Tag: Liliana Chiriac

  • 40 de ani de la înfiinţarea Muzeului Colecţiilor de Artă

    40 de ani de la înfiinţarea Muzeului Colecţiilor de Artă

    Muzeul Colecţiilor de Artă s-a înfiinţat în urmă cu 40
    de ani, în 1978, şi este o filială a Muzeului Naţional de Artă al României.
    Clădirea care îl adăposteşte este ea însăşi un edificiu impunător, palatul
    Romanit, situat pe axa centrală a Bucureştiului, pe Calea Victoriei. Muzeul
    găzduiește, în cele trei corpuri ale clădirii, lucrări de artă românească
    modernă, artă românească populară, lucrări de pictură, grafică, sculptură și
    artă decorativă de proveniență occidentală şi orientală. După ample lucrări de
    restaurare, muzeul a fost redeschis in iunie 2013, moment considerat ca a doua
    sa naştere.


    Liliana
    Chiriac, coordonatoarea Muzeului Colecţiiilor de Artă, spune că instituţia are
    ceva unic, deşi se poate încadra în tipologia instituţiilor de acelaşi profil. Eu cred că, după cum este el aranjat şi panotat,
    expus, în forma actuală, din câte muzee am văzut eu în lume, este unic.
    Bineînţeles că toate muzeele sunt formate din donaţii, colecţii şi achiziţii, este
    adevărat că din achiziţii mai puţin. Toate muzeele sunt formate din donaţii şi
    atunci formula aceasta de expunere pe donaţii, de a arăta personalitatea
    fiecărui colecţionar de artă în parte, există doar la noi în muzeu. Nu ştiu cât
    de mari sunt alte muzee, pentru că nu-mi dau seama la numărul lor de obiecte, ştiu
    doar că la noi numărul creşte. Din 1978, de la 13 colecţii, dintre care două
    erau custodii, deci nu erau ale noastre, aşadar de la 11 colecţii, până la 47
    în prezent, plus încă două care vor veni anul acesta, numărul se măreşte
    considerabil în fiecare an. Şi nu putem să spunem că este de pe vremea
    comunismului, cum se mai spune azi, că atunci s-au luat colecţiile. Asistăm la
    un fenomen actual. După 1990, s-au donat 16 colecţii şi continuă primirea de
    noi donaţii. Anul acesta primim două donaţii foarte importante şi valoroase.
    Bineînţeles că colecţiile din muzeu nu sunt toate monografice, sunt şi
    eterogene. Ele se împart cumva în două: eterogene şi monografice, de autor şi
    cu lucrările personale şi cu obiectele personale, cele monografice. Colecţiile
    eterogene sunt cele constituite după gustul colecţionarului, ai banilor pe care
    i-a avut şi care a achiziţionat ce i-a plăcut.


    Spiritul
    donator a crescut după 1989. Cum explică aceasta Liliana Chiriac? Dacă fac o statistică, văd că majoritatea
    colecţionarilor nu au avut urmaşi. Pe de altă parte, şi cei care au avut
    urmaşi, cum este colecţia Hurmuz Aznavorian donată de fiica sa în urmă cu
    aproximativ 10 ani, ştiau că aceasta era dorinţa părinţilor şi în amintirea lor.
    Colecţia s-a constituit iniţial în perioada interbelică, el a fost jurist de
    profesie, a fost deportat la Canal, familia lui a trăit din aceste lucrări
    agonisite de tată. În memoria lui, fiica a donat colecţia. Fiica lui Aznavorian
    moştenea colecţia care îi poartă numele colecţionarului şi pentru istoria
    culturii române acest lucru este foarte important. Am mai văzut şi la muzeele
    din Londra şi în alte muzee, atunci când intri în anumite săli, scrie foarte
    clar pe o tăbliţă a cui este colecţia. Noi asta am făcut de la început pentru
    că aceste clauze de donaţii asta presupu
    ne, ca denumirea colecţionarului să fie
    menţionată.


    Am
    întrebat-o pe Liliana Chiriac dacă este mulţumită de expunerea de care
    beneficiază Muzeul. Din ce
    citesc în cartea de impresii şi din ce încerc să interacţionez cu publicul
    vizitator, oamenii sunt fascinaţi. Mulţi nu ştiu, dar noi fiind o instituţie
    bugetară nu avem bani de la stat pentru a promova acest muzeu. Noi ne promovăm
    muzeul singuri, cât putem, prin reţelele de socializare care sunt reduse ca
    impact. Un om în vârstă nu prea intră pe Facebook, nici măcar pe site-ul
    muzeului. Dar altă modalitate nu avem. Muzeele care ţin de Primărie au alte
    posibilităţi pentru că există spaţii şi bannere afişate în oraş. Noi nu avem
    aceste posibilitate pentru că ne costă şi Ministerul Culturii nu alocă bani
    pentru promovare. În general, vizitatorul care ajunge într-un final în Muzeul
    Colecţiilor, dacă ne uităm şi în cartea de impresii, este uluit şi de foarte
    multe ori ne-am întâlnit pe săli şi mi-au zis că este mult mai frumos decât
    orice alt muzeu pe care l-au văzut. Şi nu vorbesc numai de români, ci şi de
    străini. Cred că îl ajută şi palatul care îl găzduieşte, dar mulţi nu ştiu că
    palatul Romanit a fost al ultimului boier care l-a construit. Suntem interesaţi
    de ultimele documente privitoare la arhitectura palatului pe care le vom
    asculta într-o conferinţă viitoare. Este important să aflăm informaţii cât mai
    diverse.


    Muzeul
    Colecţiilor de Artă a împlinit 40 de ani şi este în expansiune. Ceea ce, pentru
    o instituţie, este o perspectivă îmbucurătoare