Tag: Liviu Jicman

  • Jurnal românesc – 21.06.2024

    Jurnal românesc – 21.06.2024

    Președintele Institutului Cultural Român, Liviu Jicman, a preluat mandatul de președinte al EUNIC, în cadrul Adunării Generale desfășurate la București în perioada 19-20 iunie 2024. EUNIC este rețeaua institutelor culturale naționale din statele Uniunii Europene, dar și din Marea Britanie și Ucraina, și include în prezent 39 de organizații culturale naționale din toate statele membre UE și din țări asociate. EUNIC este activă în 140 de clustere la nivel global.„ Îmi încep misiunea în această poziție pe care o voi ocupa timp de un an cu convingerea că viziunea, valorile și acțiunile colaborative ale EUNIC sunt parte din soluția pentru a avea un sector cultural puternic. Vocația pentru dialog intercultural dublată de vocea comună a membrilor EUNIC oferă oportunitatea de a promova cu prioritate Finanțarea culturii, Rolul diplomației culturale în relațiile internaționale și Susținerea Republicii Moldova în parcursul său european”, a declarat Liviu Jicman.

     

    Institutul Cultural Român invită publicul la cea de-a doua ediție a programului „Let’s Talk About… Film”, care va avea loc pe 27 iunie, în Sala Mare a ICR din București. Cu această ocazie, va fi proiectat filmul „Unde merg elefanții” regizat de Gabi Șarga și Cătălin Rotaru, urmat de o discuție între regizori și scriitoarea Andreea Răsuceanu. „Let’s Talk About…Film” continuă demersul Institutului Cultural Român de promovare a cinematografiei românești contemporane și propune un concept original de înțelegere a filmelor prin invitarea unor personalități culturale pasionate de cea de-a șaptea artă, fără a fi implicate în mod direct în domeniul cinematografic. „Unde Merg Elefanții” (2024) este al doilea lungmetraj al tandemului regizoral Gabi Șarga și Cătălin Rotaru, selecționat ca reprezentant al României în competiția itinerantă SMART 7, o rețea festivalieră europeană prin care 7 filme de excepție, din 7 țări europene, călătoresc pe plan internațional în cadrul a 7 festivaluri – în Lituania, Portugalia, România, Spania, Polonia, Islanda și Grecia. „Unde merg elefanții” este o poveste de iubire și prietenie între trei personaje aflate într-un moment greu al existenței lor – Leni, o fetiță bolnavă, dar în același timp plină de viață, Marcel, un tânăr cu tendințe sinucigașe fără niciun motiv sau cu toate motivele din lume și a Magdei, o mamă care încearcă să uite că viața este îngrozitoare.

     

    La Sibiu se desfășoară a 31-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru. Timp de 10 zile, publicul va putea alege între cele 830 de manifestări: spectacole de teatru, muzică, dans, circ, expoziţii şi spectacole-lectură, care vor aduna împreună peste 5.000 de artişti din 82 de ţări. Sunt aşteptaţi la Sibiu şi actori, directori de teatru sau scriitori de renume mondial, precum: John Malkovich, Tim Robbins sau Pippo delBono. Multe dintre producţiile internaţionale pot fi urmărite anul acesta online, pe platforma “Scena Digitală” a Teatrului Naţional “Radu Stanca” din Sibiu, principalul organizator al FITS 2024.

     

    Aeronava care va transporta sportivii români la Jocurile Olimpice de la Paris a fost redenumită de TAROM și va purta numele celei mai titrate gimnaste românce din toate timpurile, Nadia Comăneci. Numele şi autograful sportivei au fost colantate pe aeronavă, numită anterior ‘Sarmizegetuza’, în onoarea deţinătoarei a cinci medalii de aur la Jocurile Olimpice, în 1976 şi în 1980 şi a recordului pentru prima notă de 10 din istoria gimnasticii, la Montreal. Aceasta este prima aeronavă din flota TAROM care preia numele unui sportiv român. Este o onoare să mă aflu mereu aproape de ţara mea şi de sportul românesc. Mult succes la Jocurile Olimpice de la Paris!”, le-a transmis Nadia Comăneci sportivilor români. Transportatorul Naţional al României deţine o flotă de 18 aeronave şi are în portofoliul său un număr de 70 de destinaţii operate cu aeronave proprii sau deservite de partenerii săi code share. Din 1993, TAROM este companie membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA).

