedarf besteht und wo wir ein höheres Ma‎ß an Komplexität anbieten können, damit Kinder, die zu hohen Leistungen fähig sind, entsprechend gefördert werden. Wir sprechen also über Gesetze, die viel stärker auf die Bedürfnisse der Schüler ausgerichtet sind.“




    Wie ist es jedoch um die Lehrkräfte bestellt? Ändert sich etwas in der Entlohnung und der Bewertung ihrer Aktivität? Bildungsministerin Ligia Deca kommt erneut zu Wort:



    Das Bildungsministerium hat in den letzten Monaten gemeinsam mit den wichtigsten Gewerkschaftsverbänden an den Gehaltstabellen im Rahmen des neuen Entlohnungsgesetzes gearbeitet. Seit Februar haben wir unsere Vorschläge an das Arbeitsministerium gesandt, um zum Entwurf für das neue Besoldungsgesetz beizutragen. Es gab auch direkte Gespräche mit den Gewerkschaften, aber auch zwischen den Gewerkschaften und Vertretern der Parteien der Regierungskoalition. Was die Bewertung der Arbeit der Lehrkräfte betrifft, so haben wir vereinbart, gemeinsam zu prüfen, wie wir die bereits vorhandenen Instrumente wie die Leistungsvergütung anpassen können, aber auch, wie wir neue Anreize einführen können, z.B. die Regelung, dass 2 % des Gehaltsfonds dem Schulleiter zur Verfügung gestellt werden, um Lehrkräfte zu motivieren, die sich stärker in Schulprojekte einbringen.“




    Die bisherigen Zahlen sprechen jedoch eine andere Sprache: Der Schulabbruch ist immer noch eines der grö‎ßten Probleme an rumänischen Schulen, wobei Rumänien laut Eurostat den höchsten Prozentsatz an Schulabbrechern in Europa aufweist. Die Schulabbrecherquote ist in den ländlichen Gebieten am stärksten ausgeprägt. Hinzu kommt der funktionale Analphabetismus, der in den PISA-Tests unter 15-jährigen rumänischen Schülern gemessen wird. Auch hier liegt Rumänien weit über dem europäischen Durchschnitt. Mit anderen Worten: Eine beträchtliche Anzahl rumänischer 15-Jähriger versteht die Inhalte gelesener Texte nicht. Der Mangel an Lehrern und qualifiziertem Schulpersonal ist ein weiteres Problem, das seit Jahren ungelöst ist. Die niedrigen Erfolgsquoten bei den Lehramtsprüfungen der letzten Jahre sind besorgniserregend. Nicht zu vernachlässigen sind auch die Gewalt an den Schulen und der Drogenkonsum unter Schülern, Phänomene, in in letzter Zeit dramatisch zugenommen haben.



    Kritiker des Projekts Bildungsstandort Rumänien“ bemängeln, dass die Initiative des Präsidenten nicht von den bestehenden konkreten Problemen ausginge, sondern nur eine Sammlung von Allgemeinplätzen sei. Daher werden die neuen Bildungsgesetze — trotz der Änderungen, die sie mit sich bringen — die derzeitigen Probleme nicht lösen können, sondern eher mehr Verwirrung mit sich bringen, so die Kritik.



    Für die Umsetzung der in den neuen Gesetzen vorgesehenen Reformen werden mehr als 3 Milliarden Euro aus dem in Brüssel genehmigten Nationalen Aufbau- und Resilienzplan (PNRR) bereitgestellt.

  • Les lois sur l’Education

    Les lois sur l’Education


    A
    l’époque où elle était conseillère du chef de l’Etat roumain, l’actuelle
    ministre de l’Education nationale, Ligia Deca, a coordonné le projet La
    Roumanie éduquée. Cinq ans plus tard, ce projet est enfin mis en place sous la
    forme d’un nouveau paquet de lois sur l’Education. Il convient de rappeler que
    depuis la chute du communisme, en 1989, l’Education nationale a souffert de
    multiples changements. En effet, tous les ministres de tutelles ont voulu
    imposer leurs propres idées, sans pour autant remédier aux défaillances du
    système éducatif. Au bout d’une première série de consultations entre 2016 et
    2017, le projet La Roumanie éduquée a été soumis au débat public, en 2018. A l’époque,
    il se trouvait sous la coordination de Ligia Deca qui a participé à tous les
    débats et au lancement officiel du projet, à l’été 2021. Plus de 60 structures
    et 13.000 personnes ont contribué à l’élaboration de ce projet censé changer le
    visage de l’Education nationale.


    On ne saurait donc être surpris de la nomination
    l’automne dernier, de Mme. Deca à la tête du ministère de l’Education, une
    décision censée accélérer le réajustement du système éducatif roumain. Le
    principal objectif des propositions législatives dans l’enseignement préuniversitaire
    reste la lutte contre l’abandon scolaire, tandis que la priorité essentielle
    dans le système universitaire est le renforcement de la coopération entre les
    différentes universités européennes.


    La professionnalisation du métier d’enseignant, la
    scolarisation précoce, la diminution de l’illettrisme fonctionnel, une école
    adaptée aux besoins du marché de l’emploi, des méthodes d’enseignement plus
    modernes, un plus grand soutien accordé aux enfants issus des milieux
    défavorisés, voilà autant de défis que le Ministère de l’Education nationale
    espère relever par l’intermédiaire des nouvelles lois. Pourtant, les élèves et
    leurs parents sont plutôt intéressés par les changements que les examens du
    Brevet et du Baccalauréat subiront. Il a été déjà annoncé qu’aux épreuves du
    Bac de la section choisie par l’élève, s’ajoutera une autre épreuve issue d’une
    section différente. Le Bac technologique sera remis en place.

