Tag: Ligia Fulga

  • Feciorescul românesc a intrat în patrimoniul UNESCO

    Feciorescul românesc a intrat în patrimoniul UNESCO

    Un dans care îi încântă pe români a primit
    recunoaşterea UNESCO, ca reprezentând o valoare pentru patrimoniul imaterial al
    umanităţii. După Căluş, Doină, ceramica de
    Horezu şi obiceiul colindatului de ceată bărbătească în România şi Republica
    Moldova, dansul Fecioresc a intrat
    în patrimoniul UNESCO.


    Cercetător ştiinţific, doctor, membru în Comisia naţională de salvgardare a patrimoniului
    cultural imaterial sau Comisia de
    folclor, a Ministerului culturii, Dejeu Zamfir, ne-a
    vorbit despre importanţa acestei victorii: Feciorescul este
    un dans valoros şi special. În primul rând, diversitatea lui, apoi el are un
    mesaj: este un joc iniţiatic, în primul rând când începe la casa jocului sau la
    hora satului sau cum vreţi să-i spunem, la ciupercă, în Maramureş şi Oaş.
    Feciorii se adună încet încet şi încep să joace Feciorescul. Îşi aduc muzicanţi
    pe care îi plătesc, le pun bancnota de 100 de lei în arcuş şi îi spun Zii,
    muzicantule!, că eu joc. Şi încep să joace, când se adună şi fetele. Normal,
    există o simpatie anume între feciori şi fete şi încep să joace în cuplu. Acest
    joc e de mai multe feluri. În anumite locuri jocul Fecioresc este mai
    spectaculos, cum ar fi în Câmpia Transilvaniei, în sudul Transilvaniei, unde
    feciorii bat picioarele, coapsă, gambă şi laba piciorului, el devine un dans de
    virtuozitate.A fost o ambiţie din partea mea, pentru că prima dată s-a înscris
    în patrimoniul UNESCO Căluşul. Şi mi-am zis că trebuie să introduc şi jocul
    Fecioresc, pentru că el este mai complex decât Căluşul şi se întinde pe un mai
    mare spaţiu. Căluşul, de exemplu, are trei dansuri, care se alternează: hora,
    brâul şi apoi la sfârşit sârba. Pe când Feciorescul, are 9 tipuri cu variante
    şi oferă mult material cinetic interesant.



    De la interlocutorul nostru am aflat că pregătirea
    dosarului pentru recunoaşterea Feciorescului în Patrimoniul UNESCO a început
    cu cinci ani în urmă, pentru ca documentaţia aferentă acestei atestări să fie
    depusă cu doi ani în urmă. L-am întrebat pe Dejeu Zamfir ce aduce acestă
    recunoaştere oamenilor care interpretează Feciorescul de regulă: Mândria
    comunităţii respective. Eu am avut consimţământul să depun dosarul de la peste
    60 de comunităţi. Ei trebuie să fie mândri de această reuşită şi sper să ne şi
    întâlnim într-un mare spectacol la Cluj, în februarie sau martie anul viitor.



    În Namibia, unde a avut loc sesiunea UNESCO de
    anul acesta, care a validat Feciorescul ca element de patrimoniu, România a
    fost prezentă cu Feciorescul de Ticuş. Acesta este
    dansul specific al comunităţii din Ticuşul Nou, o localitate situată la 70 de
    kilometri de Braşov, din Ţara Făgăraşului şi este practicat de bărbaţi cu
    vârste cuprinse între 5 şi 70 de ani, cu diverse ocazii. Unul dintre
    conducătorii dansului antrenează grupul, în timp ce un al doilea dictează
    ritmul. Pe lângă partea artistică, acest dans are şi o componentă socială,
    având în vedere că dansatorii sunt români, dar şi maghiari şi romi.


    Am invitat-o şi pe Ligia
    Fulga, directorul Muzeului de etnografie din Braşov să ne spună câteva cuvinte
    despre această recunoaştere internaţională: Este o victorie. Trăiască România! E un eveniment
    cultural important pentru că intrăm în seria valorilor universale cu un fenomen
    folcloric care încă se păstrează, în România, fiind printre cele mai vechi
    dansuri tradiţionale. Ticuşul face parte dintr-o serie de sate care păstreză
    valorile tradiţionale, sunt pe malul drept sau malul stâng al Oltului, şi spre
    deosebire de alte zone mult mai urbanizate, aceste sate păstrează încă
    tradiţiile locului. Mă refer la ceata de feciori, cu ocazia sărbătorilor de
    Crăciun, mă refer la Plugarul, un obicei agrar de primăvară, sau activităţi
    artizanele, cum ar fi cusutul mărgelelor
    pe cingători sau realizarea de pieptare bărbăteşti. Noi am deschis în
    acest an un ciclu de expoziţii care promovează patrimoniul imaterial şi desigur
    primul pe care l-am prezentat a fost jocul fecioresc din Ticus, pentru că
    Ticuşul a fost de fapt o aplicaţie a domnului Dejeu, împreună cu alte sate din
    Transilvania. E un fenomen generalizat. În România şi mai ales în Transilvania
    se păstrează acest joc spontan, nu este un joc de scenă. E important pentru că
    în joc joacă toată comunitatea, de la bătrâni la cei tineri, jocul se învaţă
    din familie şi are o suită de dansuri, de la un pas domol, lent, până la un
    crescendo în final. E impresionant pentru că realizezi că e plin de
    autenticitate, oamenii sunt purtători de tradiţie în mod spontan şi costumele
    pe care le poartă sunt costumele locale, costumele lor, care îi diferenţiază de
    alte sate. De aceea este foarte puternică şi în mentalul lor acestă titulatură,
    pentru că ei realizează că sunt valoroşi, că sunt purtători de tradiţie, de
    elemente de autenticitate, a subliniat
    interlocutoarea noastră.



    Ne bucurăm şi noi de această recunoaştere şi aşteptăm
    sărbătorile de iarnă din care Feciorescul va fi prezent negreşit.