     

    Scriitorul şi medicul psihiatru Ion Vianu, fiul criticului literar Tudor Vianu, a murit joi, la vârsta de 90 de ani, în Elveţia. Ion Vianu s-a născut la 15 aprilie 1934, la Bucureşti. A urmat studii de filologie clasică, iar ulterior medicina. Format în Clinica universitară de psihiatrie de la Spitalul “Obregia” din Bucureşti, Ion Vianu a emigrat în 1977, protestând faţă de utilizarea psihiatriei în scopuri politice. În Elveţia şi-a practicat specialitatea în mediul privat, fiind, pe de altă parte, activ pe plan internaţional în domeniul apărării drepturilor omului în psihiatrie. A publicat în străinatate articole şi studii privind istoria şi filosofia psihiatriei.

     

     

  • Proiectul „Ce este munca” reprezintă România la Bienala de Artă de la Veneția

    Proiectul „Ce este munca” reprezintă România la Bienala de Artă de la Veneția

    România prezintă la Bienala de Artă de la Veneția (Biennale Arte 2024) în perioada 20 aprilie – 24 noiembrie 2024 o expoziție de Șerban Savu ce are ca temă relația dintre muncă și timp liber. Curatoriată de Ciprian Mureșan, expoziția se va desfășura concomitent în Pavilionul național din Giardini della Biennale și în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția.

    Am stat de vorbă despre expoziţie cu Şerban Savu.

    Comisarul expoziţiei este Ioana Ciocan, cu care am discutat despre prezenţa României la Veneţia, dar şi despre Art Safari, noul sezon.

    Am stat de vorbă cu Ciprian Mureşan, despre Veneţia 2024, dar şi despre Veneţia 2009.

    În final am discutat cu preşedintele Institutului Cultural Român, Liviu Jicman, despre prezenţa Românei la Veneţia, dar şi despre alte proiecte ale ICR.

  • Festivalu a Filmului European

    Festivalu a Filmului European



    Miracleadzllii a filmului, bucureasteañi au ucazea s’veadă, până pi 23 di mai, ună selecție de 33 de filme, ditutre cari 27 tru premieră națională, pripuse de organizatorlli a Festivalui a Filmului European. Festivalu ahurhi tru 9 di mai, tamam ti Dzuua a Europăllei, la Timișoara, capitală culturală europeană tru aestu an, și s’dusi ninti la Oraviţa, anamisa di 12 şi 14 mai. La Bucureşti, evenimentul fu dişcllisu, luni dicseară, la sala Auditorium a Muzeulu Naţional di Artă ali Românie, cu filmul “The Pod Generationˮ, ună coproducţie Belgia, Franţa, Marea Britanie, regizată de Sophie Barthes și premiată la Festivalu Sundance.


    “Easti un film cari bagă multi ntribări ti sinurli anamisa di artificial şi real, nă faţi, vahi, s’reconfigurăm ideea pi cari u avem noi işiş ti atea ţi easti şi nu easti hirescu, ma multu di ahătu, acaţă ună temă cari easti vahi nai ma sacrosantă di tuti ică nai ma intangibilă tru spaţiul public – concepţia a unui cilimeanuˮ, declară directorul artistic a festivalului, criticlu de film Cătălin Olaru.