    Quant au Brevet
    que les Roumains appellent l’Evaluation nationale, la ministre de l’Education,
    Ligia Deca, précise :




    « Les épreuves du Brevet
    continueront à évaluer les connaissances en langue roumaine, en mathématiques
    et, dans certains cas, en langue étrangère. En revanche, dans les lycées où le
    nombre de places reste inférieur à celui des demandes d’inscription, un examen
    d’admission sera organisé pour 60% des places disponibles. Les 40% de places
    restantes seront distribué aux élèves en fonction de leur moyenne au Brevet.
    Les élèves et leurs parents doivent comprendre que cette nouvelle loi ne sera
    pas mise en place ni cette année, ni l’année prochaine, elle ne risque donc pas
    d’impacter les enfants actuellement en dernière année de collège. Nous souhaitons
    que chacun puisse avoir une visibilité sur son parcours scolaire et donc, les
    modifications concerneront seulement la génération qui entrera au collège à
    partir de cet automne et qui devrait passer le Brevet après 2027 et le Bac
    après 2028-2029. »






    Les nouvelles lois de l’Education nationale se proposent
    de mettre en place un système éducationnel circulaire, avec un accent mis sur
    les besoins de l’élève et sur son potentiel. Comme faire pour atteindre un tel
    objectif ? Ligia Deca nous explique : « On vise un changement de
    paradigme. Ce ne sera plus l’école qui décide du programme scolaire, mais ce
    sera à l’élève de choisir parmi les options proposées par l’école. Nous
    souhaitons élargir le choix et mieux l’aligner sur le potentiel des enfants. En
    même temps, le dossier de l’élève réunira toutes les informations concernant
    son parcours éducationnel et nous permettra d’intervenir en cas de problème
    bien plus tôt qu’à l’heure actuelle. Chaque cycle scolaire est réglementé par
    des lois qui maintiennent un lien étroit entre le conseiller principal d’éducation,
    le professeur principal de la classe, la famille et les autres enseignants, de
    sorte qu’il existe un plan individualisé pour chaque élève. Et puis, dans le
    cadre du programme national de réduction de l’analphabétisme fonctionnel, des
    tests uniques annuels seront mis en place qui nous aideront à savoir où insister
    davantage et à déterminer qui pourra ou
    non passer au niveau supérieur de complexité dans le cas des enfants qui ont d’excellents
    résultats scolaires et ainsi de suite. Bref, il s’agit de lois qui ciblent
    beaucoup plus les besoins de l’élève. »






    Parlons aussi des enseignants. Les nouvelles lois de
    l’éducation proposent une meilleure grille de salaires et une évaluation
    différente de leur activité. La ministre Ligia Deca explique en quoi cela
    consiste : « Ces derniers mois, le ministère de l’Education
    a travaillé de concert avec les principales fédérations syndicales notamment
    sur les nouvelles grilles de salaires. Les documents ont été transmis depuis
    déjà février dernier au ministère du Travail, pour qu’il nous aide à avoir une
    proposition définitive pour les salaires des enseignants. Nous avons eu des
    débats directs avec les fédérations syndicales, mais il y en a eu aussi entre
    les fédérations syndicales et les représentants des partis de la coalition gouvernementale.
    Pour ce qui est de l’évaluation de l’activité des professeurs, nous nous sommes
    mis d’accord sur les manières d’adapter les instruments qui existent déjà et
    sur les nouveaux instruments à mettre en place, comme par exemple le fait que
    2% du fonds des salaires est à la disposition du directeur de l’école pour
    motiver les enseignants qui s’impliquent davantage dans les projets menés par
    son établissement. »






    Pour l’instant, le décrochage scolaire est un des
    problèmes les plus graves de l’éducation roumaine. Les statistiques d’Eurostat
    le confirment, la Roumanie étant l’Etat-membre où le plus grand nombre
    d’enfants quittent l’école. C’est valable notamment en milieu rural. Autre
    problème : l’analphabétisme fonctionnel, mesuré par les tests PISA que les élèves
    roumains passent à l’âge de 15 ans. Leurs résultats sont loin derrière la
    moyenne européenne. Autrement dit, un grand nombre d’adolescents roumains de 15
    ans ne comprennent pas l’idée d’un texte. Et ce n’est pas tout. Le manque d’enseignant
    et de personnel didactique qualifié est un problème grave qui sévit depuis des
    années, alors que le taux de réussite aux examens pour devenir professeur
    titulaire ne cesse de baisser. A ne pas ignorer non plus les phénomènes de la
    violence et de la consommation de drogue dans les écoles roumaines, qui
    semblent s’amplifier ces derniers temps. Autant de problèmes urgents à résoudre
    pour le ministère de l’Education, qui pense améliorer la situation en promulgant
    ces nouvelles lois.


    Cependant, les contestataires de la réforme de
    l’Education nationale pointent du doigt le fait que le projet présidentiel « La
    Roumanie éduquée », sur lequel elles se fondent, n’a pas comme point de départ
    les problèmes concrets existants, mais n’est qu’une liste d’idées générales.
    C’est pourquoi, certains estiment que malgré les changements apportés, ces
    nouvelles Lois de l’Education ne feront qu’empirer les choses.



    Notons pour terminer que 3 milliards d’euros ont été
    alloués à ces réformes dans le cadre du Plan national de relance et de
    résilience approuvé par Bruxelles. Reste à voir si une fois arrivé entre les
    mains des bénéficiaires, cet argent sera vraiment utilisé pour améliorer la
    qualité de l’enseignement roumain.


    (Trad. Ioana Stancescu, Valentina Beleavski)











  • Legile Educației

    Legile Educației


    Timp de cinci ani, actualul ministru al Educației, Ligia Deca, a coordonat, pe hârtie, proiectul România educată asumat de președintele Klaus Iohannis și dezbătut pe parcursul ambelor sale mandate în fruntea țării. Pus, acum, în practică sub forma noilor Legi ale Educației, proiectul s-ar dori un răspuns la problemele grave din sistemul de învățământ românesc. Să amintim doar că, după Revoluția anticomunistă din 1989, legile din domeniu au fost constant modificate de miniștrii de diferite culori politice care s-au perindat în fruntea învățământului, dar nu au fost în măsură să rezolve neajunsurile pe care cadre didactice, elevi sau părinți le semnalau ca fiind de natură să afecteze din rău în mai rău procesul educațional.



    După o primă etapă de consultări în 2016-2017, proiectul România Educată a fost lansat în dezbatere publică în 2018. În calitate de consilier prezidențial pentru Educație, Ligia Deca l-a coordonat direct, a participat la dezbateri și la raportul final lansat în vara lui 2021. La realizarea lui au lucrat peste 60 de structuri din educație și aproape 13 mii de persoane.



    Toamna trecută, președintele Klaus Iohannis a numit-o pe Ligia Deca ministru al Educației, afirmând că România Educată este un proiect de ţară de care este foarte multă nevoie și care trebuie transpus cât mai repedeîn lege sau … mai bine spus … în legi. Legea învăţământului preuniversitar urmăreşte, între altele, reducerea abandonului şcolar, iar prin Legea învăţământului superior se doreşte inclusiv sprijinirea cooperării europene a universităţilor din România. Profesionalizarea carierei didactice, creșterea accesului la educație timpurie, reducerea analfabetismului funcțional,adaptarea programelor la piaţa muncii, modernizarea metodelor de testare şi evaluare, precum şi sporirea sprijinului pentru copiii din medii defavorizate sunt alte obiective tot atât de importante.



