Tag: lobby

  • ECA sesizează deficienţele în prevenirea conflictelor de interese în cazul angajaţilor agenţiilor UE

    ECA sesizează deficienţele în prevenirea conflictelor de interese în cazul angajaţilor agenţiilor UE

    Uniunea Europeană are peste 40 de agenţii specializate în domenii precum asigurări, bănci, medicină, controlul frontierelor şi multe altele. Aceste agenţii aveau, anul trecut, în total, circa 14.500 de angajaţi, respectiv, circa 17% din totalul funcţionarilor europeni, iar bugetele lor însumate depăşesc patru miliarde de euro.

    În raportul său anual, dat publicităţii zilele trecute, Curtea Europeană de Conturi pleacă de la ideea că regulile europene stabilesc foarte puţine obligaţii pentru organismele Uniunii cu privire la monitorizarea actualului şi fostului lor personal în privinţa aşa-numitei practici a uşilor rotative. Curtea Europeană de Conturi admite că agenţiile Uniunii Europene – mai ales cele cu puteri de reglementare şi legături cu industriile – sunt în mod special expuse riscului, întrucât firme de lobby şi sectoare ale mediului de afaceri caută să angajeze oficiali care au contacte şi informaţii privilegiate, fiind astfel pusă sub semnul întrebării integritatea politicilor şi cheltuielilor europene.

    În acelaşi timp, însă, Curtea Europeană de Conturi constată că numai nouă agenţii ale Uniunii Europene au anumite reguli interne referitoare la practica de revolving doors, în cazul celorlalte existând un vid legislativ, iar în ansamblu, agenţiile nu au reguli uniforme la acest capitol, spre deosebire de cazul Comisiei Europene.

    Şi totuşi, deşi Comisia are astfel de norme, ele nu au împiedicat apariţia unor situaţii de potenţiale conflicte de interese, cum a fost cel al fostului preşedinte al Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, care după ce a părăsit acest post s-a angajat la banca Goldman Sachs, ori cel al fostului comisar european pentru Concurenţă Neelie Kroes, acuzată de activităţi de lobby pentru compania Uber – notează presa internaţională.

    De fiecare dacă când se întâmplă, reputaţia Uniunii Europene este afectată – subliniază ombudsmanul european Emily O’Reilly, care a amintit în acest sens că euroscepticii au exploatat cazul Barroso în campania pentru Brexit.

    Potrivit unui raport întocmit în 2017 de Transparency International, aproximativ jumătate dintre comisarii europeni de până atunci şi o treime dintre europarlamentari au lucrat după terminarea mandatului lor pentru entităţi de lobby din cadrul Uniunii Europene.


  • Lobby-ul în Uniunea Europeană

    Lobby-ul în Uniunea Europeană

    Lobby-ul la nivelul Uniunii
    Europene
    se traduce prin reprezentarea intereselor la nivel comunitar. Această
    activitate a diferitelor grupuri de interese este menită să influenţeze
    deciziile legislative şi executive ale instituţiilor europene prin intermediul
    afacerilor publice. Încă de la adoptare, Tratatul de la Lisabona a conferit
    lobby-ului european o nouă dimensiune, diferită de lobby-ul care are loc la
    nivel naţional. Reprezentarea intereselor europene devine, astfel, parte din
    noţiunea de democraţie participativă
    care defineşte comunitatea europeană.

    Cu detalii, Inge Graessle,
    europarlamentar, membru al comisiei pentru control bugetar: Politica nu este lipsită de
    lobby, iar fără lobby nu este de dorit ca noi să facem reguli pentru cele 28 de
    state membre. Nu putem şti ce anume funcţionează şi ce nu fără lobby, cu
    ajutorul căruia se pot sesiza greşeli şi se pot schimba informaţii. Acest
    instrument face ca mai multe voci să fie auzite şi, printr-un tablou larg, se
    poate construi un sens comun. Aceasta este sarcina politicii comunitare. În mod
    clar, trebuie să se ofere acces la un lobby eficient tuturor statelor membre
    ale Uniunii. Desigur, nu trebuie ascultate sfaturile proaste doar de dragul de
    a urma o anumită direcţie, ceea ce ar însemna un lobby viciat. Trebuie luate în
    calcul toate opiniile, indiferent spre ce direcţie ar îndrepta ele. Aceasta
    este treaba politicii şi este exact ceea ce facem aici. Grupurile trebuie să
    asigure acces egal la lobby, iar susţinătorii unei anumite reglementări trebuie
    să îşi asculte adversarul. De asemenea, Uniunea Europeană asigură accesul egal la
    lobby pentru toate organizaţiile, finanţate din bugetul Uniunii sau
    neguvernamentale. Spre exemplu, în ceea ce priveşte încheierea de acorduri de
    comerţ mondial, politicienii ascultă toate opiniile lobby-iştilor, fie ele pro
    sau contra. Tot ceea ce trebuie este să fie formulată o opinie bine susţinută.




    Grupurile de lobby de interes european diferă
    într-o măsură importantă de cele naţionale. Principalele diferenţe constau în
    faptul că grupurile europene sunt transnaţionale, au impact strict asupra
    instituţiilor europene, activitatea lor de a influenţa adoptarea de
    reglementări este recunoscută la nivel comunitar şi funcţionează sub cadrul
    Iniţiativei europene în materie de transparenţă. De asemenea, grupurile de
    lobby participă la procesele legislative încă din stadiile incipiente. Comisia
    Europeană
    invită grupurile de lobby-işti să-şi exprime poziţia ori de câte ori
    are loc o nouă iniţiativă legislativă. Înainte de a fi formulată o directivă, o
    hârtie verde sau o hârtie albă este lansată, cu scopul de a facilita
    consultările bilaterale.