    Aestu cundille, di altă parte, parteneriatlu cu Biroulu a Parlamentului European tru România: “Anda aduţemu tu muabeti parteneriatlu a nostru cu Biroul Parlamentului European tru România, voi s’aduc aminti ateali dauă filme pi cari va li proiectămu la FFE di itia aliştei colaborari. Easti zborlu di Will-o-the-Wisp, tru regia al João Pedro Rodrigues, şi Kurak Günler/ Burning Days, regizat de Emin Alper, selectat tru cadrul a secţiunillei Un certain Regard a Festivalului de la Cannes de anlu ţi tricu. Will-o-the-Wisp, tru regia al João Pedro Rodrigues, poati s’hibă catalogat până tru soni ca iinda căvgăgi. Easti și ună şcurtică ţi u făţemu, ca organizatori, cu partenerllii a noștri di la Biroul a Parlamentul European tru România, ta s’aduţemu tu festival, pi ningă oferta avută pi cari u prezentăm, nu maş filme călduțe, fronimi, cari s’nu cărtească pi vărnu, ama și titluri provocatoare. Iara Will-o-the-Wisp easti, cadealihea, unu di aestea.”



    Festivalu a Filmului European easti organizat de Institutul Cultural Român, cu agiutorlu a Reprezentanţăllei Comisiei Europeane tru România şi EUNIC România, tru parteneriat cu Uniunea Cineaștilor ditu România, ambasadele, centrele şi institutele culturale europeane. Tema alisteii ediții easti inteligenţa artificială. “Anlu aestu, idyealui cum şi anlu tricut, pripusimu ună temă cari easti di sinferu şi multu tru debatu tru aesti momente, ti atea că filmul european nsimneadză şi debaturi, pi ningă diversitate, pi ningă echilibruˮ, spusi prezidentulu ICR, Liviu Jicman. “Filmul european nsimneadză teme ică ntribări pi cari s’nă li băgămu, ma multu di minduearea tra s’damu apandisi, nă băgămu ntribări şi nă fati s’nă minduimu, adăvgă Liviu Jicman. Ditu 18 di mai, festival va s’ducă ninti, kito di ndauă dzăli, tru alti localităţ ali Românie – la Curtea de Argeş, Botoşani și Gura Humorului.


    Autoru: Leyla Cheamil


    Armânipsearea: Taşcu Lala



  • Festivalul Filmului European

    Festivalul Filmului European

    Cinefilii bucureșteni au ocazia să vizioneze, până pe 23 mai,
    o selecție de 33 de filme, dintre care 27 în premieră națională, propuse de
    organizatorii Festivalului Filmului European. Festivalul a debutat pe 9
    mai, chiar de Ziua Europei, la Timișoara, capitală culturală europeană în acest
    an, și a continuat la Oraviţa, între 12 şi 14 mai. La Bucureşti, evenimentul a fost deschis, luni seară, la sala Auditorium a Muzeului
    Naţional de Artă al României, cu filmul The Pod Generationˮ, o
    coproducţie Belgia, Franţa, Marea Britanie, regizată de Sophie Barthes și
    premiată la Festivalul Sundance.

    Este un film care pune multe
    întrebări despre graniţele dintre artificial şi real, ne face, poate, să
    reconfigurăm ideea pe care o avem noi înşine despre ceea ce este şi nu este
    firesc, mai mult decât atât, atinge o temă care este poate cea mai sacrosantă
    dintre toate sau cea mai intangibilă în spaţiul public – concepţia unui copilˮ
    ,
    a declarat directorul artistic al festivalului, criticul
    de film Cătălin Olaru.

    Acesta a menționat, pe de altă parte,
    parteneriatul cu
    Biroul Parlamentului European în România: Făcând
    referire la parteneriatul nostru cu Biroul Parlamentului European în România,
    aș dori să menționez cele două filme pe care le vom proiecta la FFE datorită
    acestei colaborări. Este vorba de Will-o’-the-Wisp, în regia lui João Pedro
    Rodrigues, şi Kurak Günler/ Burning Days, regizat de Emin Alper, selectat în
    cadrul secţiunii Un certain Regard a Festivalului de la Cannes de anul trecut.
    Will-o’-the-Wisp, în regia lui João Pedro Rodrigues, ar putea fi catalogat până
    la urmă ca fiind scandalos. Este și un pariu pe care îl facem, ca organizatori,
    cu partenerii noștri de la Biroul Parlamentul European în România, de a aduce
    în festival, pe lângă oferta bogată pe care o prezentăm, nu doar filme călduțe,
    cuminți, care să nu deranjeze pe nimeni, ci și titluri provocatoare. Iar
    Will-o’-the-Wisp este, cu siguranță, unul dintre acestea.


    Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Român,
    cu sprijinul Reprezentanţei Comisiei Europene în România şi EUNIC România, în
    parteneriat cu Uniunea Cineaștilor din România, ambasadele, centrele şi
    institutele culturale europene. Tema acestei ediții este inteligenţa
    artificială. Anul acesta, la fel ca şi
    anul trecut, am propus o temă care este de interes şi foarte intens dezbătută
    în aceste momente, pentru că filmul european presupune şi dezbateri, pe
    lângă diversitate, pe lângă echilibruˮ, a afirmat preşedintele ICR, Liviu
    Jicman. Filmul european presupune teme sau întrebări pe care să ni le
    punem, mai mult decât încercarea de a da răspunsuri, ne punem întrebări şi ne
    face să ne gândimˮ,
    a adăugat Liviu Jicman. Din 18 mai, festivalul va continua,
    timp de câteva zile, în alte localităţi ale României – la Curtea de Argeş,
    Botoşani și Gura Humorului.



  • Centenarul Teatrului Naţional ‘Mihai Eminescu’ Chişinău

    Centenarul Teatrului Naţional ‘Mihai Eminescu’ Chişinău

    Centenarul Teatrului Naţional Mihai Eminescu Chişinău a fost sărbătorit prin proiecţia, la Teatrul Naţional Bucureşti, a documentarului O scenă a memoriei, regizat de marele regizor şi actor din Republica Moldova Petru Hadârcă. Am discutat cu artistul basarabean.






    După eveniment am stat de vorbă cu Ambasadorul Republicii Moldova la Bucureşti, Victor Chirilă.






    Gazdă a evenimentului a fost Teatrul Naţional Bucureşti. Am realizat un interviu cu directorul general interimar al TNB, actorul Mircea Rusu.






    Următorul interlocutor a fost preşedintele Institutului Cultural Român, Liviu Jicman.




  • România la Bienala de Artă de la Veneţia

    România la Bienala de Artă de la Veneţia

    Pavilionul României la Bienala de Artă de la Veneţia s-a deschis oficial. Vernisajul expoziției Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului” / You Are Another Me – A Cathedral of the Body”) a artistei și regizoarei Adina Pintilie, curatoriată de Cosmin Costinaş și Viktor Neumann a avut loc în Giardini della Biennale. Evenimentul a avut loc cu participarea întregii echipe de proiect, alături de Attila Kim, Comisarul României pentru Bienala de la Veneția, Diana Baciuna, secretar de stat la Ministerul Culturii, Andrei Novac, secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe, Liviu Jicman, Președintele Institutului Cultural Român. Evenimentul din Giardini della Biennale a fost urmat de vernisajul instalației de realitate virtuală găzduite de Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția.



    Reprezentând Participarea României la cea de-a 59-a Expoziție Internațională de Artă – La Biennale di Venezia, proiectul poate fi vizitat la Pavilionul României din Giardini della Biennale și la Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistă din Veneția în perioada 23 aprilie — 27 noiembrie 2022.



    Curatoriat de Cosmin Costinaș și Viktor Neumann, proiectul Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului”/You Are Another Me—A Cathedral of the Body” reprezintă noua etapă a procesului de cercetare, în mai multe limbaje și discipline artistice asupra intimității și corporalității, inițiat de Adina Pintilie în 2010 și manifestat public într-o fază anterioară, în domeniul cinematografic, cu lungmetrajul Touch Me Not”, din 2018, câştigător al Ursului de Aur la Festivalul internaţional de film de la Berlin.



    Principalul spațiu expozițional din Giardini della Biennale găzduiește o instalație video, formată din nouă canale cu o durată de 45 de minute, recomandată să fie văzută în întregime. În diferite configurații, protagoniștii explorează împreună intimitatea, relaționând prin conversație, grija față de celălalt, dans sau atingere. Pavilionul României este împărțit în două zone diferite, dar complementare: spațiul mai întunecat și mai mare invită la procese individuale de autoreflecție printr-o porozitate a ecranului dintre protagoniști și public. O încăpere mai mică, de această dată luminoasă, face referire la spațiul de autodescoperire colectivă și restaurativă din Touch Me Not” și îi expune pe vizitatori unul celuilalt.