    Pe cei mai mulți dintre părinți și copii îi interesează, însă, ce se va întâmpla cu Evaluarea Națională (examenul de admitere în liceu) și cu Bacalaureatul. Despre Bacalaureat se știe că prevede încă o probă, care vizează competenţele de bază ale elevilor, iar, în plus, apare Bacul tehnologic. În legătură cu admiterea la liceu, a dat explicații recent, la Radio România, chiar Ligia Deca:



    În esenţă, este vorba despre Evaluare Naţională aşa cum o ştim acum, la limba română şi la matematică, plus o limbă maternă unde este cazul, urmată de o potenţială admitere la liceu numai pentru acele profiluri unde există concurenţă – şi acolo vorbim doar despre 60% din locuri care se pot aloca prin acest concurs de admitere, restul de 40% alocându-se pe baza repartizării computerizate care se bazează pe notele de la Evaluarea Naţională. Elevii şi părinţii trebuie să ştie că aceste schimbări nu vor intra în vigoare imediat ce legea este aplicabilă, deci în niciun caz la anul sau peste doi ani. Ne dorim predictibilitate şi, atunci, acei copii care intră în clasa a cincea în primul an şcolar de după adoptarea legii vor da Evaluarea Naţională şi admiterea la liceu în noua formulă. Mai concret, admiterea la liceu se aplică cel mai devreme începând cu anul 2027, iar examenul de Bacalaureat fie 2028, fie 2029, în funcţie de cât de repede finalizăm reforma curiculară.



    Noile Legi ale Educației urmăresc să centreze sistemul educaţional pe elevi şi să stimuleze potenţialul pe care îl are fiecare copil. Cum va fi posibil acest lucru? Ministrul Ligia Deca explică:



    Vorbim despre o schimbare de paradigmă. Nu este vorba de curriculum la decizia şcolii, ci va fi vorba despre curriculum la decizia elevului din oferta şcolii. Ne dorim ca această componentă de opţionalitate să fie una mărită şi mai adecvată potenţialului copiilor. În acelaşi timp, va exista un portofoliu al elevului care, practic, va strânge toate informaţiile despre parcursul educaţional al unui copil, permiţându-ne să intervenim atunci când apar probleme mult mai devreme decât reuşim să o facem acum. În fiecare ciclu de învăţământ există prevederi în lege care leagă mult mai bine consilierul şcolar, dirigintele, familia, celelalte cadre didactice, în aşa fel încât să existe un plan individualizat pentru fiecare elev. De asemenea, prin programul naţional de reducere a analfabetismului funcţional vom avea teste standardizate, anuale, care să ne permită să vedem unde trebuie insistat, unde putem merge pe un nivel superior de complexitate pentru copiii capabili de performanţă înaltă ş.a.m.d. Deci, vorbim despre nişte legi mult mai axate pe nevoile elevului.



    Cât despre cadrele didactice, ce se va schimba în salarizarea, dar şi în evaluarea activităţii lor? Ligia Deca: Ministerul Educaţiei împreună cu principalele federaţii sindicale am lucrat, în ultimele luni, la cum ar trebui să arate grilele de salarizare în contextul noii legi a salarizării. Am transmis aceste documente încă din luna februarie Ministerului Muncii, în ideea unui ajutor pentru definitivarea propunerii pentru Educaţie în legea salarizării. Au fost discuţii şi direct cu federaţiile sindicale, dar şi între federaţiile sindicale şi reprezentanţii partidelor din coaliţia de guvernare. Cât despre evaluarea activităţii cadrelor didactice, am agreat să explorăm împreună cum putem adecva instrumentele pe care le avem deja, precum gradaţia de merit, dar şi cum putem implementa noi instrumente, de exemplu acel instrument prin care 2% din fondul de salarizare se află la dispoziţia directorului, pentru a putea motiva cadrele didactice care se implică mai mult în proiectele şcolii.



    Deocamdată, cifrele arată că abandonul școlar este una dintre marile probleme ale școlii românești, potrivit Eurostat, România înregistrând cel mai mare procent din Europa de copii care părăsesc școala. Cel mai pronunțat este abandonul din mediul rural. Apoi, problematic este și analfabetismul funcțional, măsurat în testele PISA susținute de elevii români în vârstă de 15 ani. Punctajul obținut de ei este cu mult sub media europeană. Altfel spus, un număr considerabil de copii români de 15 ani nu reușesc, de pildă, să înțeleagă ce citesc. Lipsa profesorilor din școli și a personalului școlar calificat este o altă problemă rămasă nerezolvată de ani de zile. La examenele de titularizare din ultimii ani procentele de promovare sunt de natură să îngrijoreze. Nu sunt de trecut cu vederea nici violența în școli și consumul de substanțe interzise – tot mai frecvente în ultima perioadă.



    Or, contestatarii proiectului prezidențial România Educată spun că acesta nu a pornit de la problemele concrete existente, ci este doar o colecție de generalități. De aceea, cred că, în ciuda schimbărilor pe care le vor aduce, Legile ce decurg din proiect mai mult vor încurca decât vor rezolva problemele existente.



    Pentru aplicarea reformelor avute în vedere prin noile acte normative vor fi alocate peste 3 miliarde de euro din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, aprobat la Bruxelles. Rămâne de văzut dacă, odată ajunși la destinatari, banii își vor dovedi utilitatea prin creșterea calității învățământului românesc!






  • Jurnal românesc – 11.04.2023

    Jurnal românesc – 11.04.2023

    Două dintre
    ideile diasporei româneşti din domeniul Cercetării – internaţionalizarea din
    învăţământul superior şi lansarea unui program naţional de sprijinire a
    ştiinţelor exacte, au devenit realitate în noul pachet legislativ de la
    Bucureşti, a declarat ministrul Educaţiei, Ligia Deca, în deschiderea
    Conferinţei Smart Diaspora 2023
    . Se înfiinţează Programul
    naţional pentru internaţionalizarea universitară, în cadrul căruia vorbim
    despre facilităţi pentru cercetători şi profesori din diaspora, despre
    împuternicirea universităţilor de a-şi putea atinge misiunea nobilă, despre
    stimularea şi atragerea creierelor importante din întreaga lume pentru a veni
    şi a vedea valoarea universităţilor româneşti, a spus ministrul. Aceasta a
    subliniat că în cadrul aceluiaşi program sunt sprijinite universităţile
    româneşti în demersul lor de a face parte din reţele de universităţi europene,
    instrument care are şi o misiune identitară, de a construi cetăţenia europeană.
    La rândul său, ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Sebastian
    Burduja, a subliniat că pentru România viitorului sunt necesare trei
    componente: angajamentul la cel mai înalt nivel al statului pentru
    cercetare-inovare românească, valoarea minţilor româneşti şi unitatea.
    Cred că ţara noastră are cea mai importantă materie pe care o doreşte
    orice ţară, materia cenuşie. Românii din diaspora înseamnă şi conectarea
    României la piaţa globală a ideilor, a afirmat Burduja. El a precizat că
    bugetul cercetării a fost majorat în acest an cu 70%. Conferinţa Smart Diaspora 2023 se
    desfăşoară în perioada 10-13 aprilie, la Timişoara.




    Galeria Națională de Artă Zachęta din Varșovia
    găzduiește un amplu proiect expozițional internațional, intitulat Nu va
    mai fi o altă primăvară… Copiii și arta în secolele 20 și 21
    . România
    este reprezentată de Grupul Sigma din Timișoara și celebrul Experiment Zaica -
    exerciții de stimulare a creativității copiilor, elaborate de profesorul de
    pictură Dorel Zaica. În programul românesc sunt incluse ateliere pentru copii
    și adolescenți și o prezentare a conceptelor de educație și educație artistică,
    dedicată specialiștilor în domeniu, susținute de grupul Minitremu de la
    Timișoara, alcătuit din Laura Borotea şi Gabriel Boldiș. În cadrul proiectului
    varșovian, Laura Borotea și Gabriel Boldiș vor susține, la15 iunie, un atelier
    pentru liceeni, iar la 17 iunie, un atelier pentru copii școlari și o
    prezentare a practicilor Minitremu, dedicată educatorilor, mediatorilor
    culturali, cercetătorilor şi experților. Evenimentul are loc sub patronajul
    EUNIC Varșovia, cu participarea Institutului Cultural Român, Forumului Cultural
    Austriac și Ambasadei Austriei, British Council, Institutului Francez,
    Institutului Goethe şi Institutului Cultural Maghiar şi se desfășoară până la
    18 iunie.




    Producțiile cinematografice Om-Câine
    în regia lui Ștefan Constantinescu și Oameni de treabă de Paul
    Negoescu reprezintă România la a 42-a ediție a Festivalului Internațional de
    Film IKSV Istanbul, ce are loc între 11 şi 14 aprilie.
    Institutul Cultural
    Român Dimitrie Cantemir din Istanbul sprijină participarea la
    proiecţii a celor doi regizori români, a directorului de imagine Ana Drăghici
    și a producătorului Dumitrana Lupu, precum și la sesiunile de întrebări şi
    răspunsuri organizate în cadrul festivalului. Pelicula Om-Câine
    este proiectată pe 11, 12 şi 13 aprilie, iar Oameni de treabă, pe
    12, 13 şi 14 aprilie. Festivalul Internațional de Film IKSV de la Istanbul este
    un eveniment cinematografic anual, cu o audiență mare în rândul publicului,
    filmele selectate rulând în cele mai cunoscute săli de cinema din metropola
    turcă.




    Galeria Catinca
    Tăbăcaru din București va participa la Expo Chicago 2023, care va avea loc
    între 14 și 16 aprilie
    . Galeria bucureșteană va expune în secțiunea Exposure,
    dedicată expozițiilor solo și de doi artiști ai unor galerii cu o vechime de
    cel mult 10 ani. Pe lângă galeriile principale, târgul va include și secțiuni
    tematice, inclusiv secțiuni pentru cărți și pentru expoziții speciale ale
    organizațiilor non-profit. Galeria Catinca Tăbăcaru a mai expus anul acesta,
    între 23 şi 25 martie, la târgul Art Basel Hong Kong în secțiunea
    Discoveries, alături de entități din Shanghai, Paris, Napoli, Los
    Angeles și Cape Town. A 10-a ediţie a Expo Chicago va reuni aproximativ 170 de
    expozanți din 36 de țări.




  • Legile Educaţiei în atenţia deputaţilor

    Legile Educaţiei în atenţia deputaţilor

    Despre reforma
    educaţiei se discută, aplicat sau propagandistic, de peste trei decenii. S-au
    şi făcut unele lucruri, dar majoritatea proiectelor începute au stat sub semnul
    efemerului, din cauza schimbărilor repetate la vârful ministerului de resort.
    Reformei i-a lipsit o viziune unitară, acceptată de principalele forţe
    politice. Există, acum, şansa ca o coaliţie largă, cum e cea de la putere, care
    include principalele forţe de stânga şi de dreapta, PSD şi PNL, să se pună de
    acord asupra unui program reformator valabil pe termen lung. Aprobate recent de
    executiv, proiectele noilor legi ale educaţiei au ajuns în Camera Deputaţilor.
    Ele au la bază proiectul România educată, iniţiat de preşedintele
    Klaus Iohannis, iar pentru aplicarea reformelor din aceste legi vor fi alocate
    peste 3 miliarde de euro din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

    Coordonatoarea proiectului prezidenţial, Ligia Deca, conduce, în prezent,
    ministerul Educaţiei. Ea susţine că sistemul educaţional va fi centrat pe elev
    şi pe stimularea potenţialului acestuia. Prin legea învăţământului superior se
    doreşte combaterea abandonului universitar şi sprijinirea cooperării europene a
    universităţilor din România. Legea învăţământului preuniversitar urmăreşte, în
    principal, reducerea abandonului şcolar şi a analfabetismului funcţional,
    probleme cronice ale educaţiei. Proiectul privind învăţământul preuniversitar
    propune introducerea unor noi evaluări obligatorii la finalul claselor a II-a,
    a IV-a şi a VI-a la materiile Limbă şi comunicare şi Matematică şi ştiinţe. Liceele
    vor putea organiza propriul concurs de admitere, cu probe de profil, pentru 60%
    dintre locuri, pe lângă Evaluarea Naţională, iar examenul de bacalaureat va
    avea mai multe probe. Proiectul legii învăţământului superior prevede inclusiv
    creşterea perioadei studiilor universitare de doctorat la 4 ani, faţă de trei
    cât este în prezent.
    Liderii coaliţiei promit adoptarea noilor legi până la
    finalul actualei sesiuni parlamentare.


    Pe de altă parte, şcolile româneşti se
    confruntă cu o gravă problemă: înmulţirea
    incidentelor. De aceea, ministerul Educaţiei a anunţat că a început consultări
    pentru a găsi cele mai bune soluţii în ceea ce priveşte violenţele de orice
    natură care au loc în şcoli. Ministrul Deca a subliniat că siguranţa fiecărei
    persoane din unităţile de învăţământ este prioritară pentru ministerul pe care
    îl conduce. Reacţia a venit după două evenimente care au scandalizat opinia
    publică: în urmă cu câteva zile, un elev de la un colegiu din Capitală a rănit cu
    cuţitul o profesoară, în timpul orei, iar la o şcoală din judeţul Prahova,
    elevi de 13 ani au hărţuit sexual o profesoară, tot în timpul orei de curs, şi
    au filmat incidentul. În primul caz, elevul agresor a fost arestat, pe motiv că
    reprezintă
    un pericol public, şi
    plasat într-un centru special pentru minori. În al doilea caz,
    Inspectoratul
    Şcolar Prahova a luat măsuri disciplinare, iar poliţia a deschis o anchetă.


  • Guvernul adoptă noile legi ale educaţiei

    Guvernul adoptă noile legi ale educaţiei

    În peste 30 de ani de post-comunism românesc, n-a existat
    domeniu mai supus schimbărilor, adesea bulversante, decât Educaţia.
    Cronica instabilitate politică a făcut ca la conducerea ministerului de resort
    să se perinde o sumedenie de personaje, toate dornice să inoveze şi să-şi
    asigure, astfel, posteritatea. Cum n-au rezistat prea mult în funcţie, tot
    ce-au reuşit, în general, a fost anularea reformelor promovate de predecesori.
    După trei decenii de continuă inovare, rezultatele sunt vizibile. Elevi şi
    părinţi, deopotrivă, acuză confuzia pe care o produce schimbarea regulilor în
    timpul jocului. Românii care pot preferă să-şi trimită copiii să studieze în
    străinătate. Cei mai străluciţi absolvenţi autohtoni aleg, la rându-le, să
    plece din ţară. Învăţământul tehnic nu mai produce mare lucru, astfel că e tot
    mai greu să găseşti un instalator sau un mecanic auto priceput. Din cauza
    stresului şi a salariilor mici, nici profesia de dascăl nu mai atrage, astfel
    că, mai ales la ţară şi în oraşele mici, la catedră sunt tot mai numeroşi
    suplinitorii. Deşi cifrele nu sunt întotdeauna concordante, studiile de
    specialitate atestă, toate, o rată mare de analfabetism funcţional printre
    absolvenţii şcolii româneşti.

    În mijlocul acestui peisaj dezolant, actualul
    ministru al Educaţiei, Ligia Deca, anunţă, la rândul său, schimbări însemnate
    în domeniu, despre care afirmă că sunt în măsură să amelioreze starea de
    lucruri. Elaborate sub coordonarea ei, proiectele legilor educaţiei au fost
    aprobate, miercuri, de Guvern şi vor fi transmise pentru dezbatere şi adoptare
    în Parlament. Pachetul de legi se bazează pe viziunea generată de proiectul
    România Educată, lansat la scurt timp după învestirea din 2014 de
    preşedintele Klaus Iohannis, el însuşi fost profesor de liceu în provincie.
    Prin Legea învăţământului superior se doreşte combaterea abandonului
    universitar şi sprijinirea cooperării europene a universităţilor din România.
    Legea învăţământului preuniversitar urmăreşte, în principal, reducerea
    abandonului şcolar şi a analfabetismului funcţional. Ministrul Deca mai promite
    centrarea sistemului educaţional pe elev şi stimularea potenţialului pe care
    fiecare copil îl are.

    Pentru aplicarea noilor legi s-au alocat peste trei
    miliarde de euro, primiţi de România de la Bruxelles, prin Planul Naţional de
    Redresare şi Rezilienţă. Ligia Deca se declară convinsă că legile educaţiei vor
    trece prin Parlament printr-o procedură de urgenţă, fapt criticat de USR, care acuză coaliţia de la putere, PSD-PNL-UDMR, că vrea un pachet
    legislativ adoptat în grabă, fără dezbateri serioase. Uniunea anunţă, de
    altfel, că pregăteşte amendamente pentru ceea ce numeşte reformarea reală a
    sistemului.


  • Nachrichten 29.03.2023

    Nachrichten 29.03.2023

    In Bukarest wurden die Entwürfe für die Bildungsgesetze auf der Regierungssitzung am Mittwoch gebilligt und sollen im Rahmen des Dringlichkeitsverfahrens im Parlament debattiert und verabschiedet werden. Die zuständige Ministerin Ligia Deca sagte, dass die Dokumente die Wünsche der Gesellschaft und die allgemeine Vision für die Bildung im Jahr 2030 zusammenführen. Als Beispiel nannte sie, das Bildungssystem auf den Schüler auszurichten, das Potenzial jedes Kindes zu fördern und es von der frühen Bildung bis zum Erwachsenenalter zu begleiten. Ein Desiderat wäre auch, die Qualität und das Niveau der funktionalen Alphabetisierung zu erhöhen. Ligia Deca wies auch darauf hin, dass die Lehren aus den aufeinander folgenden Krisen der letzten Jahre in die beiden Gesetze eingeschlossen seien.



    Zwei rumänische Gewerkschaftsverbände haben am Mittwoch vor dem Regierungssitz protestiert, weil sie mit dem Gehaltssystem in diesem Sektor unzufrieden sind. Sie fordern dringende Lösungen, um die Einkommen der Hilfslehrer zu erhöhen und die Überstundenvergütung für Lehrkräfte und Hilfskräfte zu erhöhen. Die Verbände fordern auch die Anwendung der Vorschriften über die Zahlung von Zulagen für die Arbeitsbedingungen, da die Beschäftigten im Bildungswesen als einzige Staatsbediensteten keine solche Zulagen bekommen. Ähnliche Proteste fanden letzte Woche im ganzen Land statt. Die Gewerkschaften planen für Mai eine Protestkundgebung in Bukarest und drohen sogar mit einem Generalstreik, falls die Regierung keine Lösungen für ihre Probleme findet.



    Der Senat hat einen Gesetzentwurf zur Reform der Sonderrenten verabschiedet. Nach intensiven Diskussionen war der Gesetzentwurf am Dienstag von den Fachausschüssen gebilligt worden, die nur die von der Parlamentsmehrheit vorgeschlagenen Änderungen akzeptierten. Eine von ihnen bezieht sich auf eine zusätzliche Steuer von 15 % auf Sonderrenten, die das durchschnittliche Bruttogehalt übersteigen. Außerdem dürfen die Sonderrenten nicht mehr die vor dem Ruhestand erzielten Einkünfte übersteigen. Es soll auch nicht mehr möglich sein, gleichzeitig ein Gehalt und eine Rente zu beziehen. An den Gesprächen nahmen auch die Gewerkschaften der Polizei und der Armee teil, die forderten, dass ihre Renten nicht unter das Gesetz fallen sollten. Derzeit beziehen rund 200.000 Personen Sonderrenten, davon 170.000 ehemalige Angehörige der Streitkräfte und Polizei. Die jährlichen Haushaltsausgaben im Zusammenhang mit den Sonderrenten belaufen sich auf etwa 2,4 Milliarden Euro. Ehemalige Richter und Staatsanwälte erhalten die höchsten Renten, die mit 3.600 Euro pro Monat zehnmal so hoch sind wie die durchschnittliche staatliche Rente. Die Änderung dieses Rentensystems ist eine Forderung des nationalen Konjunkturprogramms und die Nichteinhaltungen der mit Brüssel vereinbarten Verpflichtungen könnte Rumänien fast 3 Milliarden Euro an EU-Mitteln kosten.



    Die EU-Energieminister haben beschlossen, die Empfehlung, den Erdgasverbrauch um 15 % zu senken, um ein weiteres Jahr zu verlängern. Die Maßnahme wurde ursprünglich nach dem Ausbruch des Krieges in der Ukraine vorgeschlagen, um die Abhängigkeit von russischem Gas zu verringern. Nach Angaben der schwedischen EU-Ratspräsidentschaft ist der europäische Gasverbrauch dank dieser Empfehlung von August bis Januar um fast 20 % gesunken. Die Verringerung des Verbrauchs habe auch zu einem Rückgang der Preise beigetragen, so die Daten.



    Sport: Die rumänische Fußballnationalmannschaft hat am Dienstagabend auf der National Arena in Bukareste Belarus mit 2:1 in der 1. Gruppe der Euro 2024-Qualifikation besiegt. Rumänien hat nun sechs Punkte aus zwei Spielen, nachdem es auch Andorra mit 2:0 besiegte.

  • Nachrichten 09.03.2023

    Nachrichten 09.03.2023

    Nach seinem offiziellen Besuch in Japan reist der rumänische Präsident Klaus Iohannis heute zu einem Staatsbesuch in die Republik Singapur. Auf der Tagesordnung des Besuchs stehen Treffen und Gespräche über den Ausbau der Zusammenarbeit in Bereichen wie Bildung, Forschung, Ernährungssicherheit, Bekämpfung des Klimawandels und grüner Wandel. Rumänien ist der drittgrößte EU-Lieferant von IT-Dienstleistungen für Singapur, und Bukarest ist daran interessiert, diese Zusammenarbeit durch die Initiierung neuer bilateraler Projekte zu vertiefen und auszubauen. Auch das Interesse Rumäniens, Investitionen aus Singapur anzuziehen, soll gefördert werden. Andererseits wird Klaus Iohannis den Beitrag Rumäniens zur globalen Ernährungssicherheit hervorheben und das Potenzial des Hafens von Constanta am Schwarzen Meer und an der Donau für die Anbindung an Mitteleuropa vorstellen.



    Der italienische Energieversorger Enel kündigte heute an, dass er sein rumänisches Geschäft für 1,26 Milliarden Euro an die Public Power Corp (PPC) – Griechenlands größtes Energieversorgungsunternehmen – veräußern wird, um Schulden abzubauen und sich auf grüne Energie zu konzentrieren. Enel kündigte an, sein Geschäft auf sechs Länder mit hohem Wachstumspotenzial – Italien, Spanien, die Vereinigten Staaten, Brasilien, Chile und Kolumbien – zu konzentrieren. Der Abschluss der Transaktion mit PPC wird für das dritte Quartal dieses Jahres erwartet. Die Enel-Gruppe ist seit 2005 ein wichtiger Akteur im rumänischen Energiesektor, der in den Bereichen Stromverteilung und -versorgung, Erzeugung erneuerbarer Energien und fortschrittliche Energiedienstleistungen tätig ist. Sie bedient mehr als 3 Millionen Kunden in drei großen Regionen des Landes.



    Die Zahl der COVID-19-Fälle in Rumänien steigt von Woche zu Woche, und die neuesten Daten zeigen, dass sie in der vergangenen Woche doppelt so hoch war wie im gleichen Zeitraum vor einem Monat. Die derzeitige Entwicklung ist jedoch kein Grund zur Besorgnis mehr – sagen die Ärzte. Experten warnen jedoch davor, dass die Zahl der Erkrankungen in Wirklichkeit höher sein könnte als die Zahl der offiziell bestätigten Fälle. Andererseits ist die Zahl der Atemwegsinfektionen zwar immer noch hoch, aber rückläufig. Ende Februar lag die wöchentliche Zahl der saisonalen Grippe- und Virusinfektionen unter 100 000, nachdem sie einen Monat lang ständig über dieser Schwelle gelegen hatte.



    Die Verteidigungsminister der EU-Mitgliedstaaten erörterten am Mittwoch in Stockholm einen Plan für den Kauf und die Lieferung von Panzerhaubitzen an die Ukraine, der sich auf bis zu 2 Milliarden Euro belaufen könnte. Es wird erwartet, dass die EU-Außenminister bei ihrem Treffen am 20. März über den Plan entscheiden werden. Die Ukraine warnt jedoch, dass dies nicht ausreicht, um Gegenoffensiven zu starten und sich gegen die russische Aggression zu wehren, wie Nachrichtenagenturen berichten. Der Kiewer Verteidigungsminister Oleksii Reznikov, der bei dem Treffen in Stockholm anwesend war, betonte, dass die Ukraine mindestens eine Million 155-mm-Haubitzen benötige, die rund 4 Milliarden Euro kosten würden, also mindestens das Doppelte des Plans. Die gesamte EU-Militärhilfe für die Ukraine beläuft sich bisher auf rund 12 Mrd. EUR.



    Der rumänische Innenminister Lucian Bode plädierte am Donnerstag auf der Tagung des Rates Justiz und Außenbeziehungen in Brüssel für eine Entscheidung in diesem Jahr über den Beitritt zum Schengen-Raum. Neben den Vorteilen für Rumänien wird sich auch die Sicherheit an den EU-Grenzen erhöhen. Neue von der Europäischen Kommission vorgelegte Zahlen zeigen, dass sich die Migration entlang des Westbalkan-Korridors im Vergleich zum Vorjahr bereits fast halbiert hat. Laut Lucian Bode wurde auch signalisiert, dass der Beitritt ganz oben auf der Tagesordnung der nächsten europäischen Präsidentschaft stehen könnte, die Spanien in der zweiten Jahreshälfte innehaben wird. Er wies darauf hin, dass mehrere Innenminister ihre Unterstützung für die Aufnahme Rumäniens und Bulgariens in die europäische Freizügigkeitszone bekräftigt hätten.



