Tag: literatura scrisa de femei

  • Zilele Sofia Nădejde, ediția a IV-a

    Zilele Sofia Nădejde, ediția a IV-a

    Zilele Sofia Nădejde
    – ediția a IV-a- au început la Sibiu, în luna august, cu un atelier de
    carte-obiect, coordonat de artista vizuală Liliana Basarab, și cu o proiecție
    de scurtmetraje regizate de femei, organizată la Teatrul pentru Copii și
    Tineret Gong. Filmele proiectate au fost Contraindicații (regia Lucia Chicoș,
    2019, premiul al III-lea la Cannes 2020, Cinefondation), O moarte în familia
    mea (regia Andra Tarara, 2018) I Am Here (regia Alina Manolache, 2020), Atrii,
    ventricule (regia Laura Pop, 2020) și Elefant, departe (regia Teona Galgoțiu
    2020).

    Selecția a fost curatoriată de criticul de film Georgiana Mușat, care
    afirmă: În pofida faptului că 2020 a fost un an pandemic cu mari greutăți
    pentru cineaști, am întrunit o selecție care atestă că cenzurile impuse de
    sechestrarea la domiciliu au devenit și un spațiu creativ intimist de
    redescoperire și realiniere la noua realitate.

    Elefant departe, Atrii, ventricule și I Am Here sunt titluri care s-au
    regăsit în omnibus-ul Cinema@casă, prezentat în cadrul Festivalului Filmului
    European. Seria respectivă, realizată de cineaste și cineaști din România și
    coordonată și curatoriată de Andrei Tănăsescu, a reunit 21 de filme de
    scurtmetraj despre perioada de izolare și pandemie. O moarte în familia mea
    este primul scurtmetraj documentar al Andrei Tarara, cunoscută pentru
    documentarul Noi împotriva noastră, iar Contraindicații, regizat de Lucia
    Chicoș, o poveste intimistă despre relația mama-fiică, a fost premiat în 2020 în
    cadrul Cinefondation (secțiune dedicată filmelor realizate de studenții din
    școlile superioare de film) la Festivalul Internațional de Film de la Cannes. Contraindicații,
    al cărui scenariu este semnat de Lucia Chicoș și Emil Vasilache, avându-le în
    distribuție pe Maria Ploae și Nicoleta Lefter, a primit o nominalizare și la
    categoria Tânără Speranță în cadrul Galei Gopo 2020. Contraindicații este filmul de licență al Luciei Chicoș, produs de Universitatea
    Națională de Artă Teatrală și Cinematografică/UNATC I.L. Caragiale.

    Lucia
    Chicoș :O provocare foarte
    mare, când ești student și ești la primele încercări, este să te ocupi de toate
    straturile pe care le are filmul. Uneori ești mai concentrat pe poveste,
    alteori pe imagine, și cumva este foarte dificil să acorzi la fel de multă
    atenție tuturor nivelurilor, elementelor de limbaj din film, este foarte greu
    să controlezi toate aceste aspecte. Fiind la început, ai niște cunoștințe
    teoretice, știi cum să faci, dar deciziile le iei, de fapt, atunci când filmezi
    și montezi. E vorba de foarte multă atenție și solicitare pentru că în poziția
    de regizor, mai ales de regizor student, la primele încercări, când ești și
    producătorul filmului, îndeplinești mai multe roluri, trebuie să-ți asumi mai
    multe responsabilități. În plus, de cele mai multe ori când filmezi se schimbă
    multe lucruri și ceea ce am descoperit cu filmul ăsta este că trebuie să te
    adaptezi și să folosește totul în favoarea ta. Aș spune că la filmarea asta am
    improvizat foarte mult, nu întotdeauna socoteala de acasă se potrivește cu cea
    din târg. Lucrul acesta este valabil la orice filmare și a fost o mare
    descoperire pentru mine să pot renunța la anumite lucruri la care credeam că
    țin foarte mult și să adaptez în momentul filmării.


    A patra ​ediție a Premiilor Sofia Nădejde pentru Literatură Scrisă de Femei
    este organizată de Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, în cadrul
    proiectului Zilele Sofia Nădejde. Pentru această ediție, juriul compus din
    Cristina Ispas, Andreea Pop, Florina Pîrjol, Vlad Pojoga și Cosmin Borza va
    citi cărți publicate în perioada septembrie 2020-septembrie 2021. La ediția
    anterioară, scriitoarea Sanda Cordoș, premiată cu premiul special O cameră doar a ei, spunea: Aceste
    premii sunt importante pentru că pun în evidență contribuția feminină într-o
    literatură cu destule scriitoare foarte serioase și deosebit de profunde, care
    au dat cărți tulburătoare în multe privințe, care aduc la expresie și fixează
    situații ori nuanțe (definitorii!) ale condiției umane. Într-un fel, premiile
    Sofia Nădejde scot la iveală o dimensiune esențială (a artei în general):
    puterea celor fragili, forța periferiilor.



  • Premiile „Sofia Nădejde” pentru Literatură scrisă de Femei, ediția a treia

    Premiile „Sofia Nădejde” pentru Literatură scrisă de Femei, ediția a treia

    “Sputnik în grădină de Gabriella Eftimie (OMG, 2020), “Sonia ridică mână de Lavinia Braniște (Polirom, 2019), “Fotocrom Paradis de Deniz Otay (OMG, 2020) și “Copiii lui Marcel de Ema Stere (Polirom, 2020) sunt cărțile premiate în cadrul celei de-a treia ediții a Galei Premiilor Sofia Nădejde pentru Literatură Scrisă de Femei, desfășurată în București, la Apolo 111 Teatrul.