    Potrivit curatorilor, proiectul Adinei Pintilie este extrem de actual: astăzi, corpul a redevenit un câmp de luptă al ideologiilor, un pretext pentru anxietăți culturale și politice, duse la extrem de declanșarea recentă a unui război atroce pe continentul european, motivat de o ideologie naționalistă și conservatoare, precum și de intoleranță extremă și de etos fascist. În mijlocul acestui reviriment al ideologiilor de dreapta din întreaga lume, accelerate și de pandemie, Pintilie își imaginează un loc pentru transgresarea barierelor ce ne despart și înlocuirea lor cu afecțiune și devotament reciproc.”



    Expoziția din Pavilion se extinde printr-o instalație de realitate virtuală în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția. Prin întâlnirea cu protagoniștii într-un mediu 3-D simulat și explorarea granițelor din ce în ce mai neclare dintre virtualitate și corporalitate, instalația pune astfel sub semnul întrebării ideea de prezență fizică ca o condiție prealabilă pentru intimitate.



    Radio România Internaţional este partener media al evenimentului.

  • Ambasador RRI 04.03.2022

    Ambasador RRI 04.03.2022

    Invitaţii ediţiei sunt: E.S. Dan Mihalache, ambasadorul României în Cipru, E.S. ambasadorul George Bologan, la încheierea misiunii diplomatice în Italia, şi dl. Liviu Jicman, preşedintele Institutului Cultural Român:




  • România la Bienala de Artă de la Veneţia 2022

    România la Bienala de Artă de la Veneţia 2022

    Tu eşti un alt eu – O catedrală a corpului, un proiect de Adina Pintilie, va reprezenta România la a 59-a ediţie a Bienalei de Artă de la Veneţia. Proiectul creat de regizoarea de film Adina Pintilie şi curatoriat de Cosmin Costinaş şi Viktor Neumann a fost selectat în urma Concursului naţional organizat de Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe şi Institutul Cultural Român.



    La Pavilionul României din Giardini della Biennale va fi expusă o instalaţie audiovizuală, care va fi completată de o instalaţie VR găzduită de Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia, precum şi de un program public ce se va desfăşura pe parcursul Bienalei (23 aprilie – 27 noiembrie 2022). Am stat de vorbă cu Adina Pintilie.






    Attila Kim, următorul nostru interlocutor, este Comisarul României pentru Bienala de Artă de la Veneţia:






    Una dintre Instituţiile implicate în tot ceea ce proveşte prezenţa la Bienală este Institutul Cultural Român. Preşedintele ICR, Liviu Jicman, ne-a răspuns la câteva întrebări:






    Din juriul concursului naţional a făcut parte şi Ioana Ciocan, vicepreşedinte pentru Bucureşti al Uniunii Artiştilor Plastici, Directoare a Pavilionului Art Safari:





  • Weekend cu prietenii 12.02.2022

    Weekend cu prietenii 12.02.2022

    Weeekend cu prietenii artelor vizuale şi ai filmului. Expoziţia Luna Brâncuşi” de la Galeria Simeza din Bucureşti. Interviu cu curatorul expoziţiei, sculptorul Laurenţiu Mogoşanu; Tu eşti un alt eu – O catedrală a corpului, proiectul Adinei Pintilie, care va reprezenta România la Bienala de Artă de la Veneţia. Interviuri cu regizotarea Adina Pintilie, Comisarul general al României la Bienală, Attila Kim, preşedintele Institutului Cultural Român, Liviu Jicman, Ioana Ciocan, membră a juriului Concursului naţional pentru desemnarea proiectului câştigător; Comedia romantică Lebensdorf”, regizată de Vali Hotea, a intrat în cinematografele românești. Interviuri cu regizorul Vali Hotea, una dintre actriţele principale, Ana Covalciuc, şi producătoarea Ada Solomon: