Tag: Liliana Staicu

  • Radio România Muzical împlinește 25 de ani

    Radio România Muzical împlinește 25 de ani

    În luna martie a acestui an, unul dintre posturile cele mai îndrăgite care
    emit sub sigla Radio România aniversează 25 de ani de existență. Este vorba de
    Radio România Muzical, canal dedicate în exclusivitate melomanilor. Actualul manager al Radio România Muzical a
    fost de față la apariția acestui post care, în timp, a devenit unul dintre
    produsele de marcă ale radioului public românesc.

    Liliana
    Staicu: Dacă mă uit în urmă, la începuturile din perioada anilor 1995-1996, ele
    au fost extrem de dificile. A fost o decizie luată de cea care a fost prima
    directoare a postului Radio România Muzical, doamna Mihaela Doboș, cu sprijinul
    bineînțeles al conducerii de atunci a Radioului. Și mă refer în special la
    Eugen Preda și Tudor Cătineanu, doi dintre președinții directori generali ai
    acestei instituții care au susținut necondiționat înființarea unui post de
    muzică clasică.(…) Din momentul deciziei Consiliului de Administrație și până
    la primul semnal de post de pe 24 martie 1997 a fost o perioadă foarte
    zbuciumată pentru că, deși decizia fusese luată, nu era absolut nimic sigur.
    Nici măcar cu o zi înainte de 24 martie nu știam dacă vom putea intra în emisie
    sau nu. În fine, îmi aduc aminte cu câtă emoție alături de colegii mei,
    realizatori coordonatori ai postului Radio România Muzical, am ascultat acest
    prim semnal de emisie și m-am lansat în această aventură. Este dificil, dar
    este și foarte frumos. E o responsabilitate enormă să construiești un post de
    radio de nișă, așa cum suntem noi, care eu cred că, în acești 25 de ani, a
    evoluat extrem de bine și de frumos.


    Cu toate că și alte posturi aparținând Radio România trasmiteau muzică
    clasică, acum 25 ani melomanii din România aveau nevoie de un canal care să
    difuzeze 24 de ore în continuu doar genul lor preferat. Revine la microfon,
    Liliana Staicu, manager Radio România Muzical:

    Într-adevăr, se simțea
    nevoia pe piața media din România unui post dedicat muzicii clasice, în
    special. (…) Cred că a umplut o nișă(…) care cu timpul s-a dezvoltat. Pentru
    că, dacă acest post, în primii ani, a fost construit cumva elitist, cu foarte
    multe emisiuni de estetică muzicală și de muzicologie, ulterior, cam după zece
    ani , odată cu evoluția pieței media și a obiceiurilor de ascultare a celor
    cărora ne adresăm, a început să se dezvolte și altă paletă de emisiuni. Așa că,
    pe lângă emisiunile acestea serioase de muzicologie, cu comentarii extrem de
    aplicate pentru un anume tip de ascultător, am început , cam de acum
    cincisprezece ani, să ne adresăm și
    altor tipuri de ascultători, să deschidem porțile prin diverse alte formate de
    emisiuni către cei care își doresc să se apropie de muzica clasică, dar nu cunosc foarte multe. Emisiunile de educație muzicală sau de
    inițiere au început să capete din ce în ce mai multă greutate în grila de
    program.


    În timp, Radio România Muzical a început să dezvolte și alt tip de proiecte
    în afară producției de emisiuni audio.

    Liliana Staicu: M-aș referi aici în
    primul rând la Ascultă 5 minute de muzică clasică. Este un proiect care a
    plecat de la ideea de a încerca să oferim cinci minute de muzică în câteva
    spații neconvenționale: un magazin în care îți faci cumpărăturile sau o
    librărie sau un spațiu de genul acesta. Nu a fost ușor la început, dar după un
    an sau doi au început să vină cereri din partea celor cu care chiar ne-am fi
    dorit să lucrăm. Așa încât aceste cinci minute de muzică clasică se difuzează
    de două ori pe an în lunile martie și octombrie în supermarketuri, în malluri,
    în magazinele de bricolaj și în multe alte locuri să spunem neconvenționale.
    (…) După aceea am reușit cu foarte mare succes să extindem în școli. Printr-un
    parteneriat cu Ministerul Învățământului, avem o secțiune a acestui proiect
    care se adresează copiilor. Există un mic site în interiorul site-ului Radio
    România Muzical dedicat acestui proiect. Copiii primesc premii pentru audițiile
    pe care le fac. Sunt implicați profesorii de muzică din școli așa încât
    succesul este foarte mare.


    În prezent, Radio România Muzical poate fi ascultat online, oriunde în
    lume, la adresa https://www.romania-muzical.ro/


  • Liliana Staicu, membră a unui grup de experţi reunit de Uniunea Europeană de Radio

    Liliana Staicu, membră a unui grup de experţi reunit de Uniunea Europeană de Radio

    Uniunea Europeană de Radio a înfiinţat un grup de experți ai Ansamblurilor muzicale Radio. Au fost selectaţi 10 membri din tot atâtea ţări, iar România are onoarea de a face parte din acest grup, fiind reprezentată de Liliana Staicu, directoare a Orchestrelor și Corurilor Radio România și jurnalistă la Radio România Muzical. Încă o persoană se va alătura acestui grup în viitorul apropiat, un reprezentant din partea Grupului de muzică clasică al Uniunii Europene de Radio.

    Această acţiune face parte din planul de lucru stabilit pentru acest an de Uniunea Europeană de Radio, cu scopul de a fi comunicate între orchestrele și corurile radio cele mai bune practici de lucru și strategii. La rândul său, acest plan de lucru face parte din programul intitulat Motivarea comunității muzicale prin facilitarea unui schimb de cunoștințe relevante.

  • Les Sonates d’Edvard Grieg aux Editions “Casa Radio”

    Les Sonates d’Edvard Grieg aux Editions “Casa Radio”

    Les Editions Casa Radio, la Maison de la Radio, viennent de sortir le disque avec l’enregistrement datant de 2011 des Sonates d’Edvard Grieg, interprétées par le violoniste Liviu Prunaru et la pianiste Dana Protopopescu. Deux artistes, qui ont commencé leur formation en Roumanie, mais qui se sont forgé des carrières impressionnantes à l’étranger. Déjà mondialement connus, ils collaborent avec des chefs d’orchestre et des solistes célèbres pour leur interprétation de la musique concertante et de chambre.



    Liliana Staicu, rédactrice en chef à la chaîne Radio Roumanie Musique, précise : « Cet album Grieg est le deuxième Cd que les deux musiciens ont réalisé ensemble pour les Editions La Maison de la Radio, après l’intégralité des Sonates de Beethoven. Il s’agit de trois ouvrages musicaux peu de fois joués et donc plutôt méconnus. Une musique que Liviu Prunaru nous conseillait d’écouter surtout avec le cœur. Plusieurs auditions seraient nécessaires pour en saisir l’essence et le côté romantique. Je pense que bien de nos auditeurs apprécient déjà ces sonates, car depuis janvier dernier, notre chaîne, Radio România Muzical, mène une campagne, aussi bien en direct, sur les ondes que sur internet, en ligne. Elle vise à désigner, par vote, le meilleur disque de musique classique de l’année. Sur les 50 plus importantes apparitions discographiques de l’année que nous avons présentées par le biais de cette campagne, le CD avec les sonates pour violon et piano de Grieg a jusqu’ici recueilli le plus grand nombre de votes. »



    « Attirés par les répertoires moins visités et toujours prêts à relever de nouveaux défis artistiques, la pianiste Dana Protopopescu et le violoniste Liviu Prunaru, ont interprété dernièrement les trois sonates pour violon et piano de Grieg. Ces morceaux d’une grande richesse d’idées illustrent le cachet de la création de Grieg. C’est un mélange de rythmes dansants, de mélodies d’un lyrisme simple et chaud, une écriture variée, avec une large palette de nuances, manié de main de maître. Tout cet ensemble porte l’empreinte de la sensibilité du compositeur », note le critique musical Anca Florea.



    La pianiste Dana Protopopescu nous parle de sa collaboration avec le violoniste pendant l’enregistrement des trois Sonates d’Edvard Grieg : « Nous partageons les mêmes vues pour ce qui est du choix du répertoire romantique. Nous sommes spontanés tous les deux et nous nous entendons très bien. D’habitude, nous ne travaillons pas beaucoup ensemble, et le retour le plus révélateur est celui que nous recevons du public. Nous aimons bien jouer devant les spectateurs et transmettre des sentiments. En l’absence du public, pendant les enregistrements, l’ambiance est toute autre. Là, il n’y a que les micros. Voilà pourquoi nous avons toujours besoin d’un certain temps, histoire d’oublier ces micros et d’être nous-mêmes. Pourtant, notre grand atout est l’excellente communication. Pas besoin, donc, comme dans le cas d’autres duos, de répéter des années entières. D’ailleurs, moi, personnellement, je ne suis pas adepte des répétitions incessantes, car elles tuent la spontanéité. »