    Numele ales pentru această Gală a Premiilor pentru Literatură Scrisă de Femei este un semn de apreciere adus unei figuri importante a culturii române, Sofia Nădejde: prima femeie din România căreia i-a fost permis să susţină Bacalaureatul într-un liceu de băieţi, prima femeie care a condus o revistă literară şi autoarea primului roman feminist din istoria literaturii române. Gala Premiilor pentru Literatură Scrisă de Femei s-a desfășurat în cadrul Zilelor Sofia Nădejde, care au debutat la sfârșitul lunii august cu o seară de scurtmetraje românești realizate de regizoare.



    Poeta și jurnalista Elena Vlădăreanu, inițiatoarea Galei Premiilor Sofia Nădejde pentru Literatură Scrisă de Femei:

    De la început am fost interesate de această intersecție a artelor și anul acesta avem un parteneriat cu Asociația Română a Femeilor în Cinema, astfel încât scriitoarele care sunt nominalizate la proză și la debut proză vor participa la o serie de întâlniri cu regizoarele care au fost alese în urma call-ului derulat de această asociație. La fel, este important că începând de anul trecut avem un parteneriat cu Scena.ro, cea mai importantă platformă din România dedicată teatrului.

    De la ediția anterioară, Scena.ro acordă în cadrul Zilelor Premiilor Sofia Nădejde un premiu special pentru dramaturgie, premiu care anul acesta i-a fost acordat Alexandrei Pâzgu, o dramaturgă extrem de interesantă care trăiește de câțiva ani în Austria, la Viena, și care a început să scrie în limba germană. Legat de această intersecție a artelor aș vrea să subliniez și parteneriatul cu tranzit.ro, un parteneriat de durată, pentru că împreună cu ei am realizat o serie de dezbateri. Mai mult, tranzit.ro ne este partener la această ediție, ajutându-ne financiar prin oferirea unui premiu. Mie mi se par foarte importante aceste intersecții, sper că vom reuși să ținem și atelierul propus de artista Liliana Basarab, un atelier care are în centru cartea-obiect, atelier care pornește de la cărțile de poezie nominalizate.



    În cadrul Galei i-a fost decernat scriitoarei Sanda Cordoș premiul special “O cameră doar a ei pentru efervescența cu care susține de decenii, prin articolele sale critice, literatura română contemporană. Grațiela Benga-Țuțuianu, critic și istoric literar, membră în juriul Premiilor Sofia Nădejde pentru Literatură Scrisă de Femei:


    Este în opinia mea o alegere foarte potrivită pentru că Sandei Cordoș nu i se poate reproșa nimic în privința convingătoarei opere critice pe care o lasă în urmă. În plus, alegerea ei este și un răspuns dat unei realități care de multe ori ne întristează. Pentru că vedem cu diverse ocazii cum critici și istorici literari încă se referă la literatura și critica scrise de femei în termeni de veșnic minorat și de stereotipuri tematice sau stilistice. Or, tot ceea ce a scris Sanda Cordoș, dacă aplicăm o lectură onestă, este un răspuns potrivit dat acestor prejudecăți. Din păcate, suntem într-o literatură pe care încă o împărțim în categorii, masculină și feminină, și mi se pare cu totul inadecvată această delimitare pentru că literatura trebuie să reflecte întreaga lume, umanitatea înseamnă mai mult decât limitarea la o schemă dată.



    Poeta și traducătoarea Alexandra Turcu și artista vizuală Liliana Basarab fac parte din echipa Premiilor Sofia Nădejde pentru Literatură Scrisă de Femei de la prima ediție. Am vorbit cu ele despre necesitatea acestui demers și despre reacțiile pe care le-a generat.

    Alexandra Turcu: Mi-am dat seama că poate mai mult decât să scriu îmi doresc să ajut literatura și, în mod special, literatura scrisă de femei, din acest motiv m-am alăturat inițiativei lansate de Elena Vlădăreanu. Am avut reacții foarte diferite, unele dintre ele negative după prima ediție, și am fost pe moment descurajată, dar mi-am dat seama, pe măsură ce a trecut timpul, că premiile acestea sunt binevenite și că de la o ediție la alta au crescut. Chiar dacă încă sunt reacții defavorabile față de acest proiect, eu consider că este foarte important să-l continuăm. Cred că tocmai aceasta este ideea premiilor, mai mult decât a acorda niște distincții, ele își propun să demonteze prejudecățile față de literatura scrisă de femei și, în general, față de locul femeilor în lume.



    Liliana Basarab: Am senzația că învăț foarte multe lucrând în echipa Premiilor Sofia Nădejde și că în același timp clădim împreună. Cum s-a mai spus, nu este o inițiativă care se rezumă doar la a da niște premii. Zilele Sofia Nădejde includ mai multe activități care își propun o recunoaștere a creației femeilor, cu atât mai mult văd necesitatea acestor demersuri și sper în continuarea lor. Cred că și datorită acestor Premii au început să se producă schimbări de mentalitate. De aceea cred că trebuie continuat și găsite și alte modalități de a pune în valoare creația femeilor, care uneori nu este recunoscută sau este tratată ca artă minoră.



    Zilele Sofia Nădejde este un proiect al Asociației ART NO MORE și cofinanțat de AFCN.