    Die Regierung in Bukarest prüft derzeit die Entwürfe der Bildungsgesetze, um die endgültige Form festzulegen, die dem Parlament vorgeschlagen werden soll. Es wird jedoch erwartet, dass die Debatten in der Legislative hitzig werden. Die Regierung ist der Ansicht, dass die neuen Gesetze dazu beitragen werden, die Zahl der Schulabbrecher zu verringern, die Qualität der Bildung zu verbessern und es jungen Menschen zu erleichtern, sich an die Anforderungen des Arbeitsmarktes anzupassen. Die Opposition hingegen hat die von Ministerin Ligia Deca angekündigten Änderungen kritisiert und behauptet, die Entwürfe seien übereilt, wiesen zahlreiche Mängel auf und führten zu Ungleichgewichten. Beschwerden kamen auch von allen am Bildungsprozess Beteiligten – Schüler, Lehrer und Eltern. Das Fach Geschichte des Kommunismus wird in die Bildungsrahmenpläne aufgenommen, kündigte die Bildungsministerin am Donnerstag zu Beginn der Regierungssitzung an. Alle Kinder werden so die Möglichkeit haben, etwas über die Opfer zu lernen, die in der Vergangenheit gebracht wurden, um heute eine demokratische Gesellschaft zu haben, sagte Ligia Deca.

  • Legile educației, în atenție

    Legile educației, în atenție

    Aflat de câteva zile în dezbatere publică, pachetul legilor educaţiei cuprinde proiectul legii învăţământului preuniversitar şi proiectul legii învăţământului superior, asumate oficial de Guvern. Obiectivele principale declarate sunt creşterea calităţii învăţământului şi reducerea analfabetismului funcţional.



    Sunt numeroase prevederi. În proiectul legii învăţământului preuniversitar apar evaluările naţionale scrise obligatorii la materiile limbă şi comunicare şi matematică şi ştiinţe, pentru elevii aflaţi la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VII-a. Liceele vor putea organiza concurs de admitere în clasa a IX-a pentru cel mult 60% din numărul de locuri puse la dispoziţie, după ce şcolarii vor obţine Evaluarea Naţională obligatorie.



    În cazul examenului de absolvire a liceului, pentru profilul umanist ar urma ca proba scrisă să cuprindă evaluarea cunoştinţelor de matematică, fizică, chimie sau biologie, în timp ce elevii de la profilul real vor trebui să demonstreze că au competenţă de bază la psihologie, logică, sociologie, economie sau filosofie. În ceea ce priveşte învăţământul superior, va creşte de la trei la patru ani durata studiilor pentru obţinerea doctoratului, iar studenţii care se pregătesc în acest sens vor putea desfăşura activităţi didactice plătite.



    Ministrul de resort, Ligia Deca, a vorbit la Radio România despre cele mai importante modificări: În principiu, vorbim despre reforme pentru creşterea calităţii şi pentru scăderea analfabetismului funcţional. Iar aici discutăm despre creşterea calităţii cadrelor didactice şi a modului în care ne uităm la cariera didactică şi o susţinem mai bine, îi dăm mai mult respect în societate, inclusiv prin creşterea nivelului de salarizare în mod consistent. Practic, toată grila de salarizare din Educaţie va pleca de la nivelul salariului mediu pe economie. Orice profesor debutant pleacă cu această promisiune de salarizare decentă. De asemenea, creştem calitatea formării iniţiale a profesorilor prin introducerea unui masterat didactic, care are în proporţie de 80% practică, practică supravegheată de un mentor, în clase diferite, din medii diferite, în aşa fel încât să avem profesori debutaţi, deja pregătiţi pentru ce vor întâlni în clase şi pentru provocările pe care le vor avea. Vom avea o serie întreagă de programe naţionale: programul naţional pentru reducerea abandonului şcolar, care înseamnă rechizite, acoperirea costurilor de navetă, masă sănătoasă pentru deja peste un milion de copii, începând cu aplicarea legii. Vorbim şi de sprijin concret, cu ore remediale sau de aprofundare, pentru a acoperi golurile de învăţare pe care, din păcate, anii de pandemie le-au lăsat în rândul unor copii.”



    De asemenea, a adăugat Ligia Deca, avem şi un program de reducere a analfabetismului funcţional, care îşi propune ca, prin intermediul portofoliului educațional, prin testări anuale pentru copii, aceștia să nu mai obțină nivel nesatisfăcător de alfabetizare ştiinţifică sau alfabetizare clasică la testarea PISA, care se aplică la 15 ani.


  • Les mécontentements des syndicalistes de l’Enseignement

    Les mécontentements des syndicalistes de l’Enseignement

    Le premier épisode d’une longue série des protestations
    annoncées par les syndicalistes de l’Enseignement a débuté ce jeudi à Iaşi. Des
    centaines d’employés de l’enseignement préuniversitaire ont manifesté pendant
    une heure devant le siège de Préfecture. Leur mécontentement principal est le
    niveau réduit des salaires, tant pour les enseignants, que du personnel
    non-didactique.


    « C’est la première action d’une série entière qui
    se déroulera sur l’ensemble du pays » – ont annoncé les organisateurs, selon
    lesquels les salaires des employées de l’enseignement sont inacceptables. D’ailleurs,
    toutes les catégories d’employés en sont concernées – personnel didactique, personnel
    auxiliaire, personnel non-didactique et même les managers.


    Les membres des syndicats dénoncent le fait que, malgré
    les discussions eues avec les représentants de l’Exécutif, personne n’a rien
    fait pour améliorer la situation, c’est-à-dire pour augmenter les salaires de
    presque 25 %. C’est le pourcentage demandé par les syndicalistes, afin de pouvoir
    surmonter le taux très élevé d’inflation.


    D’autres problèmes concernent la rémunération des heures
    supplémentaires. S’y ajoute l’absence de certaines primes, telles le bonus pour
    les conditions difficiles de travail. D’ailleurs, les employés de
    l’enseignement sont les seuls à ne pas bénéficier de cette prime. C’est la
    raison pour laquelle Laviniu Lăcustă, leader de syndicat déclare :


    « Malheureusement,
    malgré les discussions que nous avons eues avec les représentants de
    l’Exécutif, tant en décembre, qu’en janvier et février, à ce jour rien de ce
    qui à été promis n’a été accompli. Si rien ne change, évidemment, nous sommes
    déterminés de faire une grève générale en mai prochain – le plus probablement.
    »
    – a déclaré Laviniu Lăcustă, leader de syndicat.


    Dans une interview pour Radio Roumanie, la ministre de
    l’Education, Ligia Deca, a déclaré pour sa part que les mécontentements
    visaient aussi la législation actuelle. Ainsi promet-elle que, dans la nouvelle
    loi de l’Enseignement, qui est en cours de préparation, la salarisation sera
    progressive et partira du salaire moyen en Roumanie, une idée qui a été agrée
    par les syndicats. La ministre de l’Education, Ligia Deca, a déclaré :


    « Les protestations annoncéss ne visent pas les mesures que la nouvelle
    loi de l’enseignement propose. Par contre, ils visent la grille des salaires prévus
    dans la loi actuelle. C’est là une autre discussion. La mesure incluse dans la
    nouvelle loi, c’est-à-dire que la grille des salaires de l’Enseignement
    commencera par le revenu moyen en Roumanie, a été agréée par les syndicats.
    D’ailleurs, ils ont travaillé avec des experts du ministère de l’Enseignement
    afin de proposer au Ministre du Travail une grille de salaires fondée sur ce taux,
    précisément afin d’offrir une carrière didactique motivante.
    » – a
    déclaré la Ministre de l’Enseignement, Ligia Deca.



    Les promesses ne compensent pas le manque d’argent,
    donc dans la période à suivre, des manifs similaires à celles de ce jeudi, à Iaşi,
    seront organisées partout dans tout le pays, y compris à Bucarest, la capitale.
    (trad. Andra Juganaru)

  • New Education Draft Laws

    New Education Draft Laws


    After having been analyzed by experts from the ministry and representatives of the governing coalition in Romania for several months and after almost ten thousand amendments, the new draft education laws were presented on Monday by Minister Ligia Deca. Based on the Educated Romania project and on the reports of OECD experts, as the minister showed, the projects are aimed at increasing the quality of education and reducing functional illiteracy. The proposed changes come against the background of worrying figures that place Romania at the bottom of the European ranking in terms of educational performance.



    Ligia Deca: “Five out of ten 15-year-old students have mathematical skills, and skills in the field of sciences respectively, below the minimum level of performance, that is, they cannot use logical thinking in everyday situations or cannot explain familiar scientific phenomena or processes. Four out of ten students, also 15 years old, have reading skills below the minimum level of performance, as defined in the context of the PISA study, that is, they read a text and cannot easily formulate conclusions. Two out of ten participants in the Baccalaureate exam did not pass it, and we also know that three out of ten science teachers rarely connect the lessons or the theoretical part with what the students can observe in everyday life, and six out of ten have not attended any modern methods science teaching course in the last two years.



    According to the pre-university education bill, one of the important changes will be that the high schools in high demand will be able to organize separate admission exams for more than half of the places.



    Ligia Deca explains: The National Assessment will include tests in the Romanian language, mathematics and, as the case may be, the mother tongue, consequently, the current format will not be changed. The new element is the possible high school entrance examination. Again, if the high school wants and if it can demonstrate that, in the previous years, it received applications from a very high number of students, for those teaching subjects for which there is this demonstrated competition, 60% of the places can be filled following an exam.



    Regarding the Baccalaureate exam, there will be a complementary test of basic skills in addition to the current form. The new draft Education Laws provide, among other things, for the increase in the merit scholarships and in those for Olympiad winners, as well as for progressive salary increases for the teaching staff. Politicians, trade unions and parents’ associations accused the education minister of lack of transparency and blamed her for not having organized consultations with those interested regarding the future education laws.



    The opposition Save Romania Union – USR believes that the changes presented by minister Ligia Deca cannot be part of a program entitled Educated Romania and cannot modernize the education system. The Prime Minister, however, believes that the two draft laws, which regulate pre-university and university education, will introduce norms and practices from European states with old traditions in education and with good results on an international level. (LS)

  • Noi proiecte ale Legilor privind educația

    Noi proiecte ale Legilor privind educația

    După mai
    multe luni în care s-au aflat în analiza experţilor de la minister şi a
    reprezentanţilor coaliţiei de guvernare din România și după aproape zece mii de amendamente, noile
    proiecte ale Legilor privind educația au fost prezentate luni de ministrul
    Ligia Deca. Bazate, potrivit ministrului, pe proiectul România
    Educată şi pe rapoartele experţilor OECD, proiectele îşi propun creşterea
    calităţii învăţământului şi reducerea analfabetismului funcţional. Modificările
    propuse vin pe fondul unor cifre îngrijorătoare care plasează România în coada
    clasamentului european în ceea ce priveşte performanţele în educaţie.

    Ligia
    Deca: Cinci din zece elevi în vârstă de 15 ani au competenţe
    matematice, respectiv în domeniul ştiinţelor, sub nivelul minim de performanţă,
    adică nu pot utiliza gândirea logică în situaţii cotidiene sau nu pot explica
    fenomene sau procese ştiinţifice familiare. Patru din zece elevi, tot de 15
    ani, au competenţe de lectură sub nivelul minim de performanţă, aşa cum este
    definit în contextul studiului PISA, adică citesc un text şi nu pot formula
    uşor concluzii. Doi din zece participanţi la examenul de Bacalaureat nu l-au
    promovat şi mai ştim că trei din zece profesori de ştiinţe pun rareori în
    legătură lecţiile sau partea teoretică cu ceea ce pot observa elevii în viaţa
    de zi cu zi, iar şase din zece nu au participat la niciun curs de predare a
    ştiinţelor cu metode moderne în ultimii doi ani.

    Potrivit proiectului
    Legii învăţământului preuniversitar,una dintre modificările
    importante va fi aceea că liceele unde este concurenţă mare vor putea organiza
    pentru mai mult de jumătate dintre locuri admitere separată. Ligia Deca explică: Evaluarea Naţională va avea probe la limba română, matematică şi,
    după caz, limba maternă, deci nu se schimbă formatul actual. Elementul de
    noutate este reprezentat de potenţialul concurs de admitere la liceu. Din nou,
    dacă liceul vrea şi există concurenţă demonstrată în anii anteriori, pentru
    acele profiluri unde există această concurenţă demonstrată, 60% din locuri pot
    fi ocupate prin concurs.

    În ceea ce priveşte Bacalaureatul, va exista
    în plus față de forma actuală o probă complementară de competenţe
    de bază. Noile proiecte ale Legilor educaţiei mai prevăd, printre altele,
    majorarea burselor de merit şi a celor pentru elevii olimpici, dar şi creşteri
    progresive de salariu pentru cadrele didactice. Politicieni, sindicate şi
    asociaţiile de părinti l-au acuzat pe ministrul Educatiei de lipsa de
    transparenţă şi că nu a organizat consultări cu cei interesaţi privind
    viitoarele legi. Din opoziție, USR consideră că modificările prezentate de
    ministrul Ligia Deca nu pot face parte dintr-un program intitulat România
    educată şi nu pot moderniza sistemul de educaţie. Premierul însă, crede
    că cele două proiecte de act normativ – care reglementează învăţământul
    preuniversitar şi pe cel superior – vor introduce norme şi practici din statele
    europene cu vechi tradiţii în educaţie şi cu rezultate bune pe plan